Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det som krävs är en infrastruktur. Väldigt få moderna elbilar behöver ladda mer än 15-20 min om man är på genomresa, de snabbaste ungefär hälften var tredje timme vilket man faktiskt kan bortse ifrån vad gäller tidsslöseri. Viktigare: man gör annat medan bilen laddas.

Det är alltså fler laddplatser som behövs eftersom man annars riskerar att behöva stå i kö och DET är tidsödande.

Nu kommer det att gå fort, eftersom det största hindret att köpa elbil är och har varit laddinfrastrukturen.

Det kommer givetvis också att byggas massor av laddare utöver detta. Just för att el finns överallt blir det enkelt, det är bara affärsmodellen som måste lösas.

Det kommer att bli mycket intressant att se försäljningssiffrorna på bilar första halvåret 2021.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det ÄR och har aldrig varit ett problem att svänga av några hundra meter från sin tänkta färdväg och stå stilla i 3 minuter och tanka var 50-80 mil.

Det är bara elbilsfanatiker som försöker få det till att det är besvärligt.

Vad som är besvärligt är att behöva åka någonstans och lämna bilen i en timme eller mera för att tanka, alternativt sitta i bilen som en surpuppa och vänta på att det ska laddas fullt.

Har man möjlighet att ladda hemma slipper man ju det i 90% av fallen, men alla har inte det. Det är ett faktum.

Jag känner minst en familj ...
Njae, att tanka ett fordon upplevs av många som besvärligt, som objektivt bevis hänvisar jag till min fru...:3freak

Sedan finns en säkerhetsaspekt på det hela, sträckkörning är något vi gamla stofiler vanligen ägnar oss åt, men de flesta av oss skulle må bra av en bensträckare varannan till var tredje timme - såväl som individer som ur trafiksäkerhetssynpunkt. För det är bara vid sträckkörning en elbil måste snabbladda, de flesta i stadsmiljö försöker tydligen passa på att ladda vid arbetet eller vid köpcentra etc. Problemet minskar dessutom när fler och fler bilar klarar att ladda växelström via trefas.

I denna tråd kan jag lida med BrooklynS, jag vet inte hur många gånger Du tvingas förtydliga hur laddning på långresa går till utan att någon lyssnar. Jag, som valt att inte köra Tesla, kommer inte att ha tillgång till 150kW laddare längs mina vanligaste färdvägar förrän 2021 och därför blir jag stående ca 45 minuter vid 50KW laddare. I övrigt stämmer vår bild överens.

Jag måste förtydliga att min övergång till elbil verkligen inte är en frukt av moget övervägande eller fanatism.

Däremot begriper jag rent logiskt att så mycket som möjligt av våra persontransporter via förbränningsmotor (gäller såväl två- som fyrhjuliga transporter) måste dra sin del av lasset för att reducera koldioxidutsläpp. Såväl för miljöns skull (den övervägande delen av forskningen menar att koldioxidutsläppen är en risk för kommande generationer, ingen som jag har sett menar att minskade koldioxidutsläpp är ett potentiellt problem) som att det vore politisk harakiri att fortsätta hävda motsatsen. Och det ÄR betydligt enklare att ställa om persontransporter än t ex fraktflottan.

Kort sagt - löser vi vardagstransporterna bra kanske vi kan få behålla de i sammanhanget fåtal liter min hoj konsumerar per säsong en något längre tid...

Och om än inte alla kan ställa om så kan banne mig betydligt fler än idag leva med en elbil, så kan jag konstatera att facit blir. Statistiken sedan vi skaffade elbil är att dieselbilen står, elbilen rullar. Den är helt enkelt enklare att leva med - alltid laddad på morgonen, mer komfortabel och roligare att köra! Den funkar att dra släp och båt med, i stort ersätter den behovet av en förbränningsbil.

Sedan vi blev elbilister har vi kört kanske 800 mil med den och vi har väl behövt snabbladda mellan fem och tio gånger (ca 2 ggr per månad?). Då inkluderar det ett antal pendlarturer från Piteå till Sundsvall. Därför tror jag inte att snabbladdning behöver byggas ut dramatiskt, ett gäng platser var tionde mil räcker nog både gott och länge...
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Njae, att tanka ett fordon upplevs av många som besvärligt, som objektivt bevis hänvisar jag till min fru...:3freak

När mina barn var små hade vi grannar vars fru inte kunde tanka bilen, hon åkte till sin mans jobb så han kunde komma ut och tanka bilen på macken som fanns där.
Ända tills hon fick höra att min 5åriga dotter brukade tanka bilen åt mig på samma mack...
Då insåg hon att det kanske var dags att lära sig sånt själv...

Sedan finns en säkerhetsaspekt på det hela, sträckkörning är något vi gamla stofiler vanligen ägnar oss åt, men de flesta av oss skulle må bra av en bensträckare varannan till var tredje timme - såväl som individer som ur trafiksäkerhetssynpunkt. För det är bara vid sträckkörning en elbil måste snabbladda, de flesta i stadsmiljö försöker tydligen passa på att ladda vid arbetet eller vid köpcentra etc. Problemet minskar dessutom när fler och fler bilar klarar att ladda växelström via trefas.

I denna tråd kan jag lida med BrooklynS, jag vet inte hur många gånger Du tvingas förtydliga hur laddning på långresa går till utan att någon lyssnar. Jag, som valt att inte köra Tesla, kommer inte att ha tillgång till 150kW laddare längs mina vanligaste färdvägar förrän 2021 och därför blir jag stående ca 45 minuter vid 50KW laddare. I övrigt stämmer vår bild överens.

Jag måste förtydliga att min övergång till elbil verkligen inte är en frukt av moget övervägande eller fanatism.

Däremot begriper jag rent logiskt att så mycket som möjligt av våra persontransporter via förbränningsmotor (gäller såväl två- som fyrhjuliga transporter) måste dra sin del av lasset för att reducera koldioxidutsläpp. Såväl för miljöns skull (den övervägande delen av forskningen menar att koldioxidutsläppen är en risk för kommande generationer, ingen som jag har sett menar att minskade koldioxidutsläpp är ett potentiellt problem) som att det vore politisk harakiri att fortsätta hävda motsatsen. Och det ÄR betydligt enklare att ställa om persontransporter än t ex fraktflottan.

Kort sagt - löser vi vardagstransporterna bra kanske vi kan få behålla de i sammanhanget fåtal liter min hoj konsumerar per säsong en något längre tid...

Och om än inte alla kan ställa om så kan banne mig betydligt fler än idag leva med en elbil, så kan jag konstatera att facit blir. Statistiken sedan vi skaffade elbil är att dieselbilen står, elbilen rullar. Den är helt enkelt enklare att leva med - alltid laddad på morgonen, mer komfortabel och roligare att köra! Den funkar att dra släp och båt med, i stort ersätter den behovet av en förbränningsbil.

Sedan vi blev elbilister har vi kört kanske 800 mil med den och vi har väl behövt snabbladda mellan fem och tio gånger (ca 2 ggr per månad?). Då inkluderar det ett antal pendlarturer från Piteå till Sundsvall. Därför tror jag inte att snabbladdning behöver byggas ut dramatiskt, ett gäng platser var tionde mil räcker nog både gott och länge...

Bensträckare var tredje timme är helt okej,det är väl ungefär vad jag tar, men en bensträckare behöver inte vara mer är tre minuter.

Och resonemanget vi förde här gällde folk som inte har tillgång till laddare hemma, och risken är stor att dom inte har det på jobbet heller.

Jag är absolut villig att leva med en elbil som går garanterat längre än 30 mil motorväg på vintern med dubbdäck och full värme, där har jag dragit gränsen, men byggs laddnätverken ut bättre kanske fler är villiga till det, och fler kanske kan acceptera en bil med kortare räckvidd om det blir tätare mellan laddarna.

Jag har 20 mil genom obygd och skog till mina föräldrar, det finns knappt bensinmackar efter vägen efter dom första 5 milen.
Så även om det hamnar en laddare på macken efter 5 mil så känns det inte speciellt vettigt att stanna där och ladda för att ta sig dom resterande 15 milen i en bil som har 25-30 mils uppgiven räckvidd enligt tillverkaren, men är det -25 och värmen får kämpa på max så skulle inte jag riskera att köra hela sträckan utan möjlighet att ladda.

Fanns det däremot en laddare 5 mil innan slutmålet, då skulle jag våga chansa, och ta beslutet om att ladda eller inte när jag passerar den.

Så, ja, det är viktigt att det är tätt mellan laddarna för att passa alla användares resor.
Nu tror jag IOFS att en liten by på mitten av den rutten kommer att installera en laddstation vid lanthandeln, där stannar jag och köper kaffe ändå, så det skulle passa mig utmärkt.

Jag skulle absolut kunna leva med en Kia/Hyundai med 40 mils räckvidd redan idag, men dom är för dyra.
Om ett par år när det finns begagnade lågmilare på marknaden kanske det blir en sån.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Då insåg hon att det kanske var dags att lära sig sånt själv...
I min beviskedja är det alls inte kunskap det sitter i. Viljan däremot...

Bensträckare var tredje timme är helt okej,det är väl ungefär vad jag tar, men en bensträckare behöver inte vara mer är tre minuter.
Nej - den behöver kanske inte vara det men det gör i praktiken inget om den är 15 minuter. Seriöst - jag kopplar bilen, startar laddningen, rastar kobran, kanske handlar en dricka, kollar mailen och slösurfar. Då brukar det ha gått 20-25 minuter innan jag ens funderar på att trumma fingrar

Och resonemanget vi förde här gällde folk som inte har tillgång till laddare hemma, och risken är stor att dom inte har det på jobbet heller.
Mmm, Du pratar om ett specialfall i en värld som just nu förändras i rask takt. Jag såg en annons igår från ett fastighetsbolag som stolt annonserade tillgång till 3.7kW laddare i hela garaget till en av sina fastigheter.

Jag konstaterar att min praktiska erfarenhet är att vi kan elektrifiera en långt större andel av personbilstransporterna i Sverige innan specialfallen blir ett problem. Det står jag fast vid.

Jag är absolut villig att leva med en elbil som går garanterat längre än 30 mil motorväg på vintern med dubbdäck och full värme, där har jag dragit gränsen, men byggs laddnätverken ut bättre kanske fler är villiga till det, och fler kanske kan acceptera en bil med kortare räckvidd om det blir tätare mellan laddarna.
Ursäkta min franska, men här tycker jag Du pratar i nattmössan (första meningen) när Du är så pass statisk i Din uppfattning. Innan jag skaffade el tänkte jag däremot precis som Dig, med nuvarande erfarenhet påstår jag att många - även här i norr, med vårt klimat och våra avstånd - klarar sig gott med 20-25 mil mellan laddningarna. Och det öppnar möjligheten för många att köra elektriskt.

Jag har 20 mil genom obygd och skog till mina föräldrar, det finns knappt bensinmackar efter vägen efter dom första 5 milen.
Så även om det hamnar en laddare på macken efter 5 mil så känns det inte speciellt vettigt att stanna där och ladda för att ta sig dom resterande 15 milen i en bil som har 25-30 mils uppgiven räckvidd enligt tillverkaren, men är det -25 och värmen får kämpa på max så skulle inte jag riskera att köra hela sträckan utan möjlighet att ladda.
Mmm, däremot tror jag Du glömmer att Du inte behöver ladda 100% vid varje stopp. Skulle jag hälsa på hos Dina föräldrar skulle jag klara det med 80-100% laddning, jag skulle kanske ta en paus vid macken och trycka i 5-10 kWh under ett snabbstopp under speciella förhållanden.

Fanns det däremot en laddare 5 mil innan slutmålet, då skulle jag våga chansa, och ta beslutet om att ladda eller inte när jag passerar den.

Så, ja, det är viktigt att det är tätt mellan laddarna för att passa alla användares resor.
Nu tror jag IOFS att en liten by på mitten av den rutten kommer att installera en laddstation vid lanthandeln, där stannar jag och köper kaffe ändå, så det skulle passa mig utmärkt.

Jag skulle absolut kunna leva med en Kia/Hyundai med 40 mils räckvidd redan idag, men dom är för dyra.
Om ett par år när det finns begagnade lågmilare på marknaden kanske det blir en sån.
Här är vi helt överens, vi behöver få en enkel tillgång till publika laddare, om än det så är 11KW destinationsladdare.

Egentligen är det nog min erfarenhet som jag egentligen vill dela - när man väl börjar köra elbil inser man att det är enklare än vad man befarade. Betydligt enklare.

Jag vet inte om Du provat redan, men installera gärna appen ABRP - a better route planner - på telefonen och börja leka med olika destinationer. Man väljer sin bil, sedan kan man simulera olika väglag och väderförhållanden, hastighet etc. Den är förvånansvärt bra i sina angivelser och för de bilar Du nämner tror jag grundinställningarna för bilen är ganska bra justerade. När man fixat de inställningarna funkar den som vilken GPS som helst, man anger startplats och resmål, sedan får man förslag på laddplatser och -tid.

Det blev i alla fall en ögonöppnare för mig :)
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mmm, Du pratar om ett specialfall i en värld som just nu förändras i rask takt. Jag såg en annons igår från ett fastighetsbolag som stolt annonserade tillgång till 3.7kW laddare i hela garaget till en av sina fastigheter.


Jag vet inte om Du provat redan, men installera gärna appen ABRP - a better route planner - på telefonen och börja leka med olika destinationer. Man väljer sin bil, sedan kan man simulera olika väglag och väderförhållanden, hastighet etc. Den är förvånansvärt bra i sina angivelser och för de bilar Du nämner tror jag grundinställningarna för bilen är ganska bra justerade. När man fixat de inställningarna funkar den som vilken GPS som helst, man anger startplats och resmål, sedan får man förslag på laddplatser och -tid.

Det blev i alla fall en ögonöppnare för mig :)

Jag har som sagt en familj som jag känner mycket väl som nyss har köpt bil, dom har tidigare levt utan bil med enbart cykel och kollektivtrafik, varit med i en elbilspool osv.
Dom försökte med alla krafter att kunna köpa en elbil, men ingen laddare hemma, inga laddare på jobbet och långt till närmaste snabbladdare gjorde att dom var tvungen att köpa hybridbil.

Ingen jag känner har tillgång till mer än ett 6A uttag för motorvärmare på jobbet, dom flesta med timer så man får en halvtimme ström.

Jag har lekt med routplanner, den tar ingen som helst hänsyn till temperatur eller väglag, utan utgår konstant efter tillverkarens uppgivna räckvidd, den tycker att jag ska köra 5 mil och stanna och ladda när jag ska till mina föräldrar, den beräknar då att jag kommer fram med 10% kvar i batteriet.
Det är inte en marginal jag tycker är tillräcklig.

Jag kan välja en annan rutt och ladda två gånger, men den är längre och jag kommer ändå att komma fram med tomt batteri (om jag kommer fram)
Alternativt att stå längre vid varje laddare, men någonstans blir det rätt löjligt att lägga på en timme laddning på en kort resa.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
GuW - kolla gärna i inställningar, det är där Du fixar alla justeringar jag pratar om
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
GuW - kolla gärna i inställningar, det är där Du fixar alla justeringar jag pratar om

Dom var djupt gömda i webbversionen, men jag betvivlar att det dyker upp fler laddare om jag går in och justerar vägförhållanden och temperatur / bilens förbrukning.

Bara att justera upp hastigheten gjorde laddtiden efter 5 mil dubbelt så lång
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Dom var djupt gömda i webbversionen...

Bara att justera upp hastigheten gjorde laddtiden efter 5 mil dubbelt så lång
Ja, appversionen är väldigt enkel att hantera - jag kan inte webbversionen. Sensmoralen är i alla fall att det är egentligen fullt görbart att resa även här uppe - och bättre blir det.

Bifogar ett exempel över en resa på 27 mil från Piteå till Jäkkvik i noll grader med min bil och förbrukningen kalibrerad för min körstil och hastighet. Jag vill ha 40% kvar vid ankomst i Jäkkvik (jag räknar alltså inte med laddmöjlighet vid ankomsten). Totalt 38 minuter stopp under drygt 3 timmars körtid är faktiskt möjligt att leva med. I min värld.

Ha en god jul!

ABRP.png
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Precis vad USA behöver, men dom måste fixa ett tillbehör som släpper ut svartrök och en högtalare med motorljud också, för det verkar vara viktigt att det låter och ryker mycket...

Jag ser fram emot mindre fyrhjulsdrivna pickuper med eldrift

Tänk om de gör en ny El Camino med samma nygamla idé på utseende som nyare Camaro. Hej vad trevligt det skulle kunna bli. GM kan ju låna lite från dotterbolaget Holden och dess UTE-modeller.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tänk om de gör en ny El Camino med samma nygamla idé på utseende som nyare Camaro. Hej vad trevligt det skulle kunna bli. GM kan ju låna lite från dotterbolaget Holden och dess UTE-modeller.

Holden har väl gått i graven?

Men vanliga japanpickis storleken tänkte jag på.

Jänkarna har ju så idiotiska benämningar på pickups, dom kallar ju sina pickuper "half ton pickups", dom är betydligt större än den jag har som får lasta över ett ton....
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag såg att Tesla eventuellt skulle öppna upp sitt laddnätverk för andra elbilar också, det är nog rätt väg att gå, då kan ju Telsa utverka någon deal med Ionity eller någon annan kedja att Teslorna får ladda där med samma villkor som på Teslas laddare, så kan dom dela på kostaden för att bygga ut i glesbygd...

Lite som telefonoperatörerna som skulle bygga varsitt eget nät, det var kul i tätbebyggda områden, men när dom kom till norrlands inland var det inte lika kul längre....

Jag har länge tyckt att det har varit idioti med låsta ekosystem på infrastruktur.
Hoppas bara att priset fortfarande blir anständigt när dom börjar samverka...

Senast idag såg jag någon som hade fått en kul räkning från Ionity på 40kw laddning...

Men Ionity är ju sämsta jävla skitbolaget hittils, 9spänn/kw gör ju att det blir billigare att tanka diesel på långresor
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Well.. Ionity är ju som Ramlösa, Loka, The Coca-Cola Como.. etc..

Folk tankar ju en halvliter vatten för 25Kr, så nog kan man sälja el för 9kr/kW med eftersom FOLK ÄR HELT JÄVLA KORKADE. Så..:huvet

Hur vatten ska kosta mer än 2kr/lit inkl pant är helt jäkla magiskt.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Japans besked: Bensinbilar fasas ut inom 15 år
Japan satsar på en grön tillväxt och siktar nu på att ha fasat ut bensindrivna bilar under de kommande 15 åren, skriver Reuters.

Målsättningen är ett led i premiärminister Yoshihide Sugas mål att minska koldioxidutsläppen rejält.

– Regeringen har satt upp ambitiösa mål för att uppå ett koldioxidneutralt samhälle 2050, säger Yukari Takamura, professor vid Tokyos universitet.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Toyota-chefen: Elbilar är överreklamerade
PUBLICERAD: 20 DEC 2020, KL 10:50
ÄMNEN I ARTIKELN: TOYOTA AKIO TOYODA ELBIL
Toyotas vd Akio Toyoda går hårt åt övergången mot elbilar, han menar att det kommer kosta hundratals miljarder och göra bilar oöverkomligt dyra för vanligt folk.
Toyota-chefen verkar vara på krigstigen, för ungefär en månad sen kritiserade han Tesla med hjälp av köksterminologi.

Nu har han än en gång gått hårt åt den rådande hajpen kring elbilen. I torsdags uttalade han sig vid en presskonferens i egenskap av ordförandeposten för de japanska biltillverkarnas branschorganisation JAMA, Japan Automobile Manufacturers Association. Enligt Wall Street Journal sa Akio Toyoda att en allt för snabb övergång till elbilar kan utmynna i flera problem. Speciellt i Japan, vars elektricitet huvudsakligen kommer från kol och naturgas, riskerar koldioxidutsläppen från elproduktionen att underskattas.

Enligt Toyoda är ett annat problem att den nuvarande affärsmodellen för hela bilindustrin riskerar att förstöras, vilket kan leda till att miljontals jobb inom bilindustrin går förlorade. Han hävdar vidare att Japan skulle bli strömlöst under sommaren om alla bilar gick på el. Att underhålla alla elbilar skulle också vara en dyr kostnad motsvarande 2 950 miljarder kronor enligt uträkningar av Toyoda.

– När politikerna är där ute och säger: ”Låt oss göra oss av med alla bensindrivna bilar”, förstår de verkligen det här? sa Akio Toyoda under presskonferensen. Elbilsförespråkarna å andra sidan brukar säga att elbilar går att ladda under natten då elförbrukningen är lägre.

Detta utspel kommer bara veckor efter att den japanska regeringen gav som förslag att förbjuda försäljning av nya bilar drivna med bensin med början 2035. Samtidigt satsar Toyota framåt och ska investera mer än 130 miljarder kronor på elektrifiering över de närmsta tio åren.

Övergången till elbilar kommer inte att ske över en natt, och det är långt ifrån säkert att det kommer ske på alla marknader samtidigt.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Skall man tolka att Toyota säljer reservdelar och verkstads tid för 2950 miljarderna dollar om året och det är dessa pengar dom tappar med elbilar?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag såg att Tesla eventuellt skulle öppna upp sitt laddnätverk för andra elbilar också, det är nog rätt väg att gå, då kan ju Telsa utverka någon deal med Ionity eller någon annan kedja att Teslorna får ladda där med samma villkor som på Teslas laddare, så kan dom dela på kostaden för att bygga ut i glesbygd...

...Men Ionity är ju sämsta jävla skitbolaget hittils, 9spänn/kw gör ju att det blir billigare att tanka diesel på långresor
Mmm, egentligen vore det rätt logiskt, när tiden är ”rätt”. Och rätt, det bygger på några fundamentala uppfattningar/fakta:

1 - just nu har Tesla det största och snabbaste nätverket, i stora delar av världen och detta landet fortfarande överdimensionerat för Tesla-kunderna under merparten av året. Det är idag ett försäljningsargument som många värderar rätt högt.

2 - Kostnaderna för att driva nätverken är höga, de må ju ha någon form av fast kostnad för anslutning och kapacitet, dessutom börjar många av laddarna behöva uppdateras till senaste generationen.

3 - det byggs och kommer att byggas öppna laddare och -nätverk för allt vad tygen håller de närmaste åren och de kommer att bli av senaste generation. När fristående nätverk täcker Sveriges huvudvägar elimineras säljargumentet enligt pkt 1. Kvar skulle då kostnaderna för pkt 2 finnas.

Att successivt öppna för andra bilar innan de öppna laddarna hunnit ikapp kan tjäna tre syften:

1 - Incitamentet för andra laddnätverk reduceras då den potentiella kundstocken reduceras. Tesla kan fortsätta vara den största aktören inom elbilsladdning för lång tid framåt. Jämfört med de globala oljebolagen kunde det på sikt kunna bli en fristående avknoppning och stå på egna ben, till aktieägarnas fromma?

2 - Tesla ökar markant sin omsättning och vinst på redan gjorda investeringar, vinst som kan omsättas i ytterligare reinvesteringar och ny-/tillbyggnation.

3 - Teslas betalsystem innebär sannolikt att de får tillgång till konkurrerande fabrikats kunduppgifter, en icke obetydlig bonus för marknadsavdelningen.

Priser kommer säkert att bli högre för icke-Teslakunder, däremot är jag förvånad om det blir Ionity-nivå på det hela. Det skulle rimma lite illa med Teslas ambition att elektrifiera persontransporterna, kanske dubbla priset plus eventuellt någon anslutningsavgift från den anslutande tillverkaren kan vara en modell?

Så frågan är när det är rätt tid, globalt sett? Det är inte otänkbart att det är redan under det kommande året?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu dras det enorma växlar på Elons twitterinlägg utan att nämna att han sade ”lowkey”, dvs någon nischtillverkare i USA typ Rivian.

Det finns inte mycket som talar för att de skulle öppna upp nätverket för alla andra, i så fall hade de ju gjort det för länge sedan.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top