Jag åkte ToR till mina föräldrar över dagen i helgen (40mil) det var smällkallt hela dagen, inga lediga uttag när jag kom fram och mig veterligen finns det ingen elbilsladdare i byn man kan nyttja.
Vi stannade några timmar och vände sedan hem, då var det gött att dra på dieselvärmaren en halvtimme innan, bilen snittade 0.57 (nej vi åkte inte min pickis) tack vare en snörök som höll nere tempot.
MEN nu till det roliga, ungefär mitt på hållet finns det en by med en liten lanthandel, dom har installerat Q-star pumpar för bränsle, byggt rastplats med uppvärmda toaletter och fikabord, och lanthandlaren säljer kaffe och om man vill så värmer dom en färdigrätt åt en.
DOM HAR ANSÖKT OM ATT BYGGA LADDSTATION!
Vilket innebär att med en obligatorisk fikapaus där klarar jag mig även med en Dacia Spring eller en MG ZS (2021), eller någon annan bil med litet batteri, även på vintern (fast då kan man nog få ta en rejäl lunchpaus vid laddaren)
Nu återstår bara att hitta någon uppgift på hur dom värmer kupen, är det glödspiraler går dom bort, är det värmepump kan dom vara aktuella, och ett riktigt vintertest vid -25 eller kallare för att se att den orkar med att hålla anständig kupetemp.
Jag har sett elbilsägare sitta och skrapa insidan på rutan, om det är för att dom inte får ut tillräcklig värme eller för att dom inte kan köra den för att det drar för mycket ström vet inte jag, men så vill jag inte ha det, då hade jag köpt en 60 tals bubbla