Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Medger en elbil bättre/större invändiga mått vid samma utvändiga mått som en bensin/diesel, generellt?

Absolut är det så, det är en av de största fördelarna. Det är också ett av de stora hindren för snabb övergång eftersom det man kallar ”plattform” inte är någonting man tar fram i brådrasket. De flesta biltillverkare har nog ledtider på 3-4 år åtminstone när man pratar om utveckling av plattformar. Det är därför som traditionella biltillverkare bygger på befintliga plattformar, designade för konventionella drivlinor osv. Nya tillverkare kan börja från noll och har då stora fördelar, förutsatt att de har tid och de ekonomiska muskler som krävs.

VW har nyss lanserat sin första rena EV-plattform och med den aviserade investeringstakten kommer troligen nästa generation redan inom 2-3 år.
BMW tog ju ett historiskt felbeslut att inte fortsätta bygga på i3-plattformen och får nu lida stort för det då de hamnat efter. Likaså Mercedes. Övriga biltillverkare skall vi inte tala om, frågan är hur många bilar de säljer överhuvudtaget 2022...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sedan kan man inte säga att batterier och elmotorer tar mer plats än drivlina för en konventionell bil. Då har man helt enkelt bara inte orkat kolla upp hur det förhåller sig.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sedan kan man inte säga att batterier och elmotorer tar mer plats än drivlina för en konventionell bil. Då har man helt enkelt bara inte orkat kolla upp hur det förhåller sig.

Om du hugger upp ett tesla batteri i fyra bitar, och sätter två där bensintanken har suttit och två där motorn har suttit, så saknar du fortfarande plats för elmotorn och all kringutrustning som laddare och fartreglage.

Jag minns inte exakt volymen litermässigt på Teslas batterilåda, men den är stor...

(EDIT) dimensions of the Model 3's battery pack: 216.63 cm by 147.32 cm by ~10.5 cm (L x W x H).
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns massor av annat i en ICE-bil som avgassystem, partikelfilter, växellåda, kardanaxlar etc.

I exempelvis Tesla 3 är batterilådan en del av den bärande strukturen. Lätt att med blotta ögat se hur mycket rymligare den är inuti än tex en BMW 3-serie som är större på utsidan. Och bagageutrymmet är enormt mycket större.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Som omväxling håller jag nog med Brooklyn här. Oavsett volymen så är ju batterier betydligt tacksammare att anpassa efter givna utrymmen, och kan placeras lite varstans så länge dom är lågt placerade. Så jag har svårt och tro att någon biltillverkare tycker att just volymen är ett problem.

Vikten är ju dock ett lite tyngre problem.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Långskott men vafan.
Hur mycket yta ur ett livscykelperspektiv behövs för att ha mostvsrande 1 mil el eller diesel tankad i bilen?
Alltså specifik yta i m2/mil.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Yta av vad? Solpanelerna jag satte på mitt tak t.ex räcker till ca 6.000 mil om året.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Som omväxling håller jag nog med Brooklyn här. Oavsett volymen så är ju batterier betydligt tacksammare att anpassa efter givna utrymmen, och kan placeras lite varstans så länge dom är lågt placerade. Så jag har svårt och tro att någon biltillverkare tycker att just volymen är ett problem.

Vikten är ju dock ett lite tyngre problem.
Dessutom kan man ju designa plattformen lite smart, så att batteripacket är en bärande/strukturell del. Istället för att bygga in mer strukturell styvhet för att hålla batteripacket.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det finns massor av annat i en ICE-bil som avgassystem, partikelfilter, växellåda, kardanaxlar etc.

I exempelvis Tesla 3 är batterilådan en del av den bärande strukturen. Lätt att med blotta ögat se hur mycket rymligare den är inuti än tex en BMW 3-serie som är större på utsidan. Och bagageutrymmet är enormt mycket större.

Ja, växellåda räknar jag med, kardanaxlar hade man väl stax efter hästkärrorna?
Partikelfilter sitter ju även det i motorummet, eller på avgassystemet under bilen.
Jag skrev ju även att batterilådan ibland hjälper till att styva upp bilen, men bärande är den inte.

Batterilådan till en Tesla är ca 400 liter stor, en bensintank är 60 liter, så motor/växellådspaketet ska alltså motsvara 340liter då?

Sen har ju även elbilar en motor, en elektrisk sådan, ingen växellåda men en slutväxel och drivaxlar.
Samt en hel del stora invertrar/laddare/annan kringutrustning...

Det är ju inte för inte dom skalar ner batteristorleken när dom använder teslas grejor till att konvertera ICE bilar, det finns helt enkelt inte plats att dela upp och stuva in hela det paketet även om man tar ur en ICE drivlina och bensintank...

Sen har vi ju som sagt vikten då också...

Jag tror inte alls dom har fel när dom säger att en bil blir 750kg tyngre av en eldrivlina, vilket hela förslaget handlade om, att höja totalvikten på eldrivna fordon, för att bibehålla lastvikt....
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Motorn till en Tesla S (med slutväxel) väger 550lbs (250kg) och en Cheva LS V8 väger 460lbs (208kg)

Tätlindad koppar är inte lätt....
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
m2/mil. Yta av jordytan.
Tar man bara mina solceller som exempel ger ca 1m2 100mil/år. Icke-optimalt placerade mest i öst/sydöstlig riktning. (Huvudräkning, med ett par goa öl under västen, så kan ha räknat fel)
Konverterar vi alla personbilar till elbilar i Sverige ökar vår årskonsumtion med under 10%.
Sätter vi solceller över typ 1% av Algeriets yta (nära ekvatorn) kan vi försörja hela jordklotet med dess behov av el-energi. Bara som räkneexempel, ifall vi kunnat lagra/skeppa den utan svinn.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tar man bara mina solceller som exempel ger ca 1m2 100mil/år. Icke-optimalt placerade mest i öst/sydöstlig riktning. (Huvudräkning, med ett par goa öl under västen, så kan ha räknat fel)
Konverterar vi alla personbilar till elbilar i Sverige ökar vår årskonsumtion med under 10%.
Sätter vi solceller över typ 1% av Algeriets yta (nära ekvatorn) kan vi försörja hela jordklotet med dess behov av el-energi. Bara som räkneexempel, ifall vi kunnat lagra/skeppa den utan svinn.

Tänker ur ett LCA-perspektiv, inte bara själva ytan som en produktionsenhet har.
Det har ju gått åt en massa resurser i form av tex människotimmar och kapitalvaror innan slutprodukten - dina solceller är på plats och producerar.
Hur mycket yta tar detta i anspråk för att kunna åka en mil?

Ungefär som att det finns beräkningar i CO2-utsläpp per kWh på olika kraftslag.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Motorn till en Tesla S (med slutväxel) väger 550lbs (250kg) och en Cheva LS V8 väger 460lbs (208kg)

Tätlindad koppar är inte lätt....

Så Tesla S som har två motorer har alltså en motorvikt av 500 kg?

Du måste nog - som vanligt i denna tråd - se över dina källor.

Som sagt, en Teslamotor på +350hk väger 70lbs, dvs 31,75 kilo. Googla vetja.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så Tesla S som har två motorer har alltså en motorvikt av 500 kg?

Du måste nog - som vanligt i denna tråd - se över dina källor.

Som sagt, en Teslamotor på +350hk väger 70lbs, dvs 31,75 kilo. Googla vetja.

Ja, kanske det, jag fick det från den här tönten som uppenbarligen inte vet någonting om Teslor.


twat.jpg
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Av en händelse råkade jag tuba på Pikes Peak och såg 2018 års rekordkörning - men orkade inte ens titta i fem sekunder. Ungefär lika inspirerande som en elektroejakulering. Muuu! :D

Loebs körning däremot, såg jag hela loppet av någon anledning.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Av en händelse råkade jag tuba på Pikes Peak och såg 2018 års rekordkörning - men orkade inte ens titta i fem sekunder. Ungefär lika inspirerande som en elektroejakulering. Muuu! :D

Loebs körning däremot, såg jag hela loppet av någon anledning.

Jag brukar se om Per Eklunds resa till toppen 2002, ett par goa gubbar i ett garage med ständigt brännt bryggkaffe åker över och kör ett rejs dom bara hört talas om och trots en del strul vinner dom klassen och blir total 2a, 30 sekunder efter en specialbyggd sormelbil.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Jag brukar se om Per Eklunds resa till toppen 2002, ett par goa gubbar i ett garage med ständigt brännt bryggkaffe åker över och kör ett rejs dom bara hört talas om och trots en del strul vinner dom klassen och blir total 2a, 30 sekunder efter en specialbyggd sormelbil.

Den samt Walter Röhrl och Ari Vatanens körningar -87-88 :Bugar

Tyvärr så försvinner en stor del av "spänningen" (get it???:lol) med elbilarna. Ingen kan påstå att de inte skulle vara snabbare eller effektivare, men tänk dig att stå som tekniker i depån och fundera på hur mycket batterierna e laddade...:trött Lika spännande som att sätta sig vi matbordet med en kopp kaffe och se på när mellanmjölken surnar...

Samtidigt står de i granndepån brevid en eldsprutade-vrålande-levande-manick som gör allt för att ta livet ur sig själv och föraren :brynad :kär
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den samt Walter Röhrl och Ari Vatanens körningar -87-88 :Bugar

Tyvärr så försvinner en stor del av "spänningen" (get it???:lol) med elbilarna. Ingen kan påstå att de inte skulle vara snabbare eller effektivare, men tänk dig att stå som tekniker i depån och fundera på hur mycket batterierna e laddade...:trött Lika spännande som att sätta sig vi matbordet med en kopp kaffe och se på när mellanmjölken surnar...

Samtidigt står de i granndepån brevid en eldsprutade-vrålande-levande-manick som gör allt för att ta livet ur sig själv och föraren :brynad :kär

Jo, elbil på mestadels asfalt är inte riktigt lika spännande som dom gamla Pikes Peak klättringarna var...

Per Eklund hade varken solglasögon eller syrgas, han förstod inte vad dom menade när dom frågade om det, inte förän han var halvvägs upp och varken såg något i kurvorna på grund av den låga solen eller började flåsa av syrebrist...
Gubben var 55år gammal vid tillfället...
Så då återkom han en gång till två år senare, bättre förberedd, och vann då också..
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
På ett standard 2-liters block om jag inte minns fel. De hade en biffigare 2.3 färdig med att skicka i när de första gav upp. Men det gjorde den inte...
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top