Elbil eller inte?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Fick 645:-/Mån på en Tesla 3 Performance 2020. Var väl inte så hårigt jämfört med 2178:-/mån för en S1000RR 2020. Kollade på IF också.
Då är det halvförsäkring, antar jag? Jag tittade på begagnade fordon och då har jag gärna helförsäkring.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kollade på en 2020 årsmodell och jag hoppas Tesla har vagnskadegaranti längre än 1 år... (ingen aning vad de har iofs)
Men det var If:s stora halvförsäkring ja.
Helförsäkring var 1428:-/mån. Så billigare än Beemern dock.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Den röda var tjusig

ACE+PERFORMANCE+3.468.jpg
.
Väldigt lik Ford eskort mk 2-3 med Ban kitt
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kollade på en 2020 årsmodell och jag hoppas Tesla har vagnskadegaranti längre än 1 år... (ingen aning vad de har iofs)
Men det var If:s stora halvförsäkring ja.
Helförsäkring var 1428:-/mån. Så billigare än Beemern dock.
Närmre 20 lök/år för en biljävel?! Vaihe..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Trygg-Hansa försäkrar Tesla och första tre åren behövs bara halvförsäkring.
Beroende på körsträcka, bostadsort osv så hamnar man normalt mellan 4000-8000 kr/år för en Tesla 3LR/Performance vilket är, sett i jämförelse med bilar i motsvarande pris- och prestandaklass, ändå rätt hyfsat. Betalade motsvarande summa för min tidigare Opel...

SR+ är något billigare.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag tittar på begagnade bilar och vill då ha helförsäkring. En bil på två ton blir ju aldrig sportig att köra så då vill jag inte betala sportbilspremie på försäkringen. Att man kan tänka sig en Tesla är pga energieffektivitet och laddnätverk. Personligen struntar jag i om bilen gör 0-100 på två eller sex sekunder.
Jag hamnar alltså på 28 kkr/år i försäkring på en vardagsholk.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kolla med flera olika försäkringsbolag! Precis som med lite motorstarka hojar skiljer det sig vitt och brett..
Beroende på var du bor kan LF vara mindre dyr. TH har standard-försäkringen, kan vara värt att kolla upp. Kan du ta den på företag så kan moderncargroup vara ett alternativ.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hos TH hamnade jag på 1800 kr/mån för en Tesla S60 med 4000-4500 mil/år och en 3 LR ser ut att få samma premie när helförsäkring behövs.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag är fortfarande lite ny här, och jag kan tänka mig att det redan diskuterats i tråden. Hur som helst vill jag varna för elbilen som transportmedel pga dess frekventa laddbehov.

Jag har nästan 30 elbilar i mina hyllor här hemma, alla har samma problem; dom drivs av batterier och dom måste laddas, vilket i sig inte är något problem, men att ladda kräver laddstation. I mitt fall har jag ett antal laddare så att jag kan ladda flera batterier samtidigt. Hur som helst, även dom mest effektiva LiPo-batterier tar slut snabbt och måste laddas igen, att ladda tar tid! Och *ta slut* gör dom när jag ofta som mest behöver dom.

Samt det faktum att batteridrift i stora bilar med dess räckviddsmätning och kördistansprognoser är lynnig, distanslöftet varierar under körningen beroende på flera faktorer så som; upp/nedförsbackar, temperatur, last / bagage / släp / husvagn, batteristatus och hur jag accelererar, eventuellt annat i bilen som drar ström.

I sådana fall är det bättre med hybrider, dvs både en förbränningsmotor och en elmotor under huven. Där balanseras drivtekniken mellan bränsleåtgång och ström, tills den dag batterierna blir mest en "extra last", och man antigen byter ut dom eller bara slänger dom / ersätter med vanligt bilbatteri, och gör bilen några hundra kilo lättare.

Och sedan designen på våra vanliga eldrivna bruksbilar. OK, Tesla är inte ful, men varför har tillverkarna inte större variation i sina bilmodeller? När det gäller motorcyklar har man tillämpat 'retrostil' i utseendet, många modeller ser lika festliga ut som på 50-60-70 talen. Men det blir väl ett annat kapitel.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Är ju fortfarande en klump till bruksholk det handlar om. Är det verkligen folk som köper dessa just för prestandan eller är det mer än sak som kom på köpet?
Prestandan har väl varit det som fått folk att notera märket från början, men nu är det nog inte många som nyttjar accelerationen till fullo regelbundet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tittar på begagnade bilar och vill då ha helförsäkring. En bil på två ton blir ju aldrig sportig att köra så då vill jag inte betala sportbilspremie på försäkringen. Att man kan tänka sig en Tesla är pga energieffektivitet och laddnätverk. Personligen struntar jag i om bilen gör 0-100 på två eller sex sekunder.
Jag hamnar alltså på 28 kkr/år i försäkring på en vardagsholk.

Det är ju därför en Tesla3 säljer allt de tillverkar. Kalkylen blir bra vid dina mil, inklusive allt. Även på en ny.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är ju därför en Tesla3 säljer allt de tillverkar. Kalkylen blir bra vid dina mil, inklusive allt. Även på en ny.
Jag sitter i rävsaxen med att ha förmånsbil där jag betalar bränslet. För mig skulle en elbil vara vettig ekonomiskt, men företaget sparar inget på att ge mig en bil med 50% högre pris.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nä då är det ju så. Men kör du mycket i tjänsten är egen bil och milersättning kanske attraktivt? Förmånsbil drabbar ju dig som minskad inkomst, minskad pension mm mm.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Tyvärr lägger jag de flesta milen utanför arbetstid och max 5-600 mil i tjänsten ett normalår.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Vi har en av de bästa gen 1 elbilarna, BMW i3s -19 som andrabil, supernöjda. Tyckte designen var svårsmält men man vänjer sig. 20 mils räckvidd vinner inga priser idag men räcker för våra behov. Vi har gjort några längre roadtrips men ärligt talat passar den bäst i stan, precis som BMW marknadsförde den vid lanseringen. S-modellen har dessutom ännu fastare fjädring än standardmodellen så det blir lite hoppigt på landsväg även om komforten i övrigt är bra (låg ljudnivå, fina stolar)

Bilen känns generellt väldigt välbyggd, en tydlig skillnad mot tex Nissan Leaf, Kia e-Niro mfl, och går som ett skott. Inte Teslafart men det är jävligt kul att låta batteriet jobba ;-) På minuskontot ligger att den är rent fyrsitsig, att den har "suicide doors bak" (du måste öppna framdörren för att få upp bakdörren) och att bagageutrymmet är väldigt begränsat. BMW har utnyttjat ytorna maximalt och bilen är rymligare än den ser ut. Men jämfört med den Golf vi hade innan så är det här en mindre bil, tror tom Polon är större.

Trots en kall och snörik vinter har vi inte haft några problem, vare sig med batterikapacitet, värme eller det faktum att den på BMW manér är bakhjulsdriven. Jo förresten: vindrutorna fram saknar ram och går alltså upp i taket. Så när man låser upp bilen, åker rutan ned 5 cm för att man ska kunna öppna dörren.

Funkar sådär när det är är 15 minus, snö och is....
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Som vanligt drar det iväg med "alternativa fakta" (dvs rena lögner) så fort det är Tesla. Clickbait, någon?
Det spelar väl egentligen mindre roll. Enligt vad jag förstått det så kräver man att det sitter någon vid ratten som är beredd att gripa in även om man har en självkörande Tesla. Dvs hade det varit så att bilen kört själv och dom satt i passagerarsätet respektive baksätet så är det ju i alla fall frågan om idioter.
Nu var det ju inte så eftersom autopiloten inte ens går att aktivera på den aktuella sträckan. Så det är glasklart att det är frågan om en förare som klantat sig. Men det var ju oavsett frågan om klanteri.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det spelar väl egentligen mindre roll. Enligt vad jag förstått det så kräver man att det sitter någon vid ratten som är beredd att gripa in även om man har en självkörande Tesla. Dvs hade det varit så att bilen kört själv och dom satt i passagerarsätet respektive baksätet så är det ju i alla fall frågan om idioter.
Nu var det ju inte så eftersom autopiloten inte ens går att aktivera på den aktuella sträckan. Så det är glasklart att det är frågan om en förare som klantat sig. Men det var ju oavsett frågan om klanteri.
Ifall det hade varit en självkörande Tesla hade det väl varit OK att sitta där bak. (Dock inte med autopiloten, ej självkörande, aktiverad.)

Så det spelar ju roll. Bilen hade ju varit ansvarig om den varit självkörande. Visserligen kallas autopiloten ofta för självkörande i dagligt tal, men den tillhör ju kategorin förarhjälpmedel.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top