Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu dras det enorma växlar på Elons twitterinlägg utan att nämna att han sade ”lowkey”, dvs någon nischtillverkare i USA typ Rivian.

Det finns inte mycket som talar för att de skulle öppna upp nätverket för alla andra, i så fall hade de ju gjort det för länge sedan.

Fast det jag läste gällde Sverige/Europa, eftersom man menade på att "det är väl inga problem här, där alla använder samma laddkontakt"

Det är ju även här vi har glesbygdsproblemen, med stora delar av landet med långa avstånd och få kunder.

Jag tror att Tesla skulle vara skitglada om dom fick erbjudandet "Bygger ni i Kiruna så bygger vi i Vittangi, då täcker vi rätt stor del av den landsänden"

Sedan kanske en Laddplats på stationen får en Röd/vit Tesla stolpe, eller att man bara gör ett avtal att Tesla kunder faktureras genom Tesla när dom laddar där...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
:clown Klart Toyota tycker det! Toyota är HOPPLÖST efter.

https://asia.nikkei.com/Spotlight/M...uU8-_TY6W-_JUY8wnTuTbfVOEVKWGy6kAe4ijCW9gB314

”We can not do this” förklarar hela problemet. Så då får man ju hitta på ursäkter...

Så här mycket efter ligger dom...

Toyota gross profit for the quarter ending September 30, 2020 was $10.793B
Toyota gross profit for the twelve months ending September 30, 2020 was $39.982B
Toyota revenue for the quarter ending September 30, 2020 was $63.680B
Toyota revenue for the twelve months ending September 30, 2020 was $241.196B

Tesla gross profit for the quarter ending September 30, 2020 was $2.063B
Tesla gross profit for the twelve months ending September 30, 2020 was $5.955B
Tesla revenue for the quarter ending September 30, 2020 was $8.771B
Tesla revenue for the twelve months ending September 30, 2020 was $28.176B

Fordonsbranschen har alltid varit en konservativ bransch, det är en bransch där det jagas ören på varje liten detalj och sakerna får trots det inte gå sönder eftersom det leder till dyra reklamationer och missnöjda kunder när det trots allt ändå sker.

Att Tesla tycker sig ha 6 år nyare teknik måste ses i det perspektivet och ska inte tas som ett kvitto på att Tesla ligger 6 år före bara för att dom valt att implementera en annan teknik.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Fast det jag läste gällde Sverige/Europa, eftersom man menade på att "det är väl inga problem här, där alla använder samma laddkontakt"

Det är ju även här vi har glesbygdsproblemen, med stora delar av landet med långa avstånd och få kunder.

Jag tror att Tesla skulle vara skitglada om dom fick erbjudandet "Bygger ni i Kiruna så bygger vi i Vittangi, då täcker vi rätt stor del av den landsänden"

Sedan kanske en Laddplats på stationen får en Röd/vit Tesla stolpe, eller att man bara gör ett avtal att Tesla kunder faktureras genom Tesla när dom laddar där...

Tesla täcker i princip redan av den landsändan. Också.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Fordonsbranschen har alltid varit en konservativ bransch, det är en bransch där det jagas ören på varje liten detalj och sakerna får trots det inte gå sönder eftersom det leder till dyra reklamationer och missnöjda kunder när det trots allt ändå sker.

Att Tesla tycker sig ha 6 år nyare teknik måste ses i det perspektivet och ska inte tas som ett kvitto på att Tesla ligger 6 år före bara för att dom valt att implementera en annan teknik.

Det är inte Tesla själva som tycker sig ligga 6 år framför, det är andra.

Tesla anser sig troligen ligga 20 år framför men det är en annan sak...

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR

Intressant att se hur pass bra Tesla levererar (gross profit % revenue) jämfört med Toyota. Nu fanns inte övriga poster med, men med så pass överlägsna marginaler på produkterna får man anta att de kommer bli konkurrenskraftiga när volymen stiger och övriga kostnader kan slås ut över en högre omsättning.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tesla täcker i princip redan av den landsändan. Också.

I princip, vilket betyder att det är för glest om man vill spontanåka utan att planera laddningarna i förväg, och att om en laddstation ligger nere får man ta en övernattning och slöladda på hotellet...

DVS inte bra nog för att vara lika bra som att åka diesel/bensinbil

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
I princip, vilket betyder att det är för glest om man vill spontanåka utan att planera laddningarna i förväg, och att om en laddstation ligger nere får man ta en övernattning och slöladda på hotellet...

DVS inte bra nog för att vara lika bra som att åka diesel/bensinbil

Som vanligt tjafsar du utan att kolla upp sakläget...

Laddstationerna ligger inte nere. Och Teslas nätverk ligger så pass tätt att man även med släpvagn tar sig mellan stationerna. Eftersom jag har provat själv så vet jag ju. Till skillnad från dig då. :) God jul!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Som vanligt tjafsar du utan att kolla upp sakläget...

Laddstationerna ligger inte nere. Och Teslas nätverk ligger så pass tätt att man även med släpvagn tar sig mellan stationerna. Eftersom jag har provat själv så vet jag ju. Till skillnad från dig då. :) God jul!

Nähä, så det har aldrig rapporterats en trasig snabbladdare till Tesla?

Även om dom funkar 99% av tiden så får man ju verkligen njuta av att åka närmaste vägen varje gång när det är så här tätt mellan laddarna:
tesladda.jpg

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

1. Notera antal sålda och vinst. Ojojoj.

2. Det är Toyota och VW som anser tesla ligger före :krama

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Intressant att se hur pass bra Tesla levererar (gross profit % revenue) jämfört med Toyota. Nu fanns inte övriga poster med, men med så pass överlägsna marginaler på produkterna får man anta att de kommer bli konkurrenskraftiga när volymen stiger och övriga kostnader kan slås ut över en högre omsättning.

Tillgång och efterfrågan är till elbilarnas favör så det är för närvarande lätt för producenterna att ta betalt medans det rent generellt för fordonsbranschen är tvärtom större tillgång än efterfrågan.
Det är nog bara en tidsfråga innan konkurrensen hårdnar även inom elsegmentet.

Så ur den synvinkeln har ju Toyota klantat sig som inte ser till att skörda på den marknaden.

Lite som med Volvo som länge vägrade tillverka SUV med argumentet att de var svåra att bygga säkra för rundslagning vilket var vanligare med den höga tyngdpunkten. Och säkerhet var ju länge Volvos specialitet och huvudargument hos kunderna. Alltså trots att det var i just den nischen det gick att ta betalt av kunderna.
Till slut föll ju även Volvo in i nischen då dom ansåg sig ha gjort en bil med tillräckligt låg tyngdpunkt och ändå tillräckligt stadigt tak.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nähä, så det har aldrig rapporterats en trasig snabbladdare till Tesla?

Även om dom funkar 99% av tiden så får man ju verkligen njuta av att åka närmaste vägen varje gång när det är så här tätt mellan laddarna:
View attachment 457820

Bra jobbat!
Du lyckades klippa ut det enda stället i hela Skandinavien som det är hela 29 mil mellan två Supercharger: Krokom och Storuman. Nu är det inte problematiskt ens vintertid, har själv kört den sträckan i -20, lätt snö och 4 pers+packning i bilen.

På gång i Dorotea också även om det inte är klart ännu, Jokkmokk kom upp för några veckor sedan.

Men framhärda du, det blir ju bara roligare. :)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tillgång och efterfrågan är till elbilarnas favör så det är för närvarande lätt för producenterna att ta betalt medans det rent generellt för fordonsbranschen är tvärtom större tillgång än efterfrågan.
Det är nog bara en tidsfråga innan konkurrensen hårdnar även inom elsegmentet.

Så ur den synvinkeln har ju Toyota klantat sig som inte ser till att skörda på den marknaden.

Lite som med Volvo som länge vägrade tillverka SUV med argumentet att de var svåra att bygga säkra för rundslagning vilket var vanligare med den höga tyngdpunkten. Och säkerhet var ju länge Volvos specialitet och huvudargument hos kunderna. Alltså trots att det var i just den nischen det gick att ta betalt av kunderna.
Till slut föll ju även Volvo in i nischen då dom ansåg sig ha gjort en bil med tillräckligt låg tyngdpunkt och ändå tillräckligt stadigt tak.

Toyota är nog rätt bundna av att det är ett stort företag med långsiktiga produktcykler. Dessutom satsade de ju stort på elhybrider och bränsleceller och det är nog inte en skuta man svänger snabbt.
USA är snabbare på tåget och deras fordonsindustri har varit föremål för omstrukturering sedan ca 15 år redan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Bra jobbat!
Du lyckades klippa ut det enda stället i hela Skandinavien som det är hela 29 mil mellan två Supercharger: Krokom och Storuman. Nu är det inte problematiskt ens vintertid, har själv kört den sträckan i -20, lätt snö och 4 pers+packning i bilen.

På gång i Dorotea också även om det inte är klart ännu, Jokkmokk kom upp för några veckor sedan.

Men framhärda du, det blir ju bara roligare. :)

Jag råkar bo där, och jag har aldrig haft något ärende till just Storuman och Krokom, men alla vill väl passera just där såklart...

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Den här boxen verkar ha allt jag behöver. https://www.amazon.se/QUBEV-laddningsenhet-uttag-IP65-utgåvan/dp/B07WW6ZWVN
Min portabla piratkabel har gått sönder och klappträna på Märkvärdes har satt en vinklad stickpropp på originalkabeln. Funderar på att montera en box på väggen hemma.
Den boxen verkar bara fixa en-fas. Kan vara en idé att fundera över? Även om nuvarande bilen bara har enfas, så kanske nästa kan ladda med tre-fas. Rackarns billig iaf, men som kommentarerna säger så ska man nog inte ha övertro på IP-klassningen. Och glöm sen inte en JFB Typ-B bara..

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
En kompis hade en box liggande som aldrig blev monterad så jag köper den. Den klarar 3-fas så jag kan byta bil sen...

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Japp, med skattepengar går det snabbt att bygga ut, åtminstonde en av laddarna hamnar dessutom på en plats jag besöker.

Ja, ta mig tusan om inte Länsstyrelser och Trafikverket lusläser och punktmarkerar denna progressiva och elbilspositiva tråd

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, ta mig tusan om inte Länsstyrelser och Trafikverket lusläser denna progressiva och elbilspositiva tråd

Frågan är ju bara, ska laddaren som bekostas med skattepengar konkurera med OK/Q8's utbyggnad?
Skellefteå Kraft och OK/Q8 vill ju säkert tjäna igen sina investeringar på samma orter också.

Nåväl, statliga subventioner är ju alltid bra, eller?

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...