Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Köp då inte försäkringen hos IF... :krama

Jag pröjsar 7900:-/helår för Tesla 3 Performance, halvförsäkring. Då är det fria milen som drar upp, <1500 mil kostar 4800:-/helår om jag minns rätt. Har inte kollat Panigalen men misstänker att +5000 årliga mil på den skulle kosta.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kollade vad en Tesla 3 Long Range kostar mig att försäkra. Hos If var det ganska nära 50% dyrare än en Panigale V4R.
Som Brooklyn sa, det lönar sig att kolla runt. LF kan i vissa regioner vara billiga medans det kostar mångdubbelt mer i andra regioner. Trygg Hansa blev billigast för egen del just nu. Innan hade jag https://autodeal.se/ (företagsleasing) men av politiska skäl kan man inte byta direkt från Trygg Hansa (rulla ut försäkring) direkt till dem..
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Edit.
Den här tangerar diskussionen. https://www.mises.se/2015/01/20/logiskt-underskott-med-handelsoverskott/
El, bensin och diesel kan användas för att åka bil med men har inte samma värde.

Missade tyvärr detta. Jag har levt tillräckligt länge för att veta att teori skiljer sig mer ofta än sällan från praktik. Just ekonomiska teorier och modeller är ingen exakt vetenskap, det är alldeles för många variabler inblandade. Specifikt i exemplet med olja så har vi Oligopol för detta i världen. Då kan varan inte produceras var som helst, och omkullkastar därför en hel del gängse teorier/praxis.
Jag är alltså inte för att isolera Sverige och menar absolut inte att vi ska bygga allt själv, utan att bryta den strida strömmen pengar in till just ett monopol, rent ekonomiskt sett. I samma veva kan vi bygga upp ny industri, utnyttja och utveckla spetskompetens inom det vi kan och är bra på. Ökad sysselsättning inom kring-yrken kommer då följa som ringar på vattnet, där just Northvolt som jag drog upp som exempel visar på exakt detta.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vi behöver inte, för att lösa den akuta effektbristen i södra Sverige, energilagring för att driva flera GW över flera dygn. Vi behöver kunna skrapa av effekttopparna som varar i enstaka timmar. Samt för att agera stötdämpare i DC-ledningarna och därmed kunna utnyttja befintliga ledningar bättre.
Vi har i dagsläget endast svängmassa för frekvensreglering men det är inte på långa vägar den allenarådande tekniska lösning som kan uppnå detta. Bara för någon vecka sen drevs South Australia som elområde med 100% el från solceller. Hur mycket synkron svängmassa är det i 100% solceller? Kan de kan vi.
Alternativt kan vi vänta på att vi får ett par nya reaktorer. Visserligen kan man i totalitära länder i Yttre Långtbortistan bevisligen bygga en sån på 5 år. Men det är inte i Europa. Det är definitivt inte i Sverige. Jag har tidigare tagit upp Olkiluoto 3 som exempel https://www.world-nuclear-news.org/Articles/Further-delay-in-commissioning-of-Finnish-EPR men det är precis likadant med Flamanville 3 https://news.yahoo.com/snag-hit-french-nuclear-power-station-delayed-further-082444469.html och Hinkley Point C https://www.theguardian.com/uk-news...rise-by-500m-covid-crisis-nuclear-power-plant.
Visserligen kan man tänka sig att de lärt sig en läxa på de byggena och att nästa kan komma på plats på utsatt tid och budget. (Parallelen att man inte ska bygga fler sjukhus för att Nya Karolinska var en flopp). Men då ska vi först komma igenom ett regeringsskifte, grundlagsändring och allsköns byråkrati och jävelskap. Innan vi ens kan lägga en beställning. Realistiskt sett kan vi inte se en driftsatt ny reaktor förrän tidigast 2040. Om allt går väl.
Tvärtemot vad du kan tro hade få blivit gladare än mig om MP sparkats, på permanent basis, ur riksdagen. För de, i maskopi med sossarna, saboterar (bland annat, långtifrån endast) vårt elnät på ideologiska grunder utan se till konsekvenserna. Det hade kunnat lösas på mycket smartare sätt. Så det är därför jag vill ha in energilagring omedelbart. För vi kan installera det omedelbart. Det finns beprövad teknik i drift idag. Och vi kan få de första systemen på plats inom tidsramen ett år eller två som omedelbart kommer stabilisera och effektivisera nätet med befintlig infrastruktur.
Ja, du tar upp en rad exempel på ganska stora ”om, ifall, kanske”. Härav mitt utopia. Hindren är större än vi kan greppa. Här och nu måste det hanteras och då pratar jag i horisonten 0-10år.
För övrigt var det befriande när det nyss på SVT(!) rapporterades att nedläggningen av reaktor på Ringhals var politiska beslut.
En seger i sammanhanget.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Köp då inte försäkringen hos IF... :krama

Jag pröjsar 7900:-/helår för Tesla 3 Performance, halvförsäkring. Då är det fria milen som drar upp, <1500 mil kostar 4800:-/helår om jag minns rätt. Har inte kollat Panigalen men misstänker att +5000 årliga mil på den skulle kosta.
Jag har alltid valt fria mil på vardagsbilar.
Milen påverkar inte premien på en mc. Fast jag tror att jag tröttnar på servicekostnaden på en Panigale V4R om jag kör 5000 mil per år.

En Polestar 2 kostar mig 750 kr/mån.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag har alltid valt fria mil på vardagsbilar.
Milen påverkar inte premien på en mc. Fast jag tror att jag tröttnar på servicekostnaden på en Panigale V4R om jag kör 5000 mil per år.

En Polestar 2 kostar mig 750 kr/mån.

Ja, beror väl lite var man finns i landet och hur många år man hunnit lägga bakom sig. P2 kostar mig strax under 6 kkr/år inklusive extra allt, ibland är de grå tinningarna en fördel :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nya batterier i Tesla M3 ger minst sagt varierande prestanda.
 

Bifogat

  • 02BB7566-C8B5-48E7-8678-74EE4C9DB6B5.jpeg
    02BB7566-C8B5-48E7-8678-74EE4C9DB6B5.jpeg
    166.4 KB · Visningar: 17

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ganska intressant att Porsches angivna räckvidd är kortare (!) än verklig räckvidd.
Det där är ju klassiskt Porsche. Siffror de uppger tenderar alltid att vara i underkant. Såväl acceleration, hästar som annat. Enda de brukar missa är vikten.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jaguar elbil och dyraste möjliga laddning; för dig som tidigare tankade bilen med alkylatbensin från 5litersdunk. Teknikens Världs ökända artikel har väl varit uppe flera gånger i tråden redan. Men nu kom den tydligen upp igen på bensinupproret eller liknande då den började florera på Facebook i morse.


Såhär ser samma sträcka ut med en Tesla 3 LR/P.

9e9e81430e885066dd0aadd23680ded1.jpg
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Blir mycket kiss där då!
Senaste resan för min del, med mat och tankstopp markerade.
Skillnad med en M3P, försvinnande liten.
Teknikens värld är knäpp
 

Bifogat

  • D9545CB0-4440-4BA7-BE8F-33E804FA4E7F.jpeg
    D9545CB0-4440-4BA7-BE8F-33E804FA4E7F.jpeg
    704.6 KB · Visningar: 20
  • 250B7CC3-8806-427F-B84C-325570DCC66C.jpeg
    250B7CC3-8806-427F-B84C-325570DCC66C.jpeg
    581.4 KB · Visningar: 19
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Blir mycket kiss där då!
Senaste resan för min del, med mat och tankstopp markerade.
Skillnad med en M3P, försvinnande liten.
Teknikens värld är knäpp
Ja, de flesta har nog kunnat konstatera att Teknikens Världs "test" endast hade ett syfte och det är att visa på att det inte är SJÄLVKLART att elbil är billigare mil. Och givetvis skaffa klick då för reklamens skull.

Men givetvis får man stanna oftare, det är ju i bästa fall halva räckvidden jämfört med en hyfsat snål turbodiesel. Sist vi körde från Medelhavet sträckte vi Salzburg-Puttgarden, knappt 110 mil. Anlöpte Puttgarden 07.30 på morgonen. Så kan man (ännu) inte köra elbil, men man får ju kompromissa lite ibland också.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, de flesta har nog kunnat konstatera att Teknikens Världs "test" endast hade ett syfte och det är att visa på att det inte är SJÄLVKLART att elbil är billigare mil. Och givetvis skaffa klick då för reklamens skull.

Men givetvis får man stanna oftare, det är ju i bästa fall halva räckvidden jämfört med en hyfsat snål turbodiesel. Sist vi körde från Medelhavet sträckte vi Salzburg-Puttgarden, knappt 110 mil. Anlöpte Puttgarden 07.30 på morgonen. Så kan man (ännu) inte köra elbil, men man får ju kompromissa lite ibland också.
Om det kostar 6kr/mil (snitt på Tesla laddare i kombination med hygglig fart på Europas vägar) eller 12kr/mil (även en snåldiesel vill ha sitt på ovan nämnda vägnät) så är det kanske värt ett par extra stopp och en timme mer per 12tim körning.

Men det som fortfarande skaver är att den där elbilen med ok komfort likväl kostar 200kkr mer. 6kr/mil tar en liten stund att ge avkastning. En M3 borde inte kosta mer än 300’, max.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skaver och skaver, det är mer som kostar med en snåldiesel - service tex. Blir några kronor per mil det med. Det som blir RIKTIGT mycket billigare är ju alla resor där du laddat hemma och för de flesta är det nog de allra flesta. 2kr/mil istället för kanske 15 kr/mil. 2000 mil/år så är det mer än 2000 kr/mån lägre driftskostnad och det täcker ju ganska mycket i kapitalskillnad med dagens räntor...
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top