Elbil eller inte?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
I detta fall hänvisade jag till de siffror som en Tekniktidning har testat i -11c. Jag ser ingen orsak för de att ljuga om deras testresultat. Tidskriften är allmänt känd för att vara väldigt noggrann med sina tester. Dock är testet från 2019, så inte dagsfärskt.
Valde detta test då det är ytterst svårt att hitta ett test var dom skriver ut förbrukningen, de flesta skriver ut hur långt man kommer vilket är oväsentligt i sammanhanget då jag diskuterade elbilar vs dammsugning i elbristtider.
Har du en källa på förbrukningen på olika elbilar sommar/vinter under nordiska förhållanden så läser jag den gärna, det får även gärna framgå vilken temperatur de har i kärran! Jag justerar gärna min uppfattning enligt den!
Däremot så är jag totalt ointresserad av glädjekalkyler ala köra ut ur garaget fullvärmd och laddad i nerförsbacke utan värme för att framstå som frälsaren själv.
Jag misstänker att de körde utan förvärmning en kortare sträcka. Då kan man komma upp i de siffrorna. Ingen av mina bilar har någonsin stått i varmgarage, så har faktiskt ingen aning om hur förbrukning ser ut då.
Samma test hade kunnat utföras där en bensinbil kallstartas, körs en kortare sträcka utan någon värme alls (eftersom motorn inte hinner upp i verkningsgrad) utan att använda motor/kupévärmare, med en bensinförbrukning på 1,5-2 liter milen. Hur många tester har du läst där bensinbilar drar 1,5-2 liter milen?
Min poäng här är, hur representativt är de siffrorna?
Kan man komma upp i dessa siffror? Absolut.
Finns det folk som inte använder motor/kupévärmare på bensin/dieselbilar på vintern? Absolut.
Finns det folk som inte använder förvärmning på elbilar? Absolut.
Men precis som folk lärt sig använda just motorvärmare till bensin/dieselbilar på vintern kommer folk lära sig förvärma elbilen på vintern. Som då dras igång typ samtidigt som motorvärmare, där totala mängden åtgången energi i form av el är typ densamma.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Jag misstänker att de körde utan förvärmning en kortare sträcka. Då kan man komma upp i de siffrorna. Ingen av mina bilar har någonsin stått i varmgarage, så har faktiskt ingen aning om hur förbrukning ser ut då.
Samma test hade kunnat utföras där en bensinbil kallstartas, körs en kortare sträcka utan någon värme alls (eftersom motorn inte hinner upp i verkningsgrad) utan att använda motor/kupévärmare, med en bensinförbrukning på 1,5-2 liter milen. Hur många tester har du läst där bensinbilar drar 1,5-2 liter milen?
Min poäng här är, hur representativt är de siffrorna?
Kan man komma upp i dessa siffror? Absolut.
Finns det folk som inte använder motor/kupévärmare på bensin/dieselbilar på vintern? Absolut.
Finns det folk som inte använder förvärmning på elbilar? Absolut.
Men precis som folk lärt sig använda just motorvärmare till bensin/dieselbilar på vintern kommer folk lära sig förvärma elbilen på vintern. Som då dras igång typ samtidigt som motorvärmare, där totala mängden åtgången energi i form av el är typ densamma.
Enligt testet körde de på vinterväg, värmen borträknad, i 80kmh, start/stop manövrar borträknade för att få ett jämförbart tal!

Nu jämförs det äpplen och päron igen, jag får även en Lupo 3L från tidigt 2000 tal att gå på 3l/100km om jag skulle ha iver med det. Jag får även en ny Prius att ha högre bränsleförbrukning runt en bana jämfört med en Porsche i samma hastighet...
men detta (ICEbilar) har inget med jämförelsen elbilar vs dammsugare att göra.

Som sagt; jag justerar mer än gärna min uppfattning om XX kWh/100km för elbilar bara någon kan presentera siffrorna åt mig! Nej, uppgifter från vad din bils förbrukning är enligt petskärmen i bilen har inget i sammanhanget att tillföra, det är glädjesiffror på precis samma vis som ICE bilars färddatorer.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det KAN ju inte bara vara som vi påstår... :fakta

:)

Jag lägger nog 70% av mina mil på snabb landsvägskörning mellan kust och fjäll vintertid. Ett par hundra mil med lastad släpvagn. Osv. Mitt genomsnitt på 5.500 mil är 198Wh/km. Hur jag vet det? Jag loggar allt - ned på decimalnivå. Och med elbil går det ganska enkelt för datorn att räkna ut energiförbrukningen mycket exakt. Inklusive förvärmning och laddförluster.

Det finns självklart många slags elbilar, många slags förare och många slags underlag och omständigheter. Men 300Wh/km som ett genomsnitt för en KIA/Hyundai då vet åtminstone inte jag hur man har lyckats... Jag fick 259Wh/km med två hojar på släpvagn under 190 mil i höstas, och då regnade det dessutom nästan hela vägen...
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Enligt testet körde de på vinterväg, värmen borträknad, i 80kmh, start/stop manövrar borträknade för att få ett jämförbart tal!

Nu jämförs det äpplen och päron igen, jag får även en Lupo 3L från tidigt 2000 tal att gå på 3l/100km om jag skulle ha iver med det. Jag får även en ny Prius att ha högre bränsleförbrukning runt en bana jämfört med en Porsche i samma hastighet...
men detta (ICEbilar) har inget med jämförelsen elbilar vs dammsugare att göra.

Som sagt; jag justerar mer än gärna min uppfattning om XX kWh/100km för elbilar bara någon kan presentera siffrorna åt mig! Nej, uppgifter från vad din bils förbrukning är enligt petskärmen i bilen har inget i sammanhanget att tillföra, det är glädjesiffror på precis samma vis som ICE bilars färddatorer.
Jag har två bilar från olika märken. Den ena har en traditionell färddator som rapporterar förbrukning som fan läser Bibeln. Den andra däremot har nästintill kirurgisk precision.
Det finns gott om privatpersoner (några stycken iaf, med alldeles för mycket fritid) som loggar i direkt i elmätaren, och får fram direkt jämförbara värden. Jag gör dessvärre inte det utan får gå på vad huset som helhet drar och ser mellan tummen och pekfingret samma resultat där. Kan därför inte själv tillhandahålla exakt data svart på vitt tyvärr. Men jag får kämpa för att komma upp i såna värden som visades i tabellen du visade, trots att jag har extremt tung högerfot.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
En sak som jag kom på nu som skulle kunna påverka just mina värden är att jag startar laddning mitt i natten, så på morgonen är batteripacket uppvärmt av just laddningen. Hur mycket det i sin tur påverkar vet jag faktiskt inte.. Jag har inte testat motsatsen, att starta laddning när jag kommer hem och låta batteriet kyla ner sig under natten. Kan det vara där det försvinner någon kWh i det testet?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det KAN ju inte bara vara som vi påstår... :fakta

:)

Jag lägger nog 70% av mina mil på snabb landsvägskörning mellan kust och fjäll vintertid. Ett par hundra mil med lastad släpvagn. Osv. Mitt genomsnitt på 5.500 mil är 198Wh/km. Hur jag vet det? Jag loggar allt - ned på decimalnivå. Och med elbil går det ganska enkelt för datorn att räkna ut energiförbrukningen mycket exakt. Inklusive förvärmning och laddförluster.

Det finns självklart många slags elbilar, många slags förare och många slags underlag och omständigheter. Men 300Wh/km som ett genomsnitt för en KIA/Hyundai då vet åtminstone inte jag hur man har lyckats... Jag fick 259Wh/km med två hojar på släpvagn under 190 mil i höstas, och då regnade det dessutom nästan hela vägen...

Jag tror inte att vare sig din mätutrustning eller dina mätningar skulle imponera på någon vetenskaplig konferens.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Det KAN ju inte bara vara som vi påstår... :fakta

:)

Jag lägger nog 70% av mina mil på snabb landsvägskörning mellan kust och fjäll vintertid. Ett par hundra mil med lastad släpvagn. Osv. Mitt genomsnitt på 5.500 mil är 198Wh/km. Hur jag vet det? Jag loggar allt - ned på decimalnivå. Och med elbil går det ganska enkelt för datorn att räkna ut energiförbrukningen mycket exakt. Inklusive förvärmning och laddförluster.

Det finns självklart många slags elbilar, många slags förare och många slags underlag och omständigheter. Men 300Wh/km som ett genomsnitt för en KIA/Hyundai då vet åtminstone inte jag hur man har lyckats... Jag fick 259Wh/km med två hojar på släpvagn under 190 mil i höstas, och då regnade det dessutom nästan hela vägen...

Kommer själv aldrig upp till 200 Wh/km vintertid när jag pendlar till jobbet. Säg 185 Wh/km. Sommartid typ 139 Wh/km... På landsväg 100 km/h vintertid blir det 205-225 Wh/km beroende på hastighet och temperatur. Kör alltid 20 grader i bilen. Sommartid 160-175 Wh/km.
Nu kör ju jag 5000 mil/år, men min jobbpendling på några mil handlar om ca 4-5 kWh per dygn. Förvärmningen på vintern drar max 1,5 kWh (15 min x 6kW) , det har jag råd med.
Nämen titta, mitt i allt så gick din förbrukning upp en kWh... i medeltal :hihi:krama först skrev du:

18.5kWh/100km vintertid... (jag tippar medelhastighet 60kmh för det är ganska normalt för pendling) sedan
13.9kWh/100km sommartid...sedan
20.5-22.5kWh/100km vintertid i 100kmh... sedan
16.0-17.5kWh/100km sommartid:tungan

och nu mittiallt 19.8kWh/100km i medeltal:hihi

Det här är problemet, alla påstår, men ingen kan leverera ärliga siffror, sedan när en välkänd tidskrift testar något... jamen dom har gjort det... alltså...
Så leverera ärliga testresultat med källor åt mig och jag ändrar direkt min åsikt!

För mig spelar det ingen roll 10kWh hit eller dit, värdeminskningen/servicen är det som äter upp kapitalet i bilar, även så kommer det att gå för elbilar om några år.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Dom där 2kWh/10km får du nog sätta på minst 50% nu vintertid, när det råder elbrist i Sveariket ... Den absolut mest effektiva elbilen (Kia/Hyundai) kommer ned enligt tester till 20kWh/100km vintertid (medeltalet i de tester jag läst är 25kWh vintertid) Detta utan värme i kupén!
Sen när kupévärmen fått sitt, så ska vi räkna på 5kWh/100km för att hålla 20c i bilen? (Denna siffra har jag inte hittar någonstans… har någon en källa på denna siffra så dela gärna)
Utöver detta så lägg på en 15-20% på förluster under laddningen, samt en 5kWh för förvärmning av batteriet samt kupén.

Så medelelbilen vintertid 30kWh/100km +15% laddförluster +5kWh förvärmning, kör i medeltal 40km/dag (12000km/300dagar) ger:
12kWh/40km+15%laddförlust+5kWh förvärmning = 18.8kWh/dygn per elbil
Det motsvarar ungefär 24h dammsugning per dag eller en 20-30% ökning av elförbrukningen i en normalstor villa! Inte småpotatis i sammanhanget.
Inte så farligt när man gör slut på 4000 KWh per år i huset inklusive allt o skulle jag få en ökning på 20-30% på detta med byte från diesel till el, ja då går jag småsjungandes till banken med en påse överblivna diesel pengar varje månad.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Nämen titta, mitt i allt så gick din förbrukning upp en kWh... i medeltal :hihi:krama först skrev du:

18.5kWh/100km vintertid... (jag tippar medelhastighet 60kmh för det är ganska normalt för pendling) sedan
13.9kWh/100km sommartid...sedan
20.5-22.5kWh/100km vintertid i 100kmh... sedan
16.0-17.5kWh/100km sommartid:tungan

och nu mittiallt 19.8kWh/100km i medeltal:hihi

Det här är problemet, alla påstår, men ingen kan leverera ärliga siffror, sedan när en välkänd tidskrift testar något... jamen dom har gjort det... alltså...
Så leverera ärliga testresultat med källor åt mig och jag ändrar direkt min åsikt!

För mig spelar det ingen roll 10kWh hit eller dit, värdeminskningen/servicen är det som äter upp kapitalet i bilar, även så kommer det att gå för elbilar om några år.
Finns testet att läsa någonstans där man ser hur de laddat/kört etc? Jag är genuint intresserad av att förstå hur de kommit fram till siffrorna du presenterade. För de stämmer som sagt inte alls med min verklighet.
Exempelet jag drog med 1,5-2 liter milen med bensinbil var för att förklara min förvåning. Säg att testet varit på en bensinbil istället och jag haft en likadan bil. Men min bara drar 0,7 även på vintern, då hade jag blivit lika förvånad som jag är nu. Därför vill jag förstå varför.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Finns testet att läsa någonstans där man ser hur de laddat/kört etc? Jag är genuint intresserad av att förstå hur de kommit fram till siffrorna du presenterade. För de stämmer som sagt inte alls med min verklighet.
Exempelet jag drog med 1,5-2 liter milen med bensinbil var för att förklara min förvåning. Säg att testet varit på en bensinbil istället och jag haft en likadan bil. Men min bara drar 0,7 även på vintern, då hade jag blivit lika förvånad som jag är nu. Därför vill jag förstå varför.
https://tekniikanmaailma.fi/tm-test...ilun-kulutusmittauksissa-yllattavia-tuloksia/
Varsågod
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nämen titta, mitt i allt så gick din förbrukning upp en kWh... i medeltal :hihi:krama först skrev du:

18.5kWh/100km vintertid... (jag tippar medelhastighet 60kmh för det är ganska normalt för pendling) sedan
13.9kWh/100km sommartid...sedan
20.5-22.5kWh/100km vintertid i 100kmh... sedan
16.0-17.5kWh/100km sommartid:tungan

och nu mittiallt 19.8kWh/100km i medeltal:hihi

Det här är problemet, alla påstår, men ingen kan leverera ärliga siffror, sedan när en välkänd tidskrift testar något... jamen dom har gjort det... alltså...
Så leverera ärliga testresultat med källor åt mig och jag ändrar direkt min åsikt!

För mig spelar det ingen roll 10kWh hit eller dit, värdeminskningen/servicen är det som äter upp kapitalet i bilar, även så kommer det att gå för elbilar om några år.

Det är olika siffror för olika förhållanden, svårare är det inte. 198Wh/km är genomsnittet för 5500 mil.

Medelhastighet vintertid landsvägskörning ligger kring 85-90 km/h mätt över 40 mil enkel väg. Beroende på väglag, vind, temperatur och hastighet så handlar det om allt mellan 135 och kanske 225 Wh/km.

Idag, -7 grader. En mil stadskörning hem från jobbet. Ingen förvärmning.

fb0294713cd187b1abf56af59e0bcce5.jpg


Förbrukningen stämmer mycket bra med verkligheten, vilket man då också ser vid laddning.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Det är olika siffror för olika förhållanden, svårare är det inte. 198Wh/km är genomsnittet för 5500 mil.

Medelhastighet vintertid landsvägskörning ligger kring 85-90 km/h mätt över 40 mil enkel väg. Beroende på väglag, vind, temperatur och hastighet så handlar det om allt mellan 135 och kanske 225 Wh/km.

Idag, -7 grader. En mil stadskörning hem från jobbet. Ingen förvärmning.

fb0294713cd187b1abf56af59e0bcce5.jpg


Förbrukningen stämmer mycket bra med verkligheten, vilket man då också ser vid laddning.
Bra! Då kan vi komma överens om att den mest energieffektiva elbilen, i MEDELTAL enligt dig använder 19.8kWh/100kmh. Det köper jag. Utöver detta så måste man komma ihåg att det kommer på förluster vid laddning, samt förvärmning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är olika siffror för olika förhållanden, svårare är det inte. 198Wh/km är genomsnittet för 5500 mil.

Medelhastighet vintertid landsvägskörning ligger kring 85-90 km/h mätt över 40 mil enkel väg. Beroende på väglag, vind, temperatur och hastighet så handlar det om allt mellan 135 och kanske 225 Wh/km.

Idag, -7 grader. En mil stadskörning hem från jobbet. Ingen förvärmning.

fb0294713cd187b1abf56af59e0bcce5.jpg


Förbrukningen stämmer mycket bra med verkligheten, vilket man då också ser vid laddning.
Medelhastigheten är 39 km/h
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Medelhastigheten är 39 km/h

Stadskörning hem från jobbet ja, korrekt. Därav den lägre förbrukningen... men landsvägskörning enligt ovan då ligger jag 40 mil i 90-100 med några sträckor med lite lägre hastighet, då blir det annat snitt. Tro mig, jag har koll på vad och hur jag kör. :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bra! Då kan vi komma överens om att den mest energieffektiva elbilen, i MEDELTAL enligt dig använder 19.8kWh/100kmh. Det köper jag. Utöver detta så måste man komma ihåg att det kommer på förluster vid laddning, samt förvärmning.

Nej - Tesla 3P med mig bakom ratten, huvudsak landsvägskörning mer än 50% vintertid i Norr- och Västerbotten till fjällen med dubbdäck och minst halv last, inklusive släpvagnskörning osv osv ger ett snitt av 19,8kWh/100 km uppmätt faktisk förbrukning över 5.500 mil.

Tillkommer förluster vid laddning samt förvärmning (har såklart siffror på det också).

Skulle jag bara köra i stan skulle förbrukningen sjunka väsentligt. Jag tror att räckviddsrekordet med Tesla 3LR är över 100 mil på en laddning, men då är det förstås sommartid och ingen AC samt en hastighet kring 35 km/h... Lite som de där rekorden när man kör en Passat från Paris till Stockholm på 0,38 liter per mil.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Nej - Tesla 3P med mig bakom ratten, huvudsak landsvägskörning mer än 50% vintertid i Norr- och Västerbotten till fjällen med dubbdäck och minst halv last, inklusive släpvagnskörning osv osv ger ett snitt av 19,8kWh/100 km uppmätt faktisk förbrukning över 5.500 mil.

Tillkommer förluster vid laddning samt förvärmning (har såklart siffror på det också).

Skulle jag bara köra i stan skulle förbrukningen sjunka väsentligt. Jag tror att räckviddsrekordet med Tesla 3LR är över 100 mil på en laddning, men då är det förstås sommartid och ingen AC samt en hastighet kring 35 km/h... Lite som de där rekorden när man kör en Passat från Paris till Stockholm på 0,38 liter per mil.
Jo, precis såhär är det, om du använder bilen som en ... Bil, så är detta förbrukningen! Inget fel på det, snarare imponerande.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Räknat på dagens pristopp för el; Med nya elskatten och förra årets nätavgift/kWh kostar 1 kWh 3,95 kr för mig. D.v.s. 8,60 kr/mil att köra en VW ID 3.
Men Benzen drar inte mer än 0,52 (utslaget snitt på 4500mil). Elen får inte bli hur dyr som helst sett till inköpspris på elbilen då :gnissla
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Räknat på dagens pristopp för el; Med nya elskatten och förra årets nätavgift/kWh kostar 1 kWh 3,95 kr för mig. D.v.s. 8,60 kr/mil att köra en VW ID 3.
Men Benzen drar inte mer än 0,52 (utslaget snitt på 4500mil). Elen får inte bli hur dyr som helst sett till inköpspris på elbilen då :gnissla
Lägg därtill den kommande kilometerskatten & kommande punktskatter på något som kan kopplas samman med elfordon så är du tillbaka på dagens pris per mil.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lägg därtill den kommande kilometerskatten & kommande punktskatter på något som kan kopplas samman med elfordon så är du tillbaka på dagens pris per mil.
Där är något som på riktigt oroar mig; statens skatteintäkter.
För det är som med casino och banker. De förlorar aldrig!

vi tar en ID3, den genererar 80kk i moms in i kassan. Men sen ska staten punga ut med 70kkr(snart) i bidrag. Det är ett netto på 10kkr. Med en snittförbrukning på 2kWh/mil plockar staten in 1kr/mil.




Nu tar vi golfen; (den blue nästan jämförbar i inköpspris, 40kkr i skillnad för dig som konsument)
75kkr in på moms.
Med en halvliter / mil i diesel;
5kr/mil
4500kr/år i skatt.

Räkna nu på att bilen håller i 10år/20000mil.
Då har vi inte tagit in vad golfen genererar i momsintäkter på service.

Kommer vi köpa elbilar när statsfinanserna räknat klart? Skatterna skall in! Det ska ut ur din plånbok, basta!
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top