Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Mackar längs större vägnätet kommer allt behövas i den mening att det är där långresor sker.
På mindre orter kommer destinationsladdare kanske bli en framgång?

”Mackar” typ Tönnebro Ödeshög osv absolut. Med många laddare av hög kapacitet. Småmackar runt samhällena är nog mer eller mindre dödsdömda.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag ser framför mig hur landställena hamnar vid större knutpunkter. Under tiden bilen laddar kan man ta taxi, buss, tåg eller tunnelbana dit man egentligen ska.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag ser framför mig hur landställena hamnar vid större knutpunkter. Under tiden bilen laddar kan man ta taxi, buss, tåg eller tunnelbana dit man egentligen ska.
Är väl ingen som ska in i stan, de som kan, väljer nog att bo utanför och jobba hemma. Nämligen pga fördel för elbilsägandet är just att även vara hemmansägare. ?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Är väl ingen som ska in i stan, de som kan, väljer nog att bo utanför och jobba hemma. Nämligen pga fördel för elbilsägandet är just att även vara hemmansägare.

Det är ju också en framtidsspaning; att arbeta hemifrån i större utsträckning. Mindre trängsel är en bieffekt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
37e7f435bf94378d8ffc416a85d74dd9.jpg

fa3cdc0fdc867902d16e39adc04950d1.jpg

Dagens DN. Precis det jag pratat om tidigare. :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fisker är igång, igen, med en ny modell som passar Svenssons suv-vurm. Modellen Ocean är strax större än XC60, kommer i tre versioner.
Tvåhjulsdriven, 450km räckvidd 450kkr.
Fyrhjulsdrift, 610km räckvidd 615kkr

Fyrhjulsdrift, höjd effekt 630km räckvidd 715kkr.

Fisker kommer levereras av Mekonomen som också servar densamma. Produktionsstart 2022.

Två saker som gör det intressant; Kr/räckvidd. Priserna är utan ev. Premier/bonus.

Det finns ett gediget distribution/ servicenätverk.

Bifogat

• A3A66FE0-1B28-456D-B6C7-63617BF8AD2C.jpeg
    A3A66FE0-1B28-456D-B6C7-63617BF8AD2C.jpeg
    99.6 KB · Visningar: 14

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Energica EGO+ RS
Färg: Röd
Typ: Sport
100% EL!

Nu kan du köra en helt eldriven hoj,med lika bra prestanda som du är van vid från din streetfighter/sporthoj.
Energica EGO+ har linjära 215 Nm - 159 lb-ft vridmoment. 21,5 kWh litiumjonbatteri med upp till 400 km - stadskörning. Brembo, Marzocchi, Bosch, är varumärken du känner igen från supersporthojarna och litar på. 4,3" TFT-skärm.
Det är den enda elektriska nakna cykeln med DC Fast Charge, som "tankar" nästan 7 km räckvidd för varje minut laddning - minst 82% snabbare än någon annan elektrisk motorcykel. 0-100% laddning på 40 min med snabbladdning.

Prestanda: 0-100 km/h på 2,6 sekunder.
Du som har en CBR GSXR YZF och RR kommer inte tycka den är långsam från rödljusen.
Toppfart 240 km/h spärr.

För mer info om laddning: https://www.energicamotor.com/how-charge-electric-motorcycle/

Nu börjar det likna något?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Toppfart 240 km/h spärr.
Den har alltså inget på strippen att göra. Frånkörd av mina "tjejhojar".

"Upp till..." och stadskörning i samma mening? TFT-skärm? Vad kostar tillvalet analoga mätare? 260 eller 282 kg, blysläde med lithium polymer.

Vad kostar ljudpaketet som skrämmer gamla tanter, små barn och vilda djur?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

"Upp till..." och stadskörning i samma mening? TFT-skärm? Vad kostar tillvalet analoga mätare? 260 eller 282 kg, blysläde med lithium polymer.

Nu är du väll eländigt gubbigt rabiat ändå? det är ju ett jätte steg i rätt riktning iallafall.

Även min 143 hp låssas sporthoj hänger på o även av energican.

Men hur länge har våra gubb moppar utvecklats. Va fan min gammla ace gör ju 0-100 0-200 402 meter o 100-0 lika fort som en ny R1 M men den går 15 km långsammare.

Ge dom där elhojarna 5-6 år till så händer det nog grejor.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Fixas även min sista fråga? Får man bylingen efter sig när tillvalet "extra ballt v-twin ljudpaket" ger ifrån sig 103 dBa? Låta som The Jetsons, mjä...

Du jag gillar motor ljud, en riktigt vass motor är sjukt beroende framkallande eller en högljud turbomotors frustande med öppen dump eller en motor råa dova morrande efter växling när den kryper över vridmoment toppen.

Men även om både du o jag är fossiler fullt gämför bara med både dinosarius o annat gammalt skot så lär vi få axeptera att vi innom ett kortare tidsspan blir frånåkta av dessa elektriska elvispar??

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
min gammla ace gör ju 0-100 0-200 402 meter o 100-0 lika fort som en ny R1 M
Undrar varför Yamaha inte slutade utveckla sina hojar när de uppenbarligen gjorde den perfekta hojen som är snabbare än allt och drar mindre soppa än alla andra hojar redan för 26 år sen.... När kom den egentligen 1996 va?
:unsure:
:tungan

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Undrar varför Yamaha inte slutade utveckla sina hojar när de uppenbarligen gjorde den perfekta hojen som är snabbare än allt och drar mindre soppa än alla andra hojar redan för 26 år sen.... När kom den egentligen 1996 va?
:unsure:
:tungan
Det gjorde dom jhu. Resten e jhu kosmetika o elektriska fusk komponenter för att sänka produktions kostnaden?

Gämför Peter lidens varvtider o varvtiderna som sätts i dag med moderna hojar på svenska banor. Skiljer det mycket på dessa årtionden

Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike

Det var extremt sällsynt att jag körde snabbare än 240 km/h med Blackbirden. Tror de flesta klarar sig med 240 km/h i toppfart och de som inte gör det behöver ju inte köpa en Energica. Tror dragracing kommer bli ganska trist utan brölande motorer så fortsätt gärna med bensin...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Höna eller fjäder..?

"Riksförbundet M Sverige har granskat bilbranschens garanti- och försäkringsvillkor och anmärker nu på att det finns villkor i Volkswagens garanti för elbilarna ID.3 och ID.4 som inte går att uppfylla. I instruktionsboken kan man läsa att bilen inte får lämnas i mer än 24 timmar om det är kallare än 30 minusgrader."

"Volkswagen Sverige tillbakavisar dock kritiken.
– Volkswagens ID.-bilar är anpassade för alla former av temperaturer och väder. Däremot är det ett känt faktum att ett litium-jon-batteri (dvs bilens högvoltsbatteri) påverkas av värme eller kyla. Av den anledningen lämnar vi, i till exempel bilens instruktionsbok, skötselråd och rekommendationer till våra kunder, säger Marcus Thomasfolk, kommunikationschef på Volkswagen Sverige
– En sådan rekommendation är att inte låta bilen stå i mer än 24 timmar om det är kallare än -30 grader. Detta är dock inte frågan om ett villkor för att våra garantier ska gälla. Vi kan heller inte utläsa i bilens system om bilen har utsatts för dessa förhållanden. Vi har hittills aldrig varit med om några fel på våra bilar relaterade till dessa förhållanden och kommer inte heller att neka någon kund att åberopa gällande garantier, även om man parkerat bilen längre än 24 timmar och det varit kallare än -30 grader."

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är det ett problem att något som inte behövs försvinner?
Det är väl förvisso inte något problem för kunderna som inte längre behöver tjänsterna men för mackarna som företag så är det ju så att dom antingen måste förändras till något som då fortfarande behövs eller så får dom lägga ner. Och mig veterligen så betraktar alla företag en nedläggning som negativt.

Raderad medlem 51742

Guest
Höna eller fjäder..?

"Riksförbundet M Sverige har granskat bilbranschens garanti- och försäkringsvillkor och anmärker nu på att det finns villkor i Volkswagens garanti för elbilarna ID.3 och ID.4 som inte går att uppfylla. I instruktionsboken kan man läsa att bilen inte får lämnas i mer än 24 timmar om det är kallare än 30 minusgrader."

"Volkswagen Sverige tillbakavisar dock kritiken.
– Volkswagens ID.-bilar är anpassade för alla former av temperaturer och väder. Däremot är det ett känt faktum att ett litium-jon-batteri (dvs bilens högvoltsbatteri) påverkas av värme eller kyla. Av den anledningen lämnar vi, i till exempel bilens instruktionsbok, skötselråd och rekommendationer till våra kunder, säger Marcus Thomasfolk, kommunikationschef på Volkswagen Sverige
– En sådan rekommendation är att inte låta bilen stå i mer än 24 timmar om det är kallare än -30 grader. Detta är dock inte frågan om ett villkor för att våra garantier ska gälla. Vi kan heller inte utläsa i bilens system om bilen har utsatts för dessa förhållanden. Vi har hittills aldrig varit med om några fel på våra bilar relaterade till dessa förhållanden och kommer inte heller att neka någon kund att åberopa gällande garantier, även om man parkerat bilen längre än 24 timmar och det varit kallare än -30 grader."

Det där betyder i klartext: "Vi vill gärna ha dig som kund och säger något för att du inte skall bli orolig, men vi tar oss friheten att ändå avvisa ditt garantianspråk av dessa skäl om vi finner det lämpligt för att slippa stå för ett nytt batteri om det går sönder pga. kylan."

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är väl förvisso inte något problem för kunderna som inte längre behöver tjänsterna men för mackarna som företag så är det ju så att dom antingen måste förändras till något som då fortfarande behövs eller så får dom lägga ner. Och mig veterligen så betraktar alla företag en nedläggning som negativt.
Jo, men jag har svårt att se någonting bra med att ha verksamheter igång bara för att de ska vara igång. Mackarna får väl sälja mackor.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras