Elbil eller inte?

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Lade förra veckan in en beställning på en MG ZS Ev, leasing 36 mån, 2975/mån.
Frugans sura Mondeo måste bytas till något mindre och snålare. Hon kör ca 2000 mil/år till jobb, ungarna till skola samt mycket "ska bara till stan o...". Laddbox måste ju monteras naturligtvis men primärt kommer jag att ladda den på mitt jobb ca två ggr per vecka då vi har gratis laddning. Äger även en Transporter T5 TDI som får agera kort-rese-bil och transportera racehoj bil.
Provade - 21 modellen innan jag bestämde mig och var faktiskt grymt imponerad av vad kineserna skruvat ihop, - 22 ska vara ännu bättre o fick mail från bilnasaren att den nu fanns för provkörning. Kina eller ej, ekonomin i den bilen är svår att slå..
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Lade förra veckan in en beställning på en MG ZS Ev, leasing 36 mån, 2975/mån.
Frugans sura Mondeo måste bytas till något mindre och snålare. Hon kör ca 2000 mil/år till jobb, ungarna till skola samt mycket "ska bara till stan o...". Laddbox måste ju monteras naturligtvis men primärt kommer jag att ladda den på mitt jobb ca två ggr per vecka då vi har gratis laddning. Äger även en Transporter T5 TDI som får agera kort-rese-bil och transportera racehoj bil.
Provade - 21 modellen innan jag bestämde mig och var faktiskt grymt imponerad av vad kineserna skruvat ihop, - 22 ska vara ännu bättre o fick mail från bilnasaren att den nu fanns för provkörning. Kina eller ej, ekonomin i den bilen är svår att slå..
Är 2975:- räknat på 2000 mil eller bara 1000?
Jag har inte sett vad de tar för övermilen.
De hushåll jag har sett att de skaffat en elbil som andrabil har tenderat att köra elbil nästan överallt.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Är 2975:- räknat på 2000 mil eller bara 1000?
Jag har inte sett vad de tar för övermilen.
De hushåll jag har sett att de skaffat en elbil som andrabil har tenderat att köra elbil nästan överallt.
Basicmodellen som faktiskt har det mesta i utrustning förutom fuskläder och panoramatak. 2000 mil/år och matalliclack ökar 350 resp 130 per månad. Övermil kostar 12.50/mil.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Är 2975:- räknat på 2000 mil eller bara 1000?
Jag har inte sett vad de tar för övermilen.
De hushåll jag har sett att de skaffat en elbil som andrabil har tenderat att köra elbil nästan överallt.
Självklart ska denna bilen gå 2000 mil/år då vi kommer att ha nästan 0:- i milkostnad?. Kändes väldigt gammalt att dra igång T5 dieseln när jag hade lämnat tillbaka MG:n efter provkörningen o vant mig vid att rulla iväg ljudlöst.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är väl bara ställa dit ett dieselelverk som kan ladda bilarna över natten..?

 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det är väl bara ställa dit ett dieselelverk som kan ladda bilarna över natten..?


Det är lite märkligt då vi enligt gällande doktrin inte har några som helst svagheter i vare sig nät eller produktion av el.
Och hur det än är så är det i alla fall inte kopplat till kärnkraft.

En annan lika märklig omständighet är att vi har rekordhögt elpris samtidigt som Ringhals stängt av för servicejobb. Att det kan slumpa sig så?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väl bara ställa dit ett dieselelverk som kan ladda bilarna över natten..?


En entreprenör skulle nog tjäna in dagshyran på en sån ganska lätt.

Vore en ganska skojsigt jobb, att ta betalt av skidsemestrande miljömuppar för att ladda deras elbilar med el producerad av diesel och jag gissar att även stora elverk saknar efterbehandling av avgaserna.

Dessutom borde det väl gå att få tag på kortterminaler för betalningen så man själv kan vara i backen och åka sidor större delen av tiden.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
En entreprenör skulle nog tjäna in dagshyran på en sån ganska lätt.

Vore en ganska skojsigt jobb, att ta betalt av skidsemestrande miljömuppar för att ladda deras elbilar med el producerad av diesel och jag gissar att även stora elverk saknar efterbehandling av avgaserna.

Dessutom borde det väl gå att få tag på kortterminaler för betalningen så man själv kan vara i backen och åka sidor större delen av tiden.

Tror att det kommer bli så att säga, ett jävla liv, på hotellägare mfl som mer eller mindre måste erbjuda någon form av laddning till sina gäster inom en mycket kort framtid.
Kan man då inte investera i förespråkad teknik för att infrastrukturen inte håller för det, då kommer det bli ganska många "Vad fan får jag för pengarna". Med all rätt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Björkliden installerar nu Tesla Supercharger, närmare bestämt TRE stycken - just pga för dålig kapacitet.

Skidanläggningarna generellt har ju rejält med elkapacitet över när liftarna inte går, så laddning nattetid borde ju kunna gå att ordna utan någon större uppgradering av elnätet. En vanlig ankarlift är nog säkert 100 kW, en gondollift snarare 1000 kW. Ett större liftsystem med 20-50 liftar av olika slag ger ju duktigt med kapacitetsmarginal när backen stänger.

Nu är ju Kittelfjäll lite speciellt av många skäl då det är litet och ligger långt ifrån ära och redlighet, men deras fyra liftar är då två långa ankarliftar och två små barnliftar.

Räknar vi lågt:150 kW på de två större och bara 50 kW på de mindre så finns det 400 kW effekt att ta i anspråk. Det räcker till 36 st 11kW destinationsladdare eller 50 st 8 kW dito. Eller 100 st destinationsladdare parvis med lastbalansering. Ensam får du 8 kW, är grannen där får du 4 kW. Det räcker gott över natten/helgen till fullt batteri.
Gissar att det är så att hotellet inte har el, medan liftarna har det. Olika bolag. Läge för en deal?

Den andra delen av frågan är den totala utbyggnaden av elkonsumtion i området. I Kittelfjäll (liksom i Hevaman) byggs det massor av nya hus, det handlar om hundratals tomter och gissningsvis så handlar det stora problemet om själva ledningskapaciteten till Kittelfjäll (kolla kartan).

Men det som många verkar missa är att det kommer många elbilar till Kittelfjäll, trots att det ligger där det gör. Konstigt, när bara diesel funkar i fjällen på vintern... :hihi
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har man inte buffertar lokalt vid laddstationerna? , har inte drabbats av elbilsjukan utan är fullt frisk :tummenupp
i USA har man det på sina ställen, gärna tillsammans med solceller på taket. Jag tror att man möjligen har det även i Tyskland på sina håll.

Men det är absolut en bra komponent för att minska den omedelbara effektbelastningen på elnätet. Hade man haft en 50 kWh ståendes i källaren på huset kombinerat med solceller på taket hade jag kunnat säkra ned till 10A huvudsäkring utan problem... och om alla gör det så är problemet borta med effektbrist vissa timmar vintertid. Lastbalansering.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Björkliden installerar nu Tesla Supercharger, närmare bestämt TRE stycken - just pga för dålig kapacitet.

Skidanläggningarna generellt har ju rejält med elkapacitet över när liftarna inte går, så laddning nattetid borde ju kunna gå att ordna utan någon större uppgradering av elnätet. En vanlig ankarlift är nog säkert 100 kW, en gondollift snarare 1000 kW. Ett större liftsystem med 20-50 liftar av olika slag ger ju duktigt med kapacitetsmarginal när backen stänger.

Nu är ju Kittelfjäll lite speciellt av många skäl då det är litet och ligger långt ifrån ära och redlighet, men deras fyra liftar är då två långa ankarliftar och två små barnliftar.

Räknar vi lågt:150 kW på de två större och bara 50 kW på de mindre så finns det 400 kW effekt att ta i anspråk. Det räcker till 36 st 11kW destinationsladdare eller 50 st 8 kW dito. Eller 100 st destinationsladdare parvis med lastbalansering. Ensam får du 8 kW, är grannen där får du 4 kW. Det räcker gott över natten/helgen till fullt batteri.
Kan inte någon maila och berättaför dem och Vattenfall att de bara behöver lastbalansera lite så kan alla ladda sina elbilar samtidigt... ?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Skulle vara intressant att veta hur folk tror att kostnaden för deras totala energibehov kommer utvecklas närmaste åren, räknat i andelen av hushållets disponibla inkomst som kommer gå till el, bränsle osv.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
i USA har man det på sina ställen, gärna tillsammans med solceller på taket. Jag tror att man möjligen har det även i Tyskland på sina håll.

Men det är absolut en bra komponent för att minska den omedelbara effektbelastningen på elnätet. Hade man haft en 50 kWh ståendes i källaren på huset kombinerat med solceller på taket hade jag kunnat säkra ned till 10A huvudsäkring utan problem... och om alla gör det så är problemet borta med effektbrist vissa timmar vintertid. Lastbalansering.
Jag tycker nog faktiskt att du har lite väl rosa glasögon på dig.
Jag skulle nog kunna ha 10kW solpaneler på taket men när det snöar blir det dålig verkningsgrad, och är det en solig dag så är det några timmar som det kan ge lite påfyllning vintertid.
Antalet soltimmar oktober till mars är inte jättemånga hos oss.
Och 10a huvudsäkring skiter sig direkt när det varit skitväder några dagar, 50kWh räcker ju inte i en evighet.
Jag tror din argumentation skulle vinna på att vara lite mer realistisk.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Skulle vara intressant att veta hur folk tror att kostnaden för deras totala energibehov kommer utvecklas närmaste åren, räknat i andelen av hushållets disponibla inkomst som kommer gå till el, bränsle osv.
Vi har fast pris i ytterligare ett år så elen blir ett orosmoment först nästa höst.
Ena bilen är laddhybrid så den går billigt 80% av körsträckan. Även när den går i hybridläge på långresor är det billigt. 20:-/L för soppan är inte det som knäcker vår budget.
Husbilen som mest går till bandagar går så få mil per år så även där är inte högt soppapris skrämmande.
Värst är vår fina "miljöbil" Etanlbilen där E85/E75 nu varit dyrare än E10 + ca 30% högre förbrukning. Så där skiter vi i miljön och kör E10. Det blir inte många mil i månaden på den i normalfallet.

Så summerat så kommer elprisångesten att slå till november 2022, till dess är det lugnt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tycker nog faktiskt att du har lite väl rosa glasögon på dig.
Jag skulle nog kunna ha 10kW solpaneler på taket men när det snöar blir det dålig verkningsgrad, och är det en solig dag så är det några timmar som det kan ge lite påfyllning vintertid.
Antalet soltimmar oktober till mars är inte jättemånga hos oss.
Och 10a huvudsäkring skiter sig direkt när det varit skitväder några dagar, 50kWh räcker ju inte i en evighet.
Jag tror din argumentation skulle vinna på att vara lite mer realistisk.

Det är bara exempel… Huvudsäkringen är dimensionerad för max effektbehov, och hur långa stunder kör du motorvärmare, torktumlare, mikrougn och vanlig ugn samtidigt?

Jag pratar inte off grid nu utan bara stödsystem i huset för att klara toppbehovet den halvtimme jag behöver mest. Solceller mest för att de till låg kostnad matar in lite i taget hela tiden.

En kamrat har stuga rakt norrut från Kiruna sett. Off grid. Han har solceller som håller batteripacket laddat året om. Självklart väldigt lite december-januari men då är man sällan där.

Det är inga rosa glasögon och heller ingen detaljbeskrivning av en lämplig installation för samtliga invånare i Sverige… så det låg nog i din egen tolkning. :)
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
i USA har man det på sina ställen, gärna tillsammans med solceller på taket. Jag tror att man möjligen har det även i Tyskland på sina håll.

Men det är absolut en bra komponent för att minska den omedelbara effektbelastningen på elnätet. Hade man haft en 50 kWh ståendes i källaren på huset kombinerat med solceller på taket hade jag kunnat säkra ned till 10A huvudsäkring utan problem... och om alla gör det så är problemet borta med effektbrist vissa timmar vintertid. Lastbalansering.

Tyvärr är det så att det tekniskt sett är en fantastisk lösning men batterilagring är långt ifrån gångbart ekonomiskt. Runt 500kWh kostar ca 4,5mkr. Plus moms.

Att vi i Sverige idag på allvar pratar om att hålla igen på investeringar för att staten inte kan leverera elnät är precis inget annat än patetiskt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Liftarna går dagtid men på natten lär det ju gå åt mer el till att värma alla bostäder så jag är inte så säker på att tillgången på ström är högre under natten.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Självklart skall man nyttja en lastbalanserande funktion för att kunna få upp fler laddpunkter på samma last.
Men som sagt, hur kan man misslyckas så kapitalt att vi alltså står inför faktum att samhällskontraktet brister fullständigt trots ett evigt påpekande från alla möjliga håll?
Förnekande modell Towatt känns lite passé då.
 
Last edited:
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top