Elbil eller inte?

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag jobbar med elmotorer och ska man ha en motor som kontinuerligt kan leverera tillräckligt för normal körning, säg 70hk vilket inte är mycket alls, kan man få peak på över 200 hk utan problem. "våra" vattenkylda servomotorer kan överbelastas 400% (vissa modeller ännu mer) vilket ju blir fina siffror på pappret ;)

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nej, som ch_yzf säger så handlar bara om utväxling. Vill man ha lagom stor motor så behövs det två växlar på en elbil, en för när man behöver bra dragkraft/vridmoment på drivhjulen och en för att ge rimlig toppfart på bilen.

Men man kan naturligtvis göra som Tesla och köra enväxlat med rejält överdimensionerad motor i och slippa växellåda men det är knappast så framtidens elbilar kommer vara konstruerade.

Motor med hög effekt lockar ju förstås kunder men i takt med att prispressen på elbilar börjar tvinga ner produktionskostnaden så kommer det vanligaste bli mindre motorer och växellåda.
Sen kommer det förstås alltid tillverkare som vill nischa in sig mot speciella kundsegment och det kommer alltid finnas kundgrupper som vill betala extra för en jävla massa hästkrafter.
Teslan var ju designad för att ha två växlar, dom tidiga modellerna har ett växelhus för två växlar men dom skippade den idén och överdimensionerade motorn/skrev ner tänkt topphastighet istället.

Jag hävdar fortfarande att det skulle vara en bra idé och smaka mer än det kostar, speciellt på bilar med klen motor skulle det vara fördelaktigt med en stadsväxel och en landsvägsväxel, då kanske Dacian skulle kunna ha en topphastighet på 160 istället för 125, och dessutom bli lite kvickare i stadstrafik.

Jag är ganska övertygad om att man spar in mer i batteriförbrukning genom att låta elmotorn arbeta på ett vettigare varvtal istället för att segdra vid start och ligga på toppvarv vid motorvägskörning. än vad man förlorar på att ha en utväxling till som snurrar mellan motor och slutväxeln, men jag är inte beredd på att gissa att det skulle ge ökad räckvidd.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är ganska övertygad om att de flesta elbilstillverkare redan har räknat på det där... Alla vill ha maximal räckvidd, få lyckas.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag jobbar med elmotorer och ska man ha en motor som kontinuerligt kan leverera tillräckligt för normal körning, säg 70hk vilket inte är mycket alls, kan man få peak på över 200 hk utan problem. "våra" vattenkylda servomotorer kan överbelastas 400% (vissa modeller ännu mer) vilket ju blir fina siffror på pappret ;)

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Problemet blir då när man tar en 70hk motor, som bara överbelastas vid start från 0 och körning i branta backar, båda vilket inträffar i några minuter åt gången, och sedan ska dra husvagn på 1500kg timme efter timme...

Redan nu finns det ju elbilar med vattenkylda motorer och batterier som ligger på gränsen till att kunna snabbladdas när man har kört motorväg, utan släp...

Dom som inte har vattenkylda batterier klarar inte det. (var det Nissan?)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag är ganska övertygad om att de flesta elbilstillverkare redan har räknat på det där... Alla vill ha maximal räckvidd, få lyckas.
Elbilstillverkarna har givetvis räknat på det, och räknat bort det för att dom vill slippa komplexitet, då gör det ju inget om dom samtidigt räknar bort möjligheten att dra släpvagn...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är ingen selling point för dem. Jänkarna har redan en pickis för sådant, européer och asiater förstår inte poängen nu när husbilarna tagit över.

Räckvidd är det som marknadsförs och det man hårdast jobbar med.



Vattenkylda batterier klarar såklart av snabbladdning. Så jäkla stor belastning blir det inte av släpvagnsdragning heller. Procentuellt precis lika mycket mer som med en ICE-bil.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Problemet blir då när man tar en 70hk motor, som bara överbelastas vid start från 0 och körning i branta backar, båda vilket inträffar i några minuter åt gången, och sedan ska dra husvagn på 1500kg timme efter timme...

Redan nu finns det ju elbilar med vattenkylda motorer och batterier som ligger på gränsen till att kunna snabbladdas när man har kört motorväg, utan släp...

Dom som inte har vattenkylda batterier klarar inte det. (var det Nissan?)
Exakt det jag menar; fina siffror...

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
 
  • Gilla
Reaktioner: GuW

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är ingen selling point för dem. Jänkarna har redan en pickis för sådant, européer och asiater förstår inte poängen nu när husbilarna tagit över.

Räckvidd är det som marknadsförs och det man hårdast jobbar med.



Vattenkylda batterier klarar såklart av snabbladdning. Så jäkla stor belastning blir det inte av släpvagnsdragning heller. Procentuellt precis lika mycket mer som med en ICE-bil.
Man jobbar på lösningar som ska kyla bättre än vatten, för att vattenkylningen ligger på gränsen till sin kapacitet med dagen snabbaste snabbladdare, kommer man in från motorvägen med varmt batteri och är nere på nästan tomt och tjongar i snabbladdaren är det stor risk att batteriet fortsätter att hettas upp av laddningen.

Givetvis är det inget problem där jag bor, men likväl ett problem som måste lösas.

Leafen gick väl inte ens att snabbladda om det var plusgrader ute efter en motorvägskörning, men det batteriet är ju då INTE vattenkylt.
Det finns en YouTube serie, någon rumän tror jag, som dels har utvecklat ett eget batteri monitoreringssystem för leafen, och dels testat "Chargegate" skandalen. (det faktum att det inte går att snabbladda Leaf på långresa för att batteriet måste kallna först)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Leaf är inte vattenkylt och är tio år gammal teknik, så när den gjordes FANNS knappt snabbladdare. 22kW på sin höjd... :)

Men jag vet inte någon tillverkare som konstruerar elbilar på det viset längre.
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Ang. Tesla och räckvidd gör (gjorde på tidigare fyrhjuldrivna Mdl S jallafall) de ett intressant val i att optimera motorerna på de olika axlarna för olika arbetspunkter. Motorn på framaxeln skall vara optimerad för maximal verkningsgrad vid typisk långfärdsskörning, denna har också lägre märkeffekt än den på bakaxeln som mest jobbar när det behövs hög effekt. Detta blir i praktiken som en sorts växellåda.
Med det sagt stämmer two strokes inlägg ovan att verkningsgraden är tämligen oberoende av varvtal, typ inom 20-80% av området. Så det är för att hämta den där sista halvprocenten i verkningsgrad.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Ikväll hoppas jag att ni som har elbil inte laddar, skall dammsuga.
Va bra att du sa till jag måste köra en maskin disk tänkte sätta igång den ca kl 20:00. Då hoppas jag att du är färdig innan så vi inte släcker Sverige
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är förmodligen tiopotenser mer el som går åt till dammsugning och torktumling än till elbilsladdning i detta land.

Det skulle inte ens förvåna mig om det visar sig att löjliga ljusslingor i trädgårdar och porrsurfning står för en större andel av elförbrukningen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är förmodligen tiopotenser mer el som går åt till dammsugning och torktumling än till elbilsladdning i detta land.

Det skulle inte ens förvåna mig om det visar sig att löjliga ljusslingor i trädgårdar och porrsurfning står för en större andel av elförbrukningen.
Tiopotenser tror jag är en rätt kraftig överdrift. Fakta är bättre.
Om vi tänker lite logiskt.
Vi har i Sverige ca 185 000 laddbara bilar.
Eftersom vi inte vet hur stor andel av körningen som sker på el för laddhybriderna så räknar vi bort dom och tar bara rena elbilar. Dom står för 31% av dom fordonen.
Det blir ca 57350 rena elbilar.
Genomsnittsbilen i Sverige körs 1200 mil om året och en typisk elbil drar närmare 2 kWh/mil.
Det betyder att varje elbil förbrukar 2400 kWh om året i laddning. (För enkelhetens skull tar jag inte hänsyn till förluster vid laddningen)
Dom 57350 elbilarna drar alltså totalt 137 640 000 kWh.

En normal dammsugare drar max 800W. Vi räknar för enkelhetens skull på kraftigaste dammsugaren.
Det betyder att den elen motsvarar 172 050 000 timmar dammsugning (Dvs 172 miljoner timmar dammsugning)
Vi har 4,7 miljoner hushåll i Sverige. Det betyder att dom timmarna räcker till att alla hushåll i hela Sverige dammsuger 37 timmar om året vilket motsvarar 1 timme dammsugning var 10:e dag.
Jag lägger inte så mycket tid på dammsugning och det är säkert flera med mig som har samma vanor. Det blir inte så dammigt så fort utan det räcker med att snabbt köra av köket någon gång i veckan och sedan dammsuger jag hela huset 1-2 gånger i månaden.
Sen är det såklart så att barnfamiljer där man drar in mer skit dammsuger mer så jag tror att som ett snitt så kommer det relativt nära.

Dvs uppskattningsvis så drar all dammsugning i Sverige ungefär lika mycket som det fåtal rena elbilar vi har. Då har vi inte räknat på laddhybriderna alls. Förvisso inte på torktumlarna heller men att det skulle vara frågan om tiopotenser skillnad verkar rätt långsökt utifrån det.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Torktumlare drar ca 1000 kWh/år i genomsnitt, så det innebär alltså grovt räknat att dammsugare och torktumlare drar nästan dubbelt upp som laddning av elbilar... Varje tumling kan dra 7kWh vilket räcker till 4 mils körning med elbil.

Nå, vi kan vara eniga om att det inte är elbilsladdning som står för ”elbristen” (effektbrist vissa timmar under januari i södra Sverige)...

Snarare är det ju lite märkligt att just elbilar lyfts upp som problem i sammanhanget. Vad beror det på tro?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Snarare är det ju lite märkligt att just elbilar lyfts upp som problem i sammanhanget. Vad beror det på tro?
Jag tror att det beror på att de ses som en tillkommande konsument/last i ett i dagsläget utsatt elsystem där alternativ som inte belastar elsystemet redan finns sedan tidigare, alltså ICE-bilar? Argumentet är väl lite så att i ett känsligt elsystem vill vi inte ha fler effektförbrukare på marginalen om det inte "behövs" utan det borde vara så att elsystemet måste klara utökad behov innan behovet kopplas in i väggen - förenklat sett?

Mina tankar på din fråga, inte en sanning.

Edit.
Jag tror samma funderingar mlm hade gällt andra produkter/maskiner också om de varit i en övergångsfas mellan tex bensindrift och eldrift map rådande välmående på vårat elsystem.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror utan att veta att raffinaderierna drar mer ström än elbilsladdning även om samtliga bilar skulle vara eldrivna (dvs om kanske 30 år).

Hmmm hade vi förresten inte den jämförelsen uppe i tråden för några år sedan?

Jag tror du har rätt Zoda, men jag tror också att ”elbil” ännu är något nytt och därmed klickskapande i medielogiken. Och blir en symbol för av många ej önskad miljöpolitik i Sverige... att utvecklingen globalt helt struntar i Sverige är förstås en annan sak.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Dessutom vill staten lägga på mera skatt utöver den wltp sänkningen som återställs nu i år.

Ja till högre skatt för bensin- och dieselbilar​

Riksdagens skatteutskott säger ja till regeringens förslag om höjd fordonsskatt för bensin- och dieselbilar.
Av Magnus Fröderberg
Publicerad i dag, 17:23
BILEKONOMI MILJÖ
ANNONS

Som en del av bonus/malus-systemet kommer fordonsskatten att höjas den 1 april 2021.
Det formella beslutet tas av riksdagen den 25 februari, men efter dagens möte i skatteutskottet står det klart att det finns en politisk majoritet som är för förslaget. Bara M och SD är emot.
Den höjda fordonskatten kommer att gälla nyproducerade biler som registreras från och med den 1 april och släpper ut mer än 90 gram koldioxid per kilometer. Höjningen är 25 kronor per gram per kilometer för utsläpp utöver 90 g/km.
Räkneexempel:
En Volvo V60 B4 diesel som släpper ut 135 gram CO2/km får en skattehöjning på 1.150 kronor per år.
(135–90) x 25 kr = 1.150 kr
En Volvo V60 B4 bensin som släpper ut 153 gram CO2/km får en skattehöjning på 1.575 kronor per år.
(153–90) x 25 kr = 1.575 kr
Höjningen få bilköpare att välja fordon med mindre utsläpp, men också öka intäkterna till statskassan. De senaste åren har staten betalat ut mer i bonus än de fått in på fordonsskatt.

Höjt förmånsvärde​

Regeringen vill även höja förmånsvärdet den 1 juli 2021 för nya bilar. Det är dock troligt att förslaget kommer att förändras och/eller senareläggas till årsskiftet innan det läggs fram i riksdagen.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top