Wiseguy
Medlem nr.8 sen starten
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det skulle kunna bli riktigt bra... Om de nu inte fuckar upp den..
Tänk ändå att vara företagare (som Northvolt) och byggs sin framtidsvision på att halvera säljpriset.Northvolt får stororder från Volkswagen – kontraktet värt 120 miljarder
Northvolt får en stororder från Volkswagen om leveranser av batterier. Kontraktet är värt 120 miljarder kronor över tio år och tillverkningen kommer att ske i Skellefteå. Samtidigt säljer Northvolt en framtida fabrik till den tyska fordonsjätten.digital.di.se
VW räknar med att priserna på batterier kommer att halveras innan 2030. Dvs man får dubbelt så mycket batterier per krona som idag. Kombinerat med utbyggda laddnätverk så är det sannolikt att räckvidd inte kommer att vara ett särskilt stort problem för elbilar 2030.
Är väl mer än en företagare som framgångsrikt har byggt sitt imperium med den bilden. Ford, Ikea, Biltema etc.Tänk ändå att vara företagare (som Northvolt) och byggs sin framtidsvision på att halvera säljpriset.
Men vi har i alla fall skatt på plastpåsar....https://svenska.yle.fi/artikel/2021...len-som-13-ariga-dieudonne-graver-fram-jakten
Ett väldigt sakligt reportage om koboltgruvorna i Kongo. Man får hoppas på en snabb utveckling av tekniken så att man kan frångå Kobolten helt och hållet. Det bästa vore att Kongoleserna själva skulle få pengarna för råvaran och få sitt land utvecklat, men det är nu bara att glömma när de är i Kinesernas händer.
Enligt miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) innebär förslaget ingen ökad kostnad för varken företag, privatpersoner eller staten.
Med rättelsen att sedan milennieskiftet har dom inte varit bra så det har bara varit skitbilar som känns som dom ramlar isär runt dig medan du kör. Jag personligen skulle ha svårt att ta emot en Ford om dom så gav den till mig gratis. Jag vill helt enkelt inte har problemen man får på köpet med drivlina som havererar totalt inom 12000 mil eller att elektroniken rent generellt ger upp inom samma tid. En 3 år gammal ford kan man enligt min erfarenhet inte räkna med att något fungerar. Inte ens växellådan.Ford har väl alltid varit bra skitbilar.
Min känsla är att det är så med allt fler bilar/bilmodeller idag. Spelar ingen roll att dynan egentligen är tillräckligt lång och stor för att kunna ge ordentligt stöd för låren när avståndet från golv till dyna är för litet. Man liksom sitter på två golfbollsstora punkter under röven, inget mer. Samma sak med större SUVar, stolen sitter högt relativt marken men det gör även golvet.Sittdynans avstånd från golvet är ett havt underben. Resultat; Msn sitter med knäna vid öronen. All ens enorma massa vilar på små punkter av vardera skinkhalva. Noll stöd för kroppen. 15min in och benen börjar domna.
Har de inte begränsat det där ännu?Teslas laddnätverk med gratis laddning vilket blir alltmer intressant...
Inte för dem som fick bilen före mars 2017. Men har man köpt den beg av Tesla tappar man den fria laddningen, men får å andra sidan 4 års garanti...Har de inte begränsat det där ännu?
Behöver inte limousinebaksäte, bara lite vettig komfort.Tesla 3 är betydligt bättre, trots att det är en mindre bil. Dock fulare och med vanlig baklucka. Hade en långmilad gammal S85 som lånebil för någon vecka sedan när jag fick bakrutan bytt pga spricka och slogs av två saker:
1. Den upplevs trängre invändigt och äldre på många sätt.
2. Den kändes otroligt tajt trots många mil och säkert inte det lättaste livet. Bådar gott för lång livslängd i stort.
En äldre beg S kan absolut vara ett helt okej köp om man inte behöver limousinbaksäte och dragkrok. Fortfarande bra prestanda, räckvidd och utrymmen i övrigt. Alukaross och förvånansvärt billiga reservdelar. Och Teslas laddnätverk med gratis laddning vilket blir alltmer intressant...
Jag (189cm) har åkt bak i Tesla 3 då och då när dottern kör. Jag sitter faktiskt helt OK! Glastaket ger takhöjd och avstånd golv/säte är bättre i 3-an, även om det naturligtvis inte är som i Ford Scorpio eller Citroën XM. Framstolarna är riktigt bra i 3-an och jag tycker man åker bra även längre turer. Vi drar ju 200-milaturer då och då och lägger 80 mil nästan varje helg under vinterhalvåret. Inte Mercedes-ljudnivå men inte heller störande (tycker jag). Fick man ett tidigt exemplar med taskig karossjustering kunde det säkert upplevas annorlunda men rutorna upplever då jag inte är ett problem.Behöver inte limousinebaksäte, bara lite vettig komfort.
Nej, där blir det inga rattar som Glänning skulle sagt!
E-tron har en helt annan komfort och likaså EQC vilka jag båda kuskat baksäte i.
Eftersomjag gör lejonparten av mina mil på distanser 100+mil så är kupékomfort viktigast. För mig såväl som passagerare.
Kanske är det batteriet som spökar till det, att golvet blir så högt? Här borde man kunna justera med urtag för fotbrunn och placera dessa block någon annanstans.
Mestadels av oljudet kom från rutor verkar det som, kanske blir det onödigt med turbulens när man väljer karmlösa fönster?
Möjligen inte lika effektiva men tyckte mig märka av den lite genomtänkta ”auto” inställningen för regenerering där bilen planerar körningen utifrån hur vägen ser ut längre fram, med stöd av sensorer och navigation. Det är en mycket intressant teknik att se fram emot.Jag (189cm) har åkt bak i Tesla 3 då och då när dottern kör. Jag sitter faktiskt helt OK! Glastaket ger takhöjd och avstånd golv/säte är bättre i 3-an, även om det naturligtvis inte är som i Ford Scorpio eller Citroën XM. Framstolarna är riktigt bra i 3-an och jag tycker man åker bra även längre turer. Vi drar ju 200-milaturer då och då och lägger 80 mil nästan varje helg under vinterhalvåret. Inte Mercedes-ljudnivå men inte heller störande (tycker jag). Fick man ett tidigt exemplar med taskig karossjustering kunde det säkert upplevas annorlunda men rutorna upplever då jag inte är ett problem.
Etron och EQC är helt andra sorters bilar och är betydligt tystare (och minst ett halvt ton tyngre). Fina bilar men just som "elbilar" är de inte alls lika effektiva. Behöver man det? Inte alls alltid. EQC har jag provkört, kändes som en vanlig Mercedes fast utan förbränningsmotor. Dvs riktigt bra på vägen.
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |