Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nytt = svårt

Men kolla hur snabbt kidsen lär sig… vi gamla stötar vill ju helst bara ha det som det ”alltid” har varit. Vi som kört Citroën har säkert lite lättare att ställa om till digital miljö än de som bara kört Opel Rekord.
Har ingenting med att lära dig att göra.

Även kidsen är inte intresserade av att a fyra olika blippar i fickan när man öppnar bildörren helt utan fjärr.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Bara jag som tror man försöker normalisera högre/högt elpris inför/under elbils-boomen? :va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
har säkert lite lättare att ställa om till digital miljö
Det som förvånar mig (väldigt mycket) när man går från analog till digital miljö är att tankesättet bakom sakers ting i UI'na är bakvänt. Dutta, dubbeldutta, dra och släpp. Fjanteri! Likförbannat sitter det en RATT mitt i nyllet i en bil. Är det enkom för krockkuddens skull? Menar, stora tankers styrs ju numera med joystick.

Oh well, Wall-E here we come. Det är bara att sätta på sig VR-headsetet så behöver vi inte ens kliva ur sängen på morgonen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det fina med klassiska rattar istället för pekskärmar är att sedan man kört sin bil några gånger vet man exakt var rattarna sitter så man behöver inte titta. Man sträcker bara handen dit man vet att knappen finns, känner den och i samma sekund vet man vilket läge den har och kan ändra den till nytt läge utan att ta ögonen från vägen.

Pekskärmar lär ju orsaka betydligt fler trafikolyckor än analoga knappar och rattar men det låter sig ju inte mätas utan kameror installerade i bilarnas kupéer. Skulle det vara mätbart skulle nog pekskärmarna vara förbjudna i bilar.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hur ofta är man och petar på de olika funktionerna i en modern bil? Om jag försöker rekapitulera min resa till jobbet idag i en vanlig bensinbil med manuell låda så har jag vridit om nyckeln, bytt växel femtielva gånger och kopplat ur i samband med det. Gasat och bromsat lite oplanerat. Farthållaren har jag aktiverat fyra gånger och så har jag använt blinkers vid åtta tillfällen. Den enda övriga knapp jag tryckt på var den som slår på rattvärme och rumpvärme. Den tryckte jag på innan bilen rört sig ur fläcken.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Går det ens att köpa en bil idag som "bara" är en bil?
Jag personligen har inget behov av hälften av alla knappar, skärmar givare och funktioner för fan och hans moster i nya bilar känns det som. Bara fler felkällor och potentiella problem i framtiden. I mitt gamla dieselhärke har jag tex någon sorts kalenderfunktion där jag kan lägga in födelsedagar osv. Vad i hela helvete, absolut totalt jävla onödigt för mig. (Alla äger väl en filofax förfan.)

Det är en bil jag vill ha, inte ett rymdskepp.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hur ofta är man och petar på de olika funktionerna i en modern bil?
Det var mer en betraktelse av min 82-åriga mors kamp mot teknik, ungefär som förr i tiden att ställa klockan i en videospelare eller som idag, söka efter och sortera kanalerna för satellit-tv. Något man inte kan hjälpa till med 25 mil därifrån, varken via Teamviewer eller annat.

Min armbandsklocka togs av 1998.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ingen koll på den. Förutom lite klen räckvidd, är det något annat som gör att man bör tänkta ett varv extra innan man slår till på en sån? Du menar Dacia generellt som märke?
Nä, inte numera väl. Går du runt med klocka på armen också?
Det var på skämt. Har aldrig haft armbandsklocka.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Hur ofta är man och petar på de olika funktionerna i en modern bil? Om jag försöker rekapitulera min resa till jobbet idag i en vanlig bensinbil med manuell låda så har jag vridit om nyckeln, bytt växel femtielva gånger och kopplat ur i samband med det. Gasat och bromsat lite oplanerat. Farthållaren har jag aktiverat fyra gånger och så har jag använt blinkers vid åtta tillfällen. Den enda övriga knapp jag tryckt på var den som slår på rattvärme och rumpvärme. Den tryckte jag på innan bilen rört sig ur fläcken.
Jag har min rutin när jag satt mig i bilen på morgonen (alla sker förstås inte under alla årets säsonger) -

Koppla in telefon för Android Auto (sladd i armstödet)
Defroster fram + bakruta (knapp på mittkonsollen)
Stolsvärme (knapp på mittkonsollen)
Rattvärme (knapp på ratten)
Auto helljus - haters gonna hate (spak vid ratten)
Förinställ ACC till 80 kmh inför 70-vägen (knapp på ratten)
Defroster sidospeglar (vridmoj på dörren)
- Ungefär här har bildatorn till slut lyckats boota upp och logga in mig så man faktiskt kan göra saker med skärmen -
Kvittera användare (but why?!??, pekskärm)
Starta musik i Spotify - (pekskärm)
Välj destination jobbet i Waze - (pekskärm)
Gasa lite (pedal)
Sväng (ratt)

Under resans gång rör jag däremot i princip ingenting förutom det jag har i händerna och under fötterna, och kan nå med fingrarna utan att släppa ratten. Ibland går jag iofs helt wild & crazy och vågar livet genom att använda röststyrningen för att starta eller ändra navigeringen - det funkar iaf 20% av gångerna utan att man behöver höja rösten eller använda svordomar.

För min del hade jag gärna accepterat /mer/ appifiering om det är vad som krävs för att slippa göra exakt samma grejer varje gång innan jag faktiskt kör iväg, om man tixempel kunde få lite mer saker att hända i samband med att värmaren startar före avfärd. Jag är samtidigt rabiat motståndare till trenden att sätta alla knappar och all info på en mittmonterad TV, för jag kan inte tänka mig att det ökar uppmärksamheten på vad som händer framför bilen öht.

Varför går inte trenden mot att byta ut mätarna mot heads-up display som standard istället lixom? Skärmar kan passagerarna få ha om de nu inte vill prata med varandra.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ingen koll på den. Förutom lite klen räckvidd, är det något annat som gör att man bör tänkta ett varv extra innan man slår till på en sån? Du menar Dacia generellt som märke?
Jag har bara haft en Dacia och den gick på bensin. Bortsett från att tändningslåset gav upp och att en glödlampa gick sönder så fungerade allt i tre år. De hade dock hoppat över att isolera bilen från buller och vibrationer. Av det jag läst om Spring har den samma egenskaper.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Ingen koll på den. Förutom lite klen räckvidd, är det något annat som gör att man bör tänkta ett varv extra innan man slår till på en sån? Du menar Dacia generellt som märke?
Kan omöjligt vara sämre än en kinesisk elbil.
Beprövad teknik som har trillat ned från Renault.

Tror inte att dacia är ett sämre märke om man föredrar ett lägre pris/frakta sig från A till B framför skinn på instrumentbrädan och ett fräsigt märke på grillen.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag har min rutin när jag satt mig i bilen på morgonen (alla sker förstås inte under alla årets säsonger) -

Koppla in telefon för Android Auto (sladd i armstödet)
Defroster fram + bakruta (knapp på mittkonsollen)
Stolsvärme (knapp på mittkonsollen)
Rattvärme (knapp på ratten)
Auto helljus - haters gonna hate (spak vid ratten)
Förinställ ACC till 80 kmh inför 70-vägen (knapp på ratten)
Defroster sidospeglar (vridmoj på dörren)
- Ungefär här har bildatorn till slut lyckats boota upp och logga in mig så man faktiskt kan göra saker med skärmen -
Kvittera användare (but why?!??, pekskärm)
Starta musik i Spotify - (pekskärm)
Välj destination jobbet i Waze - (pekskärm)
Gasa lite (pedal)
Sväng (ratt)

Under resans gång rör jag däremot i princip ingenting förutom det jag har i händerna och under fötterna, och kan nå med fingrarna utan att släppa ratten. Ibland går jag iofs helt wild & crazy och vågar livet genom att använda röststyrningen för att starta eller ändra navigeringen - det funkar iaf 20% av gångerna utan att man behöver höja rösten eller använda svordomar.

För min del hade jag gärna accepterat /mer/ appifiering om det är vad som krävs för att slippa göra exakt samma grejer varje gång innan jag faktiskt kör iväg, om man tixempel kunde få lite mer saker att hända i samband med att värmaren startar före avfärd. Jag är samtidigt rabiat motståndare till trenden att sätta alla knappar och all info på en mittmonterad TV, för jag kan inte tänka mig att det ökar uppmärksamheten på vad som händer framför bilen öht.

Varför går inte trenden mot att byta ut mätarna mot heads-up display som standard istället lixom? Skärmar kan passagerarna få ha om de nu inte vill prata med varandra.
Verkar bökigt att ha nyare bil...
Om jag själv ska åka iväg me min Polo -98 så tar jag ur motor å cupe värmar kabel, vrider om nyckeln å kör iväg... Bilen är varm å skön samt inge snö, frost eller liknande för den står i carporten.. Radion går igång när man startar...
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Kabel…? Hur gör du när det inte finns nån el då?
Säkert på samma sätt dock så är det svalare i bilen och man får eventuellt skrapa om man har otur :)

Men det är ungefär lika som jag gör med min ID4, drar ur sladden och sen åker iväg i en lagom tempererad bil. Ibland har jag inte ens sladden i men det är lagom temperatur i bilen ändå.

Finns det ingen el får man hoppas att man har hunnit ladda upp den innan.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Går det ens att köpa en bil idag som "bara" är en bil?
Jag personligen har inget behov av hälften av alla knappar, skärmar givare och funktioner för fan och hans moster i nya bilar känns det som. Bara fler felkällor och potentiella problem i framtiden. I mitt gamla dieselhärke har jag tex någon sorts kalenderfunktion där jag kan lägga in födelsedagar osv. Vad i hela helvete, absolut totalt jävla onödigt för mig. (Alla äger väl en filofax förfan.)

Det är en bil jag vill ha, inte ett rymdskepp.
Definiera bil. Finns massor av bilar som bara är en bil. Om dem finns med eldrivlina är däremot tveksamt. Pga det jag livnär mig på så måste min bil ha flak. Dem flesta pickisar är rätt enkla fortfarande.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
En Fååård Ghia brukar ha eluppvärmd framruta. Fanimig det bästa som uppfunnits sen skivat bröd. Rosten däremot fick näste ägare med på köpet.

Det i princip enda Ford gjort riktigt bra. Men nästan inga andra tillverkare har tagit efter, varför är det så?
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top