Njae, att tanka ett fordon upplevs av många som besvärligt, som objektivt bevis hänvisar jag till min fru...
När mina barn var små hade vi grannar vars fru inte kunde tanka bilen, hon åkte till sin mans jobb så han kunde komma ut och tanka bilen på macken som fanns där.
Ända tills hon fick höra att min 5åriga dotter brukade tanka bilen åt mig på samma mack...
Då insåg hon att det kanske var dags att lära sig sånt själv...
Sedan finns en säkerhetsaspekt på det hela, sträckkörning är något vi gamla stofiler vanligen ägnar oss åt, men de flesta av oss skulle må bra av en bensträckare varannan till var tredje timme - såväl som individer som ur trafiksäkerhetssynpunkt. För det är bara vid sträckkörning en elbil måste snabbladda, de flesta i stadsmiljö försöker tydligen passa på att ladda vid arbetet eller vid köpcentra etc. Problemet minskar dessutom när fler och fler bilar klarar att ladda växelström via trefas.
I denna tråd kan jag lida med BrooklynS, jag vet inte hur många gånger Du tvingas förtydliga hur laddning på långresa går till utan att någon lyssnar. Jag, som valt att inte köra Tesla, kommer inte att ha tillgång till 150kW laddare längs mina vanligaste färdvägar förrän 2021 och därför blir jag stående ca 45 minuter vid 50KW laddare. I övrigt stämmer vår bild överens.
Jag måste förtydliga att min övergång till elbil verkligen inte är en frukt av moget övervägande eller fanatism.
Däremot begriper jag rent logiskt att så mycket som möjligt av våra persontransporter via förbränningsmotor (gäller såväl två- som fyrhjuliga transporter) måste dra sin del av lasset för att reducera koldioxidutsläpp. Såväl för miljöns skull (den övervägande delen av forskningen menar att koldioxidutsläppen är en risk för kommande generationer, ingen som jag har sett menar att minskade koldioxidutsläpp är ett potentiellt problem) som att det vore politisk harakiri att fortsätta hävda motsatsen. Och det ÄR betydligt enklare att ställa om persontransporter än t ex fraktflottan.
Kort sagt - löser vi vardagstransporterna bra kanske vi kan få behålla de i sammanhanget fåtal liter min hoj konsumerar per säsong en något längre tid...
Och om än inte alla kan ställa om så kan banne mig betydligt fler än idag leva med en elbil, så kan jag konstatera att facit blir. Statistiken sedan vi skaffade elbil är att dieselbilen står, elbilen rullar. Den är helt enkelt enklare att leva med - alltid laddad på morgonen, mer komfortabel och roligare att köra! Den funkar att dra släp och båt med, i stort ersätter den behovet av en förbränningsbil.
Sedan vi blev elbilister har vi kört kanske 800 mil med den och vi har väl behövt snabbladda mellan fem och tio gånger (ca 2 ggr per månad?). Då inkluderar det ett antal pendlarturer från Piteå till Sundsvall. Därför tror jag inte att snabbladdning behöver byggas ut dramatiskt, ett gäng platser var tionde mil räcker nog både gott och länge...
Bensträckare var tredje timme är helt okej,det är väl ungefär vad jag tar, men en bensträckare behöver inte vara mer är tre minuter.
Och resonemanget vi förde här gällde folk som inte har tillgång till laddare hemma, och risken är stor att dom inte har det på jobbet heller.
Jag är absolut villig att leva med en elbil som går garanterat längre än 30 mil motorväg på vintern med dubbdäck och full värme, där har jag dragit gränsen, men byggs laddnätverken ut bättre kanske fler är villiga till det, och fler kanske kan acceptera en bil med kortare räckvidd om det blir tätare mellan laddarna.
Jag har 20 mil genom obygd och skog till mina föräldrar, det finns knappt bensinmackar efter vägen efter dom första 5 milen.
Så även om det hamnar en laddare på macken efter 5 mil så känns det inte speciellt vettigt att stanna där och ladda för att ta sig dom resterande 15 milen i en bil som har 25-30 mils uppgiven räckvidd enligt tillverkaren, men är det -25 och värmen får kämpa på max så skulle inte jag riskera att köra hela sträckan utan möjlighet att ladda.
Fanns det däremot en laddare 5 mil innan slutmålet, då skulle jag våga chansa, och ta beslutet om att ladda eller inte när jag passerar den.
Så, ja, det är viktigt att det är tätt mellan laddarna för att passa alla användares resor.
Nu tror jag IOFS att en liten by på mitten av den rutten kommer att installera en laddstation vid lanthandeln, där stannar jag och köper kaffe ändå, så det skulle passa mig utmärkt.
Jag skulle absolut kunna leva med en Kia/Hyundai med 40 mils räckvidd redan idag, men dom är för dyra.
Om ett par år när det finns begagnade lågmilare på marknaden kanske det blir en sån.