Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det i princip enda Ford gjort riktigt bra. Men nästan inga andra tillverkare har tagit efter, varför är det så?

Baksidan är bl.a. att de små värmetrådarna syns i motljus. Därav motviljan hos andra tillverkare. Fordköpare kör ju sällan i mörker…

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Baksidan är bl.a. att de små värmetrådarna syns i motljus. Därav motviljan hos andra tillverkare. Fordköpare kör ju sällan i mörker…

Visst syns de i motljus, men det gör imma, snö och inlandsis också.
Tar man bort rutan helt har man inga som helst problem med just hinder för sikten men en del andra baksidor.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Ett ickeproblem (körde med elruta på tre olika bilar i totalt sex år).

Defekta människor som har synfel kan ha svårt med fokus samt att ett rutbyte är dyrare men det drabbar bara försäkringsbolagen.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det var elvärme i framrutan på min VW e-up.

Se där, men det är inte värst vanligt trots att väldigt många konsumenter prisar det högt och det gör ju att man undrar.
Iofs mest användbart på en nordlig och väldigt liten marknad och idag nästan obsolet med appstyrd förvärmning.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Se där, men det är inte värst vanligt trots att väldigt många konsumenter prisar det högt och det gör ju att man undrar.
Iofs mest användbart på en nordlig och väldigt liten marknad och idag nästan obsolet med appstyrd förvärmning.
I en elbil med litet batteri kan det vara vettigt att bara värma ratt, rumpa och ruta. Resten av bilen är inte lika viktigt att hålla varmt.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
I en elbil med litet batteri kan det vara vettigt att bara värma ratt, rumpa och ruta. Resten av bilen är inte lika viktigt att hålla varmt.

För dagen är jag i Göteborg och med det snöovädret som är här är jag sjukt nöjd med att inte kategoriseras in under elbilist i bil med litet batteri.
Det går åt rätt mycket energi för att avisa och hålla rent när det är kallt och snöar från precis alla håll samtidigt.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Verkar bökigt att ha nyare bil...
Ja, där är vi överens. Det jag skulle vilja är att ha en ännu nyare bil som faktiskt är mer smart istället för mer komplicerad, medan det som verkar erbjudas framöver bara är mer knappar och mer komplexitet för användaren (börjar bli svårt att använda ordet "föraren" snart).

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ja, där är vi överens. Det jag skulle vilja är att ha en ännu nyare bil som faktiskt är mer smart istället för mer komplicerad, medan det som verkar erbjudas framöver bara är mer knappar och mer komplexitet för användaren (börjar bli svårt att använda ordet "föraren" snart).
Sätt på Discovery där dom tar gamla bilar å bygger om dom till eldrift.. Skulle va någe för mig..
Äldre lättmekat utan finesser..
Nyare bilar går inte så lätt å meka me å dom har på tok för mycke lull lull helt ur min smak..
Antingen vill jag ha en enkel billig bil utan alla sorters onödiga saker för att flytta rumpan från ena platsen till enana. .
Vill jag bygga om en bill till prestanda bil så kan man lätta den en hel del från saker som inte behövs å väger i onödan..

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det ryktas att ebilarna fick lämnas på vägen när det var snökaos i Halland och några timmars stopp på vägen. :crash

Det uppstod tydligen diskrepans mellan räckvidd och möjligheten att hålla passagerarna varma.
Inget som förvånar mig.
Men inte bara elbilar, folk lyckas ju köra soppaslut i vanliga bilar också när de blir kö, antingen med AC på sommaren eller värme på vintern.
Jag fick lära mig av mina föräldrar på 60-talet att ett par filtar, en extra mössa, extra varma vantar och några värmeljus lades i bilen när vinterhjulen gick på och stannade där till det blev sommardäck igen.
Mamma kokade en termos varm saft/choklad/kaffe om vi skulle åka lite längre och så några mackor.
Jag tillämpar detta fortfarande när vi kör långt och det är risk för skitväder och olyckor.
Sommartid är det ju enklare, bara inse att det blir varmt och leva med det, A/C knäcker många motorer på tomgång i värme.
Det är inte mer än 20 år sedan A/C var ett dyrt tillval i de flesta bilarna men vi överlevde det också.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det ryktas att ebilarna fick lämnas på vägen när det var snökaos i Halland och några timmars stopp på vägen. :crash

Det uppstod tydligen diskrepans mellan räckvidd och möjligheten att hålla passagerarna varma.
Typiskt när man inte lastbalanserar mellan värme och räckvidd.

Mera seriöst är ju folk lite dumma och inte har med sig så de klarar en snöstorm.
Denne man klarade ju 2 månader i insnöad bil utan förberedelser:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Typisk clickbait, men det förstod ni väl?

En vanlig elbil håller värmen bra vintertid med ungefär 1kW i timmen. Sedan kan man ju räkna. Men det är klart, hamnar man i bilkö med 5% kvar är det förstås jobbigt. På samma sätt som med en bränsledriven bil med 5% kvar… Fördelen med elbil är att man kan sätta värmen på typ 12 grader och bara köra stolsvärmen. Då fryser man inte ihjäl och klarar sig säkert någon vecka…

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Typisk clickbait, men det förstod ni väl?

En vanlig elbil håller värmen bra vintertid med ungefär 1kW i timmen. Sedan kan man ju räkna. Men det är klart, hamnar man i bilkö med 5% kvar är det förstås jobbigt. På samma sätt som med en bränsledriven bil med 5% kvar… Fördelen med elbil är att man kan sätta värmen på typ 12 grader och bara köra stolsvärmen. Då fryser man inte ihjäl och klarar sig säkert någon vecka…

Problemen på E6 startade redan på onsdagskvällen då några lastbilar fick stopp och orsakade köer som skulle hålla i sig till strax innan lunchtid på torsdagen.

En som fastnade i kön var Ebba Örtengren som skulle hem till Fjärås efter jobbet.

– Det var nog den värsta trafiksituationen jag varit med om, säger hon.

Enligt polisen var det många elbilar i kön som laddade ur under natten.

– Ja vi har får bärga en hel del elbilar från E6. Batteriet tar slut när de står så lång tid, de måste ju hålla värmen, säger vägtrafikledare Mikael Salo till P4 Göteborg.”

Jäkla ljug va, bara ljug. Mikael är säkert chef för bensinupproret 2.0

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Närå, skillnaden är nog mest att 1. Det var ingen nyhet att ICE-bilar fick soppatorsk och 2. Reservdunk fixade biffen där = ingen bärgning…

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Problemet ligger väl också i att elbilsförarna ofta kör utan marginaler och litar blint på navigatorn som säger att dom kommer att sig hem eller till nästa laddare och minsann ha 5% kvar av batteriet.

Då är det bara att stänga av värmen när trafiken parkerar några timmar i sträng kyla.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin