Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men även i dessa fall så laddar inte alla med 11kW hela natten. Lastbalansering löser väldigt mycket, dvs maxeffekt är 11kW på två laddboxar och man delar på kapaciteten. Drar ned maxbehovet till hälften och ger i de allra flesta fall tillräckligt. Alternativt att man har 5,5 kW och kan boka extra effekt - typ tvättstugebokning - när man har just det extra behovet av snabb laddning.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Behöver alla boende ladda med 11kW samtidigt? Högst troligt inte skulle jag säga. Om ni ska sätta upp laddstolpar till BRF så kolla upp om ni kan få lastbalanserande dito. Beställs det en drös laddstolpar blir merkostnaden för lastbalansering förhållandevis låg. Då de flesta högst troligt kommer stå över natten är det ju ganska irrelevant om sådan laddning är färdig kl 01 eller 03. Sen de som vill och kan ställa timer i bilen kan ju med fördel sätta den till att vänta med laddning till någon gång på natten, så "trängs" man ju inte med de som inte kan/vill göra så.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Okej, jag kom på EN nackdel med Tesla... :lol

28bcfcf9d6d84450937d64cf13854589.jpg


Som tur är har jag ju bättre grejor för just dessa tillfällen.
Nu förstår jag vad du menar med teslabashing, tom vädergudarna verkar snea. Bilen bredvid är ju i princip snöfri.
Eller har ni bara väldigt lokala vädervariationer däruppe?
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Nja. Nu har du nog förenklat det lite väl mycket. Det är helt korrekt att BMS:en ställer ner laddeffekten för att skydda batteriet. Men det är också så att dom batterityper vi har idag ger ett ökat motstånd mot laddning när dom börjar närma sig full laddning. Det ser man om man laddar ett batteri med konstant spänning att det blir betydligt mindre ström på slutet. Dels för att batteriets egen potential blir högre och därigenom håller emot spänningen från laddaren men också för att den inre resistansen ökar med högre SOC.
så det är faktiskt så att batteriet "håller emot". Men dessutom så ställer BMS ner laddströmmen eftersom en hög laddström mot slutet av laddcykeln är skadligt för batteriet och i värsta fall kan leda till att batteriet totalhavererar vilket för många elbilsbatterier betyder att det tar eld.

ska du upprätthålla en hög laddström mot slutet av laddningscykeln så måste du höja spänningen för att batteriet "håller emot".
Men ingen av dom vanliga batterityperna idag skulle överleva den behandlingen.
Tack för repetitionen av vad jag redan skrivit :krama
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
c0a13fb72fa45f283244a8e8cec5270c.jpg


Det handlar lite/mycket om vinden också... men jag sopade av LC-n innan bilden togs.

Snövallen bakom bekymrade ingenting, backade bara ut.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Helt korrekt. För den som laddar hemma och vanligen laddar sin bil full över natten så behöver man inte några extrema laddhastigheter. Dom extrema laddhastigheterna behövs på offentliga laddstationer där folk stannar till och äter för att sedan åka vidare på sin långresa. Typ om man är på väg till Åre för att åka skidor och stannar till utanför Söderhamn för att äta lite och ladda upp batteriet så man kan ta sig hela vägen. I det läget vore det extremt opraktiskt att behöva vänta i flera timmar för att få i ström i batteriet.

För laddboxar i hemmen behövs förhållandevis låga effekter. Om man antar att man kommer hem vid 18 med ett helt tomt batteri i en Tesla med 100 kWh batteripack och skall åka iväg igen på morgonen vid 07 och behöver ett fullt batteri så är det ju 13 timmar. För att få ihop 100 kWh på 13 timmar räcker det med drygt 7.5 kW i snitt. Dvs en 11 kW laddbox räcker mer än väl även vid sådana extremsituationer.

I normalfallet så är det ju dock så att en räckvidd på 3-5 mil täcker in mer än 95% av alla resor vilket betyder att den absoluta majoriteten av resorna så kommer man hem från jobb och annat och bara har tömt ur max 10 kWh ur batteriet. Då är bilen fulladdad igen efter bara en timme med en 11kW laddare.
Men likväl så kommer det att bli ett problem. Vi sitter för närvarande med det i min bostadsrättsförening (Radhus som är bostadsrätter).
Vi har 166 bostäder med tillhörande 190 parkeringar. Vi har tidigare haft så att man kunnat dra ut el och installera en motorvärmarstolpe vid sin parkering och det har fungerat eftersom motorvärmaren går endast på morgonen när annan elförbrukning generellt sett är låg.
I och med att folk börjar skaffa elbilar som dom vill ladda så uppstår problemet. En länga består av 8 radhus och om en i den längan skaffar en elbil och laddar den från motorvärmaruttaget via en strypt laddbox så håller huvudsäkringarna. Om flera skaffar elbil så håller inte säkringarna. Tyvärr så är servicledningarna in till husen dimensionerade efter säkringarna så om vi vill säkra upp så måste vi lägga nya servisledningar. gör vi det så kommer det att haverera i ledningarna fram till våra huvudsäkringar vilket betyder att EON måste uppgradera hela nätet upp till vårt bostadsområde för att man skall kunna säkra upp. Det betyder att det måste till en hel del arbete på infrastrukturen för att överhuvudtaget möjliggöra att man installerar laddstolpar.
Enligt våra budgeteringar och kostnadsförslag så kommer kostnaderna för vår del att fördelas så att mindre än 1/4 är laddboxar och installation av dessa. Över 3/4 är kostnader på infrastruktur för att möjliggöra laddboxarna. Och då pratar vi ändå om att installera vanliga 11kW laddboxar.
Ovanpå det så kommer frågeställningen om EON:s transformatorstation i närheten klarar av att tillgodose det strömbehovet vilket är långt ifrån säkert.

Så det är 2 olika problem. I fallet med supersnabba laddstarioner så blir problemet att även om dom blir relativt få så kommer dom att kräva mycket höga effekter vilket blir problematiskt. I fallet med laddning hemma så kan effekterna vara betydligt lägre per laddstation men antalet blir väldigt stort vilket leder till att den totala effekten som skall överföras till alla laddboxar blir hög och då får du samma problem.
1 laddstation på 150 eller 10 på 15 ger samma summa på effekten och potentiellt samma problem med överföringen.
[MP logik] Men allt det där betalar ju någon annan... [/MP Logik]
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Behöver alla boende ladda med 11kW samtidigt? Högst troligt inte skulle jag säga. Om ni ska sätta upp laddstolpar till BRF så kolla upp om ni kan få lastbalanserande dito. Beställs det en drös laddstolpar blir merkostnaden för lastbalansering förhållandevis låg. Då de flesta högst troligt kommer stå över natten är det ju ganska irrelevant om sådan laddning är färdig kl 01 eller 03. Sen de som vill och kan ställa timer i bilen kan ju med fördel sätta den till att vänta med laddning till någon gång på natten, så "trängs" man ju inte med de som inte kan/vill göra så.
Det är helt korrekt att alla boende i en BRF inte behöver ladda med 11 kW samtidigt. Och det är efter den premissen man dimensionerar nätet. Man räknar på att man kan ha relativt mycket strypning på laddeffekten och det ändå räcker. Och i stort sett alla laddboxar som är aktuella stödjer lastbalansering. Det är nämligen krav på att boxen kan mäta förbrukningen för att den skall kvalificera sig till bidraget från naturvårdsverket och då följer det på köpet med att dom är uppkopplade och att dom kan kommunicera med varandra samt hantera balansering av laster.
Dom i min förening som redan idag har elbilar kör med en separat elbox som dom kopplar in i motorvärmaruttaget och stryper till 6A för att inte elda upp kablaget och det räcker ju ganska gott i normalfallet. Så det är långt ifrån så att samtliga måste kunna få full effekt samtidigt.

Men även om man installerar med premissen att max 2 av 10 bilar ska kunna få full effekt så blir det rätt mycket ström när det är 190 parkeringsplatser. Det är egentligen en fråga om balansgång. Man vill hålla ned kostnaden för elabonnemanget till boxarna vilket betyder att man vill hålla ner total maxeffekt och det begränsar hur många som kan få full effekt på laddningen. Samtidigt vill man inte strypa för mycket så att det blir opraktiskt genom att det blir svårt att kunna få sin bil laddad igen om man kommer hem från en långresa.
Det är helt enkelt en svår balansgång eftersom även relativt beskedliga genomsnitteffekter på laddningen blir väldigt mycket ström när det är många laddboxar.
Plus att det är relativt dyrt. Det är ju trots allt några miljoner man ska ut med för att uppgradera elinfrastrukturen och dra kablage och sätta upp laddboxar även efter att man räknat med eventuella bidrag från naturvårdsverket och den kostnaden kommer ju obönhörligen att hamna på dom boende
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det är helt korrekt att alla boende i en BRF inte behöver ladda med 11 kW samtidigt. Och det är efter den premissen man dimensionerar nätet. Man räknar på att man kan ha relativt mycket strypning på laddeffekten och det ändå räcker. Och i stort sett alla laddboxar som är aktuella stödjer lastbalansering. Det är nämligen krav på att boxen kan mäta förbrukningen för att den skall kvalificera sig till bidraget från naturvårdsverket och då följer det på köpet med att dom är uppkopplade och att dom kan kommunicera med varandra samt hantera balansering av laster.
Dom i min förening som redan idag har elbilar kör med en separat elbox som dom kopplar in i motorvärmaruttaget och stryper till 6A för att inte elda upp kablaget och det räcker ju ganska gott i normalfallet. Så det är långt ifrån så att samtliga måste kunna få full effekt samtidigt.

Men även om man installerar med premissen att max 2 av 10 bilar ska kunna få full effekt så blir det rätt mycket ström när det är 190 parkeringsplatser. Det är egentligen en fråga om balansgång. Man vill hålla ned kostnaden för elabonnemanget till boxarna vilket betyder att man vill hålla ner total maxeffekt och det begränsar hur många som kan få full effekt på laddningen. Samtidigt vill man inte strypa för mycket så att det blir opraktiskt genom att det blir svårt att kunna få sin bil laddad igen om man kommer hem från en långresa.
Det är helt enkelt en svår balansgång eftersom även relativt beskedliga genomsnitteffekter på laddningen blir väldigt mycket ström när det är många laddboxar.
Plus att det är relativt dyrt. Det är ju trots allt några miljoner man ska ut med för att uppgradera elinfrastrukturen och dra kablage och sätta upp laddboxar även efter att man räknat med eventuella bidrag från naturvårdsverket och den kostnaden kommer ju obönhörligen att hamna på dom boende
Bara så jag inte missförstår/missförstås. Lastbalansering bör ni såklart installera så den funkar mellan boxar, men även mot fastighet. Då behöver ni med allra största sannolikhet inte uppdatera vare sig matar-ledning till fastigheten eller säkra upp. Bostäderna använder sin högsta effekt på morgonen/kvällen, bilarna under natten. Med en sån lösning kommer det att finnas effekt över att gödsla med till elbilarna under nattens timmar.
Exempel stulet från nätet: https://incharge.vattenfall.se/ladda-brf/
Antingen kan ni sätta ett maxtak för hur mycket ström som laddarna får förbruka. Därefter fördelas strömmen mellan laddarna så att alla får ström utan att någon säkring går. Den andra nivån kan även balansera mot fastighetens totala förbrukning så att det som blir över sedan används till elbilsladdning.
ladda-pa-jobbet-6.jpg
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bara så jag inte missförstår/missförstås. Lastbalansering bör ni såklart installera så den funkar mellan boxar, men även mot fastighet. Då behöver ni med allra största sannolikhet inte uppdatera vare sig matar-ledning till fastigheten eller säkra upp. Bostäderna använder sin högsta effekt på morgonen/kvällen, bilarna under natten. Med en sån lösning kommer det att finnas effekt över att gödsla med till elbilarna under nattens timmar.
Exempel stulet från nätet: https://incharge.vattenfall.se/ladda-brf/

View attachment 458429
Som det ser ut så kommer vi inte att dra någon el till laddboxar inifrån husen. Det är av flera anledningar.
Dels är det ju så att varje boende har sitt eget elabonnemang och ansvarar för sin elanläggning. Då får vi ett ansvarsproblem om man drar ut ström inifrån bostäderna för att försörja en laddbox i form av att vi får en elinstallation som medlemmen äger och ansvarar för samtidigt som föreningen är ansvarig för att elinstallationerna som står på föreningens mark är säkra.
Det problemet har vi redan idag och vill komma ifrån eftersom det leder till en massa administration då vi måste ställa krav på att boende uppdaterar och håller dom i skick.
Dessutom skulle det innebära att vi måste göra en koppling till varje laddbox inifrån varje bostad vilket gör att det blir mycket arbete.
Och kostnaden för att byta befintliga servicledningar in till husen är inte billigare än att gräva ner helt nya servicledningar från elskåpen ute vid gatan.
Då minimerar vi behovet av att in och rota i elanläggningar hos våra boende dessutom vilket ju i sig kan vara ett problem om dom inte har rört sina elinstallationer på många år och därigenom inte har elanläggningar som i alla avseenden lever upp till dagens standard. Det är ju OK att ha en gammal anläggning som inte är upp till dagens kod men om man gör förändringar i den så måste det uppgraderas.

Så vi kommer att ha separat abonnemang som föreningen har som försörjer laddboxarna separat och sedan vidarefakturerar föreningen respektive medlem för den förbrukning man haft i sin laddbox tillsammans med ordinarie månadsavgift.
Sett till det så är det inte säkert att vi kommer att lastbalansera mot bostäderna om vi inte lägger på en sådan installation men vi kommer i vart fall att lastbalansera mellan laddboxarna.

Grunden i det hela är att föreningen skall äga och ansvara för alla elinstallationer i form av laddboxar som står på föreningens mark för att slippa ifrån dom juridiska gråzoner vad gäller ansvar för elsäkerhet som vi har idag.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

Scania satsar på batterier även för lastbilar i fjärrtrafik.

Edit: https://www.vibilagare.se/nyheter/scania-gor-klart-lastbilar-med-batterier-gar-fore-vatgas
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sverige, Sverige...

Ur ett feministiskt jämställdhetsperspektiv* ska det bli dyrare med bil via jobbet. Det är ju så att det är mest män som gynnas. (Att majoriteten av dessa bor med en kvinna som de delar ekonomi med, inte så noga)

Nu har jag fått från flera som har laddhybrid ute, att det är det inte tal om nästa gång. Det blir privatägt och milersättningen istället(ja självklart över de där 18:50 som inte följt index för fem öre för övrigt.)

Bensin för de som använder personbil och diesel för de som använder skåp. Som det kan bli. Tror det kan löna sig att importera begagnat från Tyskland igen, beg-marknaden ser ju redan ut att vara gynnsam.



* Ja det är ju Sveriges första feministiska regeringen så det är väl ett rimligt antagande..
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Det är helt enkelt en svår balansgång eftersom även relativt beskedliga genomsnitteffekter på laddningen blir väldigt mycket ström när det är många laddboxar.

Att dimensionera parkeringsplatser är inte as kul bara med motorvärmare. Nästan så smarta laddare är bättre för då kan man åtminstone styra det lite.

Har ni 190 platser (alla är kanske inte med MV men vi utgår från det här) så måste man ju åtminstone dimensionera för att minst 70% eller dylikt kan gå samtidigt. Mycket beroende på vart man bor såklart, större problem ju mer norrut man är.
Men säg att man räknar med att i alla fall 100st ska kunna åka kl 7 så är det ju i typ 130kw man måste räkna med att kunna plocka ur. Skulle nog säga mer till och med egentligen.

Vad förbrukar elbilar och hur lång kör man i snitt? 3mil? 2kwh/milen? Så 6kwh. Om vi lekar med tanken att alla bilar står still 6h. Då är det 1kwh per plats om alla ska ladda det man kört upp. Alltså 190KW.
Så säg att man måste dimensionera för 60kw peak mer ungefär. 87A ungefär. Vilket är mycket, men inte herrejössanes.

Nu var ju detta väldigt grovt räknat. Det jag egentligen vill komma fram till är att parkeringar med motorvärmare har rätt kralliga matningar redan idag.
Men! den stora saken är väl att det är mest vi som är norr om dalaälven som monterar motorvärmarstolpar överallt... Och vi har ju fördelen att vi inte är så rackarns många. Men då har vi inte kollektivtrafik att tala om istället.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
6 timmar i genomsnitt är i verkligheten 14 timmar... i genomsnitt. Så effekten kan minskas rejält.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Problemet är att folk är flockdjur, och att man alltid vill vara på säkra sidan.

Folk kommer hem och har kört upp 10KW (tur och retur jobbet, för på grund av oklara skatteregler har inte jobbet några laddare)

Alla stoppar i sladden när man kommer hem, för att slippa gå ut till bilen igen, ingen ids ställa någon timer för det tar en liten stund efter parkeringen, ingen har en förinställd timer som startar laddningen en viss tid, eller förinställd laddbegränsning som gör att det laddar sakta.

För ibland när man kommit hem kommer man på att man vill åka och hälsa på Bosse och Britta som bor några mil bort, och dom har ju inget ladduttag, så det är lika bra att det börjar ladda full fart med en gång...
Ibland ska man ju åka på gymmet, eller till en Bio på kvällen, ibland måste man åka och handla innan dom stänger, ibland....

ALLA kommer att starta en laddning med MAX ström DIREKT dom kommer hem.

Folk som skaffar timavtal på elen ändrar sina vanor marginellt i början, tex kör man tvättmaskin och diskmaskin på natten, i några veckor innan man återfaller till att göra det under topplast-timmen mellan 17 och 18 även om det är dyraste timmen...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
...och det löser man mycket enkelt med lastbalansering.
Precis, det var lite dit jag ville komma, det går inte att förlita sig på att folk sköter sig, tekniken måste sköta det aytomagiskt...

Det måste dessutom vara omöjligt att lura tekniken, för annars sprids dom knepen som en löpeld på diverse forum...

Jag har själv haft motorvärmarstolpe i kallgarage med 6A säkring och en timer som gett max 1 timme ström, och lurat till mig 10A tillgång 24/7
(det var kabel för 10A till stolparna, man kunde nämligen få det mot extra kostnad i början, men för många valde till det och skulle till jobbet samtidigt så huvudsäkringen pallade inte det, så då fick alla 6A säkring istället och tillvalet togs bort)

När behovet att ladda bilbatteriet fanns var det ju ohållbart att timern slog av efter en timmes ström, så då täljdes det till en träkil som stoppade timern från att gå till stoppläget.

Senare en gång när jag både behövde ett uttag för batteriladdaren och motorvärmaren inkopplad samtidigt så kopplades det in ett uttag på belysningsslingan till garaget, belysningen var nämligen på 24/7 i garaget, eftersom någon hade spraymålat skymmningssensorn på utsidan garaget...

Går tekniken att lura/gå runt kommer någon att göra det, och det går bra, så länge det bara är en och den personen inser begränsningarna
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mmm, nu funkar ju lastbalansering och smart laddning så pass bra att jag personligen inte ser några fördelar med manuell manipulering. Vid inställt klockslag på morgonen är alltid bilen laddad till inställd nivå, i januari till 20% lägre kostnad än min totala snittkostnad. Och då var prisskillnaderna över dygnet i januari den lägsta sedan jag skaffade elbil.

Då finns det inte så mycket mer att önska tänker jag. Laddar jag två bilar tar boxarna hänsyn till det och börjar ladda tidigare på natten.

Så i detta fall är automatiken bra
 
Last edited:

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Har kört en laddhybrid i några veckor nu och har väl kommit upp i några hundra mil.
Det är en BMW 330e, min tidigare var en BMW 320d
Fast jag laddar så ofta jag kan, så ligger den ca: en deciliter över min tidigare diesel bil per mil.
Nu är det mest långkörning jag är ute på, så för min del vore en dieselbil billigare att köra bränslemässigt sett.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top