BMW i4 bygger på en mer traditionell plattform som även används till förbränningsmotorer. Det sätter begränsningar för hur mycket som går att göra vad gäller platt golv, frunk osv, jämfört med om plattformen varit helt optimerad för eldrift från början. Att ta fram en helt ny plattform är en enorm grej, inte minst eftersom det även är en investering i en ny fabrik och hela ekosystemet med underleverantörer osv.
i3 byggde på en ren elbilsplattform, men den bilen var också enormt dyr att producera, inte minst med tanke på att det inte gick att bygga andra bilmodeller på samma lina.
Vi lär nog få se BMW-modeller som bygger på rena elbilsplattformar framöver, men de har antagligen varit sena med att dra igång investeringarna i dessa plattformar därför att de räknat med att behöva ha en mix av elbilar, hybrider och ICE-bilar och då måste ha fabriker som kan producera dessa på samma lina, med en flexibilitet så att de kan anpassa volymerna till efterfrågan. Att satsa på en ren elbilsplattform för i4, givet att detta i såna fall hade behövt vara ett beslut som togs för flera år sedan, skulle jag tro att BMW såg som för stor risk där och då. Inte minst med tanke på att ifall man skulle gå "all-in" på elbilar direkt skulle man antagligen också få en enorm utmaning att kunna förse produktionen med tillräckliga volymer av batterier, elmotorer osv.