...det är en naturlag. Så även med hojar.Sen kommer det förstås alltid tillverkare som vill nischa in sig mot speciella kundsegment och det kommer alltid finnas kundgrupper som vill betala extra för en jävla massa hästkrafter.
...det är en naturlag. Så även med hojar.Sen kommer det förstås alltid tillverkare som vill nischa in sig mot speciella kundsegment och det kommer alltid finnas kundgrupper som vill betala extra för en jävla massa hästkrafter.
Teslan var ju designad för att ha två växlar, dom tidiga modellerna har ett växelhus för två växlar men dom skippade den idén och överdimensionerade motorn/skrev ner tänkt topphastighet istället.Nej, som ch_yzf säger så handlar bara om utväxling. Vill man ha lagom stor motor så behövs det två växlar på en elbil, en för när man behöver bra dragkraft/vridmoment på drivhjulen och en för att ge rimlig toppfart på bilen.
Men man kan naturligtvis göra som Tesla och köra enväxlat med rejält överdimensionerad motor i och slippa växellåda men det är knappast så framtidens elbilar kommer vara konstruerade.
Motor med hög effekt lockar ju förstås kunder men i takt med att prispressen på elbilar börjar tvinga ner produktionskostnaden så kommer det vanligaste bli mindre motorer och växellåda.
Sen kommer det förstås alltid tillverkare som vill nischa in sig mot speciella kundsegment och det kommer alltid finnas kundgrupper som vill betala extra för en jävla massa hästkrafter.
Problemet blir då när man tar en 70hk motor, som bara överbelastas vid start från 0 och körning i branta backar, båda vilket inträffar i några minuter åt gången, och sedan ska dra husvagn på 1500kg timme efter timme...Jag jobbar med elmotorer och ska man ha en motor som kontinuerligt kan leverera tillräckligt för normal körning, säg 70hk vilket inte är mycket alls, kan man få peak på över 200 hk utan problem. "våra" vattenkylda servomotorer kan överbelastas 400% (vissa modeller ännu mer) vilket ju blir fina siffror på pappret
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Elbilstillverkarna har givetvis räknat på det, och räknat bort det för att dom vill slippa komplexitet, då gör det ju inget om dom samtidigt räknar bort möjligheten att dra släpvagn...Jag är ganska övertygad om att de flesta elbilstillverkare redan har räknat på det där... Alla vill ha maximal räckvidd, få lyckas.
Exakt det jag menar; fina siffror...Problemet blir då när man tar en 70hk motor, som bara överbelastas vid start från 0 och körning i branta backar, båda vilket inträffar i några minuter åt gången, och sedan ska dra husvagn på 1500kg timme efter timme...
Redan nu finns det ju elbilar med vattenkylda motorer och batterier som ligger på gränsen till att kunna snabbladdas när man har kört motorväg, utan släp...
Dom som inte har vattenkylda batterier klarar inte det. (var det Nissan?)
Man jobbar på lösningar som ska kyla bättre än vatten, för att vattenkylningen ligger på gränsen till sin kapacitet med dagen snabbaste snabbladdare, kommer man in från motorvägen med varmt batteri och är nere på nästan tomt och tjongar i snabbladdaren är det stor risk att batteriet fortsätter att hettas upp av laddningen.Det är ingen selling point för dem. Jänkarna har redan en pickis för sådant, européer och asiater förstår inte poängen nu när husbilarna tagit över.
Räckvidd är det som marknadsförs och det man hårdast jobbar med.
Vattenkylda batterier klarar såklart av snabbladdning. Så jäkla stor belastning blir det inte av släpvagnsdragning heller. Procentuellt precis lika mycket mer som med en ICE-bil.
Va bra att du sa till jag måste köra en maskin disk tänkte sätta igång den ca kl 20:00. Då hoppas jag att du är färdig innan så vi inte släcker SverigeIkväll hoppas jag att ni som har elbil inte laddar, skall dammsuga.
Tiopotenser tror jag är en rätt kraftig överdrift. Fakta är bättre.Det är förmodligen tiopotenser mer el som går åt till dammsugning och torktumling än till elbilsladdning i detta land.
Det skulle inte ens förvåna mig om det visar sig att löjliga ljusslingor i trädgårdar och porrsurfning står för en större andel av elförbrukningen.
Jag tror att det beror på att de ses som en tillkommande konsument/last i ett i dagsläget utsatt elsystem där alternativ som inte belastar elsystemet redan finns sedan tidigare, alltså ICE-bilar? Argumentet är väl lite så att i ett känsligt elsystem vill vi inte ha fler effektförbrukare på marginalen om det inte "behövs" utan det borde vara så att elsystemet måste klara utökad behov innan behovet kopplas in i väggen - förenklat sett?Snarare är det ju lite märkligt att just elbilar lyfts upp som problem i sammanhanget. Vad beror det på tro?
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |