Elbil eller inte?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Inte helt oväntat? Eller? Batterierna som sitter i bilarna (dvs tanken, med alla påfyllningar) finns ju kvar när den tekniska livslängden är slut. Till skillnad från konventionella förbränningsmotorer där tanken förbrukas kontinuerligt..

Låter precis som med förbränningsmotorer, dom sitter kvar i bilarna när resten av bilen blivit förbrukad. Ibland säljs motorerna vidare men oftast blir nog bara metallen återvunnen.

Och emellanåt är motorn slut före bilen och blir ersatt av en bättre begagnad.

Återvinning av aluminium, gjutjärn och stål tror jag däremot är en miljövänligare process än motsvarande för batterier.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Såg ”Tesla-Bjørns” video där han tar in sin 8år gamla, 35k mil körda MS för inspektion.

Kan väl säga som såhär; Teslaägares nöjdhet med att ”Teslor behöver inte servas”, kommer nog drabba begagnatköpare.. Det är lite lika dåligt som long-life är för plånboken i långa loppet.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Såg ”Tesla-Bjørns” video där han tar in sin 8år gamla, 35k mil körda MS för inspektion.

Kan väl säga som såhär; Teslaägares nöjdhet med att ”Teslor behöver inte servas”, kommer nog drabba begagnatköpare.. Det är lite lika dåligt som long-life är för plånboken i långa loppet.

35000 mil utan service? Det är ju rätt bra det... då har man råd att fixa lite inför nästa 35000 mil. Vad behövde bytas?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
35000 mil utan service? Det är ju rätt bra det... då har man råd att fixa lite inför nästa 35000 mil. Vad behövde bytas?
Nej, den är väl skött hyggligt skulle jag tro.
Det var mest att skit börjar äta sig in i kablage, komponenter som är svåra att se (typ rostig styraxel ?) med mera. Även elbilar skulle må bra av regelbunden tillsyn, om än det bara rör sig om rengöring, korrosionsskydd och dylikt.
Så jag ställer mig tveksam till att bara ha bilprovningen som årligt organ i det ärendet. Stora kostnader kan förebyggas med mindre kostnader för service. (Det är universellt...)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Japp där håller jag helt med. Och det kan man ju sköta själv ungefär som på hojen. Den stora poängen är nog att det är mycket färre saker som behöver servas på en elbil. Det som är likadant på alla bilar, tex bromsar, kommer man ju inte undan även om de slits mindre på elbilar generellt sett.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Intressant artikel

Fast vilken bensinbil förbränner 17 000 liter olja..? En long-life Audi..?
"17.000 liter olja som enligt T&E i snitt förbränns under en bils genomsnittliga livslängd."

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Intressant artikel

Fast vilken bensinbil förbränner 17 000 liter olja..? En long-life Audi..?
"17.000 liter olja som enligt T&E i snitt förbränns under en bils genomsnittliga livslängd."

Vilken råvara brukar användas för att tillverka bensin?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
El....

Jag vet vad bensin tillverkas av. Gör mig mest rolig över formuleringen att bensinbilen förbränner olja.

Ja, men när man räknar om den fossila konsumtionen för hela fordonets liv så landar man ju till sist där.

Jag tycker nog det är lite underligare hur dom kommit fram till att en elbil under hela sitt liv bara förbrukar 30kg material. Det förefaller tveksamt att råvarorna för att producera elbilen ens kommer ur gruvorna utan att 30 kg material förbrukats. Det ska sprängas, grävas, transporteras, personalen i gruvorna ska transportera sig till och från jobbet etc

Så utan att grotta ner mig i rapporten sågar jag den som orimlig.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Det är nog ”förbrukning” efter själva tillverkningen.

Dom har även "valt" att välja bort att inte redovisa för brunkolet i elproduktionen ...
Jag kan bara inte fatta varför varenda jäkla artikel om elbilar måste överdrivas åt respektive håll ... Alla förstår och vet att elbilen är mera miljövänlig i långa loppet, men sluta för bövelen av att överdriva.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Bror Duktig i ett nötskal, dagens Katrineholmskuriren, citat:

"Men förra året rullade så många som 88 000 bensin- och dieselbilar vidare i andra länder sedan de exporterats från Sverige.
Ser man till Sveriges chanser att uppnå klimatmålen, och delmålet om en fossilfri fordonsflotta 2030, är det goda nyheter. Trafikanalys konstaterar att tillväxten av bensin- och dieseldrivna bilar minskar tack vare exporten.
Men vilka blir konsekvenserna om utsläppen flyttats till andra länder när fossilbilarna exporteras? Växthusgaser bryr sig inte om nationsgränser utan påverkar klimatet oavsett från vilket land de släpps ut. Enligt Maria Börjesson, professor vid VTI, statens väg- och transportforskningsinstitut, är det svårt att bekämpa utsläppen globalt genom att sätta nationella mål."

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vet man att bilarna rullar vidare i det nya landet? Jag trodde de tjänstgjorde som containrar för att föra ut elektronikskrot till barnen i Ghana och Nigeria.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

VW räknar med att priserna på batterier kommer att halveras innan 2030. Dvs man får dubbelt så mycket batterier per krona som idag. Kombinerat med utbyggda laddnätverk så är det sannolikt att räckvidd inte kommer att vara ett särskilt stort problem för elbilar 2030.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...