Elbil eller inte?

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
De är absolut inte helägda men ofta delägda. Dessutom är det naivt att tro att staten skulle låta en privatperson (eller flera) driva ett bolag efter eget tycke och smak. Partiet ser och styr allt.
Det finns som sagt en anledning till att just Kina är så framstående på mjukvara mm för ansiktsigenkänning. Varför tror du att det är så?
Vi beskriver samma sak.

Det är pest eller kolera men jag väljer hellre ett privat bolag framför ett helägt statligt.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Vi beskriver samma sak.

Det är pest eller kolera men jag väljer hellre ett privat bolag framför ett helägt statligt.

Förvisso, men pest är ju om man provar på det inte nämnvärt skönare än kolera vilket ställer alternativet att hålla sig borta i görligaste mån som det enda rimliga.

Just fallet Jacka Ma är fascinerande, särskilt den mycket ringa uppmärksamhet det ändå rönt i medier mm.
Tänk dig scenariot att Elon Musk uttalar sig kritiskt om det amerikanska styret under en period. Sen är samme Musk okontaktbar under en tremånadersperiod utan förklaring, dyker sedan upp igen och har fortfarande ingen hållbar förklaring till frånvaron men har glömt all form av kritik.
Det skulle antagligen blivit lite mer än ett avsnitt av Uppdrag granskning av det.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Förvisso, men pest är ju om man provar på det inte nämnvärt skönare än kolera vilket ställer alternativet att hålla sig borta i görligaste mån som det enda rimliga.

Just fallet Jacka Ma är fascinerande, särskilt den mycket ringa uppmärksamhet det ändå rönt i medier mm.
Tänk dig scenariot att Elon Musk uttalar sig kritiskt om det amerikanska styret under en period. Sen är samme Musk okontaktbar under en tremånadersperiod utan förklaring, dyker sedan upp igen och har fortfarande ingen hållbar förklaring till frånvaron men har glömt all form av kritik.
Det skulle antagligen blivit lite mer än ett avsnitt av Uppdrag granskning av det.
Och just därför köper jag inte kinesiskt som jag skrev i några tidigare inlägg.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Och just därför köper jag inte kinesiskt som jag skrev i några tidigare inlägg.

Klokt.
Men köper kinesgrejer gör vi ju lite vare sig vi vill eller inte...En del bolag verkar ju såhär post Corona vara lite intresserade av att flytta hem sin produktion. I vart fall delar av den och göra sig mindre beroende av långa komplexa just-in-time leveranskedjor. Och med det kanske mindre supportande till regimen.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Men jag köper kines skit bara för att det är billigt o så befriat från teknik det bara går att få eländet, tror ni svenska staten är ett dugg bättre?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Förvisso, men pest är ju om man provar på det inte nämnvärt skönare än kolera vilket ställer alternativet att hålla sig borta i görligaste mån som det enda rimliga.

Just fallet Jacka Ma är fascinerande, särskilt den mycket ringa uppmärksamhet det ändå rönt i medier mm.
Tänk dig scenariot att Elon Musk uttalar sig kritiskt om det amerikanska styret under en period. Sen är samme Musk okontaktbar under en tremånadersperiod utan förklaring, dyker sedan upp igen och har fortfarande ingen hållbar förklaring till frånvaron men har glömt all form av kritik.
Det skulle antagligen blivit lite mer än ett avsnitt av Uppdrag granskning av det.
Nu är vi långt utanför trådens ämne, men oavsett hur mycket whataboutism som sprids på Internet så är USA fortfarande en demokrati med oberoende rättssystem, regelbundna och hemliga val, fri åsiktsbildning och pressfrihet. Vissa anmärkningar finns förstås, inte minst kring medborgarnas deltagande osv men i stort håller konstitutionen för påfrestningar vilket inte minst visade sig under senaste valet.

Skillnaden gentemot Kina och övriga skurkländer är inget annat än enorm.



Med det sagt: Det är svårt att hitta något som inte är åtminstone delvis tillverkat i Kina, men man kan med fördel undvika egendesignade routrar, kommunikationsutrustning och mobiltelefoner om man vill hålla sin integritet i behåll så långt som möjligt. Vill man köpa en MG/Polestar/Volvo är förstås upp till var och en.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Nu är vi långt utanför trådens ämne, men oavsett hur mycket whataboutism som sprids på Internet så är USA fortfarande en demokrati med oberoende rättssystem, regelbundna och hemliga val, fri åsiktsbildning och pressfrihet. Vissa anmärkningar finns förstås, inte minst kring medborgarnas deltagande osv men i stort håller konstitutionen för påfrestningar vilket inte minst visade sig under senaste valet.

Skillnaden gentemot Kina och övriga skurkländer är inget annat än enorm.



Med det sagt: Det är svårt att hitta något som inte är åtminstone delvis tillverkat i Kina, men man kan med fördel undvika egendesignade routrar, kommunikationsutrustning och mobiltelefoner om man vill hålla sin integritet i behåll så långt som möjligt. Vill man köpa en MG/Polestar/Volvo är förstås upp till var och en.

Självklart är skillnaden milsvid och min avsikt var just att relativisera.
Men är inte just det faktum att skillnaden de facto är milsvid något som gör att media mm i demokratiska länder borde fokusera väldigt mycket mer på de rent horribla övergrepp som begås i den kommunistiska diktaturens namn?
Personligen tycker jag att det skulle vara av betydligt större samhällsnytta än skriverier om en enskild förvirrad amerikan som med horn på huvudet och kroppsmålning beter sig illa mot sitt lands demokratiska center.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Men jag köper kines skit bara för att det är billigt o så befriat från teknik det bara går att få eländet, tror ni svenska staten är ett dugg bättre?

Ja, det tror jag.
Och oavsett så blir jag oerhört mycket hellre avlyssnad, förföljd och spionerad på av Magdalena & co än en kommunistisk diktatur som utan skrupler skjuter av folk som är obekväma nog.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag vet inte vilken press som skriver mer om dårar i USA än om Kinas brist på demokrati men jag tror att man får vara ganska enögd om man skall missa kritiken mot Kina under de senaste 10-15 åren.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag vet inte vilken press som skriver mer om dårar i USA än om Kinas brist på demokrati men jag tror att man får vara ganska enögd om man skall missa kritiken mot Kina under de senaste 10-15 åren.

Kritik i allmänhet ja, men granskande av enskilda fall är en enorm skillnad.

Hur många svenska artiklar har du sett i ämnet Jack Ma?
Jämför med förekomsten av i alla andra sammanhang mer diskreta individer som t.ex. Kyle Rittenhouse och Jake Angeli.
Jack Ma är alltså en av världens absolut rikaste individer som leder och äger ett av planetens största och mest expansiva bolag. De två andra i exemplet är i jämförelse lika mig själv på jobbet kontra Carola naken på Stureplan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur många artiklar som helst på svenska om Jack Ma. Redan när han försvann uppmärksammades det stort och diskussionen efteråt har också varit ganska stor i de stora morgontidningarna och radio/TV.

Kan rekommendera ”kinapodden” på sr.se.

Om liraren med horn i vita huset är det förvisso en del skrivet i alla möjliga medier, mest beroende på att bilden gjorde sig bra i mediedramaturgin. Och de flesta artiklar verkar vara inköpta från the US of A.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Hur många artiklar som helst på svenska om Jack Ma. Redan när han försvann uppmärksammades det stort och diskussionen efteråt har också varit ganska stor i de stora morgontidningarna och radio/TV.

Kan rekommendera ”kinapodden” på sr.se.

Om liraren med horn i vita huset är det förvisso en del skrivet i alla möjliga medier, mest beroende på att bilden gjorde sig bra i mediedramaturgin. Och de flesta artiklar verkar vara inköpta från the US of A.

Vi relativiserar helt uppenbart olika i de frågorna.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja, det tror jag.
Och oavsett så blir jag oerhört mycket hellre avlyssnad, förföljd och spionerad på av Magdalena & co än en kommunistisk diktatur som utan skrupler skjuter av folk som är obekväma nog.
Som sagt demokratin är ett skådespel i Sverige precis som i Kina.?


77-årige Youtubern Hasse Johansson i Göteborg, tillika ”Sheriffen i Angered”, kritiserade försvarsministern Hultqvist och visade upp en plastpistol i en video. Då fick han oväntat besök – av tre uniformerade poliser och en civilklädd man från Säkerhetspolisen. Det berättar han för Samnytt.
– Jag har inte gjort ett jävla skit, säger Hasse.


Det var i slutet av förra året som 77-årige pensionerade biljettkontrollanten Hasse Johansson i Angered i Göteborg bestämde sig för att starta en egen Youtubekanal. Till dags dato har han laddat upp över 200 videoklipp där han luftar sina åsikter – som är regim- och samhällskritiska.




Jargongen är ofta hård i klippen. I videoklippen kallar han statsminister Stefan Löfven för ”Rövén” och ledare av en ”idiotregering”, moderatledaren Ulf Kristersson får epitetet ”vingmutter”, polisen anklagas för att vara ”korrupt”, ett invandrargäng som misshandlar en kvinna menar han är ”pack och grisar” och folk som inte ingriper när hon misshandlas skälls ut som ”jävla ynkryggar”.

Visade leksakspistoler i Youtubevideo

I en video från slutet av januari i år visar Hasse Johansson upp två plastpistoler i rutan. Pistolerna har en av hans Youtubeföljare skickat till honom med posten.

– Tackar, Martin, allra ödmjukast för din gåva. De kommer till användning här i Angered, för det behöver rensas i träsket här, säger Hasse Johansson i videon, iförd vit cowboyhatt med texten ”Sheriffen från Angered”.

– Nu är jag fullfjädrad sheriff kan man säga, beväpnad till tänderna, tillägger han, uppenbart skämtsamt.

Den 77-årige ”sheriffen” fortsätter med att jämföra sig med skådespelaren Joel Kinnaman, känd från kriminalfilmer som ”Snabba Cash” och Johan Falk-filmerna.

– Han satt med pistolen så och flinade. Men det gör han inte så länge till när jag har de här, säger Hasse med ett leende.


Tre uniformerade poliser och en Säpo-agent

En fredagskväll i början av februari, när Hasse precis kommit ut ur badrummet, knackar det på dörren.

– Jag blev så jävla chockad. Jag fick se tre snutar utanför dörren och en civilkille, en lång människa. Det var en kvinnlig och tre manliga, varav den ene var civil, berättar han.

– De frågade om de fick komma in och jag svarade: ”Jajamän, kom in”. Och den där civile killen gick fram och tillbaka som en osalig ande.

Den kvinnliga polisen vill förhöra Hasse. Hon påstår att polisen fattat misstankar mot Hasse efter en video han laddat upp där han pratar om försvarsminister Peter Hultqvist (S) och visar upp ena pistolen i videon. Klippet är numera borttaget från Youtube.

– Den kvinnan sade när hon stod i dörren att det gällde olaga vapeninnehav, berättar han.

”Jag kommer från Säpo”

När de uniformerade poliserna är klara med sitt förhör sätter sig den långe civile mannen ned med Hasse.

– Han presenterade sig med att han kommer från Säpo, men han legitimerade sig aldrig, så jag vet inte om det stämmer.

– Han frågade om jag var med i någon våldsbejakande organisation. Nej, svarade jag. Det har jag aldrig varit och kommer aldrig vara heller.

Beslagtar Hasses leksakspistol

När poliserna ställt sina frågor undrar de om de får söka igenom lägenheten. De frågar om de pistoler som synts i hans videoklipp. När Hasse ställer sig upp för att gå och hämta dem, beordras han sitta kvar.

– Säg bara var de ligger, lyder uppmaningen.

– Så gick de in och hämtade dem i lådan. Man blir så jävla ställd också, berättar Hasse.

Poliserna tar den ena plastpistolen i beslag, men den andra får Hasse av oklar anledning behålla. Han får aldrig något kvitto på beslaget eller kopia på polisförhöret.

– Jag har inte hört något mer från dem sedan det här hände, berättar han.

– Jag har inte hört ett jädra ljud. De har vare sig skrivit eller ringt. Det är som i graven, det är dött. Jag vet ju själv att jag inte gjort något olagligt, jag kanske viftar med de här pistolerna i mina videor, men jag har fan inte hotat någon människa på något sätt. Inte vad jag vet i alla fall.

Säpo: Ingen kommentar

Samnytt har kontaktat såväl polisen som Säkerhetspolisen (Säpo) för att ställa frågor om deras ingripande mot Hasse Johansson. Polisen har ännu inte svarat på vår förfrågan och när vi ringer upp Gabriel Wernstedt, pressekreterare på Säpo, ber han få detaljer om ärendet så att han senare kan återkomma via mejl.

Någon timme senare kommer svaret.

”Vad gäller eventuella enskilda ärenden är det inget Säkerhetspolisen kan gå in på”, skriver Gabriel Wernstedt i mejlet.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Visar upp sig på Youtube och säger att man skall rensa upp träsket och viftar med vapen.
Efter alla skolskjutningar eller dylika dåd, tacka fan att ordningsmakten reagerar.

Eller skulle detta vara ett exempel på att vi lever i en diktatur där oliktänkande fängslas och försvinner utan rättegång eller där man aktivt begår ett folkmord på en hel befolkningsgrupp genom sterilisering och placering i arbetsläger....?
Jag måste ha tappat bort mina vit-kränkt-man glasögon för jag tycker inte det är jämförbart.
 
Last edited:

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Som sagt demokratin är ett skådespel i Sverige precis som i Kina.?

Den inte helt obetydliga skillnaden är att Hasse lever och berättar om det. Inte heller blev han bortförd en längre tid och omskolad till att tycka rätt.
Ett liknande fall i Kina, vilket förvisso är otänkbart då Hasse inte hade haft en fri plattform att bete sig på i Kina, hade renderat våld, död, omskolning eller liknande i regimens namn. Inkluderat Hasses familj och grannar för säkerhets skull.

En annan avgörande skillnad mellan Jack Ma och Hasse är att bara den sistnämnde är en idiot.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad folk klagar....
I söder så önskar folk att priset skulle gå ned till 120 öre...

 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top