Jag tror inte kvaliteten har så mycket att göra med i vilket land en bil byggs, det har mer att göra med ledningsfilisofi, kvalitets- och produktionssystem - något som brukar vara samma hos en tillverkare, oavsett var i världen deras bilar byggs. Volvobilar som byggs i Kina har t ex visat sig ha minst lika hög kvalitet som de som byggs i Torslanda.
Absolut, visst är det så, Kina-tillverkade mobiltelefoner var ren skit som ingen ville ha, men billiga att tillverka, det utnyttjades av en snubbe i polotröja som lade sin tillverkning till Foxxcon i Kina, men skickade egna kvalitetskontrollanter dit, som styrde upp ordningen.
Likadant med OnePlus, en Svensk-Kines i ledningen som såg till att få bort det kinesiska kvalitetstänket och lärde upp personalen vad västvärlden förväntade sig kvalitetsmässigt.
Visst fungerar en telefon även om plasten knastrar och glepar när man nyper på den, men i västvärden accepterar man inte det, till skillnad från Kina-marknaden där man inte bara accepterar det utan förväntar sig det.
Nu räknas både Apple och OnePlus till premium telefoner, även om OnePlus sedan Carl Pei lämmnade har spottat ut några mindre imponerande modeller, ge det ett litet tag till med kinesiskt styre och dom har raserat märket igen.
När det gäller kinesiska bilar är jag inte alls orolig för Kina Volvos, den är designad och tillverkad helt efter europeiska kvalitetsnormer, det är dom inhemska bilarna jag är orolig för ska spridas över världen under förevändningen att "Kineserna tillverkar ju bilar som Volvo, så det är nog ingen skillnad i kvalitet"
Jag är ganska övertygad om att dom Tyska teslorna ändå blir något bättre, jag har svårt att se en gammal tysk kvalitetskontrollant släppa igenom ren dynga, men är dörrarna trapetzoidformade så kan man bara försöka passa in dom i dörrhålen så gott det går, någonstans blir det en glepa ändå.
Förhoppningsvis knatar då en sur gammal Tysk kvalitetskontrollant från slutkontrollen över till dörrtillverkningen och skäller ut herr Saurkraut för att han svetsat ihop 2000 dörrar fel...
Det har inte med var i världen en sak är tillverkad, Tyskland är ett jättebra exempel på det, det som tillverkades i Östtyskland var aldrig jämförbart med det som tillverkades i Västtyskland, ändå kunde det vara några mil mellan fabrikerna, allt har att göra med ideologin bakom tillverkningen, vilket kvalitetstänk man applicerar...