Elbil eller inte?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Att den här Teslan generöst formulerat är "semi"-självkörande är väl vad som gjort att två Darwin awards nu är döda. Med en bil utan lane assist och farthållare går det inte att lämna förarsätet.

Och en bil som är 100% självkörande finns väl inte riktigt ännu men den dagen såna bilar introduceras kommer dom garanterat vara säkrare än alla världens mänskliga förare.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Att den här Teslan generöst formulerat är "semi"-självkörande är väl vad som gjort att två Darwin awards nu är döda. Med en bil utan lane assist och farthållare går det inte att lämna förarsätet.

Och en bil som är 100% självkörande finns väl inte riktigt ännu men den dagen såna bilar introduceras kommer dom garanterat vara säkrare än alla världens mänskliga förare.
Du läste nog inte artikeln.

Det är ganska uppenbart att de varit på en mindre trafikerat väg med vändplats för att kunna känna på bilen. Ville testa accelerationen med start vid vändplatsen kanske. 150m från vändplatsen hittas bilen i skogen efter en kraftig krash. På 150m kommer en snabb Tesla upp i 150 km/h. Och det är väl antligen i den farten de gått av vägen med tanke på bilens skador.

Utan bälten kan de ha slungats runt i bilen om den tex rullat. Eller så kan någon med sina sista krafter krypit runt i bilen och försökt ta sig ut. En annan möjlighet är att föraren överlevt och smitit.

Man kan bara spekulera i vad som hänt, och man kan inte utesluta tex mekaniskt fel i styrning som orsak till krashen. Men semi eller fullt självkörande har den inte varit.

Jag har varit mycket skeptisk till självkörande bilar från början. Men allteftersom statistiken kommer in, som visar att självkörande bilar orsakar färre olyckor än vanliga förare, blir jag mer övertygad om att de är en positiv utveckling. Självkörande bilar kommer bli vanligare, och kanske så småningom det främsta sättet att transportera sig på.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Jag har varit mycket skeptisk till självkörande bilar från början.
Den dagen, den sorgen. "You have 15 seconds to comply!"
giphy.webp

Alla program har buggar, så även de människor som åtgärdar dem. Det hela är väl mer en filosofisk fråga än en rent teknisk.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du läste nog inte artikeln.

Det är ganska uppenbart att de varit på en mindre trafikerat väg med vändplats för att kunna känna på bilen. Ville testa accelerationen med start vid vändplatsen kanske. 150m från vändplatsen hittas bilen i skogen efter en kraftig krash. På 150m kommer en snabb Tesla upp i 150 km/h. Och det är väl antligen i den farten de gått av vägen med tanke på bilens skador.

Utan bälten kan de ha slungats runt i bilen om den tex rullat. Eller så kan någon med sina sista krafter krypit runt i bilen och försökt ta sig ut. En annan möjlighet är att föraren överlevt och smitit.

Man kan bara spekulera i vad som hänt, och man kan inte utesluta tex mekaniskt fel i styrning som orsak till krashen. Men semi eller fullt självkörande har den inte varit.

Jag har varit mycket skeptisk till självkörande bilar från början. Men allteftersom statistiken kommer in, som visar att självkörande bilar orsakar färre olyckor än vanliga förare, blir jag mer övertygad om att de är en positiv utveckling. Självkörande bilar kommer bli vanligare, och kanske så småningom det främsta sättet att transportera sig på.

Helt korrekt, Teslas sekteristiska fanklubb-sida vägrar jag klicka på, jag ser den inte som någon objektiv källa till kunskap.

Jag har dock tidigare i veckan läst att bilen hade lane assist och farthållare, dvs vad som krävs för att en Darwin Award ska kunna förflytta sig från förarplatsen för att spela pajas.

Men visst, det finns förstås alternativa förklaringar som att föraren lämnat platsen. Jag såg i alla fall nåt sånt här framför mig.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Som sagt så hade bilen vare sig lane assist eller farthållare, vilket framgick om man läste artikeln. Uppenbarligen har det lästs något tidigare i veckan som var rena lögner, och då kanske man skall se över sina källor till kunskap och kriterier för vad man läser och inte.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Som sagt så hade bilen vare sig lane assist eller farthållare, vilket framgick om man läste artikeln. Uppenbarligen har det lästs något tidigare i veckan som var rena lögner, och då kanske man skall se över sina källor till kunskap och kriterier för vad man läser och inte.

Har sekten säker källa för att den saknade lane assist och farthållare?

Om inte, varför skulle sektens hemsida vara säkrare källa än nyhetsmedia?

En modern s.k. premiumbil utan farthållare hör ju verkligen inte till det vanliga.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400

En modern s.k. premiumbil utan farthållare hör ju verkligen inte till det vanliga.
Han menade nog "ej aktiverade".

En Tesla som löser ut airbags skickar tydligen automatiskt de senaste 6 sekundrarna av telemetri, video, och andra loggar till Tesla för analys.

Hjälpmedel var inte aktiverade och föraren var vid ratten vid olyckstillfället.

Nyhetsmedia skriver väl ofta osanna sensationsrubriker?

Tibor Blomhäll tror jag inte far med osanning, utan framstår som saklig. Men visst, han är ju såklart inte objektiv.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Tja, allt framgår ju om man läser artikeln... inklusive källhänvisningar till primärkällor osv.

Sakligt sett så brukar TCS inte fara med osanning utan får nog anses som tämligen vederhäftigt.

Sedan finns det givetvis fanboys/fangirls i de flesta sammanhang och deras påståenden får man ibland ta med en nypa salt. Men det brukar vara ganska uppenbart när så är fallet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tja, allt framgår ju om man läser artikeln... inklusive källhänvisningar till primärkällor osv.

Sakligt sett så brukar TCS inte fara med osanning utan får nog anses som tämligen vederhäftigt.

Sedan finns det givetvis fanboys/fangirls i de flesta sammanhang och deras påståenden får man ibland ta med en nypa salt. Men det brukar vara ganska uppenbart när så är fallet.

Sakligt sett brukar avpixlat mfl inte fara med osanning...

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Sakligt sett brukar avpixlat mfl inte fara med osanning...
Jag tror att de tillhör den del av högern som är för konservativ för att välkomna ny teknik med öppna armar, samt framförallt är skeptiska till "klimatomställningen", vilket gör att de per automatik välkomnar artiklar som ställer tex vindkraftverk och elbilar i dålig dager.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror att de tillhör den del av högern som är för konservativ för att välkomna ny teknik med öppna armar, samt framförallt är skeptiska till "klimatomställningen", vilket gör att de per automatik välkomnar artiklar som ställer tex vindkraftverk och elbilar i dålig dager.

Bara så ingen missförstår så får jag väl tillägga att jag skulle aldrig använda avpixlat som referens för någonting.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Helt korrekt, Teslas sekteristiska fanklubb-sida vägrar jag klicka på, jag ser den inte som någon objektiv källa till kunskap.

Jag har dock tidigare i veckan läst att bilen hade lane assist och farthållare, dvs vad som krävs för att en Darwin Award ska kunna förflytta sig från förarplatsen för att spela pajas.

Men visst, det finns förstås alternativa förklaringar som att föraren lämnat platsen. Jag såg i alla fall nåt sånt här framför mig.
Som jag fattade det så var det frågan om en väldigt liten väg och dom har åkt av vägen ca 150m från vändplatsen och kom från vändplatsen. Dels accelererar inte en Tesla i FSD så aggressivt att den kommer upp i den hastighet som bilen troligen krockat i. Inte ens i närheten.
Dessutom så saknade den aktuella vägsträckan målade linjer vilket är ett krav för att det ska gå att aktivera autopiloten. Dvs det är inte ens teoretiskt möjligt att bilen kört själv.
Det är betydligt troligare att det antingen varit en tredje person i bilen som kört men som klarat sig och tagit sig ur bilen och avvikit från platsen efter smällen eller att dom antingen inte haft bälte på och kastats runt i bilen eller att dom själva flyttat sig i bilen för att försöka ta sig ut.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ifall det hade varit en självkörande Tesla hade det väl varit OK att sitta där bak. (Dock inte med autopiloten, ej självkörande, aktiverad.)

Så det spelar ju roll. Bilen hade ju varit ansvarig om den varit självkörande. Visserligen kallas autopiloten ofta för självkörande i dagligt tal, men den tillhör ju kategorin förarhjälpmedel.
Nja. Faktum är att även där så gäller att det måste finnas en förare bakom ratten som är ansvarig så om man har en självkörande bil och väljer att sätta sig i baksätet eller passagerarsätet så bryter man mot lagen och det är inte bilen som är ansvarig rent juridisk. Det är i stort sett lika överallt.

Men i det aktuella fallet så var det inte ens teoretiskt möjligt att bilen kört själv eftersom autopiloten inte går att aktivera om linjer saknas vilket var fallet på vägsträckan.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Om man kan tänka sig en kinesisk bil så går det snart att privatleasa en MG ZS EV från 1990 kr/mån. Visserligen ingår bara 1000 mil/år, men jag läste nånstans att kostnaden för att dubbla det inte var enorm. Man borde kunna åka relativt billigt i en sån under de tre åren.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om man kan tänka sig en kinesisk bil så går det snart att privatleasa en MG ZS EV från 1990 kr/mån. Visserligen ingår bara 1000 mil/år, men jag läste nånstans att kostnaden för att dubbla det inte var enorm. Man borde kunna åka relativt billigt i en sån under de tre åren.

Ingen handpenning eller andra kostnader?
24kr/milen är nog billigare än en moped med allt inräknat.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ingen handpenning eller andra kostnader?
24kr/milen är nog billigare än en moped med allt inräknat.
Så här skriver de
Privatleasing baserat på 36 mån, 1 000 mil/år, inkl service och metalliclack, exkl uppläggnings- och aviavgift. Erbjudandet gäller tom 31 maj med reservation för slutförsäljning. Blandad elförbrukning 18,6 kWh/100 km enligt körcykeln WLTP.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
MG räknar med att vara den mest sålda elbilen i Sverige inom tre år. Tittar man på priset är det inte alls omöjligt. Visst, det är inga superprestanda, fancy finesser och supersnabb laddning.

Men för familjen Förort som skall byta ut sin Passat/Kia Ceed verkar den klockren. 2000 i månaden, ladda hemma eller på Lidl... Klockan är slagen för hybriderna, sanna mina ord.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...