Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Närå, skillnaden är nog mest att 1. Det var ingen nyhet att ICE-bilar fick soppatorsk och 2. Reservdunk fixade biffen där = ingen bärgning…
Ja, folk med bensin/dieselbil kunde lösa sina bestyr utan bärgning alltså. Vad var klickbaitet? En sur gammal bensinare anno tidigt 2000-tal slickar i sig 1lit/timme. Folk med under 10lit kvar kanske inte var sådär många?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Problemet ligger väl också i att elbilsförarna ofta kör utan marginaler och litar blint på navigatorn som säger att dom kommer att sig hem eller till nästa laddare och minsann ha 5% kvar av batteriet.

Då är det bara att stänga av värmen när trafiken parkerar några timmar i sträng kyla.
Och när batteriet kyls av händer följande; kapaciteten sjunker. Så endera startar batterivärmaren eller så.. se föregående mening. Ett slags moment22?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Problemet ligger väl också i att elbilsförarna ofta kör utan marginaler och litar blint på navigatorn som säger att dom kommer att sig hem eller till nästa laddare och minsann ha 5% kvar av batteriet.

Då är det bara att stänga av värmen när trafiken parkerar några timmar i sträng kyla.

Helt klart är det nog större problem med bristande handhavande och planering för dåligt väder än med själva tekniken…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, folk med bensin/dieselbil kunde lösa sina bestyr utan bärgning alltså. Vad var klickbaitet? En sur gammal bensinare anno tidigt 2000-tal slickar i sig 1lit/timme. Folk med under 10lit kvar kanske inte var sådär många?

Clickbaitet var som vanligt ”elbil”, ungefär som när nån hybrid-BMW brinner…
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är ju trots allt ett aber vid mindre vanliga tillfällen. De flesta ICE-fordon med förare från generationer före curling-generationen har ju oftas en reservdunk i skuffen. Jag kör med en 5 liters alkylat som reservdunk. Lite otympligt att släpa med sig en bensingenerator i Teslan. Går det att ladda en urladdad elbil från en annan elbil?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hyundai ioniq 5 har tydligen typ 2-uttag för el till annat.

Det hade ju varit sjukt smart ifall man kunnat köra el bakvägen genom ordinarie uttag på alla elbilar…
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Sätt på Discovery där dom tar gamla bilar å bygger om dom till eldrift.. Skulle va någe för mig..
Äldre lättmekat utan finesser..
Det där är faktiskt en riktigt rolig ide som jag funderat på en del. Lite över min händighetsnivå, men nåt ska man ju göra om man överlever till pensionsåldern också. Kanske vore lämpligt att ställa undan nån fin liten äldre sportbil tills dess medan de fortfarande går att köpa. :unsure:
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Dilemmat på E6 är väl ärligt talat ett fullständigt ickeproblem?
Jag kan själv komma ihåg två liknande händelser under 30år, den sista inräknad.
Den tidigare hade samma dilemma 1996, fast inte med elbilar. Men tar bränslet slut blir det kallt oavsett.
Och nej, du har inte större marginaler med en diesel med 15 liter i tanken jämfört med en modern elbil. Snarare tvärtom.
Med en lite äldre elbil med litet batteri är du i riskzonen, men är det rimligt att välja bil med det som underlag?
Själv har jag trots idogt körande i en herrans massa år aldrig ens vart nära att bli sittande så länge. Tror att jag tar betydligt mycket större risker i andra livsval.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det är ju trots allt ett aber vid mindre vanliga tillfällen. De flesta ICE-fordon med förare från generationer före curling-generationen har ju oftas en reservdunk i skuffen. Jag kör med en 5 liters alkylat som reservdunk. Lite otympligt att släpa med sig en bensingenerator i Teslan. Går det att ladda en urladdad elbil från en annan elbil?

Har dom oftast det på riktigt? Har du något som helst underlag på det?
Jag känner ingen öht som åker runt med reservdunk och tror att det är mindre än 5% som har reserv med sig.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Och när batteriet kyls av händer följande; kapaciteten sjunker. Så endera startar batterivärmaren eller så.. se föregående mening. Ett slags moment22?

I normalfallet på väg hem från kontoret t.ex. vilket stämmer väl med E6-debaklet, har jag batteri nog för i vart fall 50 timmar varmhållning. I praktiken är det som sagt ett problem på den absolut yttersta marginalen.
Risken för driftstopp pga av kass kvalitet i kombination med komplex konstruktion för avgasrening är enormt mycket större än den att bli stående i ett dygn bakom en bulgar med sommardäck i snö.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det är ju trots allt ett aber vid mindre vanliga tillfällen. De flesta ICE-fordon med förare från generationer före curling-generationen har ju oftas en reservdunk i skuffen. Jag kör med en 5 liters alkylat som reservdunk. Lite otympligt att släpa med sig en bensingenerator i Teslan. Går det att ladda en urladdad elbil från en annan elbil?
Har för mig att den välkände norrmannen (tesla-björn) testade just en dylik bil. Full-laddad iofs, men det tog 3 dygn innan den fick slut på kräm.. Så problemet är just att folk kört med alldeles för lite kräm kvar. På vintern måste man ha mer marginal.
Mig veterligen finns det ingen V2V än, men man kan alltid "bogsera" en elbil som är satt på regen för att trycka i lite i batteriet så det hoppar igång.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har för mig att den välkände norrmannen (tesla-björn) testade just en dylik bil. Full-laddad iofs, men det tog 3 dygn innan den fick slut på kräm.. Så problemet är just att folk kört med alldeles för lite kräm kvar. På vintern måste man ha mer marginal.
Mig veterligen finns det ingen V2V än, men man kan alltid "bogsera" en elbil som är satt på regen för att trycka i lite i batteriet så det hoppar igång.
Skulle väl vara F-150 då?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Dilemmat på E6 är väl ärligt talat ett fullständigt ickeproblem?
Jag kan själv komma ihåg två liknande händelser under 30år, den sista inräknad.
Den tidigare hade samma dilemma 1996, fast inte med elbilar. Men tar bränslet slut blir det kallt oavsett.
Och nej, du har inte större marginaler med en diesel med 15 liter i tanken jämfört med en modern elbil. Snarare tvärtom.
Med en lite äldre elbil med litet batteri är du i riskzonen, men är det rimligt att välja bil med det som underlag?
Själv har jag trots idogt körande i en herrans massa år aldrig ens vart nära att bli sittande så länge. Tror att jag tar betydligt mycket större risker i andra livsval.

Ja, men de som kör på diesel brukar väl ha som vana att tanka fullt och det räcker ganska länge.
Jag kan ha fel men min bild av elbilsförare är att dom istället litar på färddatorn och att dom ska ta sig hem och kunna ladda.

Visst, det kan jag också göra ibland trots att jag kör på diesel men det händer inte ofta att jag kollar färddatorn och avståndet till destinationen för att jag vill tanka efter uträttat ärende istället för på vägen dit.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ja, men de som kör på diesel brukar väl ha som vana att tanka fullt och det räcker ganska länge.
Jag kan ha fel men min bild av elbilsförare är att dom istället litar på färddatorn och att dom ska ta sig hem och kunna ladda.

Visst, det kan jag också göra ibland trots att jag kör på diesel men det händer inte ofta att jag kollar färddatorn och avståndet till destinationen för att jag vill tanka efter uträttat ärende istället för på vägen dit.

Tvärtom skulle jag säga. I alla fall med mig som körmönsterexempel.
Med diesel/bensin tankar jag när det är slut, med elbilen startar jag normalt dagen på 80%. Risken för mig att bli stående tom på E6 skulle alltså vara betydligt större i ICE-bil.

De gånger jag långkör litar jag på navigatorn för att komma hem, men det gjorde jag före elbilen också ärligt talat.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Problemt på E6 nu är väl inte ett elbilsproblem eller fossilbilsproblem.
Det är ett problem med idioter i bilarna som inte kan tänka före, och under en särskild situation.
Alla visste ju flera dagar i förväg att det var skitväder på ingång.
Då är det bara att planera och utrusta sig för det. Alternativt stanna hemma eller planera om sitt resande, det är ju sällan våra större vägar är oframkomliga längre tid och det finns minutuppdaterad info att få.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Problemt på E6 nu är väl inte ett elbilsproblem eller fossilbilsproblem.
Det är ett problem med idioter i bilarna som inte kan tänka före, och under en särskild situation.
Alla visste ju flera dagar i förväg att det var skitväder på ingång.
Då är det bara att planera och utrusta sig för det. Alternativt stanna hemma eller planera om sitt resande, det är ju sällan våra större vägar är oframkomliga längre tid och det finns minutuppdaterad info att få.

Så är det så klart.
Men den verkliga orsaken till problematiken, vädret undantaget, är att det står lastbilar som plockepinn över vägen när det snöar. Hade det kommit sjuka mängder snö hade det varit rimligt men nu handlar det om 20cm.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Så är det så klart.
Men den verkliga orsaken till problematiken, vädret undantaget, är att det står lastbilar som plockepinn över vägen när det snöar. Hade det kommit sjuka mängder snö hade det varit rimligt men nu handlar det om 20cm.
Det är så det nya normala ser ut och man får förhålla sig till det.
Så länge vi tillåter folk som inte kan valla skidor att köra på våra väger så blir det såhär, och det blir värre.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Klistrar in en Debattartikel från Vattenfalls VD i DN

DN DEBATT 4/12.

Anna Borg, Vattenfalls vd: Osannolikt med ny kärnkraft i Sverige de närmaste 10–15 åren.

Därför måste svenskarna acceptera en utbyggnad av storskalig vindkraft både på land och till havs för att möta elbehovet.


Sverige står inför en omställning av samhället som kan liknas vid den industriella revolutionen. Skillnaden är att den ska genomföras på bara 20 år med respekt för demokrati, äganderätt och modern miljölagstiftning.

En fördubbling av elanvändningen till 2045 är en förutsättning för att Sverige ska lyckas nå klimatmålen och att industrin ska vara konkurrenskraftig i den nya gröna ekonomin. Sverige har möjligheter att klara detta. Men det kräver att vi nu agerar klokt tillsammans.

Omställningen till ett fossilfritt samhälle innebär förändringar för oss alla. Förutsättningarna och konkurrenssituationen för företag förändras. Farliga klimatutsläpp måste fasas ut. Industrin och transportsektorn ställer om i snabb takt.

Sverige har goda förutsättningar med så gott som fossilfri el, hög leveranssäkerhet i elnäten och ett elsystem som avlastas av fjärrvärme. Svensk industri vill och kan gå i täten. När andra länder behöver ställa om el- och värmesystemet samtidigt som elektrifieringen ska ta fart, kan vi fokusera på att bygga ut elsystemet och ställa om industri och transporter. Det ger oss än så länge ett försprång. Men även om ett elektrifierat samhälle ger arbetstillfällen, låga klimatutsläpp, renare luft och tystare städer är resan dit krävande.

Fram till 2030 förväntas den årliga elanvändningen i Sverige öka från dagens dryga 140 terawattimmar till cirka 185 terawattimmar. Utvecklingen drivs framför allt av etableringar av nya elintensiva industrier som batterifabriker, de första stegen i omställning av industrin som fossilfritt stål och ökad elektrifiering av transportsektorn.

Det finns ingen enkel lösning för att möta det ökade behovet. Vi kommer att behöva ökad elproduktion, mer elnät och större flexibilitet. Dessutom måste kostnaden för kunderna hållas så låg som möjligt. Att el i Sverige kostar mindre än i andra delar av Europa är en konkurrensfördel.

Det svenska elsystemet har en blandning av vattenkraft, kärnkraft och i allt högre utsträckning vindkraft. I kombination med ett välfungerande elnät är det en mix som fungerar väl där olika kraftslags egenskaper kompletterar varandra.

Ny kärnkraft är osannolik under de närmaste 10–15 åren. Det det tar lång tid att få ett nytt storskaligt kärnkraftverk på plats. Dessutom är dagens tillgängliga teknik dyrare att bygga än alternativen. Fram till mitten av 2030-talet är det framför allt vindkraft som kommer att möta de ökade elbehoven.

Det kräver att vi i hög takt kan bygga ut elnätet och att vindkraft får tillstånd i bra vindlägen. Det krävs också att den planerbara kraft vi har som vattenkraft och kärnkraft tas till vara och att marknaden för stödtjänster utvecklas.

I mitten av 2030-talet förväntas elanvändningen ta ytterligare fart för att 2045 nå minst en fördubbling jämfört med dagens användning. Eftersom vi inte vet vilken teknik som då kommer att vara mest konkurrenskraftig är det viktigt att redan nu skapa förutsättningar för alla fossilfria kraftslag att kunna utvecklas, inklusive ny kärnkraft.

Här är tio förslag som Vattenfall tror är avgörande för att möjliggöra den elektrifiering som krävs för att Sverige ska vara konkurrenskraftigt och klara klimatomställningen:

1.Skapa acceptans för omställningens konsekvenser. Trots ett starkt stöd för klimatomställningen är det få som önskar elledningar eller vindkraftverk i sin närhet. Samtidigt förutsätter Sveriges omställning att det går att snabbt bygga ut elproduktion och elnät. Det är inte möjligt att göra utan att det märks. För att öka acceptansen behöver Sverige en gemensam målbild för elektrifieringen och ett samhällskontrakt mellan intressenter.

2.Förkorta tillståndsprocesserna. Det behövs tydlig vägledning för myndigheter i hur intressekonflikter ska avgöras. Ett exempel är luftledning kontra markkabel vid elnätsutbyggnad, ett annat är hur klimat- eller samhällsnytta ska vägas mot miljöintressen och hur försvarets lågflygningsområden ska balanseras mot behovet av utbyggnad av vindkraft och elnät. Utan den typen av vägledning fastnar besluten lätt i utdragna juridiska processer.

3.Kartlägg elbehovet och ta fram en plan för hur utbyggnaden ska gå till. Även om tiden för tillståndsprocesserna halveras är det inte tillräckligt för att möta behoven i tid. En kartläggning behövs av när, var och hur mycket elbehoven förväntas öka fram till 2045 och vilka krav det ställer på produktion, elnät, flexibilitet och andra stödtjänster. Därefter behövs en plan för hur elektrifieringen ska gå till tillsammans med berörda intressenter och ge Svenska Kraftnät i uppdrag att bygga ut stamnätet proaktivt.

4.Skapa rätt incitament för elnätsinvesteringar. Dagens elnätsreglering är skapad för ett färdigbyggt system, men den är inte anpassad för att hantera den stora omställning vi nu är i början av. Utveckla därför regleringen så att den ger affärsmässiga och långsiktigt förutsägbara villkor för investeringar i elnäten och möjliggör proaktiva investeringar.

5.Värna vattenkraften. Vattenkraften, central för att balansera väderberoende vindkraft, genomgår prövningar för att leva upp till moderna miljövillkor. Dessa prövningar behöver balansera miljöintresset mot energiintresset för att det inte ska leda till att vi förlorar mer elkraft än absolut nödvändigt. Säkerställ därför att den nationella planen som tydligt begränsar den totala förlusten av vattenkraft till högst 1,5 terawattimmar följs vid prövningarna, vilket motsvarar cirka 2,3 procent av vattenkraftproduktionen.

6.Utveckla marknaden för stödtjänster. I tillägg till överföringskapacitet krävs så kallade stödtjänster för att elsystemet ska vara robust och kunna upprätthålla en hög överföringsförmåga både inom Sverige och mellan länder. Genomför utan dröjsmål Svenska Kraftnäts nyligen presenterade förslag för utvecklade marknader för stödtjänster som spänningsreglering och svängmassa.

7.Planera för havsbaserad vindkraft. Havsbaserad vind kommer att behövas redan inom tio år. Det är därför välkommet att Svenska Kraftnät har fått i uppdrag att ta fram en plan för var och när havsbaserad vindkraft kan byggas.

8.Besluta om slutförvar av kärnavfall. Det är centralt att beslut fattas snarast som möjliggör den fortsatta prövningen av slutförvaret av kärnavfall. Dagens kärnkraft kommer att vara konkurrenskraftig långt in på 40-talet och det finns en färdig lösning för att hantera avfallet.

9.Möjliggör för nya fossilfria teknologier. Det är för tidigt att säga vilka fossilfria teknologier som kommer att vara mest konkurrenskraftiga i framtiden. Därför är det viktigt att inte stänga några dörrar. Förtydliga och utveckla regelverk för att möjliggöra för flexibilitet, fossilfri vätgas och små modulära kärnkraftsreaktorer.

10.Säkra kompetensförsörjningen. Klimatomställningen skapar jobb och kräver ny sorts kompetens. I grundskolan behöver intresset för den nya ekonomins tillväxtyrken öka, kompetensväxling bland vuxna behöver uppmuntras och utbildningsplatser på grund, yrkeshögskole- och högskolenivå behöver matcha med behoven. Kompetensbristen är redan ett faktum inom många yrkesgrupper.

Vi har goda förutsättningar att göra det möjligt för svensk industri att vara vinnare i den konkurrensen, men då krävs handlingskraft. Framtiden skapas här och nu.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top