The lineup for North America will include the Nikola Two FCEV Sleeper long-haul freight vehicle with a range of up to 900 miles (1,448 km).
europe.autonews.com
Vätgas är en återvändsgränd, jag har själv trott på tekniken, men dels är det bara en omväg med elen, dels blir fordonen livsfarliga vid en brand.
(busskrashen i stockholm, någon? Sopbilar som får brinna ut i villakvarter för att räddningstjänsten vägrar närma sig dom, osv...)
Ska man spjälka vätgas ur vatten åtgår en jäkla massa el, sedan ska den Komprimeras,förvaras, transporteras, förvaras igen, tankas, förvaras i fordonet. (med massvis av förluster)
Sedan ska vätgasen omvandlas i en bräslecell som är dyr, komplicerad och ytterst känslig för föroreningar, och har en verkningsgrad på 50%
Bränclecellen (i vettig storlek) är jättebra på att ge en konstant (men inte så hög) ström.
Ett fordon som ska dra igång från stillastående vill ha en momentant hög ström, så då behövs en batteribank eller superkondensatorer som kan hjälpa till med momentanlasten.
Man skulle kunna spjälka vätgas med vindkraftöverskottet (dom dagar vi har ett sådant) istället för att ge bort ström till grannländerna som har planerbar elförsörjning, men då använda vätgasen i kraftverk här när vi har underskott på el för att vindmöllorna står stilla.
(då får man igen ca en tredjedel av elen som har gått åt till att spjälka/komprimera/lagra vätgas)
Fortfarande en dyr lösning, men alla lösningar för att stötta vindkraften med lagring är dyra, och den kostnaden kan vindkraftsbolagen få ta.