Saxat ur elbil nytt.
VW är djupt skakat av framtiden.
I torsdags samlade Volkswagens koncernchef Herbert Diess sina 120 högsta beslutsfattare till ett möte i huvudkontoret i Wolfsburg där de diskuterade företagets framtid.
“Detta är allvarligt” var hans tunga budskap, “Märket, koncernen blir alltmer pressad på världsmarknaden. Inte bara på grund av elektrifiering och digitalisering. Vi den största biltillverkaren i världen har hamnat efter våra konkurrenter. Vi halkar efter i produktivitet.”
“Om inget ändras kommer Volkswagen inte längre vara konkurrenskraftig” var hans bittra budskap.
Det som de stora biltillverkarna sades ha som konkurrensfördel mot Tesla, att de kunde det här med att masstillverka bilar, säger ledaren för världens största biltillverkare att de håller på att tappa.
Volkswagenchefen Ralf Brandstätter sa att de omedelbart måste bygga om Wolfsburg-fabriken.
“Den framtida konkurrensen med Teslas Berlin-fabrik kommer bli brutal” sa han,
“Tesla har satt ny standard i biltillverkning. En Tesla Model 3 byggs på tio timmar, mer än tre gånger så snabbt som det tar att bygga en VW ID.3 i Zwickau. Därmed är Tesla i en helt annan dimension när det gäller produktivitet och lönsamhet.”
Volkswagen planerar nu att helt bygga om sin huvudfabrik i Wolfsburg. Byggnader ska rivas och helt nya fabrikshallar byggas för att göra tillverkningslinan mer effektiv.
Det Volkswagen nu verkar ha insett är hur pass revolutionärt nytänkande Teslas blivande bilfabrik i Berlin blir. Teslas första bilfabrik i Fremont, USA var i en traditionell lokal de tog över från GM och Toyota. Olika hallar här och där, där delarna stampats fram från plåt, svetsats ihop till karosser, monterades, målades med mera. Delarna fraktades kors och tvärs genom fabriken.
Teslas första helt egenbyggda fabrik i Shanghai blev på ett helt annat sätt. Ett enda jämnt flöde som börjar med stampning av delar, sammansvetsning, målning och slutmontering. Mycket mer effektivt tillverkningsmetod. Tesla bygger både Berlin och Texas fabrikerna på samma sätt.
Men största revolutionen är inuti själva bilarna. Istället för hundratals små delar pressgjuter Tesla bilarnas bakvagn i ett enda stycke. Det sparar många timmar i tillverkningen samtidigt som bilarna får jämnare kvalitet. I de nya fabrikerna i Berlin och Texas ska dessutom hela framvagnen också pressgjutas i ett stycke vilket gör tillverkningen ännu snabbare. Bilens hela bottenplatta består av endast tre delar: helgjutet framvagn, batteripack och helgjutet bakvagn. Det är därför en Tesla kan byggas tre gånger så snabbt som en Volkswagen. Och tid är pengar.
Ska de traditionella biltillverkarna ha en chans att hänga med måste de göra likadant. Volvo har redan gått ut med att de kommer
flerdubbla sin pressgjutarkapacitet, och nu vill Volkswagen göra rent hus i sina fabriker och bygga om dem på nytt.
Det har alltid hetat att Tesla kanske gör nydanande elbilar men de traditionella biltillverkarna har en fördel: de har byggt bilar i hundra år och vet hur man gör det bäst. Fast plötsligt är de där hundra åren inte en fördel längre för de gamla drakarna utan snarare ett ok.