Elbil eller inte?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Kapten tråkig kan ju påpeka att båda mina "moderna" bilar envisas med att vilja ge mig förslag på bensinstationer att åka till fast det är bortemot 10 mils räckvidd kvar.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Saxar in en text som någon skrev på skoj för att visa på hur en inbiten elbilist som aldrig kört förbränningsmotor hade skrivit ett alster i en motortidning för att recensera hur det är att köra bil med förbränningsmotor. Tänk direkta motpolen mot en viss motorjournalist vid namn Colin. Med lite rättade auto(in)correct från original-texten.
Oj ,vad bitter skribenten har varit mot folk som klagat på elbilar.
Man verkligen känner att han suttit och finslipat det där fler sena kvällar.
"Nu djävlar skall de där förbränningsmänniskorna få smaka!! De kommer böna om nåd och dyrka mig efter att ha läst min text"
?
?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Oj ,vad bitter skribenten har varit mot folk som klagat på elbilar.
Man verkligen känner att han suttit och finslipat det där fler sena kvällar.
"Nu djävlar skall de där förbränningsmänniskorna få smaka!! De kommer böna om nåd och dyrka mig efter att ha läst min text"

Själv tycker jag mest det är komiskt, men var och en tolkar ju efter egna erfarenheter. :krama
När jag läser Colins eskapader så är det precis så som beskrivet ovan, fast tvärtom. :yoparty
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Saxar in en text som någon skrev på skoj för att visa på hur en inbiten elbilist som aldrig kört förbränningsmotor hade skrivit ett alster i en motortidning för att recensera hur det är att köra bil med förbränningsmotor. Tänk direkta motpolen mot en viss motorjournalist vid namn Colin. Med lite rättade auto(in)correct från original-texten.
Vore dock en vinst för alla, som någonsin huserar utanför sitt trygga tesla nätverk;

Om man givit fanken i appar och blippar och istället nöjt sig med en helt vanligt förekommande kortläsare för alla dessa olika laddplatser.., så enkelt det vore.

Utveckling är bra men vissa saker är bra nog utan utveckling..
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vore dock en vinst för alla, som någonsin huserar utanför sitt trygga tesla nätverk;

Om man givit fanken i appar och blippar och istället nöjt sig med en helt vanligt förekommande kortläsare för alla dessa olika laddplatser.., så enkelt det vore.

Utveckling är bra men vissa saker är bra nog utan utveckling..
Helst ser jag att någon drar det ännu längre.
En VW 1200, Amazon(combi) eller Saab 900 med batteriplattform.
Inte en massa bling och skit utan en bruksbil.
Optimera där det går för energiåtgången, lysen, värmepump och annan komfort men inga tv-skärmar och flipperspel.
Jag skulle nog handla omgående.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Visst är det komiskt, men med en kraftigt syrlig ton
Nu har det ju funnits elbilar på marknaden i typ ett decennium. Tänk dig någon som tog körkort för typ 10 år sen och bara kört elbil sen dess, som ska ut och provköra en bensin/diesel för första gången i sitt liv. Och som såklart levt i en fullständig bubbla: Det där med förbränningsmotorer är ju en parentes i historien. Hur tokigt hade det kunnat bli? Typ som texten jag klippte in? Anywho, jag tyckte det var en text skriven med glimten i ögat. :brynad
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vore dock en vinst för alla, som någonsin huserar utanför sitt trygga tesla nätverk;

Om man givit fanken i appar och blippar och istället nöjt sig med en helt vanligt förekommande kortläsare för alla dessa olika laddplatser.., så enkelt det vore.

Utveckling är bra men vissa saker är bra nog utan utveckling..
Jag är definitivt den första som skriver under på att appar, blippar och sånt mest är av ondo. Om det inte funkar typ som Parkster för parkering. Man parkerar, tar upp den enda appen som behövs, betalar. Tyvärr ska ju alla kommuner, lokala elbolag och fan och hans moster göra sin egen app..
Men texten var ju skrivet från perspektivet att det är så man gör, och är det helt plötsligt inte som man brukar göra, så blir det tokigt och obekvämt. Inte för att det nödvändigtvis är bättre eller sämre på det ena eller andra sättet utan att det är omständigt just för att det inte är så man är fullständigt invand med att göra.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nytt = svårt

Men kolla hur snabbt kidsen lär sig… vi gamla stötar vill ju helst bara ha det som det ”alltid” har varit. Vi som kört Citroën har säkert lite lättare att ställa om till digital miljö än de som bara kört Opel Rekord.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag skulle också helst se en slags folkvagn som elbil för att använda för alla de vanliga kortkörningarna.

Och sen har man en bränsledriven bil för de gånger man vill lasta mycket, åka långt, dra släp, slippa vänta på laddning etc.

…och där har vi kanske verkligheten de närmaste åren för många familjer särskilt i de norra delarna av landet. Vinter, skotersläp etc. Men kanske inte så enormt många mil per år.

De dagliga pendlingsmilen lägger man med elbilen.

Landcruisern i familjen har rullat knappt 1000 mil på snart två och ett halvt år sedan vi skaffade elbil, det mesta som andrabil hemmavid och på älgjakten. Innan dess kanske 2000 mil/år…

Skotersläpet till fjällen, tja de gångerna har jag faktiskt tagit omvägen på 6 mil för att kunna ta elbilen och ladda extra… snål? Japp.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag åkte ToR till mina föräldrar över dagen i helgen (40mil) det var smällkallt hela dagen, inga lediga uttag när jag kom fram och mig veterligen finns det ingen elbilsladdare i byn man kan nyttja.

Vi stannade några timmar och vände sedan hem, då var det gött att dra på dieselvärmaren en halvtimme innan, bilen snittade 0.57 (nej vi åkte inte min pickis) tack vare en snörök som höll nere tempot.

MEN nu till det roliga, ungefär mitt på hållet finns det en by med en liten lanthandel, dom har installerat Q-star pumpar för bränsle, byggt rastplats med uppvärmda toaletter och fikabord, och lanthandlaren säljer kaffe och om man vill så värmer dom en färdigrätt åt en.

DOM HAR ANSÖKT OM ATT BYGGA LADDSTATION!

Vilket innebär att med en obligatorisk fikapaus där klarar jag mig även med en Dacia Spring eller en MG ZS (2021), eller någon annan bil med litet batteri, även på vintern (fast då kan man nog få ta en rejäl lunchpaus vid laddaren)

Nu återstår bara att hitta någon uppgift på hur dom värmer kupen, är det glödspiraler går dom bort, är det värmepump kan dom vara aktuella, och ett riktigt vintertest vid -25 eller kallare för att se att den orkar med att hålla anständig kupetemp.

Jag har sett elbilsägare sitta och skrapa insidan på rutan, om det är för att dom inte får ut tillräcklig värme eller för att dom inte kan köra den för att det drar för mycket ström vet inte jag, men så vill jag inte ha det, då hade jag köpt en 60 tals bubbla
Kan trösta Dig med att det är ett ordentligt värmepaket, i min bil från Ebersprächer, som börjar skicka varmluft 30 sekunder efter att Du aktiverat värmen. Har Du bilen nätansluten tar den dessutom strömmen från nätet i stället för från bilen under förvärmningen.

Jag har aldrig kört med imma i bilen men så tjafsar jag inte med att jaga lägsta möjliga förbrukning för att publicera bilder på ansiktsboken. Det finns något Eco-läge i en meny men det var ingen hit när jag provade det i nollgradigt väder.

Men som tidigare sagts - räkna med ett hyfsat stort batteri om Du vill ha 20 mil i -25 grader (om Du inte vill nalla ström från föräldrarna). Närmare 60 än 40kWh skulle jag säga, naturligtvis beroende på körstil och komfortbehov.

Kul att det äntligen händer något, antar att det är en del i Trafikverkets upphandling för att bli kvitt de vita fläckarna på laddkartan? Själv är jag med handen på hjärtat lite less att vänta, fortfarande efter ett år har inte en enda superladdare kommit upp längs E10 eller E45 mot Kiruna. Söderut funkar det rätt bra nu, jag har köpt några turer t/r Dalarna samt till Sundsvall i höst och hoppas Ionitynätet verkligen får fart på sina etableringar, de har funkat klockrent för mig! Nåja, till hösten 2022 ska de upphandlade laddarna enligt avtalet vara monterade, så jag lever på hoppet och bränner fossiler till dess.
 
Last edited:

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Jag vill oxå se en elbil utan all jävla lulul, dator o mög.
Jag är helt ointr av att prata med bilen eller koppla nån jävla smartfon..
Äger inte ens sånt mög.
En anti Facebook bil till folket som handlar med kontanter.
En man bara laddar o kör, en basic bil ala elbilens t-ford
O som koster under 100 pap
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Har en provkörning hos Polestar bokad imorgon, har väldigt svårt och se att den skulle vara bättre än Kias EV6 (GT Line är löööjligt kul att köra) men känner att man måste testa ändå innan man bestämmer sig för något.
Den är sämre på pappret på många vis men tycker det är en galet snygg kärra, tror dock att valet kommer falla på en EV6 till slut iaf.
Inte ett stort fan av hur Polestars leasing fungerar, när det inte finns några garantier för att få rätt pris med klimatbonus osv, hos Kia så kan jag få rätt kampanjpris direkt från dag 1.
Återkommer efter provkörning imorgon, tycker ändå att Polestar är en jäkligt schysst kärra från allt man sett och läst men det blir upp till bevis imorgon :D
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Me senaste veckans elpriser så känns elbil som en ganska dyr affär när de gäller driftkostnader..
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Inte ett stort fan av hur Polestars leasing fungerar, när det inte finns några garantier för att få rätt pris med klimatbonus osv, hos Kia så kan jag få rätt kampanjpris direkt från dag 1.
Kan du utveckla det där kring Polestars leasing?

Kian verkar otroligt kompetent (inte direkt förvånad då märket gör det mesta rätt), men Polestar är mycket riktigt snyggare och bör enligt all samlad erfarenhet även i detta fall ge en högre premiumkänsla. Eller? :va

Ska bli kul att få ta del av intrycken efter provkörning! :tummenupp
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Me senaste veckans elpriser så känns elbil som en ganska dyr affär när de gäller driftkostnader..

Så kan tyckas, men det beror nog ofta på att man mer eller mindre aktivt väljer att inte se till helheten när det gäller elpriset.

Vi har absolut dyr el i Sverige just nu. Däremot bör man inte stirra sig blind på korta mätperioder och därefter dra alltför långt gångna slutsatser.

Betänk också att majoriteten av de med elbil (i de fall de inte har egna solceller) troligtvis har någon typ av timavtal och laddar bilen nattetid till en kostnad av uppskattningsvis ca 20-30% av de högsta spotpriserna.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Så kan tyckas, men det beror nog ofta på att man mer eller mindre aktivt väljer att inte se till helheten när det gäller elpriset.

Vi har absolut dyr el i Sverige just nu. Däremot bör man inte stirra sig blind på korta mätperioder och därefter dra alltför långt gångna slutsatser.

Betänk också att majoriteten av de med elbil (i de fall de inte har egna solceller) troligtvis har någon typ av timavtal och laddar bilen nattetid till en kostnad av uppskattningsvis ca 20-30% av de högsta spotpriserna.
Va mer en reflexion senaste veckans pris... Årets el priser är högre än förra årets, men medveten att man inte ska kolla på de korta mätperioden..
Jag skulle gärna köpa en el bil, men dom är på tok för dyra å även om man skulle lesa så blir det för dyrt för att motivera kostnaden mot behovet..
Vi har solcells paneler, men varken jag eller sambon kör bil varje dag... De kan gå en vecka mellan gångerna man använder bil..
Alla år man har jobbat så har jag haft nära till jobbet, å senaste 30 åren haft jobbet hemma... Bil å mc har då varit nästan enbart för nöjes åkning..
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Har en provkörning hos Polestar bokad imorgon, har väldigt svårt och se att den skulle vara bättre än Kias EV6 (GT Line är löööjligt kul att köra) men känner att man måste testa ändå innan man bestämmer sig för något.
Den är sämre på pappret på många vis men tycker det är en galet snygg kärra, tror dock att valet kommer falla på en EV6 till slut iaf.
Inte ett stort fan av hur Polestars leasing fungerar, när det inte finns några garantier för att få rätt pris med klimatbonus osv, hos Kia så kan jag få rätt kampanjpris direkt från dag 1.
Återkommer efter provkörning imorgon, tycker ändå att Polestar är en jäkligt schysst kärra från allt man sett och läst men det blir upp till bevis imorgon :D
Blir kul att höra Dina reflektioner? Jag har ju kört Polestar i dryga året nu och provade EV6 GT-lime för någon vecka sedan. Bilarna har olika för-och nackdelar, personligen skulle jag nog göra samma val idag men det handlar ju till syvende och sist om vilka egenskaper jag själv värderar högst.

Är körglädje och styrprecision viktiga egenskaper för Dig vore det inte fel om Du provade en med performance-paket. Är komfort vid körning i stad och på landsväg viktigare är standardmodellen sannolikt ett smartare alternativ.

Lycka till med Ditt val?
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top