...Sen att det ligger lite hus och små orter där är ju inte så farligt med tanke på att man kan flytta hela staden Kiruna.
Centrum. I Kiruna räcker det med att bara flytta centrum
Och när nu till och med vindsnurrorna måste läggas i Norr för att inte förfula det blåsiga slättlandet i syd kan det ju inte bli några problem att flytta på några småhus till utvecklingens fromma?
När det gäller batteriutvecklingen Ni skriver om är det bara att konstatera - laddhastigheterna har ökat under de senaste fem åren. En del är säkert att batterierna numera kyls bättre under laddning, andra att spänningen i batteripaketet höjs. En tredje att den interna arkitekturen utvecklas för att reducera inre resistans som Brooklyn är inne på.
Men visst - att extrapolera en historisk kurva är inte lätt. Kostnaderna kommer säkert att fortsätta reduceras vartefter investeringarna skrivs av. Men så småningom når ju en viss teknik en gräns där utvecklingskurvan planar ut, till dess en ny innovation möjliggör en ny landvinning.
En annan parameter är väl vilken spänning vi vill eller kan ha i bilarna innan andra problem uppstår. De flesta har idag ca 400V i batteripaketet och de längst fram 800V om jag förstår det rätt. Frågan är väl hur hög spänning man kan isolera för, gäller även med tanke på risker för olyckor och haverier?
Men visst har utvecklingen gått framåt i ett relativt snabbt tempo. Om än jag personligen förväntar mig evolution snarare än revolution om vi håller oss till tidsspannet hitom 2025.
Dragvikt - som jag förstår det handlar det delvis om att inte överhetta motorerna, de nästan löjliga prestandasiffrorna hos vissa bilar erhålls ju ibland genom att mata motorerna med strömstyrkor som skulle bränna ut dem under längre tid. Sedan ska ju även chassina dimensioneras för påkänningarna, vilket kanske inte riktigt passar de dedikerade elbilsplattformarna? Men problemet är inte olösligt, det finns ju en handfull bilar med kapaciteter 1 500-2 200 kg om jag förstått det rätt?
Däremot - lär elbilar säljas som aldrig förr de kommande åren. De är helt enkelt redan nu för bra för att avstå