Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jösses! Sett till priserna på Nordpool verkar det vara Norge eller Nederländerna man skall vara bosatt i imorgon.

Har de kärnkraft?

Stor uppståndelse kring timpris nu i elbilsforum men märkligt nog inte av de som själv har elbil. :va

Problemet är högst marginellt för elbilister. Större för villaägare och störst för industri och företag.

Räknar vi med -30 i tre månader nu så lär elpriset bli fortsatt högt. Annars sannolikt inte. :)
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Har de kärnkraft?

Stor uppståndelse kring timpris nu i elbilsforum men märkligt nog inte av de som själv har elbil. :va

Problemet är högst marginellt för elbilister. Större för villaägare och störst för industri och företag.

Räknar vi med -30 i tre månader nu så lär elpriset bli fortsatt högt. Annars sannolikt inte. :)

Norge har 98% vattenkraft och saknar alltså behov av något annat.
Jag tycker det är sunt att folk blir upprörda när ett enskilt antal stollar monterar ner den energiförsörjning som varit grunden för vår välfärd utan att ha en annan lösning.

Vad tycker du om det?

Elpriset kommer mycket sannolikt att vara betydligt högre än historiskt lång tid framöver.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har de kärnkraft?

Stor uppståndelse kring timpris nu i elbilsforum men märkligt nog inte av de som själv har elbil. :va

Problemet är högst marginellt för elbilister. Större för villaägare och störst för industri och företag.

Räknar vi med -30 i tre månader nu så lär elpriset bli fortsatt högt. Annars sannolikt inte. :)
Ja, jag håller med om att problemet är störst för villaägare, industri och företag.

Norge förefaller ha fördelen av att ha vattenkraft som är mer jämnt distribuerad över landet, sett till var människor bor och överföringskapacitet samt dessutom ett elbehov som i förhållande till detta som gör att de i huvudsak kan försörja sig med vattenkraft. Nederländerna antar jag gynnas av att de helt enkelt inte har samma uppvärmningsbehov som Sverige. För svensk del har vi inte samma förutsättningar.

Givet Sveriges förutsättningar skall man förstås kritisera det som kritiseras bör och då kan jag inte riktigt se att nedläggningen av kärnkraften är rationellt, åtminstone inte sett utifrån NÄR detta gjorts. Bra med satsning på vind- och solenergi, men vi måste fortfarande klara kalla vinterdagar, hålla oss självförsörjande och få människors elpriser på en rimlig nivå.

Jag önskar att fler får möjlighet att gå över till elbil och kan köra till ett rimligt pris, men jag kan inte riktigt se att det är sådan politik som bedrivs just nu. I övrigt anser jag att människor fritt skall kunna välja vad som passar dem bäst. Det är politikers och bil-/mc-tillverkares uppgift att göra deras erbjudande attraktivt. Vad gäller MC föredrar jag bensindrivet alla dagar i veckan, än så länge.
 
Last edited by a moderator:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Har de kärnkraft?

Stor uppståndelse kring timpris nu i elbilsforum men märkligt nog inte av de som själv har elbil. :va

Problemet är högst marginellt för elbilister. Större för villaägare och störst för industri och företag.

Räknar vi med -30 i tre månader nu så lär elpriset bli fortsatt högt. Annars sannolikt inte. :)
Det är väl klart att det väcker en del uppståndelse när det periodvis är dyrare att ladda elbilen än tanka en ICE-bil. Det måste väl även du, min Brooklyn, tycka är upprörande?

För varje krona extra per kwh kostar det 4000kr/år(givet 2k mil) för en elbilsägare. Inte kul att få den oväntade utgiften på transportkontot.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det är väl klart att det väcker en del uppståndelse när det periodvis är dyrare att ladda elbilen än tanka en ICE-bil. Det måste väl även du, min Brooklyn, tycka är upprörande?

För varje krona extra per kwh kostar det 4000kr/år(givet 2k mil) för en elbilsägare. Inte kul att få den oväntade utgiften på transportkontot.

Det som är riktigt upprörande är att det absolut inte behöver vara såhär.
Varför är det viktigt med elpriser som ruinerar folks julklappsbudgetar?
Det finns ingen som helst motsättning mellan att bygga ut sol/vindkraft och bibehållen kärnkraft. Om kärnkraften är dyr och dålig kommer den att konkurreras ut helt enkelt, eller tvärtom.
Personligen har jag sådan tur att elpriset påverkar min egen budget för lite för att det skall vara ett problem att prata om, men långtifrån alla har det så.

Varför skall vi ha situationer där staten inte kan erbjuda en infrastruktur som svarar upp mot investeringsvilja? Det är ju fullständigt absurt då det är fullständigt onödigt och bara ett resultat av dumhet, inkompetens och grandiosa självbilder från politiska broilers.

Alla ska med sa han...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Min gissning är att regeringen ganska omgående kommer börja distansera sig från alla beslut som skapat detta "cluster fuck".
Frågan är hur bara?
-MP höll oss tillbaka?
-Vi var naiva?
-Vi såg det inte komma?
-Norge har lagt ledning till UK?
-Den oväntade kölden i Nikkaluokta?
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Min gissning är att regeringen ganska omgående kommer börja distansera sig från alla beslut som skapat detta "cluster fuck".
Frågan är hur bara?
-MP höll oss tillbaka?
-Vi var naiva?
-Vi såg det inte komma?
-Norge har lagt ledning till UK?
-Den oväntade kölden i Nikkaluokta?

Du menar att sossarna plockar fram sin välkända handlingskraft?
Det hade vart oerhört trevligt men nu är de väl lite i hörnet hur de än gör. Om man på allvar backar och t.ex. vevar igång Ringhals för fullt igen, eller liknande. Då kommer det bli ett jäkla liv från MP med flera, vilket kostar röster. Gör man inte något drastiskt kommer det bli ett jäkla liv från villaägare, elbilister mm, vilket kostar röster.
Maggan kommer att ha en knepig vinter.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Du menar att sossarna plockar fram sin välkända handlingskraft?
Det hade vart oerhört trevligt men nu är de väl lite i hörnet hur de än gör. Om man på allvar backar och t.ex. vevar igång Ringhals för fullt igen, eller liknande. Då kommer det bli ett jäkla liv från MP med flera, vilket kostar röster. Gör man inte något drastiskt kommer det bli ett jäkla liv från villaägare, elbilister mm, vilket kostar röster.
Maggan kommer att ha en knepig vinter.
Så är det.
Eftersom inget av detta kommer att lösas i det närmaste kommer så många drabbas.
Viktigt då att inte vara den som skapade situationen.
Att som S brukar göra, skicka på utredning och lova lösning senare, kommer inte räcka denna gång.
S måste så långt bort från detta som dom bara kan för att ha en chans om åtta månader.
Väljarnas minne är kort men inte så kort.
Så jag gissar som sagt att det kommer bli ett skapligt skådespel framöver från S.

Som vanligt bara mina två.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
1. Det är åt helvete att stänga fungerande kärnkraft av ideologiska skäl. Och det är väl en av huvudanledningarna till både elpris och flaskhalsar.

2. Det har föga eller inget med elbilar att göra.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jajaja, åter till bilar inte bränsle nu era virrpannor. Har ni alzheimers eller bara jävligt dålig läsförståelse?

Nu är goda råd, dyra. Ja dyrt är det. Men oavsett, tittat länge och väl på BMW i4 M50. Vad jag ser är dock lite av en miss. Att bygga på en konventionell platta. Är det så svårt att byta till platt golv och frontförvaring?!
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Håller kanske inte helt med om att elförsörjning och möjlighet till utbyggnad av laddnätverk är ett ämne frikopplat från elbilar.

Jag har dock inte tittat i detalj på BMWs nyaste alster i elbilsvärlden. Men det jag sett är att när de mer än ett decennium efter lanseringen av i3, som var byggd som en ren elbil, backat från den linjen och bygger något på en ICE-plattform.
Resultatet verkar som saft utan detaljkoll vara att man är lite dyrare för lite mindre på nästan alla populära mätpunkter.

Hur man hamnade i det vet bara BMW.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
BMW måste ju precis som tex Porsche och MB vara dyrare för att kunderna skall köpa dem. De kan inte konkurrera med kinesiska okända billighetsmärken.

Problemet är bara att då måste de leverera, vilket inte är enkelt när man tittat åt andra hållet i tio år.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
BMW måste ju precis som tex Porsche och MB vara dyrare för att kunderna skall köpa dem. De kan inte konkurrera med kinesiska okända billighetsmärken.

Problemet är bara att då måste de leverera, vilket inte är enkelt när man tittat åt andra hållet i tio år.

Fast de har ju inte gjort det, de släppte som sagt i3 för en evighet sedan. En bil bygg som en ren elbil. Ful och lite udda men tekniskt kompetent redan då.
Hade man tagit vara på det kunde man helt säkert haft både en och två Tesla-konkurrenter idag, nu är jag tveksam.
Att ha Ionity som draghjälp är en klen tröst i det sammanhanget.
 

Raderad medlem 51742

Guest
BMW i4 bygger på en mer traditionell plattform som även används till förbränningsmotorer. Det sätter begränsningar för hur mycket som går att göra vad gäller platt golv, frunk osv, jämfört med om plattformen varit helt optimerad för eldrift från början. Att ta fram en helt ny plattform är en enorm grej, inte minst eftersom det även är en investering i en ny fabrik och hela ekosystemet med underleverantörer osv.

i3 byggde på en ren elbilsplattform, men den bilen var också enormt dyr att producera, inte minst med tanke på att det inte gick att bygga andra bilmodeller på samma lina.

Vi lär nog få se BMW-modeller som bygger på rena elbilsplattformar framöver, men de har antagligen varit sena med att dra igång investeringarna i dessa plattformar därför att de räknat med att behöva ha en mix av elbilar, hybrider och ICE-bilar och då måste ha fabriker som kan producera dessa på samma lina, med en flexibilitet så att de kan anpassa volymerna till efterfrågan. Att satsa på en ren elbilsplattform för i4, givet att detta i såna fall hade behövt vara ett beslut som togs för flera år sedan, skulle jag tro att BMW såg som för stor risk där och då. Inte minst med tanke på att ifall man skulle gå "all-in" på elbilar direkt skulle man antagligen också få en enorm utmaning att kunna förse produktionen med tillräckliga volymer av batterier, elmotorer osv.
 
Last edited by a moderator:

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
BMW i4 bygger på en mer traditionell plattform som även används till förbränningsmotorer. Det sätter begränsningar för hur mycket som går att göra vad gäller platt golv, frunk osv, jämfört med om plattformen varit helt optimerad för eldrift från början. Att ta fram en helt ny plattform är en enorm grej, inte minst eftersom det även är en investering i en ny fabrik och hela ekosystemet med underleverantörer osv.

i3 byggde på en ren elbilsplattform, men den bilen var också enormt dyr att producera, inte minst med tanke på att det inte gick att bygga andra bilmodeller på samma lina.

Vi lär nog få se BMW-modeller som bygger på rena elbilsplattformar framöver, men de har antagligen varit sena med att dra igång investeringarna i dessa plattformar därför att de räknat med att behöva ha en mix av elbilar, hybrider och ICE-bilar och då måste ha fabriker som kan producera dessa på samma lina, med en flexibilitet så att de kan anpassa volymerna till efterfrågan. Att satsa på en ren elbilsplattform för i4, givet att detta i såna fall hade behövt vara ett beslut som togs för flera år sedan, skulle jag tro att BMW såg som för stor risk där och då. Inte minst med tanke på att ifall man skulle gå "all-in" på elbilar direkt skulle man antagligen också få en enorm utmaning att kunna förse produktionen med tillräckliga volymer av batterier, elmotorer osv.

Ligger mycket i det.
Därmed tror jag att det är stor risk att en del etablerade tillverkare vars styrka är, eller har varit snarare, förmågan att bygga stora plattformar inkluderande allt från konstruktion till försäljning och service.
En sådan verksamhet är väldigt svår att ställa om, inte minst kulturellt, när det dyker upp konkurrenter utan historia och befintliga plattformar som kan bygga precis det de vill, hur de vill, utan att ställa om ett skit.
Att samma team av ingenjörer som gjort på "samma" sätt i en evighet skall ställa om och göra allt annorlunda är naivt. Även om de faktiska kompetenserna och färdigheterna är de samma.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Ligger mycket i det.
Därmed tror jag att det är stor risk att en del etablerade tillverkare vars styrka är, eller har varit snarare, förmågan att bygga stora plattformar inkluderande allt från konstruktion till försäljning och service.
En sådan verksamhet är väldigt svår att ställa om inte minst kulturellt när det dyker upp konkurrenter utan historia och befintliga plattformar som kan bygga precis det de vill, hur de vill utan att ställa om ett skit.
Att samma team av ingenjörer som gjort på "samma" sätt i en evighet skall ställa om och göra allt annorlunda är naivt. Även om de faktiska kompetenserna och färdigheterna är de samma.
Ja, det är en helt enorm förändring som sker i bilbranschen nu.

  • Elektrifiering och utfasning av förbränningsmotorer
  • Självkörande bilar
  • Uppkopplade och smarta bilar
  • Nya sätt att köpa/äga bil, där en digital köpupplevelse ersätter traditionella återförsäljare
Allt detta kräver enorma investeringar och delvis helt nya kompetenser som man inte haft förut. Dessutom måste förändringen ske väldigt snabbt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

"Svenska Kraftnät får in miljarder på elprisskillnader i landet. Pengarna går till underhåll och investeringar som ska sänka kostnaden för hela landet – men skåningarna betalar överlägset mest för det.
– Det här är ett ett tecken på att någonting är fel, säger KTH-forskaren Lina Bertling Tjernberg.""

"Skillnaderna i vad olika delar av landet betalar för sin el har varit ovanligt stor de senaste två åren. Under hösten som varit har kunder i södra Sverige stundtals fått betala en bra bit över det dubbla mot vad kunder i norr betalar.
Detta har gjort att Svenska Kraftnät har dragit in miljarder, visar statistik som DN fått ut från det statliga affärsverket.
Bara i september och oktober har Svenska Kraftnät fått in mer än fem miljarder kronor genom de så kallade kapacitetsavgifterna. Det är mer än vad de fick under hela 2018 och 2019."

"När produktionen i södra Sverige inte räcker till skickar man el från norra Sverige genom ledningar i det så kallade stamnätet, som Svenska Kraftnät förvaltar.
Eftersom den elen är billigare än den lokala elen i södra Sverige så uppstår en mellanskillnad. Det är den som tillfaller Svenska Kraftnät och kallas för kapacitetsavgift."
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top