...Fullastad bil, kåpsläp med två förvisso inte väldigt tunga lössnöare, allt mellan noll och tjugo grader kallt, allt mellan söndersaltade och oplogade vägar och dagstur eller helgtur till inlandet eller rent av fjällvärlden. Utan att ens fundera på var tanklocket sitter.
Detta är verklighet för mig, säkert tiotalet gånger per år. Men många elbilsförespråkare vill väldigt gärna avfärda detta som ironi eller rent av som orealistiskt svammel...?
Produktplanerarna på elbilsmarknaden kanske skulle må bättre av att lyssna på verkliga användare istället för redan frälsta...?
Mmm, nu må vi ju alla utvärdera den information vi får utifrån vår uppfattning om källorna. Jag vågar påstå att vare sig BrooklynS eller jag själv i grunden är några fundamentalister, vi har t ex båda två förbränningsmotorer i våra andrabilar just för att det kan vara bra för de lite mer extrema körsituationerna. Så tänker i alla fall jag.
Men vi kan nog båda två konstatera att det blir väldigt lite körning med dieselstånkorna numera, personligen väljer jag att ladda batteriet på V90:an för att den körs så pass sällan. I kväll var jag in med last på släpet till grabben, inga problem med Polstjärnan. När jag ska till Kiruna/Gällivare är det lite för tunt med laddstationer men som BrooklynS skriver - det åtgärdas nästa år.
Så varför vill jag då välja P2 vid inlandsturer, om än det skulle kosta någon timme mer i restid? Jo, för att bilen är tystare, roligare och mer bekväm. Dessutom - ett laddstopp var tredje timme gör mig till en bättre och mer pigg chaufför. Och innan någon Messerschmidt kommenterar att man minsann kan pausa även med en förbränningsbil (vilket är sant) ska jag villigt erkänna att det väljer jag bort om möjlighet finns. Jag har väl taskig konsekvensanalys.
Sedan anser jag personligen att det är tramsigt att hävda att vår erfarenhet innebär att de hjälpmedel som finns inte har ett berättigande - när älgen dyker upp framför huven gör vi sällan ideala inbromsningar eller undanmanövrar. Vill jag ha kul på en isbana eller kurvig väg slår jag av hjälpmedlen men på en resa från A till B använder jag dem fullt ut. Och hoppas att de inte ska behöva nyttjas.
Så vårt tjat i denna tråden är inte för att frälsa någon, det är mer för att förklara att det funkar bättre än man kan tro att köra elbil redan idag. Jag är i alla fall positivt överraskad över hur pass bra det funkar, faktiskt bättre än vad jag hoppades.
Sedan är det upp till var och en av Er att bedöma vad den utsagan är värd