Om det inte sker medelst tvång.
Gört. 5 dagar utan fjärrtrafik så har hälften av politrukerna gått hädan i stan.
Det är många tusen mantimmar det står kranbilar på halvgas
Njae, det tror jag inte faktiskt. Timmerbilar (som exempel) går ju ofta rätt korta sträckor men många gånger om dagen, däremellan lastar de på och av. I branschen talar man om att laddning sker samtidigt som lossning, vilket betyder att det inte alls behövs så mycket batterier för att klara en vända. Likaså distributionsbilarna, som i mil räknat sällan kör så långt varje dag.
En lastbil som har en elmotor och batterier behöver inte vara så fasligt mycket tyngre, eftersom dagens drivlinor inte är några lätta pjäser de heller, och elmotorns vridmoment är en större tillgång på en lastbil än en personbil (dvs det behövs inte någon herrejösses elmotor som väger flera ton). Man kan tex leka med tanken att ha 4 elmotorer (en för varje drivhjul typ 6x4) av samma typ som sitter i Tesla. Den väger 40 kilo och kan ge ungefär 500 hk/600 Nm på max.
Dvs till en motorvikt av 160 kilo får man alltså 2000 hk och 2400 Nm, dessutom max vridmoment från noll rpm. Resten batterier.
En lastbilsmotor + växellåda väger idag in på cirka 2 ton, tillkommer differentialer, axlar mm. Kylare, kringutrustning, oljor, kylarvatten etc etc. 3 ton inte orimligt.
Det betyder att man får i princip 3000 kilo batterier till samma nettovikt som idag. Det innebär <tumme-pekfinger> motsvarande 6x100kWh dvs 600 kWh.
En timmerbil drar mellan samma <tumme-pekfinger> ca 4 liter/mil. Dvs 6x en vanlig personbil.
Det motsvarar då en bil med 100kWh batteri. Tesla S går 65 mil WLTP, dvs enkelt 45 mil vilket då skulle ge lastbilen 45 mils räckvidd i mitt mycket enkla exempel. Hälften är ju nog...
Laddar man då en kvart vid varje lossning så kommer räckvidden att vara i princip obegränsad. Till samma vikt/nettolast som idag.
Detsamma gäller förstås fjärrtrafik, där körtider och pauser ger möjlighet för laddning längs vägen på samma sätt.
Detta mycket teoretiska exempel åskådliggör hur det faktiskt ser ut. Redan.
Lastbilstillverkarna jobbar ju med denna utveckling redan idag och det är inte konstigare där än för personbilar även om det naturligtvis är många andra problem som måste lösas innan man är ute med färdig produkt. Det är en hel bransch som skall förändras när det gäller hur man bygger och driftar lastbilar. Underleverantörer som levererar system osv.
Men diesel är överspelat på fem års sikt även i denna bransch åtminstone i vår del av världen.
När fordon elektrifieras blir de tyngre och då krävs högre körkortsbehörighet för att köra fordonen. Det kan försvåra och fördyra för företag inom fordonsbranschen och i sin tur göra övergången till elfordon svårare.
Uppdraget innebär att Transportstyrelsen ska utreda förutsättningarna för att med B-körkort köra fordon med en totalvikt på 3,5 – 4,25 ton och som drivs med el eller andra alternativa drivmedel.
Konverterade fossilbilar blir tyngre men det finns inget i sig som säger att en elbil behöver vara tyngre.
Är den konstruerad som endast elbil från grunden är det en annan sak.
Konverterade fossilbilar blir tyngre men det finns inget i sig som säger att en elbil behöver vara tyngre.
Är den konstruerad som endast elbil från grunden är det en annan sak.
Exempel VW ID3 (1600kg) och Tesla3 LR awd (1850kg) Trots ganska mycket batterier är de relativt lätta.
Audi etron som bygger på fossil plattform väger ca 2500kg, Volvo XC40 dito ca 2250kg. Bilar som faktiskt är trängre inuti än ID3/Tesla3 och har betydligt sämre räckvidd.
De kommande generationerna kommer att bli betydligt lättare och effektivare.
Vi skall också ha i minnet att batterier blir allt lättare och billigare Per kilowattimme, bilarna kommer alltså att kunna göras allt lättare för varje år som går.
Exempel VW ID3 (1600kg) och Tesla3 LR awd (1850kg) Trots ganska mycket batterier är de relativt lätta.
Audi etron som bygger på fossil plattform väger ca 2500kg, Volvo XC40 dito ca 2250kg. Bilar som faktiskt är trängre inuti än ID3/Tesla3 och har betydligt sämre räckvidd.
För oss som inte är luffare och har bohaget i bilen är passagerarutrymmet viktigare än att kunna stuva saker och då är ID3 klart rymligare än Golf.
Medger en elbil bättre/större invändiga mått vid samma utvändiga mått som en bensin/diesel, generellt?
Medger en elbil bättre/större invändiga mått vid samma utvändiga mått som en bensin/diesel, generellt?
Batterierna väger och tar utrymme, men placeras de på bottenplattan frigörs tydligen utrymme då även elmotorerna smiter in relativt lågt i plattformen.
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |