L. Mäkinen
Gudomlig sporthojare
Kapten tråkig kan ju påpeka att båda mina "moderna" bilar envisas med att vilja ge mig förslag på bensinstationer att åka till fast det är bortemot 10 mils räckvidd kvar.
Oj ,vad bitter skribenten har varit mot folk som klagat på elbilar.Saxar in en text som någon skrev på skoj för att visa på hur en inbiten elbilist som aldrig kört förbränningsmotor hade skrivit ett alster i en motortidning för att recensera hur det är att köra bil med förbränningsmotor. Tänk direkta motpolen mot en viss motorjournalist vid namn Colin. Med lite rättade auto(in)correct från original-texten.
Själv tycker jag mest det är komiskt, men var och en tolkar ju efter egna erfarenheter.Oj ,vad bitter skribenten har varit mot folk som klagat på elbilar.
Man verkligen känner att han suttit och finslipat det där fler sena kvällar.
"Nu djävlar skall de där förbränningsmänniskorna få smaka!! De kommer böna om nåd och dyrka mig efter att ha läst min text"
Visst är det komiskt, men med en kraftigt syrlig tonSjälv tycker jag mest det är komiskt, men var och en tolkar ju efter egna erfarenheter.
När jag läser Colins eskapader så är det precis så som beskrivet ovan, fast tvärtom.
Vore dock en vinst för alla, som någonsin huserar utanför sitt trygga tesla nätverk;Saxar in en text som någon skrev på skoj för att visa på hur en inbiten elbilist som aldrig kört förbränningsmotor hade skrivit ett alster i en motortidning för att recensera hur det är att köra bil med förbränningsmotor. Tänk direkta motpolen mot en viss motorjournalist vid namn Colin. Med lite rättade auto(in)correct från original-texten.
Helst ser jag att någon drar det ännu längre.Vore dock en vinst för alla, som någonsin huserar utanför sitt trygga tesla nätverk;
Om man givit fanken i appar och blippar och istället nöjt sig med en helt vanligt förekommande kortläsare för alla dessa olika laddplatser.., så enkelt det vore.
Utveckling är bra men vissa saker är bra nog utan utveckling..
Nu har det ju funnits elbilar på marknaden i typ ett decennium. Tänk dig någon som tog körkort för typ 10 år sen och bara kört elbil sen dess, som ska ut och provköra en bensin/diesel för första gången i sitt liv. Och som såklart levt i en fullständig bubbla: Det där med förbränningsmotorer är ju en parentes i historien. Hur tokigt hade det kunnat bli? Typ som texten jag klippte in? Anywho, jag tyckte det var en text skriven med glimten i ögat.Visst är det komiskt, men med en kraftigt syrlig ton
Jag är definitivt den första som skriver under på att appar, blippar och sånt mest är av ondo. Om det inte funkar typ som Parkster för parkering. Man parkerar, tar upp den enda appen som behövs, betalar. Tyvärr ska ju alla kommuner, lokala elbolag och fan och hans moster göra sin egen app..Vore dock en vinst för alla, som någonsin huserar utanför sitt trygga tesla nätverk;
Om man givit fanken i appar och blippar och istället nöjt sig med en helt vanligt förekommande kortläsare för alla dessa olika laddplatser.., så enkelt det vore.
Utveckling är bra men vissa saker är bra nog utan utveckling..
Jag skulle också helst se en slags folkvagn som elbil för att använda för alla de vanliga kortkörningarna.
Och sen har man en bränsledriven bil för de gånger man vill lasta mycket, åka långt, dra släp, slippa vänta på laddning etc.
Kan trösta Dig med att det är ett ordentligt värmepaket, i min bil från Ebersprächer, som börjar skicka varmluft 30 sekunder efter att Du aktiverat värmen. Har Du bilen nätansluten tar den dessutom strömmen från nätet i stället för från bilen under förvärmningen.Jag åkte ToR till mina föräldrar över dagen i helgen (40mil) det var smällkallt hela dagen, inga lediga uttag när jag kom fram och mig veterligen finns det ingen elbilsladdare i byn man kan nyttja.
Vi stannade några timmar och vände sedan hem, då var det gött att dra på dieselvärmaren en halvtimme innan, bilen snittade 0.57 (nej vi åkte inte min pickis) tack vare en snörök som höll nere tempot.
MEN nu till det roliga, ungefär mitt på hållet finns det en by med en liten lanthandel, dom har installerat Q-star pumpar för bränsle, byggt rastplats med uppvärmda toaletter och fikabord, och lanthandlaren säljer kaffe och om man vill så värmer dom en färdigrätt åt en.
DOM HAR ANSÖKT OM ATT BYGGA LADDSTATION!
Vilket innebär att med en obligatorisk fikapaus där klarar jag mig även med en Dacia Spring eller en MG ZS (2021), eller någon annan bil med litet batteri, även på vintern (fast då kan man nog få ta en rejäl lunchpaus vid laddaren)
Nu återstår bara att hitta någon uppgift på hur dom värmer kupen, är det glödspiraler går dom bort, är det värmepump kan dom vara aktuella, och ett riktigt vintertest vid -25 eller kallare för att se att den orkar med att hålla anständig kupetemp.
Jag har sett elbilsägare sitta och skrapa insidan på rutan, om det är för att dom inte får ut tillräcklig värme eller för att dom inte kan köra den för att det drar för mycket ström vet inte jag, men så vill jag inte ha det, då hade jag köpt en 60 tals bubbla
Kan du utveckla det där kring Polestars leasing?Inte ett stort fan av hur Polestars leasing fungerar, när det inte finns några garantier för att få rätt pris med klimatbonus osv, hos Kia så kan jag få rätt kampanjpris direkt från dag 1.
Me senaste veckans elpriser så känns elbil som en ganska dyr affär när de gäller driftkostnader..
Va mer en reflexion senaste veckans pris... Årets el priser är högre än förra årets, men medveten att man inte ska kolla på de korta mätperioden..Så kan tyckas, men det beror nog ofta på att man mer eller mindre aktivt väljer att inte se till helheten när det gäller elpriset.
Vi har absolut dyr el i Sverige just nu. Däremot bör man inte stirra sig blind på korta mätperioder och därefter dra alltför långt gångna slutsatser.
Betänk också att majoriteten av de med elbil (i de fall de inte har egna solceller) troligtvis har någon typ av timavtal och laddar bilen nattetid till en kostnad av uppskattningsvis ca 20-30% av de högsta spotpriserna.
Blir kul att höra Dina reflektioner? Jag har ju kört Polestar i dryga året nu och provade EV6 GT-lime för någon vecka sedan. Bilarna har olika för-och nackdelar, personligen skulle jag nog göra samma val idag men det handlar ju till syvende och sist om vilka egenskaper jag själv värderar högst.Har en provkörning hos Polestar bokad imorgon, har väldigt svårt och se att den skulle vara bättre än Kias EV6 (GT Line är löööjligt kul att köra) men känner att man måste testa ändå innan man bestämmer sig för något.
Den är sämre på pappret på många vis men tycker det är en galet snygg kärra, tror dock att valet kommer falla på en EV6 till slut iaf.
Inte ett stort fan av hur Polestars leasing fungerar, när det inte finns några garantier för att få rätt pris med klimatbonus osv, hos Kia så kan jag få rätt kampanjpris direkt från dag 1.
Återkommer efter provkörning imorgon, tycker ändå att Polestar är en jäkligt schysst kärra från allt man sett och läst men det blir upp till bevis imorgon
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |