Elbil eller inte?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag köpte min förra bil ny, diesel. Sen när den såldes efter 3 år så bytte jag till leasing. Räknade på kostnaderna (inköp, service, värdeminskning) och kom fram till att leasingen jag har nu blir billigare än köpet även med marginal för eventuella slitagekostnader vid inlämnandet.
Så nästa bil, blir nog leasing med.
Visade mina föräldrar vad det kostade att hålla liv i deras trötta gamla ök inkl en allt mindre värdeminskning. Med deras ca 1000 mil/år eliminerades mellanskillnaden av lägre förbrukning. Fanns inte många beggade av den typ de ville ha så därför leasing. Klart värt det trots några rookietabbar vid tecknandet och 3 (!) självrisker sista året, 2 helt utan egen förskyllan. Efter 3 år fanns begagnatutbud och en rikligare utrustad inhandlades. Jag tror ändå det varit bättre och mindre risk att leasa.
Man sitter då bara i saxen i 3 år och sen ny igen. 3 år att parera regeringens nycker och sen fri att ta något annat istället för att vara stuck med ett fordon som kan bli svindyrt/iskallt efter nåt miljöpartistiskt tuppjuck.

Mtp otryggheten i svensk elförsörjning vill jag nog ha något som drivs på brännbar vätska härute. Får kosta, det lilla jag kör.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tesla får en order av Hertz på 100 000st model 3.(Till ordinarie pris. Hertz har en flotta på ca 424 000 bilar). Teslas aktie stiger.

Volvo börsnoteras till minimum, såpass lågt att de drar tillbaka en del av emissionen.(hävdar dock att intresset varit stort)

Utvecklas eller dö, är väl precis vad marknadsekonomi handlar om.

Zeromannen

Guest
Tesla får en order av Hertz på 100 000st model 3.(Till ordinarie pris. Hertz har en flotta på ca 424 000 bilar). Teslas aktie stiger.

Volvo börsnoteras till minimum, såpass lågt att de drar tillbaka en del av emissionen.(hävdar dock att intresset varit stort)

Och Hertz gjorde nästan konkurs för mindre än ett år sedan.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Finns nog ingen så hårt konkurrensutsatt och pressad bransch som fordonsindustrin, därmed ska det till synnerliga skäl för att man skulle vilja delta i en emission.

Zeromannen

Guest
Den där pandemin och folks resande hade nog inget med det att göra
Men ändå, att gå från konkursmässigt till att lägga en beställning på 36,000,000,000kr inom 1 år. Lite som att man själv skulle gå från att mota kronkalle i dörren till att beställa en ny bil samma år.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Apropå frekvens - min farbror servade DECCA-stationer runt om i Sverige när det begav sig. Han var även den som förde mig in på elektronikens altare genom att lära mig bygga och sända Radio Hedesunda så att lokala TV-reparatören gnällde på störningar. 50 watt utmatad effekt fick räcka, kunde iaf inte konkurrera med SR Stockholm som precis börjat testsända med 19 kHz pilotton. "Min röst ska nu komma från vänster sida..."

Idag lika roligt som att lyssna på en elbil.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Är det någon som äger eller har provat en Polestar2? Den ser iallafall bra ut och jag läste lite ca45 mil och dragkrok på 1500kg

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
RoffeS har en och han är nöjd vad det verkar. :)

Grannen har en också, men 45 mil har han då aldrig fått (även om han kör med takbox)… Den verkar vara lite svår att få under 200Wh/km dock men resten verkar kalas.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag förstår inte vad kontantinsatsen avser när man privatleasar? Trodde hela syftet med privatleasing var att slippa insatser och istället bara ha en fast månadsavgift.
Pengar man lägger ned vid starten för att slippa betala så hög månadskostnad.
Ganska dumt upplägg enligt mig.
Ta nått billigare istället och bränn pengarna på en till hoj :yoparty

Zeromannen

Guest
Det verkar ju synnerligen korkat att betala förskott för att leasa en bil. Det blir lite som att gå in till en handlare och säga ”hej, jag vill ha den där nya bilen, här får du halva bilens pris kontant så får du tillbaka den om 3 år så är vi kvitt”.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det verkar ju synnerligen korkat att betala förskott för att leasa en bil. Det blir lite som att gå in till en handlare och säga ”hej, jag vill ha den där nya bilen, här får du halva bilens pris kontant så får du tillbaka den om 3 år så är vi kvitt”.
Ja, just det där känns som ett ganska dumt upplägg. Men man vet ju totalkostnaden i alla fall, även om jag tycker den är lite väl hög.

Så 659 000 i pris.
20% på det blir 131 800 kontant
Tillkommer 10 000 i deposition, som förvisso återbetalas.
Månadskostnad mån 1-6 är 5499:-
Månadskostnad mån 7-36 är 3499:- om det finns pengar kvar till miljöbonus.

131800 + 32994 + 101471 = 266 265 + deposition på 10 000

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Är grymt nyfiken på MG 5 typ vanlig kombi, är ju sjukt allergisk mot suv modeller.

MG5 har ju i mitt tycke väldigt vettig spec med last utrymme. Enda jag ty ser knepigt ut är framstolarna på bild, sjukt kort sittdyna men bilder kan ju ljuga..

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring