Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Videon är färsk och laddstationen precis nybyggd med 60 MWh batteripack.

Då var det nog den där första megaladdaren i Holland som korkade in när ett gäng motorjournalister åkt dit med ett gäng bilar och försökte ladda alla samtidigt.

Men frågan återstår, hur många bilar kan ladda med hur hög effekt samtidigt här?

Installerad laddeffekt är lite som installerad effekt vindkraft, väldigt teoretisk

I teorin (om man är ensammen på laddstationen) kan man ladda med 150kw i tio olika stolpar, men försöker man göra det i alla samtidigt så laddar det kanske med 20kw
 
Last edited:

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Jag såg den där i går, jag är fortfarande inte övertygad.

Visst, jag förstår att småbilarna är tänkta som andrabil och aldrig ska köras långt
Men för en andrabil är dom för dyra (och välutrustade)
Man behöver ju kanske inte all lyx i frugans dagis-shuttle.

Jag kollade även videon på Dacia Spring, hade den gjort garanterad 20 mil motorväg i -30 hade det varit lätt.
Nu gör den kanske 15-17 mil, på sommaren...
(jag kan tänka mig ett kortare laddstopp på en 30 mils resa, men inte att behöva stå i en timme)
Det blir ju också bara en andrabil.
Det känns dumt för mig att ha två bilar på en person i hushållet, och kanske använda dieseln en gång i månaden bara.

I övrigt har Dacian allt en bil behöver, tror jag...

Håller med om att även den har lite onödig extrautrustning, dock så är jag nästan säker på att det krävs för att motivera priset som tyvärr blir nästan 70% mer än en motsvarande bensinare, batteriteknikern är ännu så dyr att det annars inte finns någon ekonomi i det hela.

200miles översätter väl till 250 riktiga kilometrar, vilket är helt ok för en shoppingkärra, dock så ser jag av helt personliga preferenser att 300km oavsett väder är minimum vad som krävs i räckvidd (kunna köra till storstan och tillbaka)

Håller med om Dacian, skulle den bara ha teknisk kvalitet som en sen 90-tals Japanare så skulle jag inte tvekat en sekund
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Då var det nog den där första megaladdaren i Holland som korkade in när ett gäng motorjournalister åkt dit med ett gäng bilar och försökte ladda alla samtidigt.

Men frågan återstår, hur många bilar kan ladda med hur hög effekt samtidigt här?

Installerad laddeffekt är lite som installerad effekt vindkraft, väldigt teoretisk

I teorin (om man är ensammen på laddstationen) kan man ladda med 150kw i tio olika stolpar, men försöker man göra det i alla samtidigt så laddar det kanske med 20kw

Har du tittat på filmen eller kommenterar du ändå? De beskriver hur mycket de kan ge momentant.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har du tittat på filmen eller kommenterar du ändå? De beskriver hur mycket de kan ge momentant.

Kan du ge mig en timestamp, jag står inte ut med den där självgode tönten i 20 minuter, han är hela anledningen till att jag har slutat se fullycharged sen johnny slutade
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har ni sett denna shoppingkärra? Nu börjar det likna något bland småbilarna! https://youtu.be/JSwvQE0tgyM
Hoppas bara att det börjar komma elbilar i större format utan all onödig skit (läs prenumerationer på belysning, 2000Hk, autopiloter och 38" skärmar)
Jo jag förstår att biltillverkarna måste smeta på med en massa grejs för att motivera det höga priset, för att få någon vinst i det hela.
Men det skulle vara jäkligt najs att se en rymlig basic elbil med 150-200hk, ett bra chassi och en räckvidd på 300km i vinterkylan. Tänk er en elbilens Honda Accord touring

Får väl hoppas på att MG kombin släpps i Sverige då, den prickar in det mesta rätt bra. Annars lär Dacia nypa den marknaden inom snar framtid.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har ni sett denna shoppingkärra? Nu börjar det likna något bland småbilarna! https://youtu.be/JSwvQE0tgyM
Hoppas bara att det börjar komma elbilar i större format utan all onödig skit (läs prenumerationer på belysning, 2000Hk, autopiloter och 38" skärmar)
Jo jag förstår att biltillverkarna måste smeta på med en massa grejs för att motivera det höga priset, för att få någon vinst i det hela.
Men det skulle vara jäkligt najs att se en rymlig basic elbil med 150-200hk, ett bra chassi och en räckvidd på 300km i vinterkylan. Tänk er en elbilens Honda Accord touring

Jag skulle kunna tänka mig något ännu enklare som andrabil för hushållet, de flesta körningar för oss handlar om ca 20km, så 50-100km räckvidd och den där storleken eller rent av ytterligare lite mindre skulle funka som andrabil om priset var rätt. Och ända neråt 40-50hk skulle vara acceptabelt.

Så kan jag köra diesel när jag åker långt och behöver transportera större och tyngre prylar.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag skulle kunna tänka mig något ännu enklare som andrabil för hushållet, de flesta körningar för oss handlar om ca 20km, så 50-100km räckvidd och den där storleken eller rent av ytterligare lite mindre skulle funka som andrabil om priset var rätt. Och ända neråt 40-50hk skulle vara acceptabelt.

Så kan jag köra diesel när jag åker långt och behöver transportera större och tyngre prylar.

e-up låter som den skulle funka. Förra generationen borde komma ner rätt bra i pris efter årsskiftet när den senaste med nästan dubbel räckvidd kommer kosta under 200k ny efter bidrag.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
e-up låter som den skulle funka. Förra generationen borde komma ner rätt bra i pris efter årsskiftet när den senaste med nästan dubbel räckvidd kommer kosta under 200k ny efter bidrag.

Syrrans familj har en e-up sedan tre år eller så. Den går alla kortkörningar, sedan har en en XC70 för längre körningar, släp osv.

Jag tar Landcruisern när jag skall dra det stora kåpsläpet med skotrar osv till fjällen. Nästa elbil kommer att greja tungt släp också.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag skulle kunna tänka mig något ännu enklare som andrabil för hushållet, de flesta körningar för oss handlar om ca 20km, så 50-100km räckvidd och den där storleken eller rent av ytterligare lite mindre skulle funka som andrabil om priset var rätt. Och ända neråt 40-50hk skulle vara acceptabelt.

Så kan jag köra diesel när jag åker långt och behöver transportera större och tyngre prylar.

Då blir det en Kandi K27:

https://www.youtube.com/watch?v=MrVGTzM81L8
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
200 x 1.609 = 321 km.

Jo, men sen ska du räkna ut den riktiga räckvidden vid normalt bruk också.

Man vill ju kanske inte snitta 34km/h som i testerna.

Vid en utomhustemperatur om exakt 23c, som varken kräver värme eller kyla, eller ens en fläkt igång, inga vindrutetorkare, ingen belysning (vilket vi ju har lag på) osv...

Ska jag åka och handla har jag betydligt högre snitthastighet än så
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du behöver förflytta dig innanför tullarna en torsdag eftermiddag runt 16-tiden och få lite perspektiv! :näsblod

Nu är det lyckligvis 1-1/2 år sedan jag behövde göra den prövningen. Remote rulez! :cool:

Det fåtal som har det behovet har tillgång till Sveriges bästa kollektivtrafik, dom ska hålla käft och åka tunnelbana

Själv undviker jag helst hela kommunen
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Själv undviker jag helst hela kommunen

Stockholms län däremot, Lavarö ned till Älmsta via Häverö och sen vidare till Simpnäs - måste köras med MC minst en gång i livet. En sträcka som även de flesta el-fordon fixar.

https://www.google.se/maps/dir/Lava...b4404!2m2!1d19.0714239!2d59.8640341!3e0?hl=en

