Elbil eller inte?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Volvos vd talar.

Läser man mellan raderna erkänner han att Volvo idag är så hopplöst långt efter pga mildhybrid satsningen att Volvo igentligen inte har ett snack att komma med förens om en hel hög miliarder o några år.

SAXAT UR NY TEKNIK.

Enligt Volvo Cars vd ska biltillverkaren sluta med förbränningsmotorer och bli helelektrisk.

För det behöver företaget navigera företagsklimatet i Kina, ta fram ny banbrytande teknik och få tillgång till infrastruktur i form av laddstolpar och förnybar el från samhället.

Samuelsson säger att det finns flera saker som kan stå mellan Volvo Cars och företagets mål om att sälja 1,2 miljoner bilar år 2025 och bara sälja elbilar från 2030.

– Det är mycket. Marknadsutveckling, konjunktur. Det som är viktigt för att vi ska göra bilarna elektriska är att det finns laddinfrastruktur, det kan vi inte styra helt själva. Sedan är det viktigt att primärenergin blir klimatneutral, vi kan ju inte bränna kol för att ladda elbilar.

Noteringen​

När Volvo Cars noteras på börsen är flera stora svenska fonder med på tåget, tillsammans med 200 000 svenska småsparare. Inför noteringen hade Samuelsson hoppats på större intresse från internationellt håll, men säger att han är stolt över intresset i Sverige.


– Stödet i Sverige har varit ovärderligt, det är jag väldigt tacksam över.

– Om vi tittar framåt skulle vi behöva en del internationella investerare, och jag är övertygad om att det kommer, svenskarna ligger lite före.

Företagsklimatet i Kina​

Det senaste halvåret har flera kinesiska företag mött nya hårdare regleringar på den inhemska marknaden. Att den kinesiska staten börjat strama åt tyglarna för några av de stora marknaderna har lett till oro att fler företag och marknader ska drabbas.

Dessutom är handelsrelationerna mellan USA och Kina ansträngda.

– Det finns väldigt mycket osäkerhet, till exempel relationen mellan Kina och USA och Kina och västvärlden. Vi har sedan många år sett handelsrestriktioner och teknologirestriktioner, som till och med visat tecken på någon typ av teknologikrig eller konflikt.

– Det är något som drabbar alla biltillverkare och alla företag som är verksamma i Kina, men jag ser ingen koppling till att vi har en huvudägare som som är kinesisk privatperson. Volvo är ett svenskt företag precis som när Ford var huvudägare, då var det ingen som sa att Volvo var ett amerikanskt företag.

Behov av ny teknik​

För att utveckla framtidens elbilar behövs resurser och kompetens till företaget.

– Det är något som vi måste göra, framtidens elbilar måste vara "födda" elektriska. Det går inte att ta en förbränningsmotor-bil och byta motor i den, det blir inte tillräckligt bra.

Noteringen har dragit in pengar, men Samuelsson svarar inte direkt på om det kommer att räcka, bara att teknikutvecklingen kommer att kosta.

– Vi behöver en helt ny arkitektur för bilarna med centraldator, vi behöver utveckla nya batterier och det kommer kosta pengar, sedan behöver vi också nya elmotorer med väldigt hög verkningsgrad så det är precis som förut. Då fick vi göra förbränningsmotorerna helt själva och nu måste vi göra elmotorerna själva.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Volvo är onekligen långt efter i konkurrensen.
Blir intressant att se hur många av de stora gamla hederliga biltillverkare som finns kvar om 10-15 år tex dom amerikanska jättarna om dom klarar att ställa om
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sett till priset på nya och lätt begagnade bilar med förbränningsmotor tänker jag att, det finns allt jämt en marknad och behov.
Blev förra veckan erbjuden 10% mer för min nu 3år gamla dieseldoftande kombi, jämfört med förra året. Självklart är detta till stor del pådrivet av den generella komponentbristen för man förvisso kan få tag i en ny bil men den är utrustad till en teknisk nivå som en 10år gammal, på grund av olika funktionaliteter som inte kan erbjudas. Att ha en lång tillvalslista idag verkar klart värdehöjande. Att dessutom ligga väldigt bra till i skatt har säkert viss inverkan.

Så vad göra? Det blir nog att ta erbjudandet, sen ger mig en total milkostnad (TCO) på 25kr/mil inkl precis allt under 3års tid.

pengarna då? De får vila till sig på lämpligt konto för framtida byte.

Den andra bilen, 10min gammal diesel SUV och har just nu ett TCO på 11kr/mil. Ja den åker ut den med.

Blir att plocka fram den 20år gamla V8an att åka med sålänge, i väntan på att denna chips-röran ska reda upp sig och nya el-alternativ hamna på marknaden.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Läste att VW inte har tillverkat så få bilar på ett år som i år sedan 50 talet.

Då måste dom ha tappat millioner bilar i år?
 

Zeromannen

Guest
Jag har blivit totalt förstörd.
Precis som man i ungdomen tyckte det lät fränt och luktade gott om moppar så ändrades det till mer avsmak när man väl började köra riktig hoj.
Efter 5 år med eldrift på fyra hjul så tänker jag numera såhär när nån drar iväg med en /insätt valfri höghästarsmotor här/: Fan va slött det där låter. Dyrt som fan är det också. Näe, de skulle haft en potent elbil istället.. :crash
På två hjul dominerar dock en trepip alá Traja fortfarande i hjärnprotesen, men de dagarna är nog räknade inom kort, förutspår jag.
Kan inte annat än hålla med! Jag fullkomligt älskar min elektriska Zero. Kan inte förstå logiken i att koppla, växla och hålla på för att det ska röra sig framåt (när man blivit omvänd). Slippa oljudet, brötandet, bara ett distinkt vinande och dom 106Nm skjuter iväg hojen.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Volvo är onekligen långt efter i konkurrensen.
Blir intressant att se hur många av de stora gamla hederliga biltillverkare som finns kvar om 10-15 år tex dom amerikanska jättarna om dom klarar att ställa om
Läste även här att för Volvos del kan det gå väldigt fort då Volvo i Geely sfären bär större kostnader. Har för tunga bilar o dessutom har större kostnader för fosil motorer med drivlinor än någon annan i koncernen.

Kan ju vara så att Volvos 64 miliarder vinst utdelning mitt i covid krisen var ett sätt för Volvos privata ägare att lyfta ut lite stålar före en konstruerad konkurs.

Att sedan göra aktie bolag o håva in ytterligare miliarder till en privat ägare från Kina.

Mja Volvo har nog aldrig legat då eländigt till.

Ändå har en bekant beställt 2 nya el Volvos a 700,000 st med allt som går att få i bilarna leverans om 1 år, dom kör ca 1000 mil ihop om året, i min värld vansinnigt köp men vad vet jag.
 

Zeromannen

Guest
Sett till priset på nya och lätt begagnade bilar med förbränningsmotor tänker jag att, det finns allt jämt en marknad och behov.
Blev förra veckan erbjuden 10% mer för min nu 3år gamla dieseldoftande kombi, jämfört med förra året.
Begagnatpriserna idag är ju smått sjuka! Man blir ganska snart varse detta när man googlar annonser och kollar historiken och ser dom loggade annonserna för flera år sedan på https://www.car.info.

Kikade på en A4 Allroad tdi-18 för 330,000. Ny utan rabatt var begärt pris strax ovan 400. Så det gamla sättet att räkna 15%/år i värdeminskning, halverat värde efter 3 år får man nog glömma idag :va .
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjena, jag har investerade i elbil :näsblod Provkörde först för skojs skull en laddhybrid. En Golf GTE. Tänkte, shit vad bra bil! Men efter att ha laddat bilen hundra gånger för att köra max 4-5 mil så insåg jag att det är bättre köpa riktig elbil och komma 30-40 mil. Så där är jag nu, ska till göteborg på fredag och hämta ut en ID.3.
Lyckades få en deal där jag i princip bara byter bil för några tusenlappar = win!

Är det någon annan här som hamnat i träsket? Borde inte provkört om man frågar plånboken men vilket habegär det blev direkt. Någon kanske till och med har en Tesla? Jag behöver ingen sådan bil, utan söker mer vanlig praktisk bil som inte står ut, så blev en ID.3. Provkörde även ID.4 för att möjligen kunna få dragkrok men det var för SUV-igt för mig.

Har precis fått möjligheten kunna ladda hemma och var därför jag valde GTE först, för det var osäkert på när och hur jag skulle kunna ladda och plötsligt har jag nu kabel och snart en riktig laddstation vid carporten (BRF).

Har hört en hel del rykten nu om 100.000 nya laddstolpar i Stockholm till 2030 samt massa nya skatter som ska göra alla fordon dyrare (även elbil... ). Så tog investeringen i elbil redan nu medan man kunde få så mycket som möjligt för sin fossilbil.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Har du missat denna tråd? https://www.sporthoj.com/forum/threads/elbil-eller-inte.281805/

Men kul, jag har en ID4 GTX som jag valde mest för möjligheterna till takbox och dragkrok.

Hade en Kodiaq innan så för mig är denna mindre och upplevs som sportigare.
För att få ihop ekonomin så är det nog avgörande att man kan ladda hemma.

jajamen! blind... (flyttade mitt inlägg hit)

Provköde just ID.4 GTX. Den var lite mer lyxig och flådigare men för lilla mig för stort just nu.

ID.3 är mer åt golfhållet vilket passar mig bättre nu.

Det går montera en "dragkrok" men den är bara till för att fungera som cykelhållare. Ska se på vad eftermontering kan kosta då jag cyklar då och då med MTB och behöver hänga på cykeln på något sätt. Taget är inte tillåtet på ID.3.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Läste ett Elon Musk tänkt sig att hjälpa till att starta ett universitet i Texas framöver, Texas Institute of Technology and Science, TITS...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tesla öppnar upp sina laddstationer för andra märken nu, med början som pilotprojekt i Nederländerna. Bra för alla (andra?)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
jajamen! blind... (flyttade mitt inlägg hit)

Provköde just ID.4 GTX. Den var lite mer lyxig och flådigare men för lilla mig för stort just nu.

ID.3 är mer åt golfhållet vilket passar mig bättre nu.

Det går montera en "dragkrok" men den är bara till för att fungera som cykelhållare. Ska se på vad eftermontering kan kosta då jag cyklar då och då med MTB och behöver hänga på cykeln på något sätt. Taget är inte tillåtet på ID.3.
ID3 är ju rätt rymlig, kan du ha den inne i bilen?

Annars är cykelhållare på dragkrok mumma (och så kan du fulköra lillsläpet till återvinningen...)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
ID3 är ju rätt rymlig, kan du ha den inne i bilen?

Annars är cykelhållare på dragkrok mumma (och så kan du fulköra lillsläpet till återvinningen...)

Faktiskt en tanke som backup, problemet är ju bara hur risig cykeln kan vara efteråt speciellt så här på höst, vinter och vår :D

Jag tror dock ID.3ans lasthållare inte ens är en dragkrok utan verkligen någon fjunigt som inte lär fullt funka med släp. Vore korkat, då risken är man drar sönder något antar jag. Ej fått teknisk förklaring varför det inte vore ok men troligen något med för stort vrid eller nått.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tesla öppnar upp sina laddstationer för andra märken nu, med början som pilotprojekt i Nederländerna. Bra för alla (andra?)
De öppnar sannolikt bara de stationer som de lämnat anbud på och fått statliga stöd för att öppna.
Det har offentliggjorts kod som tyder på detta, men som vanligt när det gäller Tesla så är det rykten tills grejorna plötsligt är i drift.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Faktiskt en tanke som backup, problemet är ju bara hur risig cykeln kan vara efteråt speciellt så här på höst, vinter och vår :D

Jag tror dock ID.3ans lasthållare inte ens är en dragkrok utan verkligen någon fjunigt som inte lär fullt funka med släp. Vore korkat, då risken är man drar sönder något antar jag. Ej fått teknisk förklaring varför det inte vore ok men troligen något med för stort vrid eller nått.
Det finns ju sådana där cykelhållare man liksom hänger på bakluckan.

Whatever floats your boat...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Tesla öppnar upp sina laddstationer för andra märken nu, med början som pilotprojekt i Nederländerna. Bra för alla (andra?)

Oh! Jasså... har de samma typ 2 kontakt som alla andra va? Läste USA och EU har samma gränssnitt. Men det finns dock strikt amerikanska kablar också. Även Japan/Kina-varianter. Men verkar som Typ 2 allmänt accepteras överallt. Dock när man ska DC-ladda kanske det inte är samma lika?
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top