Elbil eller inte?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kan ju vara så enkelt som att de börjat inse att de satsat (mest) pengar på fel häst? Och därför måste göra uttalande som det här i ett desperat försök att "rädda ansiktet". Toyota är väl den enda tillverkare numera som fortfarande(?) med en dåres envishet tror att vätgas är framtiden..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kan ju vara så enkelt som att de börjat inse att de satsat (mest) pengar på fel häst? Och därför måste göra uttalande som det här i ett desperat försök att "rädda ansiktet". Toyota är väl den enda tillverkare numera som fortfarande(?) med en dåres envishet tror att vätgas är framtiden..

Dom har garanterat all kompetens som behövs för att hoppa in i rejset och Elon ska nog vara tacksam att dom inte hoppar in i rejset för Toyota skulle snabbt kunna omvandla Tesla till ett stycke industrihistoria.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Dom har garanterat all kompetens som behövs för att hoppa in i rejset och Elon ska nog vara tacksam att dom inte hoppar in i rejset för Toyota skulle snabbt kunna omvandla Tesla till ett stycke industrihistoria.

Samma sak sades om VW för några år sedan, att dom var så stora att dom när som helst kunde hoppa in i rejset. Ännu så länge darrar nog inte Elon för de halvfärdiga bilar som VW efter något års förseningar lyckades trycka ur sig.

Jag har respekt för Toyota, mer än för VW, men dom kan inte börja bygga elbilar på en eftermiddag bara för att dom bestämmer sig. Det tar många år att bygga upp den kompetensen, inte att bygga enstaka showbilar men att bygga något som fungerar att massproduceras och köras av vanliga konsumenter till vardags.

Sen är det lite motsägelsefullt att dom skriver att när solid state batterierna är klara så ska dom använda dom och bygga aldrig så perfekta bilar, men det mesta av deras "kritik" kommer ju vara lika giltig mot en elbil med dylika batterier som nuvarande.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag är tveksam till Toyotas kapacitet. De har hållit kvar vid ålderdomlig batteriteknik i hybrider och kommit med laddbara bilar först när de blev tvungna. Senaste Corolla har inte ens förmåga att bromsa ordentligt och de har haft enorma problem med elektronik som inte enbart finns för att driva bilarna framåt.
De lägger enorma resurser på återkallelser och garantiåtaganden.
Såvitt jag vet har de inte uppfunnit ljudisolering ännu heller.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Toyota har byggt sina bilar för den Asiatiska marknaden, där folk bor på 11 kvadratmeter på 47 våningen utan möjlighet att ladda en bil (eller ens parkera i närheten av där dom bor)

Det är därför dom stolt säljer elhybrider som det inte ens går att stoppa i en laddsladd i.

Senaste reklamen jag såg var något i stil med "Elbilen du aldrig behöver ladda"

Riktiga elbilar säljs till dom som har eget vägguttag, eller en snabbladdare nära till så dom kan lämna bilen där tills den är laddad och sedan flytta den till parkeringen när det är fullt, vilket i Asien inte är många. (Än, det ändras ju hela tiden)

Det är också därför vätgas/bränslecell har varit på tapeten i Asien så länge.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Storbritannien har länge varit pest för de som måste ladda längs vägen. Men det verkar som om det börjar hända saker på den ön också.
https://teknikensvarld.se/nyheter/b.../forsta-elbilsmacken-oppnad-i-storbritannien/

Dessutom tror jag dom lagstadgade att alla laddare måste ta vanliga betalkort också.

Det har ju varit det största bekymret, nog finns det laddare utspridda, men dom hör till olika nätverk med olika betallösningar, så om man har kört så långt det går till nästa laddare har det kunnat vara någon kedja man inte har app/dongel för och varit tvungen att krångla med ett nytt medlemskap för att kunna ladda där.

Samma sak här i Sverige, har man en bil med ett avtal med Ionity (eller annan kedja) så är det bara var femte laddare som är deras, därför är det ju bra att OK/Q8 börjar ställa ut laddare som tar vanliga betalkort på sina mackar.

Man brukar säga att Tesla har det största laddnätverket i Sverige, men har man något annat märke finns det ändå gott om laddare, fast det är flera olika nätverk.

I oktober fanns det 1342 snabbladd-statione som inte var Teslas och 2000 som var Teslas.
OK/Q8 adderar ytterligare ca 800 laddplatser till det, och även dom andra bygger ut.

Snart kan man nog göra långresor även med bilarna som har för kort räckvidd, även om det blir trist att stå vid laddaren var 20'e mil, men det finns IAF laddare till det.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Dessutom tror jag dom lagstadgade att alla laddare måste ta vanliga betalkort också.

Det har ju varit det största bekymret, nog finns det laddare utspridda, men dom hör till olika nätverk med olika betallösningar, så om man har kört så långt det går till nästa laddare har det kunnat vara någon kedja man inte har app/dongel för och varit tvungen att krångla med ett nytt medlemskap för att kunna ladda där.

Samma sak här i Sverige, har man en bil med ett avtal med Ionity (eller annan kedja) så är det bara var femte laddare som är deras, därför är det ju bra att OK/Q8 börjar ställa ut laddare som tar vanliga betalkort på sina mackar.

Man brukar säga att Tesla har det största laddnätverket i Sverige, men har man något annat märke finns det ändå gott om laddare, fast det är flera olika nätverk.

I oktober fanns det 1342 snabbladd-statione som inte var Teslas och 2000 som var Teslas.
OK/Q8 adderar ytterligare ca 800 laddplatser till det, och även dom andra bygger ut.

Snart kan man nog göra långresor även med bilarna som har för kort räckvidd, även om det blir trist att stå vid laddaren var 20'e mil, men det finns IAF laddare till det.
Det är inte riktigt samma sak, men hur många pumpar finns det i Sverige?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är inte riktigt samma sak, men hur många pumpar finns det i Sverige?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Man ska inte räkna antalet pumpar eller antalet laddare, det är antal pumpställen eller laddställen som är det viktiga.
Det är bara på ett fåtal laddställen det är så hög belastning att det är fullt i alla laddare för ofta

Vid bensinpumpar gör det inte så mycket eftersom en tankning tar tre minuter, men en laddning står man inte gärna och väntar på.

Om OK/Q8 ska ställa ut laddare på 800 mackar så har den kedjan minst så många tankställen, sedan har du ju alla dom andra kedjorna också.
Men Bensin/dieselfordon klarar sig ju med glesare infrastruktur.

(CA 2700 bensinstationer efter en snabb googling)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kom nu ihåg att elbilar inte behöver någon laddstation i normalfallet, då den laddas hemma... Det är bara vid långresor.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Om man inte bor i lägenhet, utan laddmöjlighet.

Ganska många bor så tyvärr
Förhoppningsvis ett övergående problem, allteftersom fler skaffar elbil kommer behovet att öka, vilket tvingar fram lösningar. Kommunen här hos mig har t.ex. smällt upp laddstolpar till alla hemtjänstens bilar, som står på samma parkering som som de som hyr lägenhet av det kommunala bostadsbolaget. Om bara viljan/efterfrågan funnits hade de ju lika gärna satt dit ett par stolpar till för hyresgästerna.
Alla som kör diesel/bensin _måste_ köra till en mack med jämna mellanrum för att kunna köra vidare oavsett hur/var du bor. Samma sak gäller inte elbilar.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Tips från coachen: VW rear just nu ut ID3-bilar till väldigt förmånliga leasing-avtal, om man tar leverans innan årsskiftet. Splajs ny bil med hyfsat batteri för ~3.000:- i månaden
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Nästan så man kunde tro att dom ligger långt efter alla andra tillverkare i elbilsracet :hihi

Men ja, ladda elbilar med el från kolkraft är nog ingen höjdare för miljön varken globalt eller lokalt.

Att producera batterier är inte heller så miljövänligt.

Ja, dom ligger efter i elbilsrejset men Toyota är kanske främst i världen inom fordonsforskningen så istället för att sitta hemma på kammaren och hånskratta åt dom kanske man kanske ska fundera över varför dom valt att inte delta i det rejset?

Ja, jag fattar fan inte vad Toyota håller på med. De släppte en utmärkt hybridlina redan i slutet av 90-talet. Typ två sekunder efteråt var det någon lirare som kom på att man kunde stoppa i ett större batteri och sedan lura systemet att köra på el hela tiden. Eftermarknadskit kom ut på den globala marknaden och det har alltså funnits laddbara Toyota i typ 20 år.
Toyota blundade.

En bit in på 2010 talet hade flera konkurrenter haft laddhybrider på marknaden i flera år, och Toyota kände sej väl tvingade att komma med något. Så de släpper sin trogna Prius som laddhybrid. Funkar utmärkt. Säljer bra.
Toyota dödar den efter bara några år...

Sedan dess verkar det inte hänt så mycket. De kommer med en "ny" Corolla, som i princip är deras gamla Auris-hybrid. Går inte ens att ladda.

Vad fan sysslar Toyota med?
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Om man inte bor i lägenhet, utan laddmöjlighet.

Ganska många bor så tyvärr

Ofta har de som bor i lägenhet möjlighet att använda kollektivtransport. Så kanske bilbehovet generellt är mindre för de. Har man inte laddmöjlighet varken hemma eller på jobb så får man väl köra bensin eller diesel några år till.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja, jag fattar fan inte vad Toyota håller på med. De släppte en utmärkt hybridlina redan i slutet av 90-talet. Typ två sekunder efteråt var det någon lirare som kom på att man kunde stoppa i ett större batteri och sedan lura systemet att köra på el hela tiden. Eftermarknadskit kom ut på den globala marknaden och det har alltså funnits laddbara Toyota i typ 20 år.
Toyota blundade.

En bit in på 2010 talet hade flera konkurrenter haft laddhybrider på marknaden i flera år, och Toyota kände sej väl tvingade att komma med något. Så de släpper sin trogna Prius som laddhybrid. Funkar utmärkt. Säljer bra.
Toyota dödar den efter bara några år...

Sedan dess verkar det inte hänt så mycket. De kommer med en "ny" Corolla, som i princip är deras gamla Auris-hybrid. Går inte ens att ladda.

Vad fan sysslar Toyota med?

Precis så. Fattar inte heller.
Toyota Prius och Opel Ampera var rätt ensamma på marknaden ett tag kändes det som.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, jag fattar fan inte vad Toyota håller på med. De släppte en utmärkt hybridlina redan i slutet av 90-talet. Typ två sekunder efteråt var det någon lirare som kom på att man kunde stoppa i ett större batteri och sedan lura systemet att köra på el hela tiden. Eftermarknadskit kom ut på den globala marknaden och det har alltså funnits laddbara Toyota i typ 20 år.
Toyota blundade.

En bit in på 2010 talet hade flera konkurrenter haft laddhybrider på marknaden i flera år, och Toyota kände sej väl tvingade att komma med något. Så de släpper sin trogna Prius som laddhybrid. Funkar utmärkt. Säljer bra.
Toyota dödar den efter bara några år...

Sedan dess verkar det inte hänt så mycket. De kommer med en "ny" Corolla, som i princip är deras gamla Auris-hybrid. Går inte ens att ladda.

Vad fan sysslar Toyota med?

Detta är en mycket bra fråga, vad sysslar de med? Har nu kört mer än en icke-Toyota med hybriddrift (inkluderar Lexus i Toyota) och kan bara hålla med. Toyota har blivit omkörda. Det är alltid risken när man tror sig sitta på tronen och inte behöver driva mer utveckling. :fakta
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Alla som kör diesel/bensin _måste_ köra till en mack med jämna mellanrum för att kunna köra vidare oavsett hur/var du bor. Samma sak gäller inte elbilar.

Det ÄR och har aldrig varit ett problem att svänga av några hundra meter från sin tänkta färdväg och stå stilla i 3 minuter och tanka var 50-80 mil.

Det är bara elbilsfanatiker som försöker få det till att det är besvärligt.

Vad som är besvärligt är att behöva åka någonstans och lämna bilen i en timme eller mera för att tanka, alternativt sitta i bilen som en surpuppa och vänta på att det ska laddas fullt.

Har man möjlighet att ladda hemma slipper man ju det i 90% av fallen, men alla har inte det. Det är ett faktum.

Jag känner minst en familj miljömuppar som var tvungen att köpa hybrid fastän dom garanterat skulle ha köpt en elbil om dom hade haft tillgång till nattladdare hemma.
Dom har tidigare levt utan bil, varit med i elbilspool, hyrt bil för långresor och så vidare, men nu behövde dom köpa en bil, och en elbil skulle inte ha funkat.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det ÄR och har aldrig varit ett problem att svänga av några hundra meter från sin tänkta färdväg och stå stilla i 3 minuter och tanka var 50-80 mil.

Det är bara elbilsfanatiker som försöker få det till att det är besvärligt.

Vad som är besvärligt är att behöva åka någonstans och lämna bilen i en timme eller mera för att tanka, alternativt sitta i bilen som en surpuppa och vänta på att det ska laddas fullt.

Har man möjlighet att ladda hemma slipper man ju det i 90% av fallen, men alla har inte det. Det är ett faktum.

Jag känner minst en familj miljömuppar som var tvungen att köpa hybrid fastän dom garanterat skulle ha köpt en elbil om dom hade haft tillgång till nattladdare hemma.
Dom har tidigare levt utan bil, varit med i elbilspool, hyrt bil för långresor och så vidare, men nu behövde dom köpa en bil, och en elbil skulle inte ha funkat.
Min poäng missades, säkerligen mitt fel. Låt mig förtydliga.
Antalet bensinmackar som finns idag krävs mer eller mindre för att alla bilar måste tanka på dem. Man kan inte tanka dem hemma. Om man inte är typ bonde och har egen dieseltank på gården..
En stor del av elbilarna kommer ladda merparten hemma eller på jobbet, alltså kommer det troligen bli mindre belastning på laddstationer kontra mackar. Vilket gör att det kanske inte behövs lika många laddstationer som mackar?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Min poäng missades, säkerligen mitt fel. Låt mig förtydliga.
Antalet bensinmackar som finns idag krävs mer eller mindre för att alla bilar måste tanka på dem. Man kan inte tanka dem hemma. Om man inte är typ bonde och har egen dieseltank på gården..
En stor del av elbilarna kommer ladda merparten hemma eller på jobbet, alltså kommer det troligen bli mindre belastning på laddstationer kontra mackar. Vilket gör att det kanske inte behövs lika många laddstationer som mackar?

Antalet snabbladdare som finns idag behövs, och det behövs uppenbarligen 800 till enbart på OK/Q8's bensinmackar, och inte ens det kommer att räcka, så det finns uppenbarligen behov av att ladda elbilar efter vägen också, även om dom laddar hemma på natten
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top