Elbil eller inte?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Stod o laddade på stolpe imorse men efter någon timme blev det strömavbrott i området, bil och laddapp meddela avslutad laddning. For iväg på ett ärende och sen när någon bytt proppen koppla jag in sladden igen varav den börja ladda direkt..? Kollade laddappen men ingen pågående laddning, jag kommer bli miljonär!

Så, hur släcker man ett område en liten stund sådär på begäran?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Det blev en ID.3 för mig :) Hämtades i fredags. Väldigt nöjd med bilen så här långt. Rätt kittning, bra pris och bara några tusenlappar i förlust faktiskt (fick även nya vinterhjul på org.fälg). Så känner mig inte allt för korkad för byte av bil så snabbt. Då laddhybrid verkligen inte är bra om man vill köra mest på el. Då har man lärt sig det.

Enda negativa är att nu när det blev 0-gradigt ute så gick det från 42 mil normalt, på sommaren, till 20-25 mil fullt laddat. Vilket nog var 5 mil mindre än förväntat faktiskt och lite snopet då jag ibland kör 25 mil till Borlänge för jobb och då blir det precis på gränsen under vintertid.

Vid köpet och bilen stått inomhus kom jag 35 mil enligt mätaren och i verkligheten ca 27 mil med några mil kvar innan helt slut.

Men annars mycket skönt kunna köra runt på en laddning 20-25 mil under ca en vecka utan behöva tänka på ladda.

Har dock något med att min ID.3 inte vill ladda mer än 48kw oavsett batterinivå. Den ska ju teoretiskt klara 100kw = mycket snabbare snabbladdning.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Stod o laddade på stolpe imorse men efter någon timme blev det strömavbrott i området, bil och laddapp meddela avslutad laddning. For iväg på ett ärende och sen när någon bytt proppen koppla jag in sladden igen varav den börja ladda direkt..? Kollade laddappen men ingen pågående laddning, jag kommer bli miljonär!

Så, hur släcker man ett område en liten stund sådär på begäran?
Jag tankade gratis i Eskilstuna i helgen. Tryckte bara på Start på stolpen och den hoppade igång haha. Ingen dragning någonstans. Snåljåpen i mig var glad :D

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Har dock något med att min ID.3 inte vill ladda mer än 48kw oavsett batterinivå. Den ska ju teoretiskt klara 100kw = mycket snabbare snabbladdning.
Lär dig att använda avresetider i appen om bilen är inpluggad i ett eluttag (även annars med).
Då värmer den bilen samt batterierna, då räcker det lite längre.

Laddningen skulle bli snabbare med nästa uppdatering v3.0 som borde landa i Mars (dock inte på dom första som levererades).

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Lär dig att använda avresetider i appen om bilen är inpluggad i ett eluttag (även annars med).
Då värmer den bilen samt batterierna, då räcker det lite längre.

Laddningen skulle bli snabbare med nästa uppdatering v3.0 som borde landa i Mars (dock inte på dom första som levererades).
Har version 2.1 och har grävt i det där. Jag läste att 2.3 skulle också ha förbättringar där men en VW tekniker jag känner sa igår det inte finns med i 2.3. Men att 3.0 är en större förbättring som ska komma nästa år. Men som du säger, om just min bil är med i batchen eller inte är ju högst osäkert.

Jag jobbar ju hemifrån och bilen ska ju inte heller småladdas hela tiden så den står mestadels ej inkopplad. Men japp, känner till att under vissa grader så måste bilen också värma hela batteripaketet vilket förstås drar massa ström.

Testade även med en kompis igår att värma på "Hi" i bilen medan man kör och det sänkte från 22 mil estimerat till 18 bil omedelbart haha. Så det drar massa ström att maxvärma kupen medan man kör.

Dock tycker jag bilratten i sig räcker för mig, den ger bra känsla av att man blir varm. Behöver inte ånga massa värme via värmepumpen för känna sig varm då = spara lite el.

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Vet ej hur din fungerar men i ID 4 så kan man ställa in att den laddar till 80% som är rekommenderat sen slutar den att ladda.
Sen har min box en inställning som gör att den levererar lite ström för att just kunna köra värmning osv.

2.3 var väl ett krav för att kunna ta emot Over The Air uppdateringar i framtiden som 3.0 kommer att levereras via.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jag tankade gratis i Eskilstuna i helgen. Tryckte bara på Start på stolpen och den hoppade igång haha. Ingen dragning någonstans. Snåljåpen i mig var glad :D

Kommer ihåg en som fick laddbox installerad hemma med propp som kunde varit med i Indiana Jones till följd men i.a.f.. Han sa det att wiffin var lite svajjig och höll på med någon extraantenn när jag var på besök, tappade boxen uppkoppling så kunde vem som helst ladda som han beskrev det. Nu är väl inte det någon större risk hemmavid men kanske det som kan hända även på publika stolpar.

Letar vidare efter störsändare på alibaba...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Zs till sambon o en 5 till mej.
Vi pendlar ca 110-120 mil i veckan tillsammans i våra 2 bilar så med diesel pris på 20 spänn efter nyår o med den nya mil ersättningen på 8 spänn istället för 18,50 så betalar bara dieseln vi inte köper Zs så in kostnad blir vad 5 nu kommer att kosta 2500 ungefär.

