Någon är inte riktigt nöjd med en Zoe...
Årets stora elbilstest med sju stycken elbilar på långfärd genom ett vintrigt Sverige var både himmel och helvete.
www.mestmotor.se
Då är ju ändå Alrik elbilsfanatikern på redaktionen
Jag läste den där, och han har ju helt rätt, även i slutklämmen att Zoe inte är tänkt som långfärdsbil, men det är inte en Nissan Micra bensinare heller, men jag gör hellre den där resan i en sån...
Man måste få upp batterikapaciteten och ner laddtiderna på dom billiga elbilarna.
Dom som köper dom billiga elbilarna gör det ofta för att det är vad dom har råd med, dom har inte råd med två bilar för att ha en som klarar långresorna.
Kunde man ladda Zoe på halva tiden hade det varit rätt okej ändå, samma sak om man kunnat köra dubbelt så långt på en laddning.
Någonting måste bli bättre på dom billiga elbilarna, man kanske kunde skippa annan skit som gör bilarna dyra istället, och stoppa i ett tillräckligt batteri/ett batteri som går att ladda mycket snabbare?
jag behöver inga bildskärmar med dålig GPS som måste uppdateras på märkesverkstad, jag har GPS i mobilen med omedelbar trafikinformation, jag behöver inget "Infotainmentsystem" det räcker med en FM radio med AUX ingång eller bluetooth, jag har Spotify i mobilen....
(jag behöver inte ens radiodelen, jag skulle klara mig med en förstärkare och ett par högtalare att koppla mobilen till)
Vad som behövs är en Folkvagn (i den yttersta definitionen) en enkel (el)bil som gör det den ska som är så billig att vi får ut massor på vägarna, kraven har väl ändrats sedan Hitler beordrade den första att tas fram, men bygg efter dagens minimikrav, och bygg smart.
Det finns fortfarande elbilar med vanliga glödlampor i belysningen, eller som inte har värmepump för värmen, det är inte speciellt smart i en batteribil, det finns elbilar med glastak som släpper ut/in värmen i bilen obehindrat, som sedan måste kompenseras med batterikraft för att hålla en dräglig temperatur, ren idioti.