Elbil eller inte?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vad är det som är fjantigt med framhjulsdrift?

Jag har ju (om jag någonsin ska ha en tvåhjulsdriven elbil) tusen gånger hellre ett stort platt och lågt golv baktill i bilen, än ett golv med en motorknöl.
Framtill offrar man ju ingenting utom möjligheten till en plastbalja som kallas frunk....
Kommer säkert finnas den varianten också. Vi har alla olika behov och preferenser. Jag kör hellre bakhjulsdrivet än framhjulsdrivet alla dagar i veckan och dubbelt på helgen. Behöver jag lasta något som behöver en stor platt area som inte går in i bilen tar jag hellre släpet. I min bok ska golvet i skuffen ligga i höjd med ovankanten på öppningen på bilar med lastutrymme (dvs icke-sedaner).
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Framhjulsdrift är skapat av ekonomer utan känsla för fordonsdynamik. Usch och fy!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Svårt att inte vara partisk, men sen jag bytte bort framhjulsdrift mot bakhjulsdrift trivs jag bättre med bilkörandet..
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Köra framhjulsdrift är som att hångla med sin egen syster. Funkar typ likadant, men man vet hela tiden i bakhuvudet att det är fel.. :fakta :brynad
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Köra framhjulsdrift är som att hångla med sin egen syster. Funkar typ likadant, men man vet hela tiden i bakhuvudet att det är fel.. :fakta :brynad

Ja, jag har ju inte provat det, men jag tar ditt ord för det.

När det gäller bilar har jag dock kört både och, min nuvarande bil är antingen bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven, min föra bil med, innan dess hade jag framhjulsdrivet.

Jag ser absolut inga fördelar med bakhjulsdrift på personbilar alls.

Kliver man på gasen lite för mycket lite för tidigt ställer bilen sig på tvären över vägen, jag ser inget bra med det
En framhjulsdriven bil spinner lite istället men håller sig på sin väghalva.

Men så lyssnar jag inte på Sator heller...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, jag har ju inte provat det, men jag tar ditt ord för det.

När det gäller bilar har jag dock kört både och, min nuvarande bil är antingen bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven, min föra bil med, innan dess hade jag framhjulsdrivet.

Jag ser absolut inga fördelar med bakhjulsdrift på personbilar alls.

Kliver man på gasen lite för mycket lite för tidigt ställer bilen sig på tvären över vägen, jag ser inget bra med det
En framhjulsdriven bil spinner lite istället men håller sig på sin väghalva.

Men så lyssnar jag inte på Sator heller...

Äääärwch. Är man harig kan man låta ESP och annat bjäfs vara tillslaget.

Nä det är skönt när det sätter sig på rumpan när högerpedalen till golvet
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Äääärwch. Är man harig kan man låta ESP och annat bjäfs vara tillslaget.

Jag har aldrig ägt en bil med sådana system.

Om man måste tillverka elektroniska hängslen och livremmar för att bilen ska vara körbar, så är bilen felkonstruerad
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag har aldrig ägt en bil med sådana system.

Om man måste tillverka elektroniska hängslen och livremmar för att bilen ska vara körbar, så är bilen felkonstruerad

Såna system är rätt sköna att ha dock , Polisens nya fordonsinköp är massa hybrider med systemeffekter
på 300-400 hk(tillfälligt iaf) även på vanliga A och B bilar som IG använder.

Dom som kan köra bil kommer kunna ha kul för polisrna kommer ju köra plattan i mattan vid biljakter , vilket gör att systemet överhettas dom måste lära sig o köra utan mitt i stridens hetta :D

Nu vet alla proffs som kan köra hur svårt det blir för dom plötsligt :hihi
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Resultaten i 2wd rally talar för att du har fel.
Ingen har väl lyckats sedan Lancia stratos på 70-talet.
Köra rally med tvåhjulsdrift är ju som att hoppa höjdhopp med kryckor :smasha
Näe men skämt åsido, folk får väl köpa vad de vill. Som tur är börjar det ju röra på sig så utbudet ökar, då blir ju chansen högre att man hittar något som passar sig själv.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Debunkades inte det där ganska hårt när videon var ny?

Dom flesta laddplatserna var max 22kw, och det sjönk dessutom när dom laddade flera bilar samtidigt.
(eller tänker jag på megaladdaren i Holland nu?)

Tanken är god, men kablarna som måste till (även om man har batterilager) blir enorma, man kan nog bara räkna med full laddhastighet om det är få bilar som laddar
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Har ni sett denna shoppingkärra? Nu börjar det likna något bland småbilarna! https://youtu.be/JSwvQE0tgyM
Hoppas bara att det börjar komma elbilar i större format utan all onödig skit (läs prenumerationer på belysning, 2000Hk, autopiloter och 38" skärmar)
Jo jag förstår att biltillverkarna måste smeta på med en massa grejs för att motivera det höga priset, för att få någon vinst i det hela.
Men det skulle vara jäkligt najs att se en rymlig basic elbil med 150-200hk, ett bra chassi och en räckvidd på 300km i vinterkylan. Tänk er en elbilens Honda Accord touring
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag såg den där i går, jag är fortfarande inte övertygad.

Visst, jag förstår att småbilarna är tänkta som andrabil och aldrig ska köras långt
Men för en andrabil är dom för dyra (och välutrustade)
Man behöver ju kanske inte all lyx i frugans dagis-shuttle.

Jag kollade även videon på Dacia Spring, hade den gjort garanterad 20 mil motorväg i -30 hade det varit lätt.
Nu gör den kanske 15-17 mil, på sommaren...
(jag kan tänka mig ett kortare laddstopp på en 30 mils resa, men inte att behöva stå i en timme)
Det blir ju också bara en andrabil.
Det känns dumt för mig att ha två bilar på en person i hushållet, och kanske använda dieseln en gång i månaden bara.

I övrigt har Dacian allt en bil behöver, tror jag...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Debunkades inte det där ganska hårt när videon var ny?

Dom flesta laddplatserna var max 22kw, och det sjönk dessutom när dom laddade flera bilar samtidigt.
(eller tänker jag på megaladdaren i Holland nu?)

Tanken är god, men kablarna som måste till (även om man har batterilager) blir enorma, man kan nog bara räkna med full laddhastighet om det är få bilar som laddar

Videon är färsk och laddstationen precis nybyggd med 60 MWh batteripack.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top