Elbil eller inte?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
MG blir en typisk storstadsbil där man lika gärna skulle kunna tagit tuben, pendeln, bussen eller cykeln. Specen säger 260 km, vilket är för lite för de färdvägar mina bilar frekventerar. Får fortsätta tanka 98/E5 tills någon vrider startnycklarna ur min händer med våld. Alkylat är ett alternativ, priset kan gärna bli 50 spänn litern innan JAG börjar gnöla.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Min första elbil gick teoretiskt 16 mil på en laddning. Det räckte för att jag skulle kunna köra 3000 mil per år. Med 10 mil till hade jag sluppit snabbladda flera gånger på de åren jag hade den.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
MG blir en typisk storstadsbil där man lika gärna skulle kunna tagit tuben, pendeln, bussen eller cykeln. Specen säger 260 km, vilket är för lite för de färdvägar mina bilar frekventerar. Får fortsätta tanka 98/E5 tills någon vrider startnycklarna ur min händer med våld. Alkylat är ett alternativ, priset kan gärna bli 50 spänn litern innan JAG börjar gnöla.
Det finns väldigt många som har mindre än 26 mil till en laddare...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det finns väldigt många som har mindre än 26 mil till en laddare...
Det är fortfarande hönan och ägget. Idag finns ingen möjlighet att ladda varken hemma eller på jobbet där båda skriftligen förbjuder laddning av bilar via befintliga motorvärmaruttag. Varför ska jag då köpa elbil idag? Hälften av sverige bor i flerfamiljshus där majoriteten är hyresrätt (59/41) dvs sådana som jag. Köpa villa för kunna ladda elbil? Inte ett dugg intresserad av det förstnämda.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du kan troligen inte heller tanka bensin hemma eller på jobbet. :)

För få laddare absolut men det finns måååånga fler än vad de flesta tror och det kommer nya hela tiden.

Kolla www.uppladdning.nu exempelvis.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Du kan troligen inte heller tanka bensin hemma eller på jobbet. :)

För få laddare absolut men det finns måååånga fler än vad de flesta tror och det kommer nya hela tiden.

Kolla www.uppladdning.nu exempelvis.
Det är väl snarare tiden för tankning som är det stora problemet. Skulle folk stå och tanka bensin 1 liter per minut. 60 min för en fullstor tank på 60 liter skulle de inte klaga på elbilarna. Men nu är det ju inte så.

För att elbil skall funka, utan att göra allt för stora avkall på folks vardag, så krävs laddning hemma. Alternativt snabbare laddning på laddställe.
Det faktumet kommer ju liksom inte gå att runda utan avkall på folks vardag.
Men man kan ju tanka vid affären. Jo och i framtiden får de allt bygga ut 50+ laddställen vid varje affär om folk skall kunna göra det. Nu är ju alla laddplatser nästan alltid upptagna i en timme eller två när man kommer dit.
Tanka vid macken då. Jo, men folk vill inte sitta vid macken i 1h och vänta på att bilen skall fyllas på. Om det nu finns lediga laddplatser till att börja med.

Jag tror att en bättre väg vore att subventionera mera allmänt tillgängliga laddplatser. Kommuner har mark och man skulle kunna uppföra laddplatser på det sättet.
Bor du i Sthlm och använder boendeparkering på gatan är ju elbil inte direkt lockande. Det kanske skulle kunna uppföras laddplatser längs med vissa parkeringstråk. osv.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Grejen som skrivits ungefär tusen gånger förut är ju att man normalt inte sitter en timme vid laddaren. En elbil kör man inte 100-0 och sitter sedan en timme och laddar där man minst ville.

Man trycker i lite då och då när det passar - typ när man handlar, går på muggen på macken osv.

Ett helt annat körmönster än med ICE-bilar där man tankar fullt när tanken är tom.

Men självklart är det alltid enklast och billigast att ladda hemma.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fast laddar du upp till 100% på 1 h? Räknade på 70-80% på det med vettig laddare/bil.

Kollade laddplatser i närheten av mig. Närmaste finns 7 km härifrån och består av följande:
Elbil.jpg
?
Jag tror inte riktigt på att jag vill åka dit och ladda i 8-12h (?)
Nästa är 15 km bort och är lite bättre i form av 22kW typ 2 kontakt. Den ligger bredvid en bygghandel. Inte riktigt ett ställe jag vill häcka på 1-2 ggr i veckan i x antal timmar.

Nu bor jag inte helt i obygden heller. Jag har 4 mil in till centrum på en av Sveriges 3 största städer och bor invid en lagom stor ort (utan laddning då).
Ladda hemma måste till för att det skall funka.
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag kollade upp
Du kan troligen inte heller tanka bensin hemma eller på jobbet. :)

För få laddare absolut men det finns måååånga fler än vad de flesta tror och det kommer nya hela tiden.

Kolla www.uppladdning.nu exempelvis.
Jag är inte insatt i elbilar men tycker det är intressant. Kollade upp hur det ser ut med laddning där jag bor.
Det finns några laddstolpar som energi bolaget placerat ut.
Dom är på 22kw och det kostade 3kr kw/h
Vad är normalt pris man får betala vid laddstolpar när man är ute och åker?
Hur lång tid tar det och vad kostar det att ladda upp ca 300km körsträcka på en sådan stolpe?
Jag fattar att det skiljer mellan olika bilar & laddstolpar frågar mest för att få en fingervisning
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Min uppfattning är att det inte finns något normalpris utan att det är ibland gratis och ibland svindyrt. MG Marvel R som jag nämnde tidigare påstår de kan ladda till 80% på 30 minuter. Det ska vara cirka 30 mil.
Någon bil jag läste om igår hade specat att man kunde ladda 12 mil på 10 minuter. Kan man ladda hemma så är det viktiga med snabbladdning att ta sig hem och inte att pressa i så mycket det går.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är väl snarare tiden för tankning som är det stora problemet.
Ni andra får bana väg för sådana som jag. Om 10 år kanske även jag installerar "pluttesmällaljud" i mitt fossilfria fordon - om nu ens gummidäck är tillåtna om 10 år. Att tillåta ett vridmoment större än att accelerationen 0-100 blir under 15 sekunder bör nog förbjudas. Det gillas säkert av Tomas Eneroth.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag kollade upp

Jag är inte insatt i elbilar men tycker det är intressant. Kollade upp hur det ser ut med laddning där jag bor.
Det finns några laddstolpar som energi bolaget placerat ut.
Dom är på 22kw och det kostade 3kr kw/h
Vad är normalt pris man får betala vid laddstolpar när man är ute och åker?
Hur lång tid tar det och vad kostar det att ladda upp ca 300km körsträcka på en sådan stolpe?
Jag fattar att det skiljer mellan olika bilar & laddstolpar frågar mest för att få en fingervisning
Elbilar drar ju väldigt olika mycket ström beroende på väder och temperatur. Om det är en riktigt kall vinterdag så drar många elbilar drygt 2 kWh/mil. Vilket betyder att under dom förhållandena så tar det en timme att få ihop 10 mil. Dvs 3 timmar för 30 mil. Kostnaden skulle i det exemplet bli 66*3= strax under 200kr.
Är det sommartid så kan man klara sig undan med kanske 1,5 kWh/mil och då blir laddtid och kostnad mostsvarande lägre.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
i3 som du tar upp klarar sig ju bara 15 mil på batteriet men det finns ju ett tillval till den att man också har en liten fossilmotor som drar en generator vilket ger ett gäng mil till. (Jag har för mig att det är 15-20 liter tank vilket borde innebära att det blir i storleksordningen 25-35 mil till i bästa fall.
Då kan man ju dessutom tanka i lite mer bensin om man vill åka längre än vad batteri+tank räcker.

Har man däremot en i3 utan bensinmotorn som tillval så lär den bli rätt död på marknaden om några år misstänker jag.
Har en i3s 2019 som andrabil, räckvidden är faktiskt 20-22 mil. Tidigare fanns REx varianten (Range Extension) med en liten bensinsnurra som tillval för dom med för mycket räckviddsångest men den tog man bort i takt med att batteriet blev bättre. Det var dessutom en del problem med bensinmotorn.

Nja, inte alls säker på att i3 är tvärdöd på marknaden inom några år. Visst det är en första generationens elbil (begränsad räckvidd och knepig design) och med en ny eldriven "vanlig" BMW i-modell på g så blir värdetappet sannolikt kännbart. Men om priserna blir rimliga så är det fortsatt en av de mest lyckade gen 1 elbilarna och fyller def medelpendlarens behov av räckvidd. Som pendlingsbil är den svårslagen, dessutom är den kul att köra! Som en väldigt snabb golfbil :hihi:hihi

Och trots att den lanserades redan 2011 (som en stadsbil) så står den sig fortfarande väl i konkurrensen mot modernare elbilar, finns massor av tester som pekar åt samma håll.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Har en i3s 2019 som andrabil, räckvidden är faktiskt 20-22 mil. Tidigare fanns REx varianten (Range Extension) med en liten bensinsnurra som tillval för dom med för mycket räckviddsångest men den tog man bort i takt med att batteriet blev bättre. Det var dessutom en del problem med bensinmotorn.

Nja, inte alls säker på att i3 är tvärdöd på marknaden inom några år. Visst det är en första generationens elbil (begränsad räckvidd och knepig design) och med en ny eldriven "vanlig" BMW i-modell på g så blir värdetappet sannolikt kännbart. Men om priserna blir rimliga så är det fortsatt en av de mest lyckade gen 1 elbilarna och fyller def medelpendlarens behov av räckvidd. Som pendlingsbil är den svårslagen, dessutom är den kul att köra! Som en väldigt snabb golfbil :hihi:hihi

Och trots att den lanserades redan 2011 (som en stadsbil) så står den sig fortfarande väl i konkurrensen mot modernare elbilar, finns massor av tester som pekar åt samma håll.
Jo. Bensinsnurran var det en del problem med. Delvis var det väl beroende på att i just det användningsfallet så kan det gå oerhört länge mellan gångerna man använder den eftersom man med en I3 kommer att köra nästan uteslutande på el. Det gör att man har en motor som ofta står långa perioder och där bensinen troligen kan bli väldigt gammal och det ökar risken ganska avsevärt för problem. Som koncept tyckte jag att det var en bra idé då man kan ha ett relativt litet batteri och ända klara lejonparten av körning på el samtidigt som bensinsnurran kunde användas för att utöka räckvidden dom gånger man behöver.

Jag gillade konceptet för i3 men för mig så föll den platt på grund av känslan i bilen. Obekväma stolar och rent generellt kändes inte inredningen ens i närheten av paritet med priset. Men där är alla bilägare olika. Många tycker att en liten småbil är finfint. Jag personligen är inte alls förtjust i stolarna och inredningen i småbilarna.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jo. Bensinsnurran var det en del problem med. Delvis var det väl beroende på att i just det användningsfallet så kan det gå oerhört länge mellan gångerna man använder den eftersom man med en I3 kommer att köra nästan uteslutande på el. Det gör att man har en motor som ofta står långa perioder och där bensinen troligen kan bli väldigt gammal och det ökar risken ganska avsevärt för problem. Som koncept tyckte jag att det var en bra idé då man kan ha ett relativt litet batteri och ända klara lejonparten av körning på el samtidigt som bensinsnurran kunde användas för att utöka räckvidden dom gånger man behöver.

Jag gillade konceptet för i3 men för mig så föll den platt på grund av känslan i bilen. Obekväma stolar och rent generellt kändes inte inredningen ens i närheten av paritet med priset. Men där är alla bilägare olika. Många tycker att en liten småbil är finfint. Jag personligen är inte alls förtjust i stolarna och inredningen i småbilarna.
Så var det. Det är bla därför jag är lätt skeptisk till hybrider, i synnerhet som pendlingsfordon i storstan. Korta stäckor och 95% av tiden på enbart el. Förbränningsmotorn står mest stilla, vinter som sommar, och det tror jag inte är någon höjdare för driftsäkerheten.

Tur att man är olika ? Ja i3ans chassisättning är av den hårdare skolan och stolarna inga fåtöljer direkt. Men jag gillar interiör och materialval och tycker den faktiskt är mer bang for the buck än snordyra plastgrisar som tex Renault Zoe och Nissan Leaf
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Så var det. Det är bla därför jag är lätt skeptisk till hybrider, i synnerhet som pendlingsfordon i storstan. Korta stäckor och 95% av tiden på enbart el. Förbränningsmotorn står mest stilla, vinter som sommar, och det tror jag inte är någon höjdare för driftsäkerheten.

Tur att man är olika ? Ja i3ans chassisättning är av den hårdare skolan och stolarna inga fåtöljer direkt. Men jag gillar interiör och materialval och tycker den faktiskt är mer bang for the buck än snordyra plastgrisar som tex Renault Zoe och Nissan Leaf
Nej. Renault Zoe och Nissan Leaf skulle jag aldrig i livet köpa. Jag gillar dom inte alls. Så jämfört med dom är ju i3 oerhört mycket bättre.
 
Nyheter
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

Top