Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mmm, nu funkar ju qlastbalansering och smart laddning så pass bra att jag personligen inte ser några fördelar med manuell manipulering. Vid inställt klockslag på morgonen är alltid bilen laddad till inställd nivå, i januari till 20% lägre kostnad än min totala snittkostnad. Och då var prisskillnaderna över dygnet i januari den lägsta sedan jag skaffade elbil.

Då finns det inte så mycket mer att önska tänker jag. Laddar jag två bilar tar boxarna hänsyn till det och börjar ladda tidigare på natten.

Så i detta fall är automatiken bra
Ja, i sitt eget hushåll så tjänar man ju ingenting på att lura automatiken, jag tänkte mera på när flera personer ska dela på lastbalanseringen, alla vill ju ha sin bil laddad först, helst direkt dom kommer hem, omutifall att....

Det är ju inte lika viktigt att grannens bil laddas först, huvudsaken att dom får laddning innan morgonen, själv har man ju ärenden att göra på kvällen och vill gärna ha laddat innan dess....

Lite som på delade parkeringar efter ett snöfall då man skottar bort snön framför sin egen bil och lägger den framför bilen i rutan brevid...
En timme senare ska den grannen ut med sin bil...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
En vecka efter installation av laddbox gick en huvudsäkring till fastigheten för första gången sen huset byggdes. Det var dock på en fas som inte belastas av bilen. Det verkar vara en kombination av tvåsiffriga minusgrader, bakning, tvättmaskin och bubbelbadet som satte ribban.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Att dimensionera parkeringsplatser är inte as kul bara med motorvärmare. Nästan så smarta laddare är bättre för då kan man åtminstone styra det lite.

Har ni 190 platser (alla är kanske inte med MV men vi utgår från det här) så måste man ju åtminstone dimensionera för att minst 70% eller dylikt kan gå samtidigt. Mycket beroende på vart man bor såklart, större problem ju mer norrut man är.
Men säg att man räknar med att i alla fall 100st ska kunna åka kl 7 så är det ju i typ 130kw man måste räkna med att kunna plocka ur. Skulle nog säga mer till och med egentligen.

Vad förbrukar elbilar och hur lång kör man i snitt? 3mil? 2kwh/milen? Så 6kwh. Om vi lekar med tanken att alla bilar står still 6h. Då är det 1kwh per plats om alla ska ladda det man kört upp. Alltså 190KW.
Så säg att man måste dimensionera för 60kw peak mer ungefär. 87A ungefär. Vilket är mycket, men inte herrejössanes.

Nu var ju detta väldigt grovt räknat. Det jag egentligen vill komma fram till är att parkeringar med motorvärmare har rätt kralliga matningar redan idag.
Men! den stora saken är väl att det är mest vi som är norr om dalaälven som monterar motorvärmarstolpar överallt... Och vi har ju fördelen att vi inte är så rackarns många. Men då har vi inte kollektivtrafik att tala om istället.
Vi har 190 platser ja. Dock är det så att vi har 166 bostäder och varje bostad har en primär plats som hör till bostaden. Den har dom rätt att hyra om dom vill men kan också avsäga sig. Resterande 24 platser samt dom primära platser som inte bostadsrättinnehavaren vill ha utan avstått hyrs ut till dom som vill ha en extra plats.

Som det varit fram till nu är att på den primära platsen har man fått montera en elstolpe för motorvärmare efter tillstånd från föreningen och då har man dragit el inifrån bostaden. dvs de är 166 platser som teoretiskt sett kan få elstolpe idag men i praktiken så är det ca hälften eftersom det har varit den boende som fått bekosta installationen vilket ju för en vanlig elstolpe lätt blir över 10 000 kr.
En motorvärmare och kupévärmare kan man räkna drar ca 2 kW på full effekt men både motorvärmaren och kupevärmaren går ner i effekt om det blir varmare i bilen och i motorn. Eftersom dom idag går via fastigheterna så har det räckt till eftersom motorvärmare typiskt sett går på morgonen och då använder inte folk spis och ugn i någon större utsträckning. Dock är det lite på gränsen så det har hänt att huvudsäkringar ute i elskåpet vid gatan gått så det är långt ifrån optimalt.
Det ger oss ju också problemet att vi ansvarar för att ingen kan skada sig på elinstallationer på föreningens mark men elstolparna ägs av respektive medlem vilket gör att vi måste ställa krav på dom boende att fixa om det finns brister.

När vi nu överväger att från föreningens sida dra dit el för att kunna ha laddboxar så måste vi av rättviseskäl göra samma på åtminstone samtliga primära parkeringar. Dvs vi måste behandla samtliga 166 primära parkeringar lika eftersom vi inte får särbehandla. Så det vi troligen kommer att göra är att vi gräver ner kanalisation och sätter stolpar överallt (för att det är betydligt dyrare att komplettera med det i efterhand) och sedan sätter vi upp en laddbox som kan användas för motorvärmare kostnadsfritt hos dom som idag har godkänd elstolpe för motorvärmare (då vi har godkänt att dom gjort den installationen och den befintliga kommer att tas bort så måste vi ju ersätta det dom investerat i med något som ger samma funktion) För dom som inte har godkänt uttag så kommer vi troligen att ta ut en engångsavgift för att få en laddbox att använda för antingen motorvärmare eller ladda elbil.
Allt det kommer att dras på separata elabonnemang som föreningen har och som sedan vi fakturerar vidare förbrukningen till respektive brukare.
Dels gör vi det för att slippa ansvarsproblemen med elinstallationer på föreningens mark men också för att laddboxarna drar betydligt mycket mer ström när dom går full. Redan som relativt klena boxar vi sätter upp är på 11 kW vilket ju betyder att en laddbox potentiellt sett kan dra motsvarande 6 motorvärmare och det skulle inte nätet in till husen klara av.
Vi får då dessutom fördelen att vi flyttar ut förbrukning från husen och minskar därmed risken för att huvudsäkringar i husen går.
Sen är ju avvägningen att säkra av så att strömmen skall räcka till för att kunna ladda elbilar utan att dra på sig onödigt stora kostnader. Och det är där balansgången är.

Om vi antar att vi åtminstone initialt kommer att ha samma antal laddboxar som vi har elstolpar idag varav en del kommer att användas till motorvärmare så måste elnätet åtminstone klara av att värma upp alla bilar på morgonen. Vanliga motor+kupévärmare drar 2kW. Elbilarna skall ju också värmas upp och det går ju inte åt mindre energi för att värma en elbil än en bensinbil.
Det betyder att teoretiskt så måste det i alla fall tåla minst 160 kW om man ska kunna värma 80 bilar samtidigt. (Att man inte skall kunna värma upp sin bil kommer troligen inte att bli någon succé.
Utöver det så måste det ju vara möjligt att komma hem från långresa och kunna ladda upp bilen över natten och då behövs det att det går att köra några uttag på 11kW för att ladda dom bilar som är mest tomma. (förutsatt att det är rena elbilar man pratar om.

Men för normalbilisten och normalresan så är det inte så många som behöver kunna gå fullt eftersom resor på max 5 mil täcker in 95% av resandet och det motsvarar 10kWh ungefär vilket inte är några problem att greja över natten. Men man vill ju samtidigt inte riskera att om två bilar nära varandra har kommit hem från långresa så kan dom inte få sina bilar laddade till morgonen. Dvs man måste ha en viss grad av överkapacitet. Det är bara en fråga om vilken överkapacitet. Dom två bilarna i exemplet som behöver full laddström motsvarar ju tillsammans 12 motor och kupévärmare som går på fullt hela natten.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Långt och klokt resonemang.

Det är inte lätt att dimensionera rätt, och förutse allas olika behov.

Exet började sitt jobb kl 06, och jag började mitt 09:30, vi delade på en stolpe när vi bodde i hyreshus och belastade således inte nätet under samma tid.

Men har man tillräckligt många anslutna så visar det sig att 90% av människorna har ungefär samma tider och rutiner, och det ställer till problem.

Min favoritillustration av det är filmen från England, när en kraftverkstekniker sitter med handen på spaken beredd att shunta på mera ström till nätet, samtidigt som han tittar på TV för att se när slutsignalen i en fotbollsmatch går.
Då trycks nämligen miljontals vattenkokare igång samtidigt för att koka thé, och det sänker nationens elnät...

Omvandlar man det till morgonrutiner så ser det ungefär lika ut, vi duschar, kokar gröt och kaffe och kör motorvärmare ungefär samtidigt, vi åker och jobbar och sedan kommer vi hem och steker radhusbiff (blodpudding) ungefär samtidigt, och vi släcker TV'n och går isäng när Die Hard 3 tar slut.... (och dom flesta bilarna står inkopplade mellan 17 och 07 och kan långsamladda/ snabbladda valfri timme på dygnet)

Men i ditt fall räcker det ju med att ett par hyresgäster kommer hem från Sälen efter midnatt söndag och ska upp och jobba ungefär samtidigt och alla har kört tomt i batterierna för att det var så fullt på alla laddare efter vägen för att alla åkte hem från Sälen en söndag eftermiddag...

Det är så stora förbrukare att ett fåtal extremfall påverkar enormt.

Man får helt enkelt låta bli att ta hänsyn till extremfallen, dom får komma ut till sin bil och inse att dom inte fick laddat mer än till 40% och kanske måste åka och ställa bilen på en snabbladdare på lunchen istället.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En vecka efter installation av laddbox gick en huvudsäkring till fastigheten för första gången sen huset byggdes. Det var dock på en fas som inte belastas av bilen. Det verkar vara en kombination av tvåsiffriga minusgrader, bakning, tvättmaskin och bubbelbadet som satte ribban.
Fick du gå upp i huvudsäkring när de installerade laddboxen?

SItter själv med 20A till huset och kan dra den lätt om det blir för kallt och man startar lite för många saker (tvättmaskin/torktumlare samt lite datorer) samtidigt som värmepump/varmvattenberedare/vattenpumpen är igång.
För att gå up till 35A så skall ju Eon ha en 5805:- extra varje år i bara elnätsavgifter innan man ens betalar för elen.
 

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Kalifatet
Hoj
ktm 1290 advr 2020 bmw m1000xr
Tesla höjer priset på sina Supercharger i Norge med 52 procent, det rapporterar sajten Tek.no. I kronor och ören räknat handlar det om en höjning från 1,70 norska kronor per kWh till 2,57 norska kronor per kWh.

Prishöjningen träder i kraft imorgon tisdag 2 februari.

Priset på 2,57 norska kronor per kWh är enligt Tesla ett genomsnittspris som kan variera lokalt.

Det svenska priset på Superchargers höjs också vid midnatt idag. Priser höjs från från 2,90 kr/kWh till 3,60 kr/kWh.

I slutet på förra året twittrade Elon Musk om att det förs samtal med andra tillverkare om att låta dem använda Supercharger. Vilka eller vilken tillverkare det rör sig om är dock oklart.
Källa Mestmotor
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Fick du gå upp i huvudsäkring när de installerade laddboxen?

SItter själv med 20A till huset och kan dra den lätt om det blir för kallt och man startar lite för många saker (tvättmaskin/torktumlare samt lite datorer) samtidigt som värmepump/varmvattenberedare/vattenpumpen är igång.
För att gå up till 35A så skall ju Eon ha en 5805:- extra varje år i bara elnätsavgifter innan man ens betalar för elen.
I ditt fall skulle jag alla dagar i veckan sätta in en laddbox med inbyggd lastbalansering. Kostar en tusenlapp eller två mer än en "dum" men så slipper man oroa sig för att dra säkringar. Jämfört med att betala 5000:- per år så är det ju en no-brainer. Det och att ställa bilen att ladda på natt-schema per default som de flesta (alla?) bilar fixar idag så har du högst sannolikt inga problem alls.
Jag funderar på att gå ner i säkring, men har inte fått tummen loss. Har inte lastbalansering inbyggt i min box, så det är mest det som stoppat mig. Och att jag är lat såklart :fakta
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Fick du gå upp i huvudsäkring när de installerade laddboxen?

SItter själv med 20A till huset och kan dra den lätt om det blir för kallt och man startar lite för många saker (tvättmaskin/torktumlare samt lite datorer) samtidigt som värmepump/varmvattenberedare/vattenpumpen är igång.
För att gå up till 35A så skall ju Eon ha en 5805:- extra varje år i bara elnätsavgifter innan man ens betalar för elen.
Jag har kvar 20A huvudsäkring fortfarande. Jag valde att ha 10A i garaget till boxen. Det funkar åtminstone så länge jag har laddhybrid. Ska man fylla en elbil efter en lång resa kanske det blir sämre.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har kvar 20A huvudsäkring fortfarande. Jag valde att ha 10A i garaget till boxen. Det funkar åtminstone så länge jag har laddhybrid. Ska man fylla en elbil efter en lång resa kanske det blir sämre.
Jag har ställt laddaren på 8A i stugan, laddar fullt under natten oavsett även om vi brukar ha 10-12% när vi kommer fram. Laddar man direkt när batteriet ändå är varmt blir det effektivare. Trefas.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Oftast är man hemma ganska många timmar per dag och det hinner bli energi även vid låg strömstyrka. När jag hade min e-up kändes det nödvändigt att ha en nödbil stående ifall man behövde åka någonstans när man nyss kommit hem. Inte lika illa med de elbilar som säljs nu.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Oftast är man hemma ganska många timmar per dag och det hinner bli energi även vid låg strömstyrka. När jag hade min e-up kändes det nödvändigt att ha en nödbil stående ifall man behövde åka någonstans när man nyss kommit hem. Inte lika illa med de elbilar som säljs nu.
Alltså, jag brukar ladda bilen till 80% varje dag. När jag kommer hem från jobbet så har jag 77%. Det tar typ 20 min att ladda fullt igen.
Ingen större belastning på elnätet.

I sommarstugan i Tornedalen laddar jag vanlig 220V ur uttaget på väggen. Kommer jag fredag 19.00 är bilen fulladdad igen lördag em. Jag ser inte problemet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Oftast är man hemma ganska många timmar per dag och det hinner bli energi även vid låg strömstyrka. När jag hade min e-up kändes det nödvändigt att ha en nödbil stående ifall man behövde åka någonstans när man nyss kommit hem. Inte lika illa med de elbilar som säljs nu.
Jag har en bekant som köpte en begagnad Kangoo, han har en gammal volvo som han eldar igång om han har glömt att handla mat på väg hem och måste åka en sväng till.

Den Kangoon är sladdansluten jämt när den inte körs, det spelar ingen roll hur få och korta ärenden han gör en dag så måste den laddas innan nästa dag om han måste göra en längre trip.

Lyckligtvis försvinner ju dessa bilar med löjlig räckvidd allt eftersom, men då lanserar Dacia en ny bil med löjlig räckvidd???

Kangoo ägaren har förövrigt monterat kinesisk dieselvärmare i sin elbil, för den gamla Kangoon hade världens mest inneffektiva värmesystem, som dränerar det lilla batteriet enormt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Alltså, jag brukar ladda bilen till 80% varje dag. När jag kommer hem från jobbet så har jag 77%. Det tar typ 20 min att ladda fullt igen.
Ingen större belastning på elnätet.

I sommarstugan i Tornedalen laddar jag vanlig 220V ur uttaget på väggen. Kommer jag fredag 19.00 är bilen fulladdad igen lördag em. Jag ser inte problemet.
Jag har fem mil enkel resa till kontoret och det är få elbilar som nöjer sig med 3% av batteriet på den resan.
Som sagt, med 11 mil räckvidd på vintern får man inte missa i planeringen.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har en bekant som köpte en begagnad Kangoo, han har en gammal volvo som han eldar igång om han har glömt att handla mat på väg hem och måste åka en sväng till.

Den Kangoon är sladdansluten jämt när den inte körs, det spelar ingen roll hur få och korta ärenden han gör en dag så måste den laddas innan nästa dag om han måste göra en längre trip.

Lyckligtvis försvinner ju dessa bilar med löjlig räckvidd allt eftersom, men då lanserar Dacia en ny bil med löjlig räckvidd???

Kangoo ägaren har förövrigt monterat kinesisk dieselvärmare i sin elbil, för den gamla Kangoon hade världens mest inneffektiva värmesystem, som dränerar det lilla batteriet enormt.
Nu tänker du baklänges, tycker jag. De flesta klarar sig utan tvekan med en bil med kort räckvidd. Att skicka med batteri i alla bilar för att passa dem som behöver mest är rena dumheter. Det blir tungt och kostar massor helt i onödan.

Jag funderade på en etanolvärmare till min e-up, men bytte bil. Den som har bilen nu verkar knappt använda den utan kör bara 1500 mil per år.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag har en bekant som köpte en begagnad Kangoo, han har en gammal volvo som han eldar igång om han har glömt att handla mat på väg hem och måste åka en sväng till.

Den Kangoon är sladdansluten jämt när den inte körs, det spelar ingen roll hur få och korta ärenden han gör en dag så måste den laddas innan nästa dag om han måste göra en längre trip.

Lyckligtvis försvinner ju dessa bilar med löjlig räckvidd allt eftersom, men då lanserar Dacia en ny bil med löjlig räckvidd???

Kangoo ägaren har förövrigt monterat kinesisk dieselvärmare i sin elbil, för den gamla Kangoon hade världens mest inneffektiva värmesystem, som dränerar det lilla batteriet enormt.
Pappa hade en sån i jobbet. Var det halvkallt och den stod på tomgång sjönk motortempen

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har fem mil enkel resa till kontoret och det är få elbilar som nöjer sig med 3% av batteriet på den resan.
Som sagt, med 11 mil räckvidd på vintern får man inte missa i planeringen.

Nä lite till bör du ju ha... men å andra sidan så är det kanske 20 kWh du gör av med till och från jobbet vintertid.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Funderar på om man kan snickra en kopplingslåda med en vanlig trefas-handlar i ena änden, en typ c eller vad de nu hette jfb och en laddbox i andra, att kasta med när man ska ut på tur?

I övrigt levererar inte vindkraften knappt 4% senaste dygnen. Är det kallt i Sverige eller, irish?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Funderar på om man kan snickra en kopplingslåda med en vanlig trefas-handlar i ena änden, en typ c eller vad de nu hette jfb och en laddbox i andra, att kasta med när man ska ut på tur?

I övrigt levererar inte vindkraften knappt 4% senaste dygnen. Är det kallt i Sverige eller, irish?
Busenkelt, jag har gjort en sådan som jag använder i stugan eller tar med om jag ser behovet.

JFB typ 2 behövs bara vid "fast installation" så det är inget du behöver tjorva med om du inte vill. Det är bara Renault Zoe som är problemet, den har ingen laddare utan kör strömmen genom motorn baklänges och då kan tydligen tjuvström uppstå.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top