Behöver jag mer el slänger jag upp ett gäng solpaneler till.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Vad har ni för reflektioner gällande MG?
Tillverkat och ägt av Kina.

Tänker både politiskt som säkerhetsmässigt (utöver krockresultat).

Personligen håller jag mig borta och köper hellre ett fordon där produktion och ägande inte är från Kina.

Ja, jag vet att bilar från alla tillverkare innehåller kinesiskt producerade komponenter.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Personligen håller jag mig borta och köper hellre ett fordon där produktion och ägande inte är från Kina.

Ja, jag vet att bilar från alla tillverkare innehåller kinesiskt producerade komponenter.
Intressant frågeställning. Går väl att dissa Volvo/Polestar av samma skäl. Vilket jag nog inte är främmande för att göra, Kina som nation är vidrigt. Speciellt för mig som har vissa band till Taiwan.

Komponenter kommer dom nog alltid vara fri från, men jag sätter definitivt kinesiskt ägande och tillverkning på minus. Vilket även (tillfälligt) ligger Tesla Y till last, för tyska fabriken är väl inte igång än?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Apropå kinesiska elbilar så sköter man inställningar av stolen i Ora Cat med ansiktsigenkänning. Kineserna är bra på såna system.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Intressant frågeställning. Går väl att dissa Volvo/Polestar av samma skäl.

Det går bra. Jag gjorde det själv för inte så längesedan.
Visserligen får Polestar stryk av Teslan i en massa annat men det var en av anledningarna helt klart.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Kina har väl en lag som säger att alla kinesiska företag i landet eller utlandet skall, om myndigheterna så vill, lämna över information till dem.
Det var väl det Huawei och 5G diskussionen bottnade i. Det och det faktum att Huawei gjort exakt det i holland (eller var det något annat land?)
Så, ja de kommer att använda data från bilarna om de behöver. Positionering, kameror, ljudinspelning. Ja, allt de kan använda.
Kommer det användas mot en...?
Vem vet....
De har ju redan haft censurprogramvara i telefoner i Europa. Så oddsen är väl ganska bra att de petar i saker mera än vi i väst anser vara lämpligt.
Men du kan ju testa och se om du kan googla om tiananmen square massacre i bilen ?

Edit: Nederländerna var det Huawei spionerade i

Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Kina har väl en lag som säger att alla kinesiska företag i landet eller utlandet skall, om myndigheterna så vill, lämna över information till dem.
Det var väl det Huawei och 5G diskussionen bottnade i. Det och det faktum att Huawei gjort exakt det i holland (eller var det något annat land?)
Så, ja de kommer att använda data från bilarna om de behöver. Positionering, kameror, ljudinspelning. Ja, allt de kan använda.
Kommer det användas mot en...?
Vem vet....
De har ju redan haft censurprogramvara i telefoner i Europa. Så oddsen är väl ganska bra att de petar i saker mera än vi i väst anser vara lämpligt.
Men du kan ju testa och se om du kan googla om tiananmen square massacre i bilen ?
Nu ägs MG av SAIC motor som i sin tur ägs av den kinesiska staten.
Värsta tänkbara scenario alltså.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Nu ägs MG av SAIC motor som i sin tur ägs av den kinesiska staten.
Värsta tänkbara scenario alltså.

Staten har väl ägande i eller kontroll på i princip alla större bolag?
Att de inte skyr några som helst medel för att bedriva sin politik och maktutövande är helt klart. Fråga Jack Ma varför han slutade vara måttligt regimkritisk efter en längre frånvaro t.ex.

Det är inget jag vill bidra till mer än det nödvändiga och finns det möjlighet köper jag annat.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Staten har väl ägande i eller kontroll på i princip alla större bolag?
Att de inte skyr några som helst medel för att bedriva sin politik och maktutövande är helt klart. Fråga Jack Ma varför han slutade vara måttligt regimkritisk efter en längre frånvaro t.ex.

Det är inget jag vill bidra till mer än det nödvändiga och finns det möjlighet köper jag annat.
Alla bolag ägs inte av staten men självfallet har de hård kontroll på samtliga, speciellt de stora företagen.

Det är värre I min värld att vara 100% ägd av staten jämfört med ett privat bolag med statlig kontroll/inblandning.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Alla bolag ägs inte av staten men självfallet har de hård kontroll på samtliga, speciellt de stora företagen.

Det är värre I min värld att vara 100% ägd av staten jämfört med ett privat bolag med statlig kontroll/inblandning.

De är absolut inte helägda men ofta delägda. Dessutom är det naivt att tro att staten skulle låta en privatperson (eller flera) driva ett bolag efter eget tycke och smak. Partiet ser och styr allt.
Det finns som sagt en anledning till att just Kina är så framstående på mjukvara mm för ansiktsigenkänning. Varför tror du att det är så?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Det spelar ingen roll vem som äger bolaget. De lyder under kinesisk lag eller så finns de inte.
Det är ju bara kolla på Ali Baba och Jack Ma.
Att något mindre bolag inte skulle lyda dem när de vill är nog inte aktuellt.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin