Dom där 2kWh/10km får du nog sätta på minst 50% nu vintertid, när det råder elbrist i Sveariket ... Den absolut mest effektiva elbilen (Kia/Hyundai) kommer ned enligt tester till 20kWh/100km vintertid (medeltalet i de tester jag läst är 25kWh vintertid) Detta utan värme i kupén!Tiopotenser tror jag är en rätt kraftig överdrift. Fakta är bättre.
Om vi tänker lite logiskt.
Vi har i Sverige ca 185 000 laddbara bilar.
Eftersom vi inte vet hur stor andel av körningen som sker på el för laddhybriderna så räknar vi bort dom och tar bara rena elbilar. Dom står för 31% av dom fordonen.
Det blir ca 57350 rena elbilar.
Genomsnittsbilen i Sverige körs 1200 mil om året och en typisk elbil drar närmare 2 kWh/mil.
Det betyder att varje elbil förbrukar 2400 kWh om året i laddning. (För enkelhetens skull tar jag inte hänsyn till förluster vid laddningen)
Dom 57350 elbilarna drar alltså totalt 137 640 000 kWh.
Sen när kupévärmen fått sitt, så ska vi räkna på 5kWh/100km för att hålla 20c i bilen? (Denna siffra har jag inte hittar någonstans… har någon en källa på denna siffra så dela gärna)
Utöver detta så lägg på en 15-20% på förluster under laddningen, samt en 5kWh för förvärmning av batteriet samt kupén.
Så medelelbilen vintertid 30kWh/100km +15% laddförluster +5kWh förvärmning, kör i medeltal 40km/dag (12000km/300dagar) ger:
12kWh/40km+15%laddförlust+5kWh förvärmning = 18.8kWh/dygn per elbil
Det motsvarar ungefär 24h dammsugning per dag eller en 20-30% ökning av elförbrukningen i en normalstor villa! Inte småpotatis i sammanhanget.