Dessutom tror jag dom lagstadgade att alla laddare måste ta vanliga betalkort också.
Det har ju varit det största bekymret, nog finns det laddare utspridda, men dom hör till olika nätverk med olika betallösningar, så om man har kört så långt det går till nästa laddare har det kunnat vara någon kedja man inte har app/dongel för och varit tvungen att krångla med ett nytt medlemskap för att kunna ladda där.
Samma sak här i Sverige, har man en bil med ett avtal med Ionity (eller annan kedja) så är det bara var femte laddare som är deras, därför är det ju bra att OK/Q8 börjar ställa ut laddare som tar vanliga betalkort på sina mackar.
Man brukar säga att Tesla har det största laddnätverket i Sverige, men har man något annat märke finns det ändå gott om laddare, fast det är flera olika nätverk.
I oktober fanns det 1342 snabbladd-statione som inte var Teslas och 2000 som var Teslas.
OK/Q8 adderar ytterligare ca 800 laddplatser till det, och även dom andra bygger ut.
Snart kan man nog göra långresor även med bilarna som har för kort räckvidd, även om det blir trist att stå vid laddaren var 20'e mil, men det finns IAF laddare till det.