Elbil eller inte?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Gört. 5 dagar utan fjärrtrafik så har hälften av politrukerna gått hädan i stan.

Det blir på en "lagom" nivå över tid det statliga tvånget rampas upp. Sådär så att de mindre åkerierna konkar och de större med mer kapital att luta sig tillbaka mot för att klara investeringarna tar över.
Staten och kapitalet, de sitter i samma båt.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tycker att vi börjar med att elektrifiera flottan som fraktar och sätter upp vindkraftverk.

Det är många tusen mantimmar det står kranbilar på halvgas och lyfter material till den där mögen

Och alla frakter av miljövänliga glasfiberblad måste ju elektrifieras omedelbart, då räknar jag alla fordon involverade i flytten....
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Elbil...

Opel Mokka E, slutsåld innan folk ens har sett den?

Såg lovande ut, räckvidden ligger precis runt vad jag kan acceptera, priset någorlunda hyggligt.

PSA verkar inte vilja släppa fler drivlinor till Opel, utan satsar på Peugeot e-2008 istället.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Njae, det tror jag inte faktiskt. Timmerbilar (som exempel) går ju ofta rätt korta sträckor men många gånger om dagen, däremellan lastar de på och av. I branschen talar man om att laddning sker samtidigt som lossning, vilket betyder att det inte alls behövs så mycket batterier för att klara en vända. Likaså distributionsbilarna, som i mil räknat sällan kör så långt varje dag.

En lastbil som har en elmotor och batterier behöver inte vara så fasligt mycket tyngre, eftersom dagens drivlinor inte är några lätta pjäser de heller, och elmotorns vridmoment är en större tillgång på en lastbil än en personbil (dvs det behövs inte någon herrejösses elmotor som väger flera ton). Man kan tex leka med tanken att ha 4 elmotorer (en för varje drivhjul typ 6x4) av samma typ som sitter i Tesla. Den väger 40 kilo och kan ge ungefär 500 hk/600 Nm på max.

Dvs till en motorvikt av 160 kilo får man alltså 2000 hk och 2400 Nm, dessutom max vridmoment från noll rpm. Resten batterier.

En lastbilsmotor + växellåda väger idag in på cirka 2 ton, tillkommer differentialer, axlar mm. Kylare, kringutrustning, oljor, kylarvatten etc etc. 3 ton inte orimligt.

Det betyder att man får i princip 3000 kilo batterier till samma nettovikt som idag. Det innebär <tumme-pekfinger> motsvarande 6x100kWh dvs 600 kWh.

En timmerbil drar mellan samma <tumme-pekfinger> ca 4 liter/mil. Dvs 6x en vanlig personbil.

Det motsvarar då en bil med 100kWh batteri. Tesla S går 65 mil WLTP, dvs enkelt 45 mil vilket då skulle ge lastbilen 45 mils räckvidd i mitt mycket enkla exempel. Hälften är ju nog...

Laddar man då en kvart vid varje lossning så kommer räckvidden att vara i princip obegränsad. Till samma vikt/nettolast som idag.

Detsamma gäller förstås fjärrtrafik, där körtider och pauser ger möjlighet för laddning längs vägen på samma sätt.


Detta mycket teoretiska exempel åskådliggör hur det faktiskt ser ut. Redan.

Lastbilstillverkarna jobbar ju med denna utveckling redan idag och det är inte konstigare där än för personbilar även om det naturligtvis är många andra problem som måste lösas innan man är ute med färdig produkt. Det är en hel bransch som skall förändras när det gäller hur man bygger och driftar lastbilar. Underleverantörer som levererar system osv.

Men diesel är överspelat på fem års sikt även i denna bransch åtminstone i vår del av världen.

Du måste nog hjälpa miljöpartiet och regeringen att räkna för dom tror att totalvikten på lätta lastbilar måste höjas från 3.5 till 4.25 ton för att det ska fungera med eldrift.
https://www.trailer.se/forslag-till-hogre-totalvikt-for-latta-eldrivna-lastbilar-pa-b-kort/

När fordon elektrifieras blir de tyngre och då krävs högre körkortsbehörighet för att köra fordonen. Det kan försvåra och fördyra för företag inom fordonsbranschen och i sin tur göra övergången till elfordon svårare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Plötsligt är det politikerna som sitter med fakta? Inte riktigt din linje tidigare, men OK vi kan ju utgå från det i alla frågor om du tycker att det är rimligt.

Det kan ju också vara så att den gamla viktbegränsningen spelat ut sin roll i takt med att SAMTLIGA fordon blivit allt tyngre tack vare säkerhetskrav osv. Jag tror hellre på det, i kombination med att politiker tror att ”elektrifiering” handlar om att man tar en befintlig bensin/dieselbil och lägger till 150 kg batteri/elmotor...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Samtliga? Ja då borde utredningen utökas. Nu tar man ju inte med bensin eller dieseleldare med i uppdraget?
Relativt varandra då, vilken är tyngst? Om det finns en skillnad mellan biltyp A och B och båda blir X kg tyngre så försvinner ju inte skillnaden.

Uppdraget innebär att Transportstyrelsen ska utreda förutsättningarna för att med B-körkort köra fordon med en totalvikt på 3,5 – 4,25 ton och som drivs med el eller andra alternativa drivmedel.

Det är väl en mlm allmänt känt att elbilen typiskt sett väger något mer än motsvarande bensin/diesel(för tillfället iaf)?

Första bästa från google.
https://sciencenorway.no/cars-and-t...-cars-can-make-traffic-more-dangerous/1453381
https://www.brusselstimes.com/belgium/61738/heavier-electric-cars-wear-out-roads-faster/
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Konverterade fossilbilar blir tyngre men det finns inget i sig som säger att en elbil behöver vara tyngre.
Är den konstruerad som endast elbil från grunden är det en annan sak.

Exempel VW ID3 (1600kg) och Tesla3 LR awd (1850kg) Trots ganska mycket batterier är de relativt lätta.

Audi etron som bygger på fossil plattform väger ca 2500kg, Volvo XC40 dito ca 2250kg. Bilar som faktiskt är trängre inuti än ID3/Tesla3 och har betydligt sämre räckvidd.

De kommande generationerna kommer att bli betydligt lättare och effektivare.
Vi skall också ha i minnet att batterier blir allt lättare och billigare Per kilowattimme, bilarna kommer alltså att kunna göras allt lättare för varje år som går.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Konverterade fossilbilar blir tyngre men det finns inget i sig som säger att en elbil behöver vara tyngre.
Är den konstruerad som endast elbil från grunden är det en annan sak.

Fast, det där är ju inte riktigt sant, vad skulle göra en elbil lättare om man plockar bort drivlinan mot en ICE bil där man plockar bort drivlinan?

En elbil behöver en kaross, lika så en ICE bil

En elbil behöver 4 hjul, precis som en ICE bil

Det behövs hjulupphängning för alla 4 hjulen på båda

Det åtgår ungefär lika mycket glas i båda (om man förutsätter att ingen eller båda har glastak)

En del säger att "Teslan har ju batteriet som golv" jo, men plockar du bort batteriet så har den ändå ett golv till.
"Jamen batterilådan fungerar som förstyvning av karossen" nja, högst marginellt, plockar man bort eldrivlinan och sätter i en bensindrivlina i en Tesla går den utmärkt att köra ändå, och även om man sätter in en tvärbalk extra så väger den mindre än plåtlådan som innehåller battericellerna, annars kan man ju sätta tillbaka den plåtlådan utan celler...

Visst tusan är elbilar tyngre än motsvarande ICE bil, oavsett om karossen är byggd för att kunna inrymma en ICE drivlina.
Felet man har gjort är att man har jämfört "rena elbilar" som är konstruerade som en mopedbil med en Nissan Micra.

Jag tycker det nya förslaget om en höjd totalvikt för transportbilar med eldrivlina är bra.
Då kommer tillverkarna kanske att sluta snåla på räckvidden på dom, och dom får ändå samma nyttolast.

Tittar man på dom el transportbilar som finns i dag har dom ofta en kombination av kort räckvidd och minskad lastvikt.
Dom är helt enkelt inte speciellt attraktiva, utom för företag som kör ut frigolit i närområdet.
(blombud, och andra som kör skrymmande men lätta saker inkluderade)

Jag skulle gärna se 90% av dom vita skåpbilarna i stan bli elektriska, men en rörmokare eller elektriker måste redan med en ICE bil lasta ur den innan besiktning om dom skulle få för sig att köra den på vågen...

Man skulle ju kunna tänka sig att en del tillverkare fortsätter att erbjuda en transportbil med löjlig räckvidd, men som får lasta MER än en ICE, det blir ju en konkurensfördel för elbilen det med...
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Konverterade fossilbilar blir tyngre men det finns inget i sig som säger att en elbil behöver vara tyngre.
Är den konstruerad som endast elbil från grunden är det en annan sak.

Exempel VW ID3 (1600kg) och Tesla3 LR awd (1850kg) Trots ganska mycket batterier är de relativt lätta.

Audi etron som bygger på fossil plattform väger ca 2500kg, Volvo XC40 dito ca 2250kg. Bilar som faktiskt är trängre inuti än ID3/Tesla3 och har betydligt sämre räckvidd.

De kommande generationerna kommer att bli betydligt lättare och effektivare.
Vi skall också ha i minnet att batterier blir allt lättare och billigare Per kilowattimme, bilarna kommer alltså att kunna göras allt lättare för varje år som går.

Var väl en ganska värdelös jämförelse :) En ID3 väger väl som en Golf med ett batteripack precis som Audi och Volvo. I3 är väl kanske den enda som lyckats med det du är ute efter men missfoster till bilar kommer naturligtvis bara accepteras en kortare period.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Exempel VW ID3 (1600kg) och Tesla3 LR awd (1850kg) Trots ganska mycket batterier är de relativt lätta.

Audi etron som bygger på fossil plattform väger ca 2500kg, Volvo XC40 dito ca 2250kg. Bilar som faktiskt är trängre inuti än ID3/Tesla3 och har betydligt sämre räckvidd.

Jag hittar tjänstevikt på 1815-1850 på ID3 och 1264-1615 på en Golf
Jag tog golfen som en jämförelse för VW själva hade jämfört den med en Passat (1470-1760kg) men en elbilstidning sa att det var en orättvis jämförelse då ID3 var mera som en Golf i storleksklass, till exempel rymmer ID3 hela FYRA liter mer i bagage utrymmet
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
För oss som inte är luffare och har bohaget i bilen är passagerarutrymmet viktigare än att kunna stuva saker och då är ID3 klart rymligare än Golf.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För oss som inte är luffare och har bohaget i bilen är passagerarutrymmet viktigare än att kunna stuva saker och då är ID3 klart rymligare än Golf.

Det spelar ju ingen roll, det är en bil i golfklass i alla fall, och dom tyckte inte att den var speciellt mycket större i passagerar utrymmet heller, det var mest takhöjd, och sedan berömde dom dom tunna stolarna som gav något bättre knäutrymme bak.
Och tomrum i kupén väger ju som sagt ingenting...

Men trots att den är i golfstorlek, den är tyngre än Passaten också, som definitivt är en större bil.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu tror jag att ganska många är överens om att ID3 snarare är lika rymlig som en Passat. Dvs de som faktiskt sett/provat/mätt. De som står vid sidan och kverulerar över hur dåligt det minsann är med elbilar utan att själv ens ha provat tycker säkert annorlunda men frågan är förstås vad som är mest vederhäftigt.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Medger en elbil bättre/större invändiga mått vid samma utvändiga mått som en bensin/diesel, generellt?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Medger en elbil bättre/större invändiga mått vid samma utvändiga mått som en bensin/diesel, generellt?

Till en viss del, lägger man batteriet under golvet och har takhöjd för det så kan man ju utnyttja längden bättre, man kan ju ha tånaglarna mot frontplåten och baksätespassagerarna kan ju ha huvet mot bakrutan

Men såna ICE bilar har ju också funnits, Toyota hade ju en minibuss på det konceptet med motorn under framstolarna, andra minibussar har ju också utnyttjat hela längden på olika sätt.

Morsan har en Toyota Yaris Verso (höghuset) den skulle lätt rymma batterier under golvet och då hade man ju kunnat utnyttja längden bättre, även om den redan är jäkligt kompakt.
Jag tror inte att jag vill ha mindre skrynkelzoner än så framför mig faktiskt...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Medger en elbil bättre/större invändiga mått vid samma utvändiga mått som en bensin/diesel, generellt?

Utan att veta så tror jag det. Vi måste kika på de plattformar som är utvecklade enbart för eldrift om vi ska hitta rättvisa referenser och då verkar det som att man kan nyttja utrymmen som annars ockuperas av motor, tank och drivlina. Batterierna väger och tar utrymme, men placeras de på bottenplattan frigörs tydligen utrymme då även elmotorerna smiter in relativt lågt i plattformen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Batterierna väger och tar utrymme, men placeras de på bottenplattan frigörs tydligen utrymme då även elmotorerna smiter in relativt lågt i plattformen.

Ja, batterier och elmotorer tar mer utrymme än en ICE drivlina med tank, men kan stuvas undan effektivare.

Att lägga batterierna under golvet tar ju takhöjd, men lyckligtvis är höjden det som påverkar minst att öka...

Jag till och med föredrar bilar man kliver in i, över bilar man kliver ner i, just nu har jag en bil man kliver upp i...
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top