Elbil eller inte?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Frågan är ju bara, ska laddaren som bekostas med skattepengar konkurera med OK/Q8's utbyggnad?
Skellefteå Kraft och OK/Q8 vill ju säkert tjäna igen sina investeringar på samma orter också.

Nåväl, statliga subventioner är ju alltid bra, eller?

Japp, när de tvingar utveckling framåt :)

Om vi ska vara seriösa - även företag söker stöd hos Naturvårdsverket för installation och får upp till 50% av investeringen täckt till ett visst takbelopp. Så de laddare vi redan ser liksom OKQ8-satsningen har säkert nyttjat de möjligheterna (t ex IONITYs satsningar). De enda som helt finansierat sina stationer är Tesla, de är inte berättigade till stöd då de inte är öppna för alla.

Dessa satsningar är specialfall i trakter där de vanliga stöden kanske inte räcker till för att t ex en lokal butiksägare ska våga satsa och det är därför man ansöker, sedan förhandlar man helt enkelt om bidraget (om jag begriper det hela rätt). Finns bara en intressent på en plats kan man få en rätt stor andel av satsningen i stöd.

I Norrbottens tidigare runda mot Kiruna kom det förvånansvärt många ansökningar, var väl bara ett par ställen där ingen ansökan eller endast en ansökan kom in? Och i både Gällivare och Överkalix blev det OKQ8 som fick stödet... Så intresset finns förhoppningsvis även i Västerbotten :) De i Malå och Norsjö kommer i alla fall jag att besöka, Röjnoretvägen är fantastiskt fin även på fyra hjul!
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Japp, när de tvingar utveckling framåt :)

Ja, ingen har väl glömt den fantastiska framgången för miljödieslarna, eller Etanolsatsningen som tvingade småmackarna på landsbygden att lägga ner....

Men det tvingade ju utvecklingen åt något håll....

Nu tror ju jag att elbilar är rätt väg att gå, men vi ska inte tvinga någon utveckling åt något håll.

Ta bort alla subventioner och straffbeskattningar, elbilsförespråkarna hävdar ju att elbilarna ska bli billigare än ICE bilarna när som helst ändå, så då behvs ju inga subventioner.

Ta bort straffbeskattningarna på ICE bilarna också, och straffskatterna på bränslet.

Ta bort alla subventioner på installation av laddare.

Låt marknaden själv bestämma när tekniken är mogen.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Har staten blivit riskkapitalister eller vad är det frågan om? Det är väl försiktiga med andras pengar iaf hoppas jag.
Tvinga, precis, det kan staten göra, med hot om våld. De roffar åt sig stöldgods och stoppar hälften i sina egna fickor, resten spenderar de på något som de spår i kaffesumpen är bra.

1 minuts googling, bara lite vad jämställdhetsmyndigheten hittat på.
https://www.jamstalldhetsmyndigheten.se/pressrum/nio-jamstalldhetsprojekt-far-statsbidrag
Jordens vänner, 802 000 kr

Belysa hur jämställdhet är kopplat till klimatfrågan, bland annat genom att producera ett seriealbum som kommer att användas som diskussionsmaterial på arbetsplatser, gymnasieskolor och mansgrupper. Projektet kommer att genomföras i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Utveckling är det sista på listan som staten pysslar med, utveckling kommer av människor som är fria att tänka och agera fritt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, ingen har väl glömt den fantastiska framgången för miljödieslarna, eller Etanolsatsningen som tvingade småmackarna på landsbygden att lägga ner....

Men det tvingade ju utvecklingen åt något håll....

Nu tror ju jag att elbilar är rätt väg att gå, men vi ska inte tvinga någon utveckling åt något håll.

Ta bort alla subventioner och straffbeskattningar, elbilsförespråkarna hävdar ju att elbilarna ska bli billigare än ICE bilarna när som helst ändå, så då behvs ju inga subventioner.

Ta bort straffbeskattningarna på ICE bilarna också, och straffskatterna på bränslet.

Ta bort alla subventioner på installation av laddare.

Låt marknaden själv bestämma när tekniken är mogen.

Njae, jag är inte riktigt enig med Dig - Din modell är för enkel då den bara har ekonomi som incitament för utveckling. I detta fallet anser såväl politiker som en majoritet av klimatkompetensen och faktiskt även vi medborgare att vi måste göra något åt CO2-utsläppen. Och utan styrmedel som pålagor åt ena hållet och incitament åt andra hållet kommer omställningen att gå för långsamt, alldeles för långsamt. Sannolikt inte förrän oljereserverna tryter skulle vi se kapital frigöras till FoU för alternativa drivkällor.

Och utan styrmedel av detta slag skulle vi sannolikt inte heller se satsningar som de som LKAB, SSAB eller Northvolt initierat, bara för att ta några exempel.

Så i fall som dessa kan bidrag och straffskatter vara motiverade, för att tvinga en finansiellt styrd verksamhet att låta sig påverkas även av andra faktorer.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja, ingen har väl glömt den fantastiska framgången för miljödieslarna, eller Etanolsatsningen som tvingade småmackarna på landsbygden att lägga ner....

Men det tvingade ju utvecklingen åt något håll....

Lät precis på samma sätt då - att staten ser till att utvecklingen går åt "rätt" håll.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Och utan styrmedel av detta slag skulle vi sannolikt inte heller se satsningar som de som LKAB, SSAB eller Northvolt initierat, bara för att ta några exempel.
Staten är bästis med kapitalet. Ja, det är lättare att investera om någon annan betalar.

Hur snabbt måste utvecklingen gå? Är det 10 år om vanligt innan allt går åt pipsvängen?
Räknas inte klimatskrämselhypotesen som falsifierad av verkligheten snart?

Så i fall som dessa kan bidrag och straffskatter vara motiverade, för att tvinga en finansiellt styrd verksamhet att låta sig påverkas även av andra faktorer.
Vad har dessa fall gemensamt? När är våld mot fredliga människor ok?
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Vad har dessa fall gemensamt? När är våld mot fredliga människor ok?
Ptjaa, nu tror jag inte de flesta av oss drar likhetstecken mellan ekonomiska styrmedel och fysiskt våld. Och hitintills har vi väl pratat om det förra?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Njae, jag är inte riktigt enig med Dig - Din modell är för enkel då den bara har ekonomi som incitament för utveckling. I detta fallet anser såväl politiker som en majoritet av klimatkompetensen och faktiskt även vi medborgare att vi måste göra något åt CO2-utsläppen. Och utan styrmedel som pålagor åt ena hållet och incitament åt andra hållet kommer omställningen att gå för långsamt, alldeles för långsamt. Sannolikt inte förrän oljereserverna tryter skulle vi se kapital frigöras till FoU för alternativa drivkällor.

Och utan styrmedel av detta slag skulle vi sannolikt inte heller se satsningar som de som LKAB, SSAB eller Northvolt initierat, bara för att ta några exempel.

Så i fall som dessa kan bidrag och straffskatter vara motiverade, för att tvinga en finansiellt styrd verksamhet att låta sig påverkas även av andra faktorer.

Nä och vi hade heller inte haft en massa vinkraftsparker som man kan ifrågasätta nyttan med. För hur många år sen hade vi på oss sist? Vad sa Al Gore? 2010?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nä och vi hade heller inte haft en massa vinkraftsparker som man kan ifrågasätta nyttan med. För hur många år sen hade vi på oss sist? Vad sa Al Gore? 2010?

Mmm, klimatdebatten ska vi nog inte ens ge oss in i, jag konstaterar bara att det finns en global samsyn i att CO2-utsläppen måste ned. Blunda och svälj, som doktorn sa, våra valmöjligheter är begränsade.

Ska jag vara lite lakonisk kan jag konstatera att det finns väldigt mycket forskning som påvisar att våra ökade CO2-utsläpp riskerar att få svåra konsekvenser för kommande generationer men väldigt få - om ens några - som påstår att reducerade CO2-utsläpp skulle utgöra någon betydande risk. Och att riskminimera i denna fråga innebär då att det är smart att reducera där det är något så när enkelt. En sådan reduktion är just persontransporter.

Och GuW har en poäng i att tidigare försök att ställa om har blivit något av platta fall. En gemensam nämnare är att de försöken alla har riktats mot någon form av förbränningsalternativ med taskigt utbyggd distributionskedja. Etanolbilarna var dessutom inga bra ICE-alternativ och de flesta lever sina liv med vanlig soppa i tanken.

Denna gång kommer vi inte att se något alternativ, en elbil kan inte tankas med fossilbränsle, dessutom finns redan distributionskedjan - elnätet. Att elbilen har en rad andra fördelar som t ex linjär effektkurva, snabb uppvärmning, i grunden en enklare konstruktion innebär förhoppningsvis att omställningen inte upplevs som ett nedköp av oss trafikanter.

Fördelarna uppvägs tyvärr inte av de nackdelar som Keynes m fl skulle se i ICE-bilarnas avveckling - det är ofantliga pengar investerade i befintliga drivmedel och teknik, investeringar som har en stor återstående teknisk livslängd. Det försvårar för alternativa, mer miljövänliga lösningar att göra sig gällande från dag ett.

Däremot vore det naivt att tro att staterna kommer att subventionera elfordon i all oändlighet, i slutändan ska infrastrukturen bära sina kostnader. Så visst finns det anledning att, vartefter försäljningen ökar och produktionskostnaderna reduceras, successivt reducera stöden. Tänker jag.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är yttermera naivt att tro att saker som ges statliga stöd och subventioner inte allt som oftast tenderar att dö sotdöden när stödpengarna försvinner eller för den delen att lobbyism inte backar så länge kon går att mjölka..

Tidigt 90-tal, sent 80, så matade man in ozonlagret och dess hål, att vi skulle kokas levande i haven och andra fullt rimliga modeller på den djupt mörka framtiden. Nåväl, den trenden är ju tydligt vänd och hur längesedan var det en nyhet? Att en rad utsläpp är dåliga CFC exempelvis, råder det säkert konsensus kring.

Så var ska man då vända sig för att trygga sin mjölk i strid ström? Använda en naturligt förekommande gas, som omsätts av växter näring till syre? Skitsäker hund att skälla på! Forskning är tämligen övertygande i att ett trädplanteringsprogram skulle radera 2/3 av all co2 från människors aktivitet. Mind-blown!


Men det är dåligt med pengar i den sektorn.. i alla fall jämfört med teknik..

Så Greta kunde ju börja sittstrejken med att ta bort alla städer så det finns mer grönytor. Ah, dålig avkastning.

Undrar om det blir överskottet på syre man kommer ta härnäst, vad tror ni?
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Notering.
Al Gores film får inte visas i skolor i England längre utan att det aviseras om felaktigheterna som förekommer i filmen. Domslut fastslaget av High Court.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/En_obekväm_sanning

Om det skall ses som ett argument mot mänsklig klimatpåverkan så var det ett kraftigt missförstånd. Al Gore var med undantag av vissa detaljer helt rätt ute redan för femton år sedan.

Läs under rubriken ”kritik” och se hur klimatförnekare på politisk nivå arbetar.
OBS att detta var i Storbritannien, ingen annanstans.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/En_obekväm_sanning

Om det skall ses som ett argument mot mänsklig klimatpåverkan så var det ett kraftigt missförstånd. Al Gore var med undantag av vissa detaljer helt rätt ute redan för femton år sedan.

Läs under rubriken ”kritik” och se hur klimatförnekare på politisk nivå arbetar.
OBS att detta var i Storbritannien, ingen annanstans.

Nej ska ses för vad det är. Inte ett argument mot men ett argument för (att en del av) det Gore presenterar i filmen inte bygger på fakta. Det är en partsinlaga från någon som tjänar pengar på att det finns ett klimathot.
Varför är det med frågar man sig , för att skrämmas?

Ett lands jurisdiktion gäller inom ett visst geografiskt område, det är korrekt.

Är det under "negativ kritik" du menar att jag ska läsa?

Ja se på tusan vad rätt han hade i alarmismen, domedagen har slagit in för länge sedan. Hur mycket av temperaturvariationen har antropogena orsaker förresten?

Har vi nått "point of no return" eller inte?
https://wbckfm.com/al-gore-we-are-at-the-point-of-no-return/
https://www.nationalreview.com/2016...-expires-climate-change-fanatics-wrong-again/

Här är en fin lista där Gore tar plats. Hur har det gått med profetiorna?
https://cei.org/blog/wrong-again-50-years-of-failed-eco-pocalyptic-predictions/
Är havsisen på Arktis borta?
(1978 lät varningen såhär: ‘No End in Sight’ to 30-Year Cooling Trend).

Till sist på samma tema från någon som faktisk kan något om något.
http://www.drroyspencer.com/2014/01/al-gores-10-year-warning-only-2-years-left-still-no-warming/
Gores-10-yr-warming-8-yrs-later-1024x614.png
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Poängen är inte att Al Gore lika lite som någon annan kan förutse utvecklingen exakt utan poängen är att exakthet inte är en förutsättning för riktighet i generell mening.

All prediktion bygger på antaganden och modeller som aldrig kommer att kunna visa ”sanningen” utan bara ge oss vägledning i vad vi ungefär har att vänta, ungefär som väderprognosen som aldrig stämmer till 100%... :)

Kritiken mot filmen skall alltså inte ses som att Al Gore var ute och cyklade utan snarare som att vissa inslag i filmen inte stämde till 100%, något som också framgår i den länk jag postade.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Njae, jag är inte riktigt enig med Dig - Din modell är för enkel då den bara har ekonomi som incitament för utveckling. I detta fallet anser såväl politiker som en majoritet av klimatkompetensen och faktiskt även vi medborgare att vi måste göra något åt CO2-utsläppen.

Hur stor andel av världens CO2 utsläpp står Svenska privatbilar för?

"Utvecklingen skiljer sig mycket mellan världens länder. I Sverige har utsläppen av koldioxid mer än halverats sedan toppen 1970. "

Samtidigt ökar Kina sina utsläpp med mellan 7-11 Sverige per år (Sverige totalt alltså, biltrafik är en liten del av det)

Om 100 människor hamnar på en öde Ö där det råder matbrist, Kineserna på ön äter en festmåltid varje dag, Australiensarna har dagliga BBQ med mycket kött, Amerikanarna äter några big mac's vardera osv...

Sen sitter det en Svensk i ett hörn och äter bara en potatis och en morot om dagen.

Någon av Amerikanarna säger "Det kommer att bli matbrist här på ön, vi måste minska vår konsumption.

Då säger Svensken, "Jag kan äta bara en morot eller en potatis om dagen, istället för båda"

Kineserna kokar ytterligare tre sköldpaddor om dagen, Australiensarna jagar den sista grisen och Amerikanarna skjuter den sista hjorten.

Men någon säger "Svensken har inte gjort sitt, I går åt han både sin morot och tre ärtor han hittade på marken där kineserna hade suttit"
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Poängen är inte att Al Gore lika lite som någon annan kan förutse utvecklingen exakt utan poängen är att exakthet inte är en förutsättning för riktighet i generell mening.

All prediktion bygger på antaganden och modeller som aldrig kommer att kunna visa ”sanningen” utan bara ge oss vägledning i vad vi ungefär har att vänta, ungefär som väderprognosen som aldrig stämmer till 100%... :)

Här håller vi i princip med varandra.

Men vad gör man med modellerna rent vetenskapligt om de inte stämmer med den observerbara verkligheten?
Vilken av alla modeller ska vi utgå ifrån när vi gör politik av det hela, det finns ju ett antal att välja mellan?

Den här tycker jag är bra: https://www.svt.se/opinion/i-tider-av-klimatlarm-hall-fast-vid-vetenskapen

Edit.
Den här har jag inte sett förut.
https://judithcurry.com/2020/08/25/...climate-models-overstate-atmospheric-warming/
New confirmation that climate models overstate atmospheric warming
Two new peer-reviewed papers from independent teams confirm that climate models overstate atmospheric warming and the problem has gotten worse over time, not better.

The papers are Mitchell et al. (2020) “The vertical profile of recent tropical temperature trends: Persistent model biases in the context of internal variability” Environmental Research Letters, and McKitrick and Christy (2020) “Pervasive warming bias in CMIP6 tropospheric layers” Earth and Space Science.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur stor andel av världens CO2 utsläpp står Svenska privatbilar för?

"Utvecklingen skiljer sig mycket mellan världens länder. I Sverige har utsläppen av koldioxid mer än halverats sedan toppen 1970. "

Samtidigt ökar Kina sina utsläpp med mellan 7-11 Sverige per år (Sverige totalt alltså, biltrafik är en liten del av det)

Om 100 människor hamnar på en öde Ö där det råder matbrist, Kineserna på ön äter en festmåltid varje dag, Australiensarna har dagliga BBQ med mycket kött, Amerikanarna äter några big mac's vardera osv...

Sen sitter det en Svensk i ett hörn och äter bara en potatis och en morot om dagen.

Någon av Amerikanarna säger "Det kommer att bli matbrist här på ön, vi måste minska vår konsumption.

Då säger Svensken, "Jag kan äta bara en morot eller en potatis om dagen, istället för båda"

Kineserna kokar ytterligare tre sköldpaddor om dagen, Australiensarna jagar den sista grisen och Amerikanarna skjuter den sista hjorten.

Men någon säger "Svensken har inte gjort sitt, I går åt han både sin morot och tre ärtor han hittade på marken där kineserna hade suttit"

Om 100 personer hamnar på en öde ö så är 18 av dessa Kineser, och ingen svensk är med på ön.

Om 1000 personer hamnar på en öde ö så är 180 av dessa Kineser, och en svensk, denne svensk äter som 10 kineser men naturligtvis påverkar 180 kineser miljön mer än den ensamme svensken.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hur stor andel av världens CO2 utsläpp står Svenska privatbilar för?...
Nu ska vi nog ha en sak klar för oss - hela Ditt resonemang och sedelärande anekdot bygger på den besuttnes resonemang. Sett från utvecklingsländernas och de unga industriländernas horisont är den situation vi nu har att hantera orsakad av de industrialiserade ländernas historia.

Är ett ton minskade utsläpp mer värdefullt beroende på var i världen inbesparingen sker? Med tanke på västvärldens historik avseende snedfördelningen av klotets resurser - är det inte rimligt att vi reducerar våra utsläpp innan vi ber andra göra det?

Faktum kvarstår - vi har våra klimatmål och vi har internationella avtal på att dra våra strån till stacken. Ett enkelt sätt är att elektrifiera en stor del av persontransporterna. Personligen lämnar jag storpolitiken därhän och fokuserar på uppgiften :)
 
Last edited:
Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Top