Elbil eller inte?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
En partner från 2012 får iaf dra 1050kg på b kort
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad får en berlingo dra? Problemet är ju att dem flesta bilar som är nyare än typ 10år inte får dra så mycket på körkort Bertil
Max släpvagnsvikt
1160 kg

Sen bromsat släp på ca. 300kg plus kåpa och man är uppe i närheten maxvikt på elKangoo och bara köra med tomt släp är liksom lite poänglöst. Jag vill kunna hämta en hoj när jag köper en osv.
Har ej krok på den andra bilen.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Med nuvarande lagstiftning kommer det vara ett problem med last och dragförmåga när det kommer till elbilar. De är helt enkelt för tunga. Finns några undantag tex VW transporter som får dra 1500 kg men den har å andra sidan ingen räckvidd att tala om ens tom så vem som kan ha nytta av en sådan förstår jag inte.
Vi som släpar runt på tunga grejer ibland kommer att få vänta på elbilsalternativ om det någonsin kommer… tror mer på vätgas faktiskt, det är ju elmotor i dom bilarna med med de skapar ju sin egen energi.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
tror mer på vätgas faktiskt, det är ju elmotor i dom bilarna med med de skapar ju sin egen energi.
Njae, det beror ju på om du tänker dig en bränslecell och elmotor eller en vanlig ICE konverterad eller designad från början till att gå på vätgas.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det finns ju flera elbilar, exempelvis Polestar 2, som får dra 1500 kg eller mer. Kruxet blir att det i många fall blir en så pass hög totalvikt för bil och släp att det krävs utökad B-behörighet, ifall man inte håller sig till ett släp med totalvikt på släpet (inkl last) under 900 kg (för Polestar).
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag brukar inte köra släp ofta eller tung för den delen heller.
Men det sker tillräckligt ofta för att jag inte vill hyra en bil bara för det.
Samt att ser jag en hoj jag vill ha så vill jag kunna kroka på släpet, åka och köpa den.
Sen kan jag acceptera att jag inte transporterar hem en Goldwing på det sättet, men en vanlig hoj får den gärna kunna ta.

Hur är det med NV200 eldriva?
Har inte sett en enda med dragkrok.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
(betalvägg)

"Det har sålts väldigt många elbilar i Sverige i år. 118 600 stycken, vilket är mer än dubbelt så många som i fjol. Har antalet laddstationer ökat lika kraftigt?"

"Det går att köra elbil från Stockholm till Åre en kall vinterdag, det tar bara ganska mycket längre tid och man måste vara beredd på att stå still flera timmar för laddning.
Den här gången, alldeles i början av vintern, gick resan förhållandevis bra men frustrerande långsamt. Problemet var inte att bilen var Volvos senaste elbil C40 som inte alls är så ny utan grundas på den nu fem år gamla XC40 och inte alls går att köra de utlovade 44 milen på en laddning utan snarare knappt 30.

Nej, problemet är laddinfrastrukturen, och det kommer att bli ett ännu större problem. Hur blir det när en försvarlig del av Stockholms elbilar ska samsas om de fyra laddpunkterna hos Ionity i Hudiksvall under sportlovstider?
Risken är att många nyblivna elbilsägare kommer att stå som förvirrade tamkatter nyss utsläppta i vildmarken utan möjlighet att klara sig över vintern."
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
(betalvägg)

"Det har sålts väldigt många elbilar i Sverige i år. 118 600 stycken, vilket är mer än dubbelt så många som i fjol. Har antalet laddstationer ökat lika kraftigt?"

"Det går att köra elbil från Stockholm till Åre en kall vinterdag, det tar bara ganska mycket längre tid och man måste vara beredd på att stå still flera timmar för laddning.
Den här gången, alldeles i början av vintern, gick resan förhållandevis bra men frustrerande långsamt. Problemet var inte att bilen var Volvos senaste elbil C40 som inte alls är så ny utan grundas på den nu fem år gamla XC40 och inte alls går att köra de utlovade 44 milen på en laddning utan snarare knappt 30.

Nej, problemet är laddinfrastrukturen, och det kommer att bli ett ännu större problem. Hur blir det när en försvarlig del av Stockholms elbilar ska samsas om de fyra laddpunkterna hos Ionity i Hudiksvall under sportlovstider?
Risken är att många nyblivna elbilsägare kommer att stå som förvirrade tamkatter nyss utsläppta i vildmarken utan möjlighet att klara sig över vintern."
Du "glömde" visst själva slutklämmen i artikeln ;) :

"Ionity är det närmaste ett snabbladdningsnätverk vi kommer, men är kraftigt underdimensionerat och betydligt sämre än Teslas motsvarighet."


Det är klart att om man helt utelämnar det i särklass största och heltäckande laddnätverket så är det svårare att göra långresor i Sverige idag.

Men det är också så att just Ionity har väldigt få laddare än så länge, det finns absolut andra bättre fungerande alternativ redan idag. Appen "Chargefinder" är hyfsat heltäckande och den uppdateras med nya laddare i takt med att de byggs.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är klart att om man helt utelämnar det i särklass största och heltäckande laddnätverket så är det svårare att göra långresor i Sverige idag.
Utelämnar? Vem känner sig utelämnad? Kan jag "tanka" min el-mc där? Elon har dock lovat att öppna upp för andra fordon än Tesla var det lider, när det nu blir.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Du "glömde" visst själva slutklämmen i artikeln ;) :

"Ionity är det närmaste ett snabbladdningsnätverk vi kommer, men är kraftigt underdimensionerat och betydligt sämre än Teslas motsvarighet."


Det är klart att om man helt utelämnar det i särklass största och heltäckande laddnätverket så är det svårare att göra långresor i Sverige idag.

Men det är också så att just Ionity har väldigt få laddare än så länge, det finns absolut andra bättre fungerande alternativ redan idag. Appen "Chargefinder" är hyfsat heltäckande och den uppdateras med nya laddare i takt med att de byggs.
Fast kan någon annan än Tesla ägare ladda i deras nätverk ännu?
Det är ju lite som iPhone och Android. Antalet appar för Android är helt gigantiskt om man räknar in alla iPhone apparna. Sen att det inte går att använda eller installera dem är ju en helt annan sak. Men det är ju telefonappar båda två.

Poängen var ju lite att elbilar går bra att äga och köra, men laddnätverket inte är riktigt utbyggt ännu och att man borde bygga ut det mera. Det var i alla fall så jag tolkade det hela.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Njae, det beror ju på om du tänker dig en bränslecell och elmotor eller en vanlig ICE konverterad eller designad från början till att gå på vätgas.

Tror på bränsleceller men det ligger nog ganska långt bort in the future…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fast kan någon annan än Tesla ägare ladda i deras nätverk ännu?
Det är ju lite som iPhone och Android. Antalet appar för Android är helt gigantiskt om man räknar in alla iPhone apparna. Sen att det inte går att använda eller installera dem är ju en helt annan sak. Men det är ju telefonappar båda två.

Poängen var ju lite att elbilar går bra att äga och köra, men laddnätverket inte är riktigt utbyggt ännu och att man borde bygga ut det mera. Det var i alla fall så jag tolkade det hela.

Du tolkade helt rätt. :)


(Om man exkluderar Tesla, som aldrig köper reklam i tidningarna…)
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Med nuvarande lagstiftning kommer det vara ett problem med last och dragförmåga när det kommer till elbilar. De är helt enkelt för tunga. Finns några undantag tex VW transporter som får dra 1500 kg men den har å andra sidan ingen räckvidd att tala om ens tom så vem som kan ha nytta av en sådan förstår jag inte.
Vi som släpar runt på tunga grejer ibland kommer att få vänta på elbilsalternativ om det någonsin kommer… tror mer på vätgas faktiskt, det är ju elmotor i dom bilarna med med de skapar ju sin egen energi.

Vilka elbilar är det som är mycket tyngre än motsvarande förbränningsvariant?

Tesla 3 LR väger ca 1850kg, vad väger en fyrhjulsdriven variant av den mindre och långsammare Volvo S60?
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Risken är att många nyblivna elbilsägare kommer att stå som förvirrade tamkatter nyss utsläppta i vildmarken utan möjlighet att klara sig över vintern."

Tror antalet faktiska elbilsägare som kommer att utforska sina mer djuriska sidor i vinter ungefär motsvarar antalet bogserade elbilar på valfri europaväg under samma tidsperiod.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tror antalet faktiska elbilsägare som kommer att utforska sina mer djuriska sidor i vinter ungefär motsvarar antalet bogserade elbilar på valfri europaväg under samma tidsperiod.
En sida således frågan är vilket djur.

Personligen behåller jag dieseln även när MG, n är levererad.. Kostar ju i princip ingenting att ha dieseln ståendes.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Vilka elbilar är det som är mycket tyngre än motsvarande förbränningsvariant?

Tesla 3 LR väger ca 1850kg, vad väger en fyrhjulsdriven variant av den mindre och långsammare Volvo S60?
Som exempel kan vi ta MB Vito det skiljer ”bara” ca 300 kg mellan el och diesel men om man tar med att räckvidd på el är 15 mil och släpvagnsvikt är noll kilo blir man inte imponerad
Om batteriet var dubbelt så stort skulle man kanske få dra ett litet släp och det skulle man behöva då lasten i skåpet skulle vara Max 200 kg typ…
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Som exempel kan vi ta MB Vito det skiljer ”bara” ca 300 kg mellan el och diesel men om man tar med att räckvidd på el är 15 mil och släpvagnsvikt är noll kilo blir man inte imponerad
Om batteriet var dubbelt så stort skulle man kanske få dra ett litet släp och det skulle man behöva då lasten i skåpet skulle vara Max 200 kg typ…

Fattar nog inte helt vad du menar. Men ar du att du kommer upp till gränsen för tungt släp och E-kort?
Det problemet är i inte elbilsrelaterat utan snarare att i princip alla bilar är ordentligt mycket tyngre än motsvarande för 15-20 år sedan. Iofs väldigt lättlöst, ta E-kortet.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Förstår du inte problemet med att en arbetsbil har en lastkapacitet på 400 kg? Aktionsradie på 15 mil. Olastad förmodar jag dessutom.
Då kan jag inte förklara tydligt nog…
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Förstår du inte problemet med att en arbetsbil har en lastkapacitet på 400 kg? Aktionsradie på 15 mil. Olastad förmodar jag dessutom.
Då kan jag inte förklara tydligt nog…
Kroka på ett släp på 300 kg samt att du sätter dig i bilen och du får inte ta med skruvdragaren ens ?
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Förstår du inte problemet med att en arbetsbil har en lastkapacitet på 400 kg? Aktionsradie på 15 mil. Olastad förmodar jag dessutom.
Då kan jag inte förklara tydligt nog
Kroka på ett släp på 300 kg samt att du sätter dig i bilen och du får inte ta med skruvdragaren ens ?
går ju inte ens att montera dragkrok på Viton…
Det känns inte som att biltillverkarna lägger något krut på utvecklingen av arbetsbilar. Jag åker själv i en Ford Ranger ca 2500 mil om året och det är dags att byta nu … men till vad? Finns inget vettigt om jag inte vill åka på fordonsskatt på mellan 20-30 k/år förstås…
Fullständigt hjärndött
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top