Max släpvagnsviktVad får en berlingo dra? Problemet är ju att dem flesta bilar som är nyare än typ 10år inte får dra så mycket på körkort Bertil
Njae, det beror ju på om du tänker dig en bränslecell och elmotor eller en vanlig ICE konverterad eller designad från början till att gå på vätgas.tror mer på vätgas faktiskt, det är ju elmotor i dom bilarna med med de skapar ju sin egen energi.
Du "glömde" visst själva slutklämmen i artikeln :(betalvägg)Erik Wedberg: Det är inte Volvos dåliga elbil som är problemet
Det har sålts väldigt många elbilar i Sverige i år. 118 600 stycken, vilket är mer än dubbelt så många som i fjol.www.dn.se
"Det har sålts väldigt många elbilar i Sverige i år. 118 600 stycken, vilket är mer än dubbelt så många som i fjol. Har antalet laddstationer ökat lika kraftigt?"
"Det går att köra elbil från Stockholm till Åre en kall vinterdag, det tar bara ganska mycket längre tid och man måste vara beredd på att stå still flera timmar för laddning.
Den här gången, alldeles i början av vintern, gick resan förhållandevis bra men frustrerande långsamt. Problemet var inte att bilen var Volvos senaste elbil C40 som inte alls är så ny utan grundas på den nu fem år gamla XC40 och inte alls går att köra de utlovade 44 milen på en laddning utan snarare knappt 30.
Nej, problemet är laddinfrastrukturen, och det kommer att bli ett ännu större problem. Hur blir det när en försvarlig del av Stockholms elbilar ska samsas om de fyra laddpunkterna hos Ionity i Hudiksvall under sportlovstider?
Risken är att många nyblivna elbilsägare kommer att stå som förvirrade tamkatter nyss utsläppta i vildmarken utan möjlighet att klara sig över vintern."
Utelämnar? Vem känner sig utelämnad? Kan jag "tanka" min el-mc där? Elon har dock lovat att öppna upp för andra fordon än Tesla var det lider, när det nu blir.Det är klart att om man helt utelämnar det i särklass största och heltäckande laddnätverket så är det svårare att göra långresor i Sverige idag.
Fast kan någon annan än Tesla ägare ladda i deras nätverk ännu?Du "glömde" visst själva slutklämmen i artikeln :
"Ionity är det närmaste ett snabbladdningsnätverk vi kommer, men är kraftigt underdimensionerat och betydligt sämre än Teslas motsvarighet."
Det är klart att om man helt utelämnar det i särklass största och heltäckande laddnätverket så är det svårare att göra långresor i Sverige idag.
Men det är också så att just Ionity har väldigt få laddare än så länge, det finns absolut andra bättre fungerande alternativ redan idag. Appen "Chargefinder" är hyfsat heltäckande och den uppdateras med nya laddare i takt med att de byggs.
Fast kan någon annan än Tesla ägare ladda i deras nätverk ännu?
Det är ju lite som iPhone och Android. Antalet appar för Android är helt gigantiskt om man räknar in alla iPhone apparna. Sen att det inte går att använda eller installera dem är ju en helt annan sak. Men det är ju telefonappar båda två.
Poängen var ju lite att elbilar går bra att äga och köra, men laddnätverket inte är riktigt utbyggt ännu och att man borde bygga ut det mera. Det var i alla fall så jag tolkade det hela.
Med nuvarande lagstiftning kommer det vara ett problem med last och dragförmåga när det kommer till elbilar. De är helt enkelt för tunga. Finns några undantag tex VW transporter som får dra 1500 kg men den har å andra sidan ingen räckvidd att tala om ens tom så vem som kan ha nytta av en sådan förstår jag inte.
Vi som släpar runt på tunga grejer ibland kommer att få vänta på elbilsalternativ om det någonsin kommer… tror mer på vätgas faktiskt, det är ju elmotor i dom bilarna med med de skapar ju sin egen energi.
Risken är att många nyblivna elbilsägare kommer att stå som förvirrade tamkatter nyss utsläppta i vildmarken utan möjlighet att klara sig över vintern."
En sida således frågan är vilket djur.Tror antalet faktiska elbilsägare som kommer att utforska sina mer djuriska sidor i vinter ungefär motsvarar antalet bogserade elbilar på valfri europaväg under samma tidsperiod.
Som exempel kan vi ta MB Vito det skiljer ”bara” ca 300 kg mellan el och diesel men om man tar med att räckvidd på el är 15 mil och släpvagnsvikt är noll kilo blir man inte imponeradVilka elbilar är det som är mycket tyngre än motsvarande förbränningsvariant?
Tesla 3 LR väger ca 1850kg, vad väger en fyrhjulsdriven variant av den mindre och långsammare Volvo S60?
Som exempel kan vi ta MB Vito det skiljer ”bara” ca 300 kg mellan el och diesel men om man tar med att räckvidd på el är 15 mil och släpvagnsvikt är noll kilo blir man inte imponerad
Om batteriet var dubbelt så stort skulle man kanske få dra ett litet släp och det skulle man behöva då lasten i skåpet skulle vara Max 200 kg typ…
Kroka på ett släp på 300 kg samt att du sätter dig i bilen och du får inte ta med skruvdragaren ens ?Förstår du inte problemet med att en arbetsbil har en lastkapacitet på 400 kg? Aktionsradie på 15 mil. Olastad förmodar jag dessutom.
Då kan jag inte förklara tydligt nog…
går ju inte ens att montera dragkrok på Viton…Kroka på ett släp på 300 kg samt att du sätter dig i bilen och du får inte ta med skruvdragaren ens ?
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |