irish
Full gas spar tid
Jag misstänker att de körde utan förvärmning en kortare sträcka. Då kan man komma upp i de siffrorna. Ingen av mina bilar har någonsin stått i varmgarage, så har faktiskt ingen aning om hur förbrukning ser ut då.I detta fall hänvisade jag till de siffror som en Tekniktidning har testat i -11c. Jag ser ingen orsak för de att ljuga om deras testresultat. Tidskriften är allmänt känd för att vara väldigt noggrann med sina tester. Dock är testet från 2019, så inte dagsfärskt.
Valde detta test då det är ytterst svårt att hitta ett test var dom skriver ut förbrukningen, de flesta skriver ut hur långt man kommer vilket är oväsentligt i sammanhanget då jag diskuterade elbilar vs dammsugning i elbristtider.
Har du en källa på förbrukningen på olika elbilar sommar/vinter under nordiska förhållanden så läser jag den gärna, det får även gärna framgå vilken temperatur de har i kärran! Jag justerar gärna min uppfattning enligt den!
Däremot så är jag totalt ointresserad av glädjekalkyler ala köra ut ur garaget fullvärmd och laddad i nerförsbacke utan värme för att framstå som frälsaren själv.
Samma test hade kunnat utföras där en bensinbil kallstartas, körs en kortare sträcka utan någon värme alls (eftersom motorn inte hinner upp i verkningsgrad) utan att använda motor/kupévärmare, med en bensinförbrukning på 1,5-2 liter milen. Hur många tester har du läst där bensinbilar drar 1,5-2 liter milen?
Min poäng här är, hur representativt är de siffrorna?
Kan man komma upp i dessa siffror? Absolut.
Finns det folk som inte använder motor/kupévärmare på bensin/dieselbilar på vintern? Absolut.
Finns det folk som inte använder förvärmning på elbilar? Absolut.
Men precis som folk lärt sig använda just motorvärmare till bensin/dieselbilar på vintern kommer folk lära sig förvärma elbilen på vintern. Som då dras igång typ samtidigt som motorvärmare, där totala mängden åtgången energi i form av el är typ densamma.