Njae, det tror jag inte faktiskt. Timmerbilar (som exempel) går ju ofta rätt korta sträckor men många gånger om dagen, däremellan lastar de på och av. I branschen talar man om att laddning sker samtidigt som lossning, vilket betyder att det inte alls behövs så mycket batterier för att klara en vända. Likaså distributionsbilarna, som i mil räknat sällan kör så långt varje dag.
En lastbil som har en elmotor och batterier behöver inte vara så fasligt mycket tyngre, eftersom dagens drivlinor inte är några lätta pjäser de heller, och elmotorns vridmoment är en större tillgång på en lastbil än en personbil (dvs det behövs inte någon herrejösses elmotor som väger flera ton). Man kan tex leka med tanken att ha 4 elmotorer (en för varje drivhjul typ 6x4) av samma typ som sitter i Tesla. Den väger 40 kilo och kan ge ungefär 500 hk/600 Nm på max.
Dvs till en motorvikt av 160 kilo får man alltså 2000 hk och 2400 Nm, dessutom max vridmoment från noll rpm. Resten batterier.
En lastbilsmotor + växellåda väger idag in på cirka 2 ton, tillkommer differentialer, axlar mm. Kylare, kringutrustning, oljor, kylarvatten etc etc. 3 ton inte orimligt.
Det betyder att man får i princip 3000 kilo batterier till samma nettovikt som idag. Det innebär <tumme-pekfinger> motsvarande 6x100kWh dvs 600 kWh.
En timmerbil drar mellan samma <tumme-pekfinger> ca 4 liter/mil. Dvs 6x en vanlig personbil.
Det motsvarar då en bil med 100kWh batteri. Tesla S går 65 mil WLTP, dvs enkelt 45 mil vilket då skulle ge lastbilen 45 mils räckvidd i mitt mycket enkla exempel. Hälften är ju nog...
Laddar man då en kvart vid varje lossning så kommer räckvidden att vara i princip obegränsad. Till samma vikt/nettolast som idag.
Detsamma gäller förstås fjärrtrafik, där körtider och pauser ger möjlighet för laddning längs vägen på samma sätt.
Detta mycket teoretiska exempel åskådliggör hur det faktiskt ser ut. Redan.
Lastbilstillverkarna jobbar ju med denna utveckling redan idag och det är inte konstigare där än för personbilar även om det naturligtvis är många andra problem som måste lösas innan man är ute med färdig produkt. Det är en hel bransch som skall förändras när det gäller hur man bygger och driftar lastbilar. Underleverantörer som levererar system osv.
Men diesel är överspelat på fem års sikt även i denna bransch åtminstone i vår del av världen.