Hur ofta är man och petar på de olika funktionerna i en modern bil? Om jag försöker rekapitulera min resa till jobbet idag i en vanlig bensinbil med manuell låda så har jag vridit om nyckeln, bytt växel femtielva gånger och kopplat ur i samband med det. Gasat och bromsat lite oplanerat. Farthållaren har jag aktiverat fyra gånger och så har jag använt blinkers vid åtta tillfällen. Den enda övriga knapp jag tryckt på var den som slår på rattvärme och rumpvärme. Den tryckte jag på innan bilen rört sig ur fläcken.
Jag har min rutin när jag satt mig i bilen på morgonen (alla sker förstås inte under alla årets säsonger) -
Koppla in telefon för Android Auto (sladd i armstödet)
Defroster fram + bakruta (knapp på mittkonsollen)
Stolsvärme (knapp på mittkonsollen)
Rattvärme (knapp på ratten)
Auto helljus - haters gonna hate (spak vid ratten)
Förinställ ACC till 80 kmh inför 70-vägen (knapp på ratten)
Defroster sidospeglar (vridmoj på dörren)
- Ungefär här har bildatorn till slut lyckats boota upp och logga in mig så man faktiskt kan göra saker med skärmen -
Kvittera användare (but why?!??, pekskärm)
Starta musik i Spotify - (pekskärm)
Välj destination jobbet i Waze - (pekskärm)
Gasa lite (pedal)
Sväng (ratt)
Under resans gång rör jag däremot i princip ingenting förutom det jag har i händerna och under fötterna, och kan nå med fingrarna utan att släppa ratten. Ibland går jag iofs helt wild & crazy och vågar livet genom att använda röststyrningen för att starta eller ändra navigeringen - det funkar iaf 20% av gångerna utan att man behöver höja rösten eller använda svordomar.
För min del hade jag gärna accepterat /mer/ appifiering om det är vad som krävs för att slippa göra exakt samma grejer varje gång innan jag faktiskt kör iväg, om man tixempel kunde få lite mer saker att hända i samband med att värmaren startar före avfärd. Jag är samtidigt rabiat motståndare till trenden att sätta alla knappar och all info på en mittmonterad TV, för jag kan inte tänka mig att det ökar uppmärksamheten på vad som händer framför bilen öht.
Varför går inte trenden mot att byta ut mätarna mot heads-up display som standard istället lixom? Skärmar kan passagerarna få ha om de nu inte vill prata med varandra.