15 heat per timme?
Så ett heat är bara ett par tre minuter alltså?
12 liter motsvarar ca 110kWh. Som bränns på 3 minuter? 2,2MW går in i motorn då. Om vi säger att de håller full gas halva tiden, är det typ 4MW bensin med plattan i mattan. Om motorn producerar 400kW ger det en verkningsgrad på 10%. Låter lågt, eller vad säger du? Något stämmer nog inte riktigt, men helt off är inte siffrorna.
Om 12 liter stämmer, och motorn har mer normal verkningsgrad (inte 10%), uppskattar jag elbehovet för en elbil till 25kWh per bil. Så det går 125kWh per heat med 5 bilar. Då kan man köra typ ett heat var 10e minut isf.
1 MW med 10kV trefas AC ger att det behövs 60A fram till transformatorn.
Det var det svar jag fick och jag litar på honom så till den grad att jag inte ens brydde mig om att göra någon rimlighetsbedömning.
Men ja, ska dom hinna med 15 heat/h så det måste det nog vara max 3 minuter med tanke på att bilarna måste bort från banan innan nästa heat startas.
Han kör värstingklassen så 12 liter är nog inte genomsnittet bland förarna. Och ja, över 10% verkningsgrad ska en rallycrossmotor ha, minst det dubbla skulle jag gissa. Motorer har ju högst verkningsgrad på full last.
Kan vara det där med hur långa heaten är, jag plockade tidigare 5 minuter från heat på youtube vilket väl är huvudsakligen finaler man hittar och kanske 12 liter är efter ett finalheat. Och om ett kval på halva tiden skulle då bli ungefär halva bränsleförbrukningen = 6 liter och vi är uppe i 20% verkningsgrad.
Var tionde minut skulle bli 6 istället för 15 heat per timme och därmed skulle det antagligen krävas två tävlingsdagar för att hinna med det som idag körs på en dag.
Min erfarenhet från motocrossen är i alla fall att tävlingsdagarnas scheman är ganska fullpackade från tidig morgon fram till middagen. Jag tror detsamma sker bland bilarna. Dom fyller nog på med olika klasser så att dagarna blir fullt utnyttjade.