Jag är fortfarande lite ny här, och jag kan tänka mig att det redan diskuterats i tråden. Hur som helst vill jag varna för elbilen som transportmedel pga dess frekventa laddbehov.
Jag har nästan 30 elbilar i mina hyllor här hemma, alla har samma problem; dom drivs av batterier och dom måste laddas, vilket i sig inte är något problem, men att ladda kräver laddstation. I mitt fall har jag ett antal laddare så att jag kan ladda flera batterier samtidigt. Hur som helst, även dom mest effektiva LiPo-batterier tar slut snabbt och måste laddas igen, att ladda tar tid! Och *ta slut* gör dom när jag ofta som mest behöver dom.
Samt det faktum att batteridrift i stora bilar med dess räckviddsmätning och kördistansprognoser är lynnig, distanslöftet varierar under körningen beroende på flera faktorer så som; upp/nedförsbackar, temperatur, last / bagage / släp / husvagn, batteristatus och hur jag accelererar, eventuellt annat i bilen som drar ström.
I sådana fall är det bättre med hybrider, dvs både en förbränningsmotor och en elmotor under huven. Där balanseras drivtekniken mellan bränsleåtgång och ström, tills den dag batterierna blir mest en "extra last", och man antigen byter ut dom eller bara slänger dom / ersätter med vanligt bilbatteri, och gör bilen några hundra kilo lättare.
Och sedan designen på våra vanliga eldrivna bruksbilar. OK, Tesla är inte ful, men varför har tillverkarna inte större variation i sina bilmodeller? När det gäller motorcyklar har man tillämpat 'retrostil' i utseendet, många modeller ser lika festliga ut som på 50-60-70 talen. Men det blir väl ett annat kapitel.