Elbil eller inte?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Manta ja...bilen som såg ut att vara någonting den inte var, speciellt med Irmscherkjolarna. Som Yamaha MT01 typ :)
Problemet med Opel, även om man bygger helt ok bilar, är just att det är ....Opel. Varumärket är ju helt hopplöst.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

VW räknar med att priserna på batterier kommer att halveras innan 2030. Dvs man får dubbelt så mycket batterier per krona som idag. Kombinerat med utbyggda laddnätverk så är det sannolikt att räckvidd inte kommer att vara ett särskilt stort problem för elbilar 2030.
Tänk ändå att vara företagare (som Northvolt) och byggs sin framtidsvision på att halvera säljpriset.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja med tanke på hur efterfrågan stiger så är det bra affärsidé de närmaste 50 åren eller så.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jappjapp!

In other news;

Ford mach-e (nej jag vägrar skriva det andra namnet de givit den..) går från klarhet till klarhet verkar det som.
Jag har skrivit det förut, hade en Ford hybrid när jag bodde i usa förra året och den drivlinan var i mitt tycke trevligare att leva med än motsvarande Toyota. Så för mig förvånar det inte att Ford är på rätt spår avseende ren elbil.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Många verkar gilla Mach-e och den har alla förutsättningar att bli en storsäljare på vanliga hederliga bruksmeriter. Som många andra Ford, oavsett vad man skojar om i folkmun.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
https://svenska.yle.fi/artikel/2021...len-som-13-ariga-dieudonne-graver-fram-jakten
Ett väldigt sakligt reportage om koboltgruvorna i Kongo. Man får hoppas på en snabb utveckling av tekniken så att man kan frångå Kobolten helt och hållet. Det bästa vore att Kongoleserna själva skulle få pengarna för råvaran och få sitt land utvecklat, men det är nu bara att glömma när de är i Kinesernas händer.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
https://svenska.yle.fi/artikel/2021...len-som-13-ariga-dieudonne-graver-fram-jakten
Ett väldigt sakligt reportage om koboltgruvorna i Kongo. Man får hoppas på en snabb utveckling av tekniken så att man kan frångå Kobolten helt och hållet. Det bästa vore att Kongoleserna själva skulle få pengarna för råvaran och få sitt land utvecklat, men det är nu bara att glömma när de är i Kinesernas händer.
Men vi har i alla fall skatt på plastpåsar....

Edit: Hur blir det förresten med MP:s senaste utspel om att ha högre skatt på energislukande apparater. Gäller det även bilar som slukar stora mängder energi?
Ju större batteri och ju snabbare laddning = högre skatt eller?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Enligt miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) innebär förslaget ingen ökad kostnad för varken företag, privatpersoner eller staten.

Lex Förväntat budgetutfall av plastpåseskatten. Deras beräkningar kan man kasta i sjön.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ford har väl alltid varit bra skitbilar.
Med rättelsen att sedan milennieskiftet har dom inte varit bra så det har bara varit skitbilar som känns som dom ramlar isär runt dig medan du kör. Jag personligen skulle ha svårt att ta emot en Ford om dom så gav den till mig gratis. Jag vill helt enkelt inte har problemen man får på köpet med drivlina som havererar totalt inom 12000 mil eller att elektroniken rent generellt ger upp inom samma tid. En 3 år gammal ford kan man enligt min erfarenhet inte räkna med att något fungerar. Inte ens växellådan.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Första resan i baksätet på en Tesla Model S.

Kort beskrivning, katastrofdåligt.

Ingående kritik;

Sittdynans avstånd från golvet är ett havt underben. Resultat; Msn sitter med knäna vid öronen. All ens enorma massa vilar på små punkter av vardera skinkhalva. Noll stöd för kroppen. 15min in och benen börjar domna.

I sittdynan går det någon form av förstärkning, stång, profil ca 10cm från ryggstödet. Man får således sitta med luft mellan svank

Takhöjden (detta en utan panorama) är såpass låg att en normalv
(ca 180) får sitta med sned nacke. Vad nackstöden har för funktion är oklart.

Vägljudet verkar ha en direktkoppling till C-stolpen.

McDonalds-plastigt i dörrsidor. Mycket knirkande, gnisslande, skramlande, vibrerande. Påtaglig ljudnivå generellt. Var inte poängen med elbilar att de ska vara tysta? L. Mäkinen har ju ont av motorers ljud, hade nog blivit skogstokig i baksätet här då.

Fram är det betydligt bättre, vad de skulle gjort är att skippa bakdörrarna för detta är en bil för två vuxna..
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Sittdynans avstånd från golvet är ett havt underben. Resultat; Msn sitter med knäna vid öronen. All ens enorma massa vilar på små punkter av vardera skinkhalva. Noll stöd för kroppen. 15min in och benen börjar domna.
Min känsla är att det är så med allt fler bilar/bilmodeller idag. Spelar ingen roll att dynan egentligen är tillräckligt lång och stor för att kunna ge ordentligt stöd för låren när avståndet från golv till dyna är för litet. Man liksom sitter på två golfbollsstora punkter under röven, inget mer. Samma sak med större SUVar, stolen sitter högt relativt marken men det gör även golvet.

Min gamla volvo(RIP) hade suveräna stolar i jämförelse, maxade man dessutom lutningen på själva dynan bakåt, ungefär som när man väger på en stol så satt man mlm perfekt med tryck på dynan nästan fram till knävecket.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tesla 3 är betydligt bättre, trots att det är en mindre bil. Dock fulare och med vanlig baklucka. Hade en långmilad gammal S85 som lånebil för någon vecka sedan när jag fick bakrutan bytt pga spricka och slogs av två saker:

1. Den upplevs trängre invändigt och äldre på många sätt.
2. Den kändes otroligt tajt trots många mil och säkert inte det lättaste livet. Bådar gott för lång livslängd i stort.

En äldre beg S kan absolut vara ett helt okej köp om man inte behöver limousinbaksäte och dragkrok. Fortfarande bra prestanda, räckvidd och utrymmen i övrigt. Alukaross och förvånansvärt billiga reservdelar. Och Teslas laddnätverk med gratis laddning vilket blir alltmer intressant...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tesla 3 är betydligt bättre, trots att det är en mindre bil. Dock fulare och med vanlig baklucka. Hade en långmilad gammal S85 som lånebil för någon vecka sedan när jag fick bakrutan bytt pga spricka och slogs av två saker:

1. Den upplevs trängre invändigt och äldre på många sätt.
2. Den kändes otroligt tajt trots många mil och säkert inte det lättaste livet. Bådar gott för lång livslängd i stort.

En äldre beg S kan absolut vara ett helt okej köp om man inte behöver limousinbaksäte och dragkrok. Fortfarande bra prestanda, räckvidd och utrymmen i övrigt. Alukaross och förvånansvärt billiga reservdelar. Och Teslas laddnätverk med gratis laddning vilket blir alltmer intressant...
Behöver inte limousinebaksäte, bara lite vettig komfort.

Nej, där blir det inga rattar som Glänning skulle sagt!

E-tron har en helt annan komfort och likaså EQC vilka jag båda kuskat baksäte i.

Eftersomjag gör lejonparten av mina mil på distanser 100+mil så är kupékomfort viktigast. För mig såväl som passagerare.
Kanske är det batteriet som spökar till det, att golvet blir så högt? Här borde man kunna justera med urtag för fotbrunn och placera dessa block någon annanstans.

Mestadels av oljudet kom från rutor verkar det som, kanske blir det onödigt med turbulens när man väljer karmlösa fönster?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Behöver inte limousinebaksäte, bara lite vettig komfort.

Nej, där blir det inga rattar som Glänning skulle sagt!

E-tron har en helt annan komfort och likaså EQC vilka jag båda kuskat baksäte i.

Eftersomjag gör lejonparten av mina mil på distanser 100+mil så är kupékomfort viktigast. För mig såväl som passagerare.
Kanske är det batteriet som spökar till det, att golvet blir så högt? Här borde man kunna justera med urtag för fotbrunn och placera dessa block någon annanstans.

Mestadels av oljudet kom från rutor verkar det som, kanske blir det onödigt med turbulens när man väljer karmlösa fönster?
Jag (189cm) har åkt bak i Tesla 3 då och då när dottern kör. Jag sitter faktiskt helt OK! Glastaket ger takhöjd och avstånd golv/säte är bättre i 3-an, även om det naturligtvis inte är som i Ford Scorpio eller Citroën XM. Framstolarna är riktigt bra i 3-an och jag tycker man åker bra även längre turer. Vi drar ju 200-milaturer då och då och lägger 80 mil nästan varje helg under vinterhalvåret. Inte Mercedes-ljudnivå men inte heller störande (tycker jag). Fick man ett tidigt exemplar med taskig karossjustering kunde det säkert upplevas annorlunda men rutorna upplever då jag inte är ett problem.

Etron och EQC är helt andra sorters bilar och är betydligt tystare (och minst ett halvt ton tyngre). Fina bilar men just som "elbilar" är de inte alls lika effektiva. Behöver man det? Inte alls alltid. EQC har jag provkört, kändes som en vanlig Mercedes fast utan förbränningsmotor. Dvs riktigt bra på vägen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag (189cm) har åkt bak i Tesla 3 då och då när dottern kör. Jag sitter faktiskt helt OK! Glastaket ger takhöjd och avstånd golv/säte är bättre i 3-an, även om det naturligtvis inte är som i Ford Scorpio eller Citroën XM. Framstolarna är riktigt bra i 3-an och jag tycker man åker bra även längre turer. Vi drar ju 200-milaturer då och då och lägger 80 mil nästan varje helg under vinterhalvåret. Inte Mercedes-ljudnivå men inte heller störande (tycker jag). Fick man ett tidigt exemplar med taskig karossjustering kunde det säkert upplevas annorlunda men rutorna upplever då jag inte är ett problem.

Etron och EQC är helt andra sorters bilar och är betydligt tystare (och minst ett halvt ton tyngre). Fina bilar men just som "elbilar" är de inte alls lika effektiva. Behöver man det? Inte alls alltid. EQC har jag provkört, kändes som en vanlig Mercedes fast utan förbränningsmotor. Dvs riktigt bra på vägen.
Möjligen inte lika effektiva men tyckte mig märka av den lite genomtänkta ”auto” inställningen för regenerering där bilen planerar körningen utifrån hur vägen ser ut längre fram, med stöd av sensorer och navigation. Det är en mycket intressant teknik att se fram emot.

-edit, detta var EQC.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top