Elbil eller inte?

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Frågan är ju om man måste köpa hjulen separat för 90 000:- :rofl

Nej dom ingår, men för att bilen ska håla så måste man köpa ett fodral att ha den i, kommer finnas flera sorter.
Tunna mjuka i silikongummi och mer robusta med aluminiumförstärkningar.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14

Där ser man. Jag har hela tiden förespråkat batteribyte precis som på skruvdragare och nu blir det verklighet. Ändå bättre vore om det fanns en standard så alla batteri passar alla bilar. Då är det bara att hyra ett stort batteri när man skall åka långt och ha ett litet övrig tid.

Citat:
En av höjdpunkterna är att befintliga ägare av elsuven Nio ES6 kommer kunna byta batteri även till det nya batteriet i en av företagets många stationer för batteribyte.

Nios bidrag till ”snabbladdning” är helt enkelt ett nätverk av stationer i Kina där man byter hela elbilens batteri. Ett ingrepp som tar ett par minuter slutcitat
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Där ser man. Jag har hela tiden förespråkat batteribyte precis som på skruvdragare och nu blir det verklighet. Ändå bättre vore om det fanns en standard så alla batteri passar alla bilar. Då är det bara att hyra ett stort batteri när man skall åka långt och ha ett litet övrig tid.

Citat:
En av höjdpunkterna är att befintliga ägare av elsuven Nio ES6 kommer kunna byta batteri även till det nya batteriet i en av företagets många stationer för batteribyte.

Nios bidrag till ”snabbladdning” är helt enkelt ett nätverk av stationer i Kina där man byter hela elbilens batteri. Ett ingrepp som tar ett par minuter slutcitat

Och jag har alltid varit emot det, en gången får man ett muggigt batteri, nästa gång ett bra...

Till och med i lumpen när man lyckats byta till sig ett par bra långkallingar så tog man hem och tvättade dom istället för att byta in dom på förrådet, några av dom finns kvar här hemma än...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Och jag har alltid varit emot det, en gången får man ett muggigt batteri, nästa gång ett bra...

Till och med i lumpen när man lyckats byta till sig ett par bra långkallingar så tog man hem och tvättade dom istället för att byta in dom på förrådet, några av dom finns kvar här hemma än...

Går iofs att motverka med ett enkelt testprotokoll. Ja för batterierna alltså, inte kronans långfillingar.

Vore ganska smidigt, lämna in ditt pendlarbatteri, få det konditionerat medan du hyr ett semester/långfärdsbatteri.

Det tycker jag verkar vara en riktigt god idé!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Och jag har alltid varit emot det, en gången får man ett muggigt batteri, nästa gång ett bra...

Till och med i lumpen när man lyckats byta till sig ett par bra långkallingar så tog man hem och tvättade dom istället för att byta in dom på förrådet, några av dom finns kvar här hemma än...

Visst finns väl den risken. Men samtidigt så har ju alla elbilar teknik som håller väldigt väl reda på batteriets skick och kan tala om exakt hur många kWh batteriet kan hålla i det nuvarande skicket. Dvs det är ganska lätt att hålla redan på det exakta skicket för varje batteri om stationen kommunicerar med bilen och därigenom vet att "batteriet jag just nu tar emot har serienummer XXXXXXX och en kapacitet på XX,X kWh"
Då är ju bara frågan vart man sedan lägger cutoff när batteriet inte sätts in i en ny bil utan istället skall regenereras eller repareras.

I fråga om bilbatterier så är det ju så att dom potentiellt kan åldras på ett sådant sätt att brandrisken ökar och det är nog något som fabrikanterna inte är direkt sugna på att få alltför mycket tidningsrubriker om misstänker jag.

Så jag tror att det finns ganska bra odds för att få ett sådant system som fungerar och som sorterar ut dåliga batterier men det beror helt och hållet på hur arbetssättet på det aktuella företaget i så fall kommer att se ut.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
100000 bilar är ju inte så många generellt sett men det är ändå dyrare att rätta till i efterhand.
Förhoppningsvis blir en del ägare glada iaf.

https://electrek.co/2021/01/13/nhts...AImvwtF99alY_IrIcHWu6xNd4spXpXHlR_BRSt52G1kh8

När folk påstår att fordonsindustrin är tröga och omoderna har jag många gånger upprepat att det finns skäl till att fordonsindustrin är konservativ. Här ser vi ett exempel på just det.

Elon har ju tack och lov varit ensam länge i en nisch av branschen där han kunnat ta bra betalt men det blir allt tuffare nu och han kommer inte ha råd med sådana här fadäser i framtiden när övriga fordonsbranschen kommer in och pressar ner priserna.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
När man lägger vitala funktioner för att framföra ett fordon i en mediaenhet så borde man sett till att den håller bilens livslängd eller iaf upplysa om att den byts förebyggande på service. Förstår inte varför tesla kämpar mot. Är det inte vanligt flash/usbminne till dashcam med?

Edit:
Min gamla BMW från 09 med hdd för navi/musik etc hade inga problem med lagring och inget känt problem för fordonet heller och de är helt okänsliga för mängden skrivningar. Det finns ju beprövade lösningar som fungerar men hdd för fordonsindustri var väl en kostnad de ville skära bort. Flash/nand är per design gjorda för läsning inte skrivning. De är snabba men inte hållbara, det är känt i hela IT-världen, sas mekaniska diskar är det man behöver när det är mycket skriv.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När man lägger vitala funktioner för att framföra ett fordon i en mediaenhet så borde man sett till att den håller bilens livslängd eller iaf upplysa om att den byts förebyggande på service. Förstår inte varför tesla kämpar mot. Är det inte vanligt usbminne till dashcam med?

Man skulle ju teoretiskt sett kunnat ha en löstagbar SSD disk, eller ett SD-kort i sockel istället för en fastlödd minneskrets, så hade det varit snabbt och enkelt att byta.
Eller en USB sticka även där.

Det kanske kommer, nu när dom har lärt sig att alla minnen som det skrivs till en massa tar slut med tiden.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nej dom ingår, men för att bilen ska håla så måste man köpa ett fodral att ha den i, kommer finnas flera sorter.
Tunna mjuka i silikongummi och mer robusta med aluminiumförstärkningar.

Om det regnar så kan du glömma garantin för om mattorna blir fuktiga av att skorna är blöta så dör all elektronik i bilen och du har därmed varit oaktssam
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
När man lägger vitala funktioner för att framföra ett fordon i en mediaenhet så borde man sett till att den håller bilens livslängd eller iaf upplysa om att den byts förebyggande på service. Förstår inte varför tesla kämpar mot. Är det inte vanligt flash/usbminne till dashcam med?

Edit:
Min gamla BMW från 09 med hdd för navi/musik etc hade inga problem med lagring och inget känt problem för fordonet heller och de är helt okänsliga för mängden skrivningar. Det finns ju beprövade lösningar som fungerar men hdd för fordonsindustri var väl en kostnad de ville skära bort. Flash/nand är per design gjorda för läsning inte skrivning. De är snabba men inte hållbara, det är känt i hela IT-världen, sas mekaniska diskar är det man behöver när det är mycket skriv.

Nja. Jag skulle säga att mekaniska diskar faktiskt är ett relativt dåligt val för fordon eftersom dom är rätt känsliga för rörelser och stötar när dom arbetar. Du kan krasha en mekanisk hårddisk genom att ge den en enda smäll medans den läser eller skriver så är den helt körd.
En SSD är betydligt bättre i det avseendet då den är i stort sett okänslig för stötar. Dessutom har den flashminnen som är avsedda att överleva ett mycket stort antal skrivningar vilket gör att en SSD idag faktiskt i dom flesta fall överlever en mekanisk disk med lätthet. Även en mekanisk disk slits ju när den används och tål inte obegränsat med skrivningar och läsningar men det är mer i form av antal timmar den kan snurra innan det statistiskt set går åt helsike (mäts i MTBF)

Det går alltså att sätta in flashminnen som tål väldigt mycket skrivning till innan dom ger upp. Så många skrivningar att det svårligen kan tänkas inträffa innan bilen är färdig för skroten.
Det Tesla har gjort är att dom köpt flashminnen av billiga skräpmodeller (typ billigast möjliga USB minne på Alibaba) och stoppat in dom i en bil som dom sedan säljer för en miljon. Detta eftersom ett flashminne avsett för det användningsfall man har antaligen hade gjort enheten en hundralapp dyrare.

Tesla har i det här fallet antingen varit oerhört inkompetenta och klantiga eller så är dom dumsnåla. Jag vet personligen inte vilket jag tycker är värst när man pratar om en bil för så mycket pengar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu byter ju Tesla alla dessa trasiga minnen kostnadsfritt på utökad garanti, samt erbjuder i samband med detta också en uppgradering till senaste varianten av MCU vilket gör bilen till 2020 års modell för typ 15.000 spänn. De som gjort det på egen bekostnad tidigare får pengarna tillbaka.

Jag tycker inte att det är särskilt dåligt hanterat även om kommunikationen innan varit urusel.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
samt erbjuder i samband med detta också en uppgradering till senaste varianten av MCU vilket gör bilen till 2020 års modell för typ 15.000 spänn. .

Så det är bilens ECU som avgår vilken årsmodell det är?

Det kan ju bli spännande att sälja en 2020 som man har haft i fem år som ett år gammal i slutet på året bara...

Visst är det bra att dom tar det på garantin, som inte borde vara slut vid det här laget (det tjatas ju om att Tesla har så lång garanti i den här tråden, men det kanske bara gäller vissa bitar?) men det förminskar ju inte att dom har byggt in en förbrukningsvara som inte lätt går att byta.

Elon själv borde ju vara fullständigt medveten om att antalet skrivningar inte är oändlig med sin bakgrund.

Dom kanske bara hade hoppats att det skulle hända först när garantin var slut
(deras första åtgärd var ju en mjukvaru-uppdatering som minskade antalet skrivningar till minnet, för att skjuta problemet framför sig)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Elon själv borde ju vara fullständigt medveten om att antalet skrivningar inte är oändlig med sin bakgrund.

Dom kanske bara hade hoppats att det skulle hända först när garantin var slut
(deras första åtgärd var ju en mjukvaru-uppdatering som minskade antalet skrivningar till minnet, för att skjuta problemet framför sig)

Precis.. det är ju allt för mycket ”tillfällighet” i den åtgärden..
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu byter ju Tesla alla dessa trasiga minnen kostnadsfritt på utökad garanti, samt erbjuder i samband med detta också en uppgradering till senaste varianten av MCU vilket gör bilen till 2020 års modell för typ 15.000 spänn. De som gjort det på egen bekostnad tidigare får pengarna tillbaka.

Jag tycker inte att det är särskilt dåligt hanterat även om kommunikationen innan varit urusel.
Jag fattar inte hur du kan påstå att det inte är dåligt hanterat.

Tesla har själva varit medvetna om problemet att det minne man satt in i enheten är av dålig kvalitet och inte tål det antalet skrivningar som det får.
Dels så handlar man ju upp den typen av flashminnen med en specifikation på hur mycket skrivning minnet tål och det ställer man mot det förväntade antalet skrivningar. Där har man gjort ett riktigt klantigt misstag som valt ett minne med för dålig specifikation.
Man har också implicit erkänt att man vet om att minnet håller dålig kvalitet eftersom man släppte en firmwareuppdatering som skulle minska antalet skrivningar på minnet.
Men det får ju inte någon annan följd än att man skjuter problemet till utanför garantitiden för minnet är fortfarande av dålig kvalitet och kommer således att haverera i förtid. Bara något mindre i förtid.

Samtidigt som man varit medveten om att man monterat in en enhet med undermånlig kvalitet på flashminnet så har man tvingat ägare att betala för utbytet av enheten själva.

Att dom släppte firmwareuppdateringen kan också tolkas som att man bara ville försöka skjuta över kostnaden på kunden för att slippa stå för kostnaden själva. Något som styrks av att man inte tagit reparation och utbyte av enheterna på en gång trots att man visste om kvalitetsbristen.

När det sedan blir för mycket storm kring det så går man till slut ut och säger att man ska byta enheten kostnadsfritt men man gör det inte på samtliga bilar trots att man vet att samtliga fordon under den aktuella tidsperioden har det undermånliga flashminnet. Trots att det är en enhet som kontrollerar i stort sett allt i bilen.

För mig så ser det ut som att tesla til varje pris försökt krypa undan från att ta ansvar för sin konstruktionsmiss och inte tar det ansvaret innan det blir absolut nödvändigt.
Det hävdar jag är utomordentligt dåligt hanterat ovanpå det faktum att kommunikationen om det varit usel. Men det är klart. Om man vill försöka få ett problem med bilen att "flyga under radarn" så vill man ju såklart inte kommunicera om bristen i onödan.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det här vore väl bra ifall det funkar:
Nytt batteri gör det möjligt att ladda en elbil på några minuter - TechWorld (idg.se)

"företaget Storedot har nämligen tagit fram en ny variant av litiumjonbatteri där grafiten har bytts ut mot nanopartiklar av germanium eller kisel. Det innebär att det är möjligt att ladda en elbil till hundra procent på mindre än fem minuter"
Jo, det är just att få det att funka, även i längden, som är problemet.

Lithiumbatteriets fader, John Goodenough sa själv att det skulle ha varit passande att döpa Lithiumbatteriet efter honom, då han menade att det bara var goodenough, men att det fanns flera lovande solid state kemier som vore mycket bättre, bara någon smartare än honom kunde lösa problemen först.

Någon smartare än Nobelprisvinnaren Goodenough alltså...

Han hade ju i sitt laboratorium tillverkat små solidstate batterier som var avsevärt bättre än batteriet han fick nobelpriset för, men dom tål bara ett lågt antal cykler.

Men dom här nyheterna dyker upp med jämna mellanrum av folk som försöker ragga pengar / investerare, alla påstår sig ha hittat nästa revolution inom batterilagring, men det är alltså gammal känd kunskap, och alla stupar på samma hinder "bara vi lyckas lösa problemet med sprickbildning på grund av expansionen i materialet"
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top