En S 60 årsmodell 2019 eller nyare väger 1677 – 1832 kg beroende på utrustning.
Det betyder att den tyngsta S60:n är nästan lika tung som en model3. Dock är det så att Tesla Model 3 har ersatt all ljudisolering med batteri.
Jämför du vägljud och komfort i dom så är det relativt stor skillnad då Model 3 har (enligt min åsikt) urusel isolering av vägljud. Att jämföra två så helt olika bilar är som att påstå att dieselbilar väger flera gånger mer än bensinbilar baserat på att en diseldriven SL buss är så mycket tyngre.
ser man till det stora flertalet så är elbilar relativt mycket tyngre än motsvarande med förbränningsmotor eftersom bara batteriet i en Tesla väger 500 kg och motor, växellåda och drivaxlar i en bensin eller diesel oftast inte väger mer än max 200 kg. Lägg till en bränsletank så har du fortfarande en skillnad på 200 kg i skillnad på vikt hos drivlina och energilager.
Det ligger liksom i sakens natur. Den dagen vi kan få ett batteri som ger 50-60 mils räckvidd som väger drygt 200 kg så kommer jämförbara elbilar att väga lika mycket som en eldriven dito.
En S60 AWD väger 1832kg.
Då jag av en händelse nyligen bytt från just en V60 (hybrid med den blygsamma vikten omkring 2200kg) till en Tesla 3 -21 kan jag rapportera att ja, Teslan låter lite mer i kupén. Men i fallet -21 är det med betoning på lite.
Att Volvon skulle ha i storleksordningen 300kg mer isolering är helt enkelt inte sant.
Att en drivlina för en modern rimligt stor personbil med förbränningsmotor skulle väga 200kg är heller inte sant. Bara DSG-lådan är nära eller till och med över 100kg.
På vilket sätt är en S60 och en Tesla 3 helt olika bilar?
Bortsett från att Volvon är långsammare och har mindre utrymmen då.
Då finns det belagt ett exempel på elbil som väger ca 25kg mer än en motsvarande ICE-bil. Men min fråga var ställd med förhoppningen att få det här belagt i siffror: "
stora flertalet så är elbilar relativt mycket tyngre än motsvarande med förbränningsmotor"