Mmm, men jag tror kommentaren gäller att vätgasmackar är en rätt sällsynt och hyfsat komplicerad företeelse.
Om vi tycker att det är segt med att etablera likströmsladdning för elbilar - tror jag vätgasen är en långt mer komplicerad historia att etablera. Men vi får väl se
Jag har inte budget för en bruksbil bortom miljonen och jag har inte heller budget eller tid för TVÅ kompetenta bruksbilar.
Visst, men hur skall man placera ut dem? Diesellastbilar? Vätgasdito - vad blir den totala verkningsgraden egentligen?
Flygplan kan jag förstå, där finns inte så många alternativ. De lastbilstillverkare som tänker vätgas för fjärrtrafik kommer att bli omsprungna om ungefär 5 år då räckvidden även för batterilastbilar kommer att bli långa nog för att klara körtidsbestämmelserna med marginal. Längre transporter, tja då finns ju järnväg... Det kommer att bli en helt annan transportekonomi när marginalmilen blir en tiondel så dyr.
Under 2021 kommer en mängd fyrhjulsdriva SUV-elbilar med bättre dragvikt och markfrigång, exempelvis ID4/Skoda Enyaq och Tesla model Y. Jag tror att de fyller de flesta behov även hos norrbottningen med skoterintresse, särskilt när E10, E45 och Tornedalen förses med laddinfrastruktur enligt i dagarna fattat beslut. Räcker det för dig och mig? Tja, det avgör vi ju själva men ju tidigare man byter desto längre får man köra billigt. Det är ju inget självändamål att betala massa pengar till skurkregimer...
Njae, från och med nu tror jag inte elbilen prismässigt genomgår en revolution, vi talar nog mer om en evolution vad avser prispress nedåt. Om vi bortser från Tesla så kommer de traditionella tillverkarna att behöva ta enorma utvecklingskostnader i sin affär de närmaste fem åren.Jag tittade (på nätet) på Skodan igår.
Tyvärr blir ju den modell man vill ha för dyr, priset dom har annonserat är ju för budgetmodellen.
Man vill ju ha den med längst räckvidd, sen vill man ju ha fyrhjulsdrift, och då tappar man räckvidd, och vips så är inte den billiga skodan så billig längre...
I vårt västra grannland är ekvationen enklare, där är t ex en Polestar eller XC40 mycket billigare än motsvarande bil med förbränningsmotor. Där är vi inte än med vår svenska modell...
Näe, jag får hoppas att vi aldrig kommer till deras idiotbeskattande av saker.
Och jag hoppas givetvis att alla subventioner tas bort samtidigt.
Med tillräckligt korkade ekonomiska styrmedel så kan kromat hundbajs bli en bra affär att köpa/sälja..
Men till skillnad från dig så tror jag att batteripriset kommer att sjunka kraftigt ganska snart, när alla planerade batterifabriker sparkar igång och börjar tillverka lite större elbilsceller. (18650 var aldrig en bra cellstorlek, men det var den enda som fanns i tillräcklig mängd)
Tesla presenterade väl en ny cell på sina batteridagar som förväntades bli den nya standardcellen?
Jag har inte budget för en bruksbil bortom miljonen och jag har inte heller budget eller tid för TVÅ kompetenta bruksbilar.
Visst, men hur skall man placera ut dem? Diesellastbilar? Vätgasdito - vad blir den totala verkningsgraden egentligen?
Flygplan kan jag förstå, där finns inte så många alternativ. De lastbilstillverkare som tänker vätgas för fjärrtrafik kommer att bli omsprungna om ungefär 5 år då räckvidden även för batterilastbilar kommer att bli långa nog för att klara körtidsbestämmelserna med marginal. Längre transporter, tja då finns ju järnväg... Det kommer att bli en helt annan transportekonomi när marginalmilen blir en tiondel så dyr.
Dyraste versionen av Cybertrucken, med ~80 mils räckvidd, skulle isf landa under 600k. Den billigaste runt 340k.
Cyberfuckupen kommer väl inte ens till Europa, så varför räknar ni hypotetiska priser på den?
Det sista uttalandet jag såg från den muskiga snubben var ju "Jahapp, den går inte att tillverka och sälja, men vi ska ta fram en ny modell av den som är lite mindre, den går att sälja på USA marknaden, senare kanske vi tar fram något för Europa också"
”Ja e int bitter”
Nej, jag är inte ett dugg bitter över det, jag sa redan vid visningen av den där det okrossbara glaset gick sönder två gånger att den där går inte att sälja i Europa.
Jag har inte sett fram emot den det minsta, det verkar däremot andra göra fortfarande, trots att den alltså redan är utesluten för Europa.
Däremot hoppas jag att det kommer andra, riktiga pickuper från andra tillverkare, vilket ju ser lovande ut
Håller med fullständigt. Jag är intresserad, och har beställt en, mest för att det driver utvecklingen i den riktning jag vill se den - rejäla bruksfordon med acceptabel räckvidd.
Sen skulle jag givetvis hellre se en vettig design, framför allt inuti, med kvalitetskänsla från tyskarna. Men det verkar dröja.
Liknande med Teslas personbilar - jag tycker de är svaga i designen, med spartansk inredning, och en onödigt lyrisk kundkrets. Men det är svårt att inte se hur Tesla lett århundradets största förändring inom fordonsindustrin. Och det ska vi alla vara tacksamma för. Pionjärer finns det alldeles för få av.
Det som ser ut att komma är onödigt stora USA pickuper, och dom är jag måttligt intresserad av...
Visst, men hur skall man placera ut dem? Diesellastbilar? Vätgasdito - vad blir den totala verkningsgraden egentligen?
Flygplan kan jag förstå, där finns inte så många alternativ. De lastbilstillverkare som tänker vätgas för fjärrtrafik kommer att bli omsprungna om ungefär 5 år då räckvidden även för batterilastbilar kommer att bli långa nog för att klara körtidsbestämmelserna med marginal. Längre transporter, tja då finns ju järnväg... Det kommer att bli en helt annan transportekonomi när marginalmilen blir en tiondel så dyr.
Problemet för lastbilar är inte räckvidden utan lastkapaciteten. Vi kommer få dubbelt så många timmerbilar på våra vägar om dom ska gå på el och bara kunna lasta hälften så mycket timmer som dagens dieseldrivna.
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |