Elbil eller inte?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är lite märkligt då vi enligt gällande doktrin inte har några som helst svagheter i vare sig nät eller produktion av el.
Och hur det än är så är det i alla fall inte kopplat till kärnkraft.

En annan lika märklig omständighet är att vi har rekordhögt elpris samtidigt som Ringhals stängt av för servicejobb. Att det kan slumpa sig så?
Det låter märkligt. Enligt Vattenfalls hemsida så går både Ringhals 3 och 4 för fullt just nu.
Vart har du hittat den informationen?????

https://group.vattenfall.com/se/var...gislag/karnkraft/aktuell-karnkraftsproduktion
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Liftarna går dagtid men på natten lär det ju gå åt mer el till att värma alla bostäder så jag är inte så säker på att tillgången på ström är högre under natten.
Miljöpartiet vill att skall flytta ut i hyddor i skogen så det blir som på 1800 talet när det knappt fanns träd i Sverige och älgstammen var nere på max 600 djur.

Så snart går alla runt med hemvävda kläder i bark,även män måste ha menskopp osv...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Skulle Sverige få för sig att plöja ned skattemiljoner i nya reaktoter skulle det bara sluta så här till en kostnad som får Nuon affären att se bra ut:

Skulle någon annan ta notan utan subventioner är det en annan sak, men de säljer ju elen närmaste 20 åren utomlands innan den ens startar.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Lite oklart, men uppenbart fullständigt felaktigt var det iaf. Bra att någon har koll.
Men samtidigt lite tur, hade vi vart över 10kr/kWh annars?

Ringhals 3 och 4 är igång som sagt, däremot finns det risk för att Oskarshamns enda kvarvarande reaktor kan behöva stänga pga bränsleskada. Och så har vi bråket med Norge... Min gissning är att priserna kommer gå över 10 kr ett antal gånger under januari/februari om inte dessa månader skulle bli ovanligt milda
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ringhals 3 och 4 är igång som sagt, däremot finns det risk för att Oskarshamns enda kvarvarande reaktor kan behöva stänga pga bränsleskada. Och så har vi bråket med Norge... Min gissning är att priserna kommer gå över 10 kr ett antal gånger under januari/februari om inte dessa månader skulle bli ovanligt milda

Tror att jag lyckades förväxla ett inlägg från annan ort tillsammans med dålig datumkoll.

Men som sagt, vintern är inte slut än på länge och jag gissar på att elpriset och frågarna däromkring kommer vara en av de tyngre valfrågorna.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ringhals 3 och 4 är igång som sagt, däremot finns det risk för att Oskarshamns enda kvarvarande reaktor kan behöva stänga pga bränsleskada. Och så har vi bråket med Norge... Min gissning är att priserna kommer gå över 10 kr ett antal gånger under januari/februari om inte dessa månader skulle bli ovanligt milda
Absolut. Det finns viss anledning att misstänka att risken att priserna stundtals kommer att bli ännu högre än dom är idag innan vintern är slut på grund av just dom faktorerna.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Jag köpte bensinbil. Visst finns det el i den, men bara till startmotorn och andra nödvändigheter.
Tjohoooo!!!! :tuttar
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad är det så jämra intressant och speciellt med en lågmilad Toyota Corolla 2006? Morsan får telefonsamtal stup i kvarten från privatpersoner som vill köpa den. Ingen annons utsatt. Krävs det att man köper en elbil för att slippa samtal?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Blir säkert så att det blir såna här utsprida i nätet.

Då slipper man förstärka stamnätet mellan få productionsiter och kan köra områden i ö drift vid störningar så iaf en del av landet fungerar

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Blir säkert så att det blir såna här utsprida i nätet.

Då slipper man förstärka stamnätet mellan få productionsiter och kan köra områden i ö drift vid störningar så iaf en del av landet fungerar

Jag tror att det är en del av framtiden.

Likaså detta: https://reneweconomy.com.au/victori...tralian-output-record-as-it-ramps-up-testing/
 

Raderad medlem 51742

Guest
Blir säkert så att det blir såna här utsprida i nätet.

Då slipper man förstärka stamnätet mellan få productionsiter och kan köra områden i ö drift vid störningar så iaf en del av landet fungerar

Ja, det här är förmodligen det smartaste att satsa på inom rimlig närtid. Då kan man placera kraftverken nära där förbrukningen sker och man slipper bygga ut lika mycket överföringskapacitet, vilket är hiskeligt dyrt och tar evinnerlig tid. Dessutom skulle jag tro att det gör det lättare att balansera effekten i systemet och man gör det mindre störningskänslig.

Dessa reaktorer är ju tänkta att produceras i fabrik vilket underlättar såväl tillståndsprocesser liksom att få dem på plats betydligt snabbare.

Hörde nye energiministern säga sig vara öppen för dessa i radion i morse och då lät det som att regeringen alltid varit det. Det är ju helt enkelt inte sant och så lät det verkligen inte fram till alldeles nyligen. Att de sen styrts av miljöpartiet är en annan sak. Ledande miljöpartister har ju till och med öppet erkänt att det var en medveten strategi att indirekt och informellt skapa incitament för kraftbolagen att lägga ner kärnkraften.

Med MP ute ur regeringen tror jag nu S kommer känna trycket på sig att byta fot i frågan. Får man gissa att människor på partihögkvarteret panikartat springer i korridorerna, ropandes: "snabbt, kan någon ta fram siffror på hur stor andel av våra viktigaste väljare som har elavtal som är bundna kortare tid än fram till valdagen?".

Plan A blir en ny bred energiöverenskommelse över blockgränsen med en kombinerad satsning på vindkraft och SMR samt att man lite diskret kommer skapa förutsättningar för nuvarande reaktorer att drivas vidare.

Plan B blir en massiv satsning på riktade bidrag och subventioner till viktiga väljargrupper som kompenseras för ökade energikostnader.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det kan vara därför man inte planerar för nya stora kärnkraftverkkomplex när det finns bättre lösningar med relativt korta tider att uppföra så småningom
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Såg på nyheterna att en elbil skulle kosta typ 617kr att ladda, enl priset på el i södra Sverige. ..
Känns lite dyrt då..
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Såg på nyheterna att en elbil skulle kosta typ 617kr att ladda, enl priset på el i södra Sverige. ..
Känns lite dyrt då..
Om man har tim-mätning och laddade bilen (model S/X med största batteriet) från helt tomt till fullt mitt på dagen hemma, så ja, då hade man kunnat komma upp i de summorna.
Själv valde jag att inte ladda hemma på dagen idag. Har aldrig varit så dyrt som nu, men mindre än halva priset på natten..
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top