Att dimensionera parkeringsplatser är inte as kul bara med motorvärmare. Nästan så smarta laddare är bättre för då kan man åtminstone styra det lite.
Har ni 190 platser (alla är kanske inte med MV men vi utgår från det här) så måste man ju åtminstone dimensionera för att minst 70% eller dylikt kan gå samtidigt. Mycket beroende på vart man bor såklart, större problem ju mer norrut man är.
Men säg att man räknar med att i alla fall 100st ska kunna åka kl 7 så är det ju i typ 130kw man måste räkna med att kunna plocka ur. Skulle nog säga mer till och med egentligen.
Vad förbrukar elbilar och hur lång kör man i snitt? 3mil? 2kwh/milen? Så 6kwh. Om vi lekar med tanken att alla bilar står still 6h. Då är det 1kwh per plats om alla ska ladda det man kört upp. Alltså 190KW.
Så säg att man måste dimensionera för 60kw peak mer ungefär. 87A ungefär. Vilket är mycket, men inte herrejössanes.
Nu var ju detta väldigt grovt räknat. Det jag egentligen vill komma fram till är att parkeringar med motorvärmare har rätt kralliga matningar redan idag.
Men! den stora saken är väl att det är mest vi som är norr om dalaälven som monterar motorvärmarstolpar överallt... Och vi har ju fördelen att vi inte är så rackarns många. Men då har vi inte kollektivtrafik att tala om istället.
Vi har 190 platser ja. Dock är det så att vi har 166 bostäder och varje bostad har en primär plats som hör till bostaden. Den har dom rätt att hyra om dom vill men kan också avsäga sig. Resterande 24 platser samt dom primära platser som inte bostadsrättinnehavaren vill ha utan avstått hyrs ut till dom som vill ha en extra plats.
Som det varit fram till nu är att på den primära platsen har man fått montera en elstolpe för motorvärmare efter tillstånd från föreningen och då har man dragit el inifrån bostaden. dvs de är 166 platser som teoretiskt sett kan få elstolpe idag men i praktiken så är det ca hälften eftersom det har varit den boende som fått bekosta installationen vilket ju för en vanlig elstolpe lätt blir över 10 000 kr.
En motorvärmare och kupévärmare kan man räkna drar ca 2 kW på full effekt men både motorvärmaren och kupevärmaren går ner i effekt om det blir varmare i bilen och i motorn. Eftersom dom idag går via fastigheterna så har det räckt till eftersom motorvärmare typiskt sett går på morgonen och då använder inte folk spis och ugn i någon större utsträckning. Dock är det lite på gränsen så det har hänt att huvudsäkringar ute i elskåpet vid gatan gått så det är långt ifrån optimalt.
Det ger oss ju också problemet att vi ansvarar för att ingen kan skada sig på elinstallationer på föreningens mark men elstolparna ägs av respektive medlem vilket gör att vi måste ställa krav på dom boende att fixa om det finns brister.
När vi nu överväger att från föreningens sida dra dit el för att kunna ha laddboxar så måste vi av rättviseskäl göra samma på åtminstone samtliga primära parkeringar. Dvs vi måste behandla samtliga 166 primära parkeringar lika eftersom vi inte får särbehandla. Så det vi troligen kommer att göra är att vi gräver ner kanalisation och sätter stolpar överallt (för att det är betydligt dyrare att komplettera med det i efterhand) och sedan sätter vi upp en laddbox som kan användas för motorvärmare kostnadsfritt hos dom som idag har godkänd elstolpe för motorvärmare (då vi har godkänt att dom gjort den installationen och den befintliga kommer att tas bort så måste vi ju ersätta det dom investerat i med något som ger samma funktion) För dom som inte har godkänt uttag så kommer vi troligen att ta ut en engångsavgift för att få en laddbox att använda för antingen motorvärmare eller ladda elbil.
Allt det kommer att dras på separata elabonnemang som föreningen har och som sedan vi fakturerar vidare förbrukningen till respektive brukare.
Dels gör vi det för att slippa ansvarsproblemen med elinstallationer på föreningens mark men också för att laddboxarna drar betydligt mycket mer ström när dom går full. Redan som relativt klena boxar vi sätter upp är på 11 kW vilket ju betyder att en laddbox potentiellt sett kan dra motsvarande 6 motorvärmare och det skulle inte nätet in till husen klara av.
Vi får då dessutom fördelen att vi flyttar ut förbrukning från husen och minskar därmed risken för att huvudsäkringar i husen går.
Sen är ju avvägningen att säkra av så att strömmen skall räcka till för att kunna ladda elbilar utan att dra på sig onödigt stora kostnader. Och det är där balansgången är.
Om vi antar att vi åtminstone initialt kommer att ha samma antal laddboxar som vi har elstolpar idag varav en del kommer att användas till motorvärmare så måste elnätet åtminstone klara av att värma upp alla bilar på morgonen. Vanliga motor+kupévärmare drar 2kW. Elbilarna skall ju också värmas upp och det går ju inte åt mindre energi för att värma en elbil än en bensinbil.
Det betyder att teoretiskt så måste det i alla fall tåla minst 160 kW om man ska kunna värma 80 bilar samtidigt. (Att man inte skall kunna värma upp sin bil kommer troligen inte att bli någon succé.
Utöver det så måste det ju vara möjligt att komma hem från långresa och kunna ladda upp bilen över natten och då behövs det att det går att köra några uttag på 11kW för att ladda dom bilar som är mest tomma. (förutsatt att det är rena elbilar man pratar om.
Men för normalbilisten och normalresan så är det inte så många som behöver kunna gå fullt eftersom resor på max 5 mil täcker in 95% av resandet och det motsvarar 10kWh ungefär vilket inte är några problem att greja över natten. Men man vill ju samtidigt inte riskera att om två bilar nära varandra har kommit hem från långresa så kan dom inte få sina bilar laddade till morgonen. Dvs man måste ha en viss grad av överkapacitet. Det är bara en fråga om vilken överkapacitet. Dom två bilarna i exemplet som behöver full laddström motsvarar ju tillsammans 12 motor och kupévärmare som går på fullt hela natten.