<edit>Vad för slags däck skall vi ha på våra framtida "miljövänliga" fordon? https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-forskning-bildack-dodar-laxar </edit>
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
måste man dra bort en 20-30% för det verkliga livet

Mätonoggrannhet är jag bekant med efter 24 år på Ericsson. Tänk om biltillverkare hade samma krav på sina specifikationer som t.ex. mobiltelefonin! Då är det enklare att lova runt och leverera lite så där lagom, beroende på allt möjligt, lite så där lagom Trumpigt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo, det kunde jag oxå räkna ut, men sedan måste man dra bort en 20-30% för det verkliga livet, glädjesiffror från tillverkaren, värme, kyla, motorväg etc.

Det är just därför som det finns standarder som WLTP.

Sedan beror det ju väldigt mycket på konstruktion, batteriteknologi, luftmotstånd, underlag osv hur lång räckvidden blir med ett tvåtons kåpsläp i 130 km/h vid -37 graders yttertemperatur (det alla elbilar måste klara minst 100 mil utan paus, helst i djupsnö).
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är just därför som det finns standarder som WLTP.

WLTP är jättebra att utgå ifrån, men i den körcykeln ingår inga andra förbrukare än att snurra hjulen.

Dessutom görs den körcykeln klimatkontrollerat till den absolut gynnsammaste temperaturen för elbilar.

Det har ju gång på gång visat sig vara rena hittepåräckvidder, och prov i verkliga livet har visat att det inte är orealistiskt att dra bort 20-30%

Det var väl i något test Kia/Kona visade sig ha nästan uppgiven räckvidd, någon tesla kom god tvåa, men en massa andra bilar visade sig ha långt under, och det testet kördes ändå i relativt bra förhållanden.

Sen finns det ju en subgrupp av människor som ligger i 77km/h på motorväg utan lysen och med igenimmade rutor för att försöka bevisa att det går att uppnå angiven räckvidd....

Även ICE bilar presterar bättre under kontrollerade former, men där är dels skillnaden mindre procentuellt, plus att dom har så bra räckvidd och snabb tankning att det spelar mindre roll
 
Last edited:

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Det är just därför som det finns standarder som WLTP.

Sedan beror det ju väldigt mycket på konstruktion, batteriteknologi, luftmotstånd, underlag osv hur lång räckvidden blir med ett tvåtons kåpsläp i 130 km/h vid -37 graders yttertemperatur (det alla elbilar måste klara minst 100 mil utan paus, helst i djupsnö).

Det är bra att det finns standarder såsom WTLP, utmärkt för att jämföra mellan olika bilar och modeller. Men att förvänta sig att de skulle avspegla verkligheten är bara dumt, läs vad GuW svarade. Inte stämmer heller ICE bilars förbrukning jämfört med verkligheten....

Tror inte att många har behov av att köra 1000km i ett sträck på vintern, men att kunna köra 50% av sträckan jämfört med en motsvarande ICE bil är väl inte för mycket begärt? För mig är smärtgränsen 300km oavsett väderlek och utetemperatur
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det är bra att det finns standarder såsom WTLP, utmärkt för att jämföra mellan olika bilar och modeller. Men att förvänta sig att de skulle avspegla verkligheten är bara dumt, läs vad GuW svarade. Inte stämmer heller ICE bilars förbrukning jämfört med verkligheten....

Tror inte att många har behov av att köra 1000km i ett sträck på vintern, men att kunna köra 50% av sträckan jämfört med en motsvarande ICE bil är väl inte för mycket begärt? För mig är smärtgränsen 300km oavsett väderlek och utetemperatur
För bränsle bilar fanns ju iaf tidigare tre olika körcykler: stads- landsvägs- och blandad trafik. Det borde snabbast möjligt finnas flera körcykler där man på pränt kan få vilken bil som passar ens egna förutsättningar bäst.
 
Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top