Elbil eller inte?

Förstår du inte problemet med att en arbetsbil har en lastkapacitet på 400 kg? Aktionsradie på 15 mil. Olastad förmodar jag dessutom.
Då kan jag inte förklara tydligt nog…

Det jag inte förstod var att din definition av elbil var skåpbil.
Skåpbilar har jag vare sig kunskap eller intresse av.
 

Som sagt ju mer vindkraft ju dyrare el.​

Rekorddyrt att duscha i Norge​

Det är inte bara i Sverige som elpriserna ökar. På måndag väntas nya prisrekord i grannlandet Norge, skriver norska sajten E24.
En tio minuter lång dusch i de södra delarna av Norge beräknas kosta över 31 norska kronor under morgondagen.
Allra dyrast kommer elen att vara mellan klockan 18 och 19 då priset rusar upp mot 6,31 kronor per kilowattimme.
 
Det jag inte förstod var att din definition av elbil var skåpbil.
Skåpbilar har jag vare sig kunskap eller intresse av.
När jag klev in i tråden var det sådana bilar som diskuterades… därav mina reflektioner.
Personbilar finns flera med både acceptabel räckvidd och dragvikt. Det är väl priset som kan dra iväg lite på dom…
 
Med nuvarande lagstiftning kommer det vara ett problem med last och dragförmåga när det kommer till elbilar. De är helt enkelt för tunga. Finns några undantag tex VW transporter som får dra 1500 kg men den har å andra sidan ingen räckvidd att tala om ens tom så vem som kan ha nytta av en sådan förstår jag inte.
Vi som släpar runt på tunga grejer ibland kommer att få vänta på elbilsalternativ om det någonsin kommer… tror mer på vätgas faktiskt, det är ju elmotor i dom bilarna med med de skapar ju sin egen energi.
Ja man borde släppa på sargen och tillåta aktiva bromssystem för släp. Tänk dragbil och släp för lastbil. Regenerativa bromsar på släpet. Hjälpdrift från släpet. 3,5t dragbil och 3,5t släp.
 
Ja man borde släppa på sargen och tillåta aktiva bromssystem för släp. Tänk dragbil och släp för lastbil. Regenerativa bromsar på släpet. Hjälpdrift från släpet. 3,5t dragbil och 3,5t släp.

Är det explicit förbjudet med en typen av broms?
 
Är det explicit förbjudet med en typen av broms?
Förbjudet är det nog inte men det ger inga fördelar viktmässigt + att man måste säkert ha påskjutsbroms iaf.
Svågern hade en båttrailer från USA med hydrauliska bromsar. Underbar att dra efter bilen men inte godkänd i Sverige så det var bara att kroka på LGF skylten…
 
Vilka elbilar är det som är mycket tyngre än motsvarande förbränningsvariant?

Tesla 3 LR väger ca 1850kg, vad väger en fyrhjulsdriven variant av den mindre och långsammare Volvo S60?
En S 60 årsmodell 2019 eller nyare väger 1677 – 1832 kg beroende på utrustning.
Det betyder att den tyngsta S60:n är nästan lika tung som en model3. Dock är det så att Tesla Model 3 har ersatt all ljudisolering med batteri.
Jämför du vägljud och komfort i dom så är det relativt stor skillnad då Model 3 har (enligt min åsikt) urusel isolering av vägljud. Att jämföra två så helt olika bilar är som att påstå att dieselbilar väger flera gånger mer än bensinbilar baserat på att en diseldriven SL buss är så mycket tyngre.

ser man till det stora flertalet så är elbilar relativt mycket tyngre än motsvarande med förbränningsmotor eftersom bara batteriet i en Tesla väger 500 kg och motor, växellåda och drivaxlar i en bensin eller diesel oftast inte väger mer än max 200 kg. Lägg till en bränsletank så har du fortfarande en skillnad på 200 kg i skillnad på vikt hos drivlina och energilager.

Det ligger liksom i sakens natur. Den dagen vi kan få ett batteri som ger 50-60 mils räckvidd som väger drygt 200 kg så kommer jämförbara elbilar att väga lika mycket som en eldriven dito.
 
Jag har svårt att tro att "omställningen" kommer gå så fort som ni optimister tror. Får vi nu dessutom en global finanskris så kommer ju takten som folk byter fordon i bromsas in kraftigt?.
Jag tror mackarna kommer finnas kvar länge än.

Jag har en känsla av att snitt elbilisten har en markant bättre privatekonomi än dom flesta, vilket märks här i tonläget. Väldigt många hantverkare och service människor börjar sina dagar med att köpa frukost på just en mack.
Jag tror absolut inte att omställningen kommer att "gå över en natt" Jag tror att det kommer att ta ganska lång tid innan det inte längre finns möjligheter för mackarna att överleva på att sälja bensin och diesel (eller syntetiska alternativ till dessa som HVO eller liknande).
Men det kommer ju att ske förr eller senare.

Och även om det är så att det fortfarande är många som börjar sin dag med att köpa frukost på macken så lär det kunna bli lite kämpigt för dom när intäkterna från försäljning av bensin och diesel börjar sina. Det är ju inte riktigt så att dom bara kan fortsätta som vanligt och bara sluta sälja fordonsbränsle. Dom kommer att behöva ersätta den inkomsten med något annat för att ha råd att ha kvar personal och lokaler.

