Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det var Scanias VD som sade detta i radio, får anta att han och alla andra stora aktörer faktiskt har koll.

Det som förändrats är bla energilagringskapacitet/kostnad/vikt. Hållbarhet när det gäller laddcykler. Minskad naturlig degradering så att ett batteri idag håller bilens livslängd ut. Kapacitet att leverera effekt. Teknologi att bygga batteripack som är mindre känsliga för temperaturförändringar och mindre inre resistans. Förändrad kemi med billigare ingredienser. Osv osv.

Rent konkret exempel: en Tesla S går idag 67 mil på ett lika stort och tungt batteripack som den gick 38 mil på 2013. Och då är batteriet (och bilen) väsentligt billigare idag.

Scania skall bygga lastbilar för fjärrtrafik och där räknar man med att en räckvidd på 40 mil är tillräcklig. Sedan säger lagstiftningen rast och då kan man ladda. Vätgasspåret har i stort sett samtliga aktörer förkastat med hänvisning till att batterierna kommer att vara överlägsna långt innan vätgasen blir realistiskt som alternativ.

Det går säkert att på nätet hitta utvecklingskurvor för batterikapacitet Per kostnad eller Per vikt/volym. Extrapolerar man dem så ser man ganska tydligt hur det sannolikt kommer att se ut om bara några år.

Hela världens batteriföretag och universitet lägger mycket fokus på detta område och jag är säker på att vi kommer att få se både en stadig utveckling och tekniksprång inom området.
Det är fortfarande samma hastighet på att ladda upp nu som då. Det tar den tid det tar för elektronerna att vandra och det blir fortfarande lika varmt när de gör det... så även om man sparar ett antal kilo, även om det blir billigare, så.. Litiumbatterier är precis så som de alltid varit i mångt om mycket.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
? Om det är ditt problem är beläggningen däromkring du bor ditt största problem
Mina fordon brukar ha fjädring, men det hjälper ju inte när man monterar en hög metallskrot i bilen som sen skakar omkring ens inre organ till tonerna av något som mest påminner om ett bryggeri som har glasflaskor på rullbanden.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är fortfarande samma hastighet på att ladda upp nu som då. Det tar den tid det tar för elektronerna att vandra och det blir fortfarande lika varmt när de gör det... så även om man sparar ett antal kilo, även om det blir billigare, så.. Litiumbatterier är precis så som de alltid varit i mångt om mycket.
Nä, det där var ju inte ens nästan sant. För åtta år sen fanns det inte elbilar som kunde ta emot 350kW. Det gör det nu. Alla kan det inte, men alla har inte senaste tekniken, dvs utveckling sker kontinuerligt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är fortfarande samma hastighet på att ladda upp nu som då. Det tar den tid det tar för elektronerna att vandra och det blir fortfarande lika varmt när de gör det... så även om man sparar ett antal kilo, även om det blir billigare, så.. Litiumbatterier är precis så som de alltid varit i mångt om mycket.

Nej, det blir inte alls lika varmt idag. Internresistansen är väsentligt mindre vilket gör att laddeffekten kan höjas. Idag laddar de snabbaste med 250-350kW. För fem år sedan 120-150kW (endast Tesla) resp 50 eller möjligen 70-80kW. Många bara 22kW.

Nu finns exempelvis redan billigare batterier i tex kinesiskbyggda Tesla 3 SR som tål/mår bra av daglig laddning till 100% men som har lite sämre volym/kapacitetsförhållande osv. Men kostnaden är väsentligt lägre där man inte behöver den sista räckvidden.

Gränserna flyttas hela tiden och det kommer nya lösningar.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nej, det blir inte alls lika varmt idag. Internresistansen är väsentligt mindre vilket gör att laddeffekten kan höjas. Idag laddar de snabbaste med 250-350kW. För fem år sedan 120-150kW (endast Tesla) resp 50 eller möjligen 70-80kW. Många bara 22kW.

Nu finns exempelvis redan billigare batterier i tex kinesiskbyggda Tesla 3 SR som tål/mår bra av daglig laddning till 100% men som har lite sämre volym/kapacitetsförhållande osv. Men kostnaden är väsentligt lägre där man inte behöver den sista räckvidden.

Gränserna flyttas hela tiden och det kommer nya lösningar.
Återkom när du kan förklara hur de ökar hastigheten på metallens förmåga att avge elektroner. Den är tämligen konstant med temperaturen. Med större paket kan man såklart kräma på mer, men det är fortfarande en kemisk reaktion som man skall åstadkomma.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är inte där flaskhalsen är, utan det är batteripackens sammansättning som avgör resistansen. Med nya sätt att bygga batteripack och enskilda battericeller kan resistansen minska och laddeffekten höjas.

Ett annat sätt är att höja spänningen. Ett tredje att använda annan kemi (andra metaller). Osv.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Batteriutvecklingen har gått stadigt men långsamt framåt, det senaste stora klivet var Lithium, utan det klivet hade vi inte haft några elbilar i dag. (det fanns elbilar redan på 1800 talet, jag vet, men utan Lithiumbatterier kunde man aldrig få tillräcklig räckvidd/låg vikt/snabb laddning för att elbilar skulle vara ett alternativ

Man tror att nästa stora steg är solidstate batterier, löser man dendritproblemen och värmeutvidgningen så har man ett batteri som i ett slag gör alla andra kemier värdelösa (nästan)

Men i dom allra flesta batterilösningar har man vikt/utrymmesbegränsningar som viktigaste parameter
Enda undantaget i princip är stationära batteribanker, där man kan acceptera ett dubbelt så stort/tungt batteri om det är hälften så dyrt.

Sen förstår jag inte hatet mot dieselmotorer här i tråden? Har ni aldrig åkt i en modern dieselbil?
Det låter som ni beskriver Mercedes 220D från 70 talet, eller någon annan gammal knattrig diesel från forntiden

Moderna dieslar har ju tillsatt syntetljud för att man ÖHT ska höra att den är igång, vibrationerna är inte större än i en bensinbil, men går man igång på en könlöst vinande elmotor (med tillagda syntetljud) så har man ju något fel redan där...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är väl främst jag som kommenterat dieslar och jag tycker det är patetiskt när man påstår att de inte vibrerar eller låter illa. Jag har testat diesel flera gånger de senaste åren när det varit dags att byta tjänstebil och visst är de bättre än en Golf MkI diesel, men varför ska man jämföra med det som inte är bäst?
Det bästa jag har kört är BMW M5 3,6. Mjuk och len och en underhållande vridmomentskurva. Varför ska man 30 år senare ha något som är sämre? Det närmsta i lenhet är en elmotor.

Min nuvarande bil är en laddhybrid och det är ett jävla liv på den när bensinmotorn hoppar igång.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Sen att det ligger lite hus och små orter där är ju inte så farligt med tanke på att man kan flytta hela staden Kiruna. :nicka
Centrum. I Kiruna räcker det med att bara flytta centrum Och när nu till och med vindsnurrorna måste läggas i Norr för att inte förfula det blåsiga slättlandet i syd kan det ju inte bli några problem att flytta på några småhus till utvecklingens fromma?

När det gäller batteriutvecklingen Ni skriver om är det bara att konstatera - laddhastigheterna har ökat under de senaste fem åren. En del är säkert att batterierna numera kyls bättre under laddning, andra att spänningen i batteripaketet höjs. En tredje att den interna arkitekturen utvecklas för att reducera inre resistans som Brooklyn är inne på.

Men visst - att extrapolera en historisk kurva är inte lätt. Kostnaderna kommer säkert att fortsätta reduceras vartefter investeringarna skrivs av. Men så småningom når ju en viss teknik en gräns där utvecklingskurvan planar ut, till dess en ny innovation möjliggör en ny landvinning.

En annan parameter är väl vilken spänning vi vill eller kan ha i bilarna innan andra problem uppstår. De flesta har idag ca 400V i batteripaketet och de längst fram 800V om jag förstår det rätt. Frågan är väl hur hög spänning man kan isolera för, gäller även med tanke på risker för olyckor och haverier?

Men visst har utvecklingen gått framåt i ett relativt snabbt tempo. Om än jag personligen förväntar mig evolution snarare än revolution om vi håller oss till tidsspannet hitom 2025.

Dragvikt - som jag förstår det handlar det delvis om att inte överhetta motorerna, de nästan löjliga prestandasiffrorna hos vissa bilar erhålls ju ibland genom att mata motorerna med strömstyrkor som skulle bränna ut dem under längre tid. Sedan ska ju även chassina dimensioneras för påkänningarna, vilket kanske inte riktigt passar de dedikerade elbilsplattformarna? Men problemet är inte olösligt, det finns ju en handfull bilar med kapaciteter 1 500-2 200 kg om jag förstått det rätt?

Däremot - lär elbilar säljas som aldrig förr de kommande åren. De är helt enkelt redan nu för bra för att avstå :)
 
Last edited:

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Det är väl främst jag som kommenterat dieslar och jag tycker det är patetiskt när man påstår att de inte vibrerar eller låter illa. Jag har testat diesel flera gånger de senaste åren när det varit dags att byta tjänstebil och visst är de bättre än en Golf MkI diesel, men varför ska man jämföra med det som inte är bäst?
Det bästa jag har kört är BMW M5 3,6. Mjuk och len och en underhållande vridmomentskurva. Varför ska man 30 år senare ha något som är sämre? Det närmsta i lenhet är en elmotor.

Min nuvarande bil är en laddhybrid och det är ett jävla liv på den när bensinmotorn hoppar igång.
I chefens V90 T8 märks det oftast inte alls när bensinmotorn går igång..

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
I chefens V90 T8 märks det oftast inte alls när bensinmotorn går igång..

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk

Håller med, jag har kört en V60 T6a nån månad nu som tjänstebil och det är bara under 50km/h som man kan höra om bensinmotorn är igång eller inte, går det snabbare så är det bara vägljud och fartvind som hörs
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Nu har jag inte turen att åka Volvo utan MB och visst dränks oljudet när man är uppe i fart, men i stadstrafik är det ingen njutning.
Det märks inga ryck ellee liknande. Är man inte uppmärksam märkte inte jag mer än att mätaren i bilen ändrades.

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men visst har utvecklingen gått framåt i ett relativt snabbt tempo. Om än jag personligen förväntar mig evolution snarare än revolution om vi håller oss till tidsspannet hitom 2025.

Dragvikt - som jag förstår det handlar det delvis om att inte överhetta motorerna, de nästan löjliga prestandasiffrorna hos vissa bilar erhålls ju ibland genom att mata motorerna med strömstyrkor som skulle bränna ut dem under längre tid. Sedan ska ju även chassina dimensioneras för påkänningarna, vilket kanske inte riktigt passar de dedikerade elbilsplattformarna? Men problemet är inte olösligt, det finns ju en handfull bilar med kapaciteter 1 500-2 200 kg om jag förstått det rätt?

Däremot - lär elbilar säljas som aldrig förr de kommande åren. De är helt enkelt redan nu för bra för att avstå :)

Jag förväntar mig nog inte heller en ny batterirevolution innan 2025, men kanske innan 2030, och det är inte allt för långt bort heller.

Dragvikten är som du säger mest för att inte överhetta motorerna och batterierna som måste leverera löjliga mängder ström för att dra igång ett ekipage med 1500kg extra bakom.
Många har ju rapporterat att elbilarna har överhettat det ena eller det andra och gått in i sköldpaddsläge när dom har dragit släp, för att sedan oftast fungera igen efter att dom har svalnat igen.
(Det var någon som skulle dra en snöskoter till Denver bland annat, den vägen dödar även många optimistiska ICE bilar med överlastade släp)

Tar man dom billiga småbilarna med (som i Dacias fall) 44hk elmotor så jobbar den nog redan i spannet av vad den max kan leverera vid normal körning, det finns ingen dragkapacitet över helt enkelt.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Jag förväntar mig nog inte heller en ny batterirevolution innan 2025, men kanske innan 2030, och det är inte allt för långt bort heller.

Dragvikten är som du säger mest för att inte överhetta motorerna och batterierna som måste leverera löjliga mängder ström för att dra igång ett ekipage med 1500kg extra bakom.
Många har ju rapporterat att elbilarna har överhettat det ena eller det andra och gått in i sköldpaddsläge när dom har dragit släp, för att sedan oftast fungera igen efter att dom har svalnat igen.
(Det var någon som skulle dra en snöskoter till Denver bland annat, den vägen dödar även många optimistiska ICE bilar med överlastade släp)

Tar man dom billiga småbilarna med (som i Dacias fall) 44hk elmotor så jobbar den nog redan i spannet av vad den max kan leverera vid normal körning, det finns ingen dragkapacitet över helt enkelt.
Man skulle nästan hoppas på att någon skulle kunna komma på en sådan uppfinning som skulle kunna "ändra" motorns varvtal till förhållande till drivhjulen!? ?Man skulle kunna tänka sig kalla uppfinningen, kanske växellåda eller något sådant...?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag förväntar mig nog inte heller en ny batterirevolution innan 2025, men kanske innan 2030, och det är inte allt för långt bort heller.

Dragvikten är som du säger mest för att inte överhetta motorerna och batterierna som måste leverera löjliga mängder ström för att dra igång ett ekipage med 1500kg extra bakom.
Många har ju rapporterat att elbilarna har överhettat det ena eller det andra och gått in i sköldpaddsläge när dom har dragit släp, för att sedan oftast fungera igen efter att dom har svalnat igen.
(Det var någon som skulle dra en snöskoter till Denver bland annat, den vägen dödar även många optimistiska ICE bilar med överlastade släp)

Tar man dom billiga småbilarna med (som i Dacias fall) 44hk elmotor så jobbar den nog redan i spannet av vad den max kan leverera vid normal körning, det finns ingen dragkapacitet över helt enkelt.
Nu finns det ju elbilar som inte har några större problem med dragvikter. Det handlar inte alls om "löjliga mängder ström" utan helt enkelt om att om elmotorn är dimensionerad som en ren hjälpmotor så blir det inga marginaler att dra släp heller.

De flesta elbilar är dessutom fortfarande ombyggda ICE-bilar och där är tillverkaren helt ointresserade av att typa in en dragkrok och göra alla tester så att man vet att det fungerar även med släp efter under alla förhållanden. Det är vi här i Norden som har pippi på släp och på kombibilar. Inga andra.

Batterier idag levererar redan löjliga mängder ström så det är absolut inte dimensionerande på något vis. Elmotorerna klarar också löjliga mängder ström, därför kan tex 50 kilo elmotor leverera typ 500 hk...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, som ch_yzf säger så handlar bara om utväxling. Vill man ha lagom stor motor så behövs det två växlar på en elbil, en för när man behöver bra dragkraft/vridmoment på drivhjulen och en för att ge rimlig toppfart på bilen.

Men man kan naturligtvis göra som Tesla och köra enväxlat med rejält överdimensionerad motor i och slippa växellåda men det är knappast så framtidens elbilar kommer vara konstruerade.

Motor med hög effekt lockar ju förstås kunder men i takt med att prispressen på elbilar börjar tvinga ner produktionskostnaden så kommer det vanligaste bli mindre motorer och växellåda.
Sen kommer det förstås alltid tillverkare som vill nischa in sig mot speciella kundsegment och det kommer alltid finnas kundgrupper som vill betala extra för en jävla massa hästkrafter.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top