Elbil eller inte?

Lade förra veckan in en beställning på en MG ZS Ev, leasing 36 mån, 2975/mån.
Frugans sura Mondeo måste bytas till något mindre och snålare. Hon kör ca 2000 mil/år till jobb, ungarna till skola samt mycket "ska bara till stan o...". Laddbox måste ju monteras naturligtvis men primärt kommer jag att ladda den på mitt jobb ca två ggr per vecka då vi har gratis laddning. Äger även en Transporter T5 TDI som får agera kort-rese-bil och transportera racehoj bil.
Provade - 21 modellen innan jag bestämde mig och var faktiskt grymt imponerad av vad kineserna skruvat ihop, - 22 ska vara ännu bättre o fick mail från bilnasaren att den nu fanns för provkörning. Kina eller ej, ekonomin i den bilen är svår att slå..
 
Lade förra veckan in en beställning på en MG ZS Ev, leasing 36 mån, 2975/mån.
Frugans sura Mondeo måste bytas till något mindre och snålare. Hon kör ca 2000 mil/år till jobb, ungarna till skola samt mycket "ska bara till stan o...". Laddbox måste ju monteras naturligtvis men primärt kommer jag att ladda den på mitt jobb ca två ggr per vecka då vi har gratis laddning. Äger även en Transporter T5 TDI som får agera kort-rese-bil och transportera racehoj bil.
Provade - 21 modellen innan jag bestämde mig och var faktiskt grymt imponerad av vad kineserna skruvat ihop, - 22 ska vara ännu bättre o fick mail från bilnasaren att den nu fanns för provkörning. Kina eller ej, ekonomin i den bilen är svår att slå..
Är 2975:- räknat på 2000 mil eller bara 1000?
Jag har inte sett vad de tar för övermilen.
De hushåll jag har sett att de skaffat en elbil som andrabil har tenderat att köra elbil nästan överallt.
 
Är 2975:- räknat på 2000 mil eller bara 1000?
Jag har inte sett vad de tar för övermilen.
De hushåll jag har sett att de skaffat en elbil som andrabil har tenderat att köra elbil nästan överallt.
Basicmodellen som faktiskt har det mesta i utrustning förutom fuskläder och panoramatak. 2000 mil/år och matalliclack ökar 350 resp 130 per månad. Övermil kostar 12.50/mil.
 
Är 2975:- räknat på 2000 mil eller bara 1000?
Jag har inte sett vad de tar för övermilen.
De hushåll jag har sett att de skaffat en elbil som andrabil har tenderat att köra elbil nästan överallt.
Självklart ska denna bilen gå 2000 mil/år då vi kommer att ha nästan 0:- i milkostnad?. Kändes väldigt gammalt att dra igång T5 dieseln när jag hade lämnat tillbaka MG:n efter provkörningen o vant mig vid att rulla iväg ljudlöst.
 
Det är väl bara ställa dit ett dieselelverk som kan ladda bilarna över natten..?

 
Det är väl bara ställa dit ett dieselelverk som kan ladda bilarna över natten..?


Det är lite märkligt då vi enligt gällande doktrin inte har några som helst svagheter i vare sig nät eller produktion av el.
Och hur det än är så är det i alla fall inte kopplat till kärnkraft.

En annan lika märklig omständighet är att vi har rekordhögt elpris samtidigt som Ringhals stängt av för servicejobb. Att det kan slumpa sig så?
 
Det är väl bara ställa dit ett dieselelverk som kan ladda bilarna över natten..?


En entreprenör skulle nog tjäna in dagshyran på en sån ganska lätt.

Vore en ganska skojsigt jobb, att ta betalt av skidsemestrande miljömuppar för att ladda deras elbilar med el producerad av diesel och jag gissar att även stora elverk saknar efterbehandling av avgaserna.

Dessutom borde det väl gå att få tag på kortterminaler för betalningen så man själv kan vara i backen och åka sidor större delen av tiden.
 
En entreprenör skulle nog tjäna in dagshyran på en sån ganska lätt.

Vore en ganska skojsigt jobb, att ta betalt av skidsemestrande miljömuppar för att ladda deras elbilar med el producerad av diesel och jag gissar att även stora elverk saknar efterbehandling av avgaserna.

Dessutom borde det väl gå att få tag på kortterminaler för betalningen så man själv kan vara i backen och åka sidor större delen av tiden.

Tror att det kommer bli så att säga, ett jävla liv, på hotellägare mfl som mer eller mindre måste erbjuda någon form av laddning till sina gäster inom en mycket kort framtid.
Kan man då inte investera i förespråkad teknik för att infrastrukturen inte håller för det, då kommer det bli ganska många "Vad fan får jag för pengarna". Med all rätt.
 
Björkliden installerar nu Tesla Supercharger, närmare bestämt TRE stycken - just pga för dålig kapacitet.

Skidanläggningarna generellt har ju rejält med elkapacitet över när liftarna inte går, så laddning nattetid borde ju kunna gå att ordna utan någon större uppgradering av elnätet. En vanlig ankarlift är nog säkert 100 kW, en gondollift snarare 1000 kW. Ett större liftsystem med 20-50 liftar av olika slag ger ju duktigt med kapacitetsmarginal när backen stänger.

Nu är ju Kittelfjäll lite speciellt av många skäl då det är litet och ligger långt ifrån ära och redlighet, men deras fyra liftar är då två långa ankarliftar och två små barnliftar.

Räknar vi lågt:150 kW på de två större och bara 50 kW på de mindre så finns det 400 kW effekt att ta i anspråk. Det räcker till 36 st 11kW destinationsladdare eller 50 st 8 kW dito. Eller 100 st destinationsladdare parvis med lastbalansering. Ensam får du 8 kW, är grannen där får du 4 kW. Det räcker gott över natten/helgen till fullt batteri.
Gissar att det är så att hotellet inte har el, medan liftarna har det. Olika bolag. Läge för en deal?

Den andra delen av frågan är den totala utbyggnaden av elkonsumtion i området. I Kittelfjäll (liksom i Hevaman) byggs det massor av nya hus, det handlar om hundratals tomter och gissningsvis så handlar det stora problemet om själva ledningskapaciteten till Kittelfjäll (kolla kartan).

Men det som många verkar missa är att det kommer många elbilar till Kittelfjäll, trots att det ligger där det gör. Konstigt, när bara diesel funkar i fjällen på vintern... :hihi
 
Har man inte buffertar lokalt vid laddstationerna? , har inte drabbats av elbilsjukan utan är fullt frisk :tummenupp
i USA har man det på sina ställen, gärna tillsammans med solceller på taket. Jag tror att man möjligen har det även i Tyskland på sina håll.

Men det är absolut en bra komponent för att minska den omedelbara effektbelastningen på elnätet. Hade man haft en 50 kWh ståendes i källaren på huset kombinerat med solceller på taket hade jag kunnat säkra ned till 10A huvudsäkring utan problem... och om alla gör det så är problemet borta med effektbrist vissa timmar vintertid. Lastbalansering.
 
Björkliden installerar nu Tesla Supercharger, närmare bestämt TRE stycken - just pga för dålig kapacitet.

Skidanläggningarna generellt har ju rejält med elkapacitet över när liftarna inte går, så laddning nattetid borde ju kunna gå att ordna utan någon större uppgradering av elnätet. En vanlig ankarlift är nog säkert 100 kW, en gondollift snarare 1000 kW. Ett större liftsystem med 20-50 liftar av olika slag ger ju duktigt med kapacitetsmarginal när backen stänger.

Nu är ju Kittelfjäll lite speciellt av många skäl då det är litet och ligger långt ifrån ära och redlighet, men deras fyra liftar är då två långa ankarliftar och två små barnliftar.

Räknar vi lågt:150 kW på de två större och bara 50 kW på de mindre så finns det 400 kW effekt att ta i anspråk. Det räcker till 36 st 11kW destinationsladdare eller 50 st 8 kW dito. Eller 100 st destinationsladdare parvis med lastbalansering. Ensam får du 8 kW, är grannen där får du 4 kW. Det räcker gott över natten/helgen till fullt batteri.
Kan inte någon maila och berättaför dem och Vattenfall att de bara behöver lastbalansera lite så kan alla ladda sina elbilar samtidigt... ?
 
Skulle vara intressant att veta hur folk tror att kostnaden för deras totala energibehov kommer utvecklas närmaste åren, räknat i andelen av hushållets disponibla inkomst som kommer gå till el, bränsle osv.
 
i USA har man det på sina ställen, gärna tillsammans med solceller på taket. Jag tror att man möjligen har det även i Tyskland på sina håll.

Men det är absolut en bra komponent för att minska den omedelbara effektbelastningen på elnätet. Hade man haft en 50 kWh ståendes i källaren på huset kombinerat med solceller på taket hade jag kunnat säkra ned till 10A huvudsäkring utan problem... och om alla gör det så är problemet borta med effektbrist vissa timmar vintertid. Lastbalansering.
Jag tycker nog faktiskt att du har lite väl rosa glasögon på dig.
Jag skulle nog kunna ha 10kW solpaneler på taket men när det snöar blir det dålig verkningsgrad, och är det en solig dag så är det några timmar som det kan ge lite påfyllning vintertid.
Antalet soltimmar oktober till mars är inte jättemånga hos oss.
Och 10a huvudsäkring skiter sig direkt när det varit skitväder några dagar, 50kWh räcker ju inte i en evighet.
Jag tror din argumentation skulle vinna på att vara lite mer realistisk.
 
Skulle vara intressant att veta hur folk tror att kostnaden för deras totala energibehov kommer utvecklas närmaste åren, räknat i andelen av hushållets disponibla inkomst som kommer gå till el, bränsle osv.
Vi har fast pris i ytterligare ett år så elen blir ett orosmoment först nästa höst.
Ena bilen är laddhybrid så den går billigt 80% av körsträckan. Även när den går i hybridläge på långresor är det billigt. 20:-/L för soppan är inte det som knäcker vår budget.
Husbilen som mest går till bandagar går så få mil per år så även där är inte högt soppapris skrämmande.
Värst är vår fina "miljöbil" Etanlbilen där E85/E75 nu varit dyrare än E10 + ca 30% högre förbrukning. Så där skiter vi i miljön och kör E10. Det blir inte många mil i månaden på den i normalfallet.

Så summerat så kommer elprisångesten att slå till november 2022, till dess är det lugnt.
 
Jag tycker nog faktiskt att du har lite väl rosa glasögon på dig.
Jag skulle nog kunna ha 10kW solpaneler på taket men när det snöar blir det dålig verkningsgrad, och är det en solig dag så är det några timmar som det kan ge lite påfyllning vintertid.
Antalet soltimmar oktober till mars är inte jättemånga hos oss.
Och 10a huvudsäkring skiter sig direkt när det varit skitväder några dagar, 50kWh räcker ju inte i en evighet.
Jag tror din argumentation skulle vinna på att vara lite mer realistisk.

Det är bara exempel… Huvudsäkringen är dimensionerad för max effektbehov, och hur långa stunder kör du motorvärmare, torktumlare, mikrougn och vanlig ugn samtidigt?

Jag pratar inte off grid nu utan bara stödsystem i huset för att klara toppbehovet den halvtimme jag behöver mest. Solceller mest för att de till låg kostnad matar in lite i taget hela tiden.

En kamrat har stuga rakt norrut från Kiruna sett. Off grid. Han har solceller som håller batteripacket laddat året om. Självklart väldigt lite december-januari men då är man sällan där.

Det är inga rosa glasögon och heller ingen detaljbeskrivning av en lämplig installation för samtliga invånare i Sverige… så det låg nog i din egen tolkning. :)
 
i USA har man det på sina ställen, gärna tillsammans med solceller på taket. Jag tror att man möjligen har det även i Tyskland på sina håll.

Men det är absolut en bra komponent för att minska den omedelbara effektbelastningen på elnätet. Hade man haft en 50 kWh ståendes i källaren på huset kombinerat med solceller på taket hade jag kunnat säkra ned till 10A huvudsäkring utan problem... och om alla gör det så är problemet borta med effektbrist vissa timmar vintertid. Lastbalansering.

Tyvärr är det så att det tekniskt sett är en fantastisk lösning men batterilagring är långt ifrån gångbart ekonomiskt. Runt 500kWh kostar ca 4,5mkr. Plus moms.

Att vi i Sverige idag på allvar pratar om att hålla igen på investeringar för att staten inte kan leverera elnät är precis inget annat än patetiskt.
 
Självklart skall man nyttja en lastbalanserande funktion för att kunna få upp fler laddpunkter på samma last.
Men som sagt, hur kan man misslyckas så kapitalt att vi alltså står inför faktum att samhällskontraktet brister fullständigt trots ett evigt påpekande från alla möjliga håll?
Förnekande modell Towatt känns lite passé då.
 
Last edited:
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top