Jag tillhör nog inte optimisterna i det avseendet att jag tror att det kommer att ta åtskilliga år innan vi ställt om hela fordonsflottan och jag själv har inte någon elbil. Jag kör ännu så länge en bensindriven Subaru Outback. Till stor del för att det fram till ganska nyligen varit dåligt med vettiga alternativ om man vill kunna ta sig åtminstone 25-30 mil utan att stanna och ladda någon längre tid på vägen. Fram till för bara något år sedan så var nästan det enda alternativet då en Tesla Model S för en dryg miljon vilket nog kan anses som en ganska dyr bil. Nu börjar det komma en hel del alternativ som på papperet nog kan funka om dom bara får ordning på det där med möjlighet att dra släp också vilket många elbilar inte får.
 
En S 60 årsmodell 2019 eller nyare väger 1677 – 1832 kg beroende på utrustning.
Det betyder att den tyngsta S60:n är nästan lika tung som en model3. Dock är det så att Tesla Model 3 har ersatt all ljudisolering med batteri.
Jämför du vägljud och komfort i dom så är det relativt stor skillnad då Model 3 har (enligt min åsikt) urusel isolering av vägljud. Att jämföra två så helt olika bilar är som att påstå att dieselbilar väger flera gånger mer än bensinbilar baserat på att en diseldriven SL buss är så mycket tyngre.

ser man till det stora flertalet så är elbilar relativt mycket tyngre än motsvarande med förbränningsmotor eftersom bara batteriet i en Tesla väger 500 kg och motor, växellåda och drivaxlar i en bensin eller diesel oftast inte väger mer än max 200 kg. Lägg till en bränsletank så har du fortfarande en skillnad på 200 kg i skillnad på vikt hos drivlina och energilager.

Det ligger liksom i sakens natur. Den dagen vi kan få ett batteri som ger 50-60 mils räckvidd som väger drygt 200 kg så kommer jämförbara elbilar att väga lika mycket som en eldriven dito.

En S60 AWD väger 1832kg.
Då jag av en händelse nyligen bytt från just en V60 (hybrid med den blygsamma vikten omkring 2200kg) till en Tesla 3 -21 kan jag rapportera att ja, Teslan låter lite mer i kupén. Men i fallet -21 är det med betoning på lite.
Att Volvon skulle ha i storleksordningen 300kg mer isolering är helt enkelt inte sant.
Att en drivlina för en modern rimligt stor personbil med förbränningsmotor skulle väga 200kg är heller inte sant. Bara DSG-lådan är nära eller till och med över 100kg.

På vilket sätt är en S60 och en Tesla 3 helt olika bilar?
Bortsett från att Volvon är långsammare och har mindre utrymmen då.

Då finns det belagt ett exempel på elbil som väger ca 25kg mer än en motsvarande ICE-bil. Men min fråga var ställd med förhoppningen att få det här belagt i siffror: "stora flertalet så är elbilar relativt mycket tyngre än motsvarande med förbränningsmotor"
 
Last edited:
En S60 AWD 2007 väger 1620 och tar sig ca 800 km innan påfyllning av energi krävs. Den är DYR om någon vill köpa den av mig. Tyst är den också - om man stänger av stereon. :ROFLMAO:

Ja och en Volvo 240 väger ca 1300kg. Men den kan man i allmänhet inte heller köpa ny.
 
Problemen infinner sig när folk nyttjar de fördelaktiga utrymmet som en del elbilar har. Med tre normalfeta svenskar och några väskor som last så har man snabbt överlastat sin gnistbil. Vad är grejen? Är de så veka i karossen eller har de så usla bromsar så de inte klarar lite mer totalvikt?

Ta en Tesla Model 3 LRP -2021. Totalvikt 2232kg, tjänstevikt 1952kg. 280kg(!) i med två passagerare á 85kg. 110kg packning? Wow…. Väger föraren mer än 75kg läggs det på lastvikten med.
Knappt lönt med frunk om man inte fraktar poppade popcorn eller pingisbollar..
 
Märkligt att Tesla så ofta fuckar upp de formella vikterna;i min 3P 2019 (med dragkrok) får jag lasta drygt 380 kilo.

En slöare och betydligt trängre BMW M3 2019 får lasta 303 kilo. Och bara 3 passagerare. Ingen dragkrok.


Det är nog inte själva eldriften det sitter i.
 
Märkligt att Tesla så ofta fuckar upp de formella vikterna;i min 3P 2019 (med dragkrok) får jag lasta drygt 380 kilo.

En slöare och betydligt trängre BMW M3 2019 får lasta 303 kilo. Och bara 3 passagerare. Ingen dragkrok.


Det är nog inte själva eldriften det sitter i.

Förmodar att det är så att lastvikten inte är lika viktig på de flesta andra marknader som här. Därmed är det gynnsamt att speca en lägra vikt och ducka kommande problematik. Tror att det är precis det samma med motståndet till dragkrok hos många elbilstillverkare. Uppsidan är för liten i förhållande till eventuell problematik.
 
Jo, det är ju egentligen bara i Sverige som "alla" har dragkrok...

Britterna är väl sällsynt glada i husvagnssemester tror jag.
Oklart varför dock, det var ju längesedan människan i vår del av världen övergav nomadlivet till förmån för ett fast boende och samhällsform.
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top