Volvos vd talar.
Läser man mellan raderna erkänner han att Volvo idag är så hopplöst långt efter pga mildhybrid satsningen att Volvo igentligen inte har ett snack att komma med förens om en hel hög miliarder o några år.
SAXAT UR NY TEKNIK.
Enligt Volvo Cars vd ska biltillverkaren sluta med förbränningsmotorer och bli helelektrisk.
För det behöver företaget navigera företagsklimatet i Kina, ta fram ny banbrytande teknik och få tillgång till infrastruktur i form av laddstolpar och förnybar el från samhället.
Samuelsson säger att det finns flera saker som kan stå mellan Volvo Cars och företagets mål om att sälja 1,2 miljoner bilar år 2025 och bara sälja elbilar från 2030.
– Det är mycket. Marknadsutveckling, konjunktur. Det som är viktigt för att vi ska göra bilarna elektriska är att det finns laddinfrastruktur, det kan vi inte styra helt själva. Sedan är det viktigt att primärenergin blir klimatneutral, vi kan ju inte bränna kol för att ladda elbilar.
– Stödet i Sverige har varit ovärderligt, det är jag väldigt tacksam över.
– Om vi tittar framåt skulle vi behöva en del internationella investerare, och jag är övertygad om att det kommer, svenskarna ligger lite före.
Dessutom är handelsrelationerna mellan USA och Kina ansträngda.
– Det finns väldigt mycket osäkerhet, till exempel relationen mellan Kina och USA och Kina och västvärlden. Vi har sedan många år sett handelsrestriktioner och teknologirestriktioner, som till och med visat tecken på någon typ av teknologikrig eller konflikt.
– Det är något som drabbar alla biltillverkare och alla företag som är verksamma i Kina, men jag ser ingen koppling till att vi har en huvudägare som som är kinesisk privatperson. Volvo är ett svenskt företag precis som när Ford var huvudägare, då var det ingen som sa att Volvo var ett amerikanskt företag.
– Det är något som vi måste göra, framtidens elbilar måste vara "födda" elektriska. Det går inte att ta en förbränningsmotor-bil och byta motor i den, det blir inte tillräckligt bra.
Noteringen har dragit in pengar, men Samuelsson svarar inte direkt på om det kommer att räcka, bara att teknikutvecklingen kommer att kosta.
– Vi behöver en helt ny arkitektur för bilarna med centraldator, vi behöver utveckla nya batterier och det kommer kosta pengar, sedan behöver vi också nya elmotorer med väldigt hög verkningsgrad så det är precis som förut. Då fick vi göra förbränningsmotorerna helt själva och nu måste vi göra elmotorerna själva.
Läser man mellan raderna erkänner han att Volvo idag är så hopplöst långt efter pga mildhybrid satsningen att Volvo igentligen inte har ett snack att komma med förens om en hel hög miliarder o några år.
SAXAT UR NY TEKNIK.
Enligt Volvo Cars vd ska biltillverkaren sluta med förbränningsmotorer och bli helelektrisk.
För det behöver företaget navigera företagsklimatet i Kina, ta fram ny banbrytande teknik och få tillgång till infrastruktur i form av laddstolpar och förnybar el från samhället.
Samuelsson säger att det finns flera saker som kan stå mellan Volvo Cars och företagets mål om att sälja 1,2 miljoner bilar år 2025 och bara sälja elbilar från 2030.
– Det är mycket. Marknadsutveckling, konjunktur. Det som är viktigt för att vi ska göra bilarna elektriska är att det finns laddinfrastruktur, det kan vi inte styra helt själva. Sedan är det viktigt att primärenergin blir klimatneutral, vi kan ju inte bränna kol för att ladda elbilar.
Noteringen
När Volvo Cars noteras på börsen är flera stora svenska fonder med på tåget, tillsammans med 200 000 svenska småsparare. Inför noteringen hade Samuelsson hoppats på större intresse från internationellt håll, men säger att han är stolt över intresset i Sverige.– Stödet i Sverige har varit ovärderligt, det är jag väldigt tacksam över.
– Om vi tittar framåt skulle vi behöva en del internationella investerare, och jag är övertygad om att det kommer, svenskarna ligger lite före.
Företagsklimatet i Kina
Det senaste halvåret har flera kinesiska företag mött nya hårdare regleringar på den inhemska marknaden. Att den kinesiska staten börjat strama åt tyglarna för några av de stora marknaderna har lett till oro att fler företag och marknader ska drabbas.Dessutom är handelsrelationerna mellan USA och Kina ansträngda.
– Det finns väldigt mycket osäkerhet, till exempel relationen mellan Kina och USA och Kina och västvärlden. Vi har sedan många år sett handelsrestriktioner och teknologirestriktioner, som till och med visat tecken på någon typ av teknologikrig eller konflikt.
– Det är något som drabbar alla biltillverkare och alla företag som är verksamma i Kina, men jag ser ingen koppling till att vi har en huvudägare som som är kinesisk privatperson. Volvo är ett svenskt företag precis som när Ford var huvudägare, då var det ingen som sa att Volvo var ett amerikanskt företag.
Behov av ny teknik
För att utveckla framtidens elbilar behövs resurser och kompetens till företaget.– Det är något som vi måste göra, framtidens elbilar måste vara "födda" elektriska. Det går inte att ta en förbränningsmotor-bil och byta motor i den, det blir inte tillräckligt bra.
Noteringen har dragit in pengar, men Samuelsson svarar inte direkt på om det kommer att räcka, bara att teknikutvecklingen kommer att kosta.
– Vi behöver en helt ny arkitektur för bilarna med centraldator, vi behöver utveckla nya batterier och det kommer kosta pengar, sedan behöver vi också nya elmotorer med väldigt hög verkningsgrad så det är precis som förut. Då fick vi göra förbränningsmotorerna helt själva och nu måste vi göra elmotorerna själva.