Elbil eller inte?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
I frågan om elbil eller inte så faller jag mer och mer på inte, eller ja, på det tredje alternativet, hybrid.

Jag har under sommaren och hösten varit på jakt efter en (manuell) Porsche Cayman S (med Sportchrono) för cirka 350k - 400k kr, vilket gör att jag vill ha ett så billigt, men komfortabelt transportfordon till vardags. (till och från jobbet, gymmet och polarna typ)

Så mitt sikte är inställt på en hybrid för minimal fordonsskatt* (360 kr/år) och låg bränsleförbrukning, i kombination med höga tillförlitlighet, billig service/lågt behov av reparationer och med ett snyggt utseende och bra komfort.
Där ligger Lexus CT 200h väldigt bra till för omkring 125k - 150k kr.

Och även om man inte tänkt ha en rolig sportbil som andrabil/helgnöje så måste jag nog säga att Toyota/Lexus landar väldigt fint till bland alla parametrar. "Alla" tycker väl om de tyska alternativen (Audi, BMW, Merc) men långt ifrån alla är sugna på att betala priset för dessa varumärken.

imagecreate.php



* många roliga bilar har ju iochmed (S) och (MP) tagit sig över 10 000 kr-strecket i år och under 2021 höjs det ännu mer... över 30 000 kr i fordonsskatt första tre åren, inte en jävla chans att jag betalar det!
Cykla och vält MP, cykla och vält!
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Frågan är bara om regeringen kommer rövknulla en nu när det börjar florera artiklar om att hybrid inte är så miljövänligt trots allt.

Har det på känn, klart de är sugna på att göra en Fuck-You-med-diesel-bil-som-vi-lovordade-för-några-år-sedan 2.0 innan 2022 och skjuta fordonsskatten upp över 6000 kr om året även för hybridbilar :gnissla

Skattetrycket kan ju aldrig bli för högt...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Har man nedsatt hörsel kanske en CT200h kan fungera. Dånet från hjulen är antagligen inspirerat av spårvagnar.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Frågan är bara om regeringen kommer rövknulla en nu när det börjar florera artiklar om att hybrid inte är så miljövänligt trots allt.

Har det på känn, klart de är sugna på att göra en Fuck-You-med-diesel-bil-som-vi-lovordade-för-några-år-sedan 2.0 innan 2022 och skjuta fordonsskatten upp över 6000 kr om året även för hybridbilar :gnissla

Skattetrycket kan ju aldrig bli för högt...

Naturligtvis kommer det att bli så. Nollutsläpp betyder just nollutsläpp vilket är ett uttalat klimatpolitiskt mål och är det enda vi kan lita på kommer att vara berättiga till ”bonus” och skattelättnader om vi tänker 3-5 år framåt. Nuvarande system är sannolikt anpassat för att ge traditionell fordonsindustri en rimlig chans att ställa om, sanden i timglaset rinner dock hastigt ut...
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Är Lexusen laddbar?

Eller är det en 100% fossildriven hybrid?

Nej/exakt, Toyota och Lexus har gjort det väldigt udda valet att ha en elmotor men inte ha den laddbar.

"Ska användaren kunna ladda elmotorn med el från ett eluttag?"
"N E J ! Bara från vår förbränningsmotor!"

smart... väldigt smart... men fordonsskatten är som sagt minimal :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nej/exakt, Toyota och Lexus har gjort det väldigt udda valet att ha en elmotor men inte ha den laddbar.

"Ska användaren kunna ladda elmotorn med el från ett eluttag?"
"N E J ! Bara från vår förbränningsmotor!"

smart... väldigt smart... men fordonsskatten är som sagt minimal :)

Då är mitt svar på frågeställningen att jag verkligen hoppas att alla subventioner tas bort från den bilen.

Laddbara hybrider, nja, dom får gärna ta bort subventionerna på dom med.

Rena elbilar? Det är komplicerat...

Elbilarna kommer alltid att kosta 60 tusen mer än dom borde om dom fortsätter att säljas med subventioner

Biltillverkare "Vad kan vi sälja den här bilen för ut till kund? 400 000kr, bra då sätter vi den till 460 000kr, för staten betalar ju 60 000...."

En fungerande marknad behöver inte subventioner, är elbilarna 60 000kr för dyra för att säljas nu, så får väl elbilstillverkarna dra ner på onödiga saker som gör bilarna för dyra.

Alla påstår ju att elbilarna ska bli billigare än bensinbilarna ändå i framtiden, då får elbilsrevolutionen väl vänta tills dess då?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Då är mitt svar på frågeställningen att jag verkligen hoppas att alla subventioner tas bort från den bilen.

Laddbara hybrider, nja, dom får gärna ta bort subventionerna på dom med.

Rena elbilar? Det är komplicerat...

Elbilarna kommer alltid att kosta 60 tusen mer än dom borde om dom fortsätter att säljas med subventioner

Biltillverkare "Vad kan vi sälja den här bilen för ut till kund? 400 000kr, bra då sätter vi den till 460 000kr, för staten betalar ju 60 000...."

En fungerande marknad behöver inte subventioner, är elbilarna 60 000kr för dyra för att säljas nu, så får väl elbilstillverkarna dra ner på onödiga saker som gör bilarna för dyra.

Alla påstår ju att elbilarna ska bli billigare än bensinbilarna ändå i framtiden, då får elbilsrevolutionen väl vänta tills dess då?
Lite därför jag gillar jänkarnas sätt att sköta sakerna. Där får varje tillverkare en viss mängd subventioner. När de är slut är det slut med subventioner till det företaget. Nackdelen är ju om just en tillverkare är mer eller mindre först och störst. De får ju inte några subventioner när eftersläntrarna trillar in och åtnjuter fördelarna att någon annan har startat igång... vad regeln nu heter när man dubblar produktionen så minskar enhetskostnaden med 25%..
Jag är för subventioner för att lösa hönan/ägget problemet med just elbilar. Men det måste vara tids- eller mängd-begränsat, dvs en temporär subvention bara för att få igång själva skiftet.
Annars får man problematiken vi har i delar av Europa idag: Olja/diesel som är gravt subventionerad på permanent basis. Och man kan inte på enkelt sätt ta bort den för då skadar man ekonomin eftersom alla använder sig av den direkt eller indirekt..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag hoppas verkligen att inga elbilar har laddats i dag.

Vi köper el från Tyskland i dag, och i dag snittar deras el 490g co2 /kw

Det är i princip bara kol och gas som levererar i tyskland i dag...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag hoppas verkligen att ingen har kört fossildrivna bilar alla andra dagar...

Jag brände ett par liter dinosauriejuice idag, rent bara för nöjes skull.

Men jag har aldrig påstått att jag ska rädda planeten med mitt bilkörande heller.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag hoppas verkligen att ingen har kört fossildrivna bilar alla andra dagar...

Nä här kör vi ju hoj! (fast idag behövde jag fuska och körde en dieselkärra hem på grund av sjukt barn) :gnissla

Skämt åsido, det är inte så benhårt svart och vitt tycker jag. Alla är vi ju saliga i vår egen tro, och jag tror på att använda slut på det vi har. Det ska vara nytt hela tiden, privatleasing på tre år högst, sen ska man ha ny bil. Min fru som är marknadschef har redan fått gliringar på jobbet för att hon kör en så "gammal" (MY2017) bil, en icke-premium Toyota till på köpet. Kollegorna tycker vi gör konstiga val... Både mina mor- och farföräldrar köpte (kontant på en inkomst) nya bilar, och hade dem i minst 10 år, ibland mer. Det var ett annat tänk, som jag tycker känns vettigare.

Så när det gäller bil köper jag helst begagnat då den bilen redan betalat sin största synd till naturen, att bli tillverkad. Jag är högst medveten om "tänk om alla gjorde så..." resonemanget och att det då aldrig funnits några begagnade bilar i slutändan. Men det har ALLTID varit ett sossigt sätt att se på saker. Alla gör ju aldrig "så". :D Jag reparerar och håller mina fordon i gott skick, för att öka livslängden både för mig och nästa ägare.

Anyways - elbil är uteslutet pga pris kontra körsträcka för vår familj, än så länge. Dessutom kan vi inte ladda hemma, än så länge. Men vi får se vad det blir nästa gång frugan vill ha "ny" bil och vi har flyttat till villa.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Allt är verkligen inte svart eller vitt. Jag kör också Toyota sedan mååånga år, en Landcruiser från 2001 med bensinslukande vinkelmotor och automatlåda förutom stora hjul, diffspärr och åtta säten. Trivs oerhört med den och kan inte tänka mig att sälja den. Min andra Landcruiser i följd för övrigt.
Det betyder ju inte att jag inte kan se att elbilen är framtiden. Skulle jag lägga tex de milen jag gör på den skulle bara bensinen kosta mig mer än totalkostnaden inkl kapital för Teslan. Men Landcruisern är av riktig kvalitet, inget MB/BMW/Audi-skräp.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hyundai verkar ju ha tagit ytterligare ett steg över till seriös EV-produktion med sin nya plattform.
Både 400 och 800V systemspänning.
Ingen fjantig FWD, bara RWD/AWD.
Möjlighet att plocka ut 3,5kW från bilen.
Helt nytt tänk på drivaxeln, integrerad dito med ny elmotor som är mindre och mer effektiv än en konventionell.
0-100 möjlighet på 3,5s.
50mil uppgiven räckvidd (så 35-40 i verkligheten kanske).
Aktiv temperatur-reglering på batteriet.
Lyckas de så är det ju inte kattskit de levererar, iaf på pappret..
https://www.engadget.com/hyundai-reveals-the-ev-platform-for-its-future-vehicles-000042832.html
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ingen fjantig FWD, bara RWD/AWD.

Vad är det som är fjantigt med framhjulsdrift?

Jag har ju (om jag någonsin ska ha en tvåhjulsdriven elbil) tusen gånger hellre ett stort platt och lågt golv baktill i bilen, än ett golv med en motorknöl.
Framtill offrar man ju ingenting utom möjligheten till en plastbalja som kallas frunk....
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Vad är det som är fjantigt med framhjulsdrift?

Jag har ju (om jag någonsin ska ha en tvåhjulsdriven elbil) tusen gånger hellre ett stort platt och lågt golv baktill i bilen, än ett golv med en motorknöl.
Framtill offrar man ju ingenting utom möjligheten till en plastbalja som kallas frunk....

Ja alltså ur ett komma fram perspektiv är ju framhjulsdriften inte så pissig. Sen att det är osportigt och "fel" kan jag också hålla med om.

Men minns med glädje den där dagen i Sälen för några år sedan när vi skulle upp till stugan, och sista biten var lite uppförslutad. Stuggrannen hade gett upp med sin BMW att komma upp för backen, och sa snällt till mig att göra som han och parkera där nere istället, för "där kommer ingen upp". Nähä sa jag och körde upp. Med framhjulsdrift. Båda bilarna med dubbdäck. Samma när det är spårigt och halt i Norge - jag har alltid upplevt framhjulsdriften som enklare (inte bättre/roligare) att köra med.

Gällande elbil och vårt behov så behöver vi inte komma till 100 på 3,5 sekunder. Det räcker med typ åtta. och om bilen drivs fram, bak eller båda är också egalt. Däremot vill jag har räckvidd och fram för allt snabbare laddning, som jag tjatat om tidigare här. :)
 
Nyheter
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

Top