Elbil eller inte?

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Förstår du inte problemet med att en arbetsbil har en lastkapacitet på 400 kg? Aktionsradie på 15 mil. Olastad förmodar jag dessutom.
Då kan jag inte förklara tydligt nog…

Det jag inte förstod var att din definition av elbil var skåpbil.
Skåpbilar har jag vare sig kunskap eller intresse av.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R

Som sagt ju mer vindkraft ju dyrare el.​

Rekorddyrt att duscha i Norge​

Det är inte bara i Sverige som elpriserna ökar. På måndag väntas nya prisrekord i grannlandet Norge, skriver norska sajten E24.
En tio minuter lång dusch i de södra delarna av Norge beräknas kosta över 31 norska kronor under morgondagen.
Allra dyrast kommer elen att vara mellan klockan 18 och 19 då priset rusar upp mot 6,31 kronor per kilowattimme.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Det jag inte förstod var att din definition av elbil var skåpbil.
Skåpbilar har jag vare sig kunskap eller intresse av.
När jag klev in i tråden var det sådana bilar som diskuterades… därav mina reflektioner.
Personbilar finns flera med både acceptabel räckvidd och dragvikt. Det är väl priset som kan dra iväg lite på dom…
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Med nuvarande lagstiftning kommer det vara ett problem med last och dragförmåga när det kommer till elbilar. De är helt enkelt för tunga. Finns några undantag tex VW transporter som får dra 1500 kg men den har å andra sidan ingen räckvidd att tala om ens tom så vem som kan ha nytta av en sådan förstår jag inte.
Vi som släpar runt på tunga grejer ibland kommer att få vänta på elbilsalternativ om det någonsin kommer… tror mer på vätgas faktiskt, det är ju elmotor i dom bilarna med med de skapar ju sin egen energi.
Ja man borde släppa på sargen och tillåta aktiva bromssystem för släp. Tänk dragbil och släp för lastbil. Regenerativa bromsar på släpet. Hjälpdrift från släpet. 3,5t dragbil och 3,5t släp.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ja man borde släppa på sargen och tillåta aktiva bromssystem för släp. Tänk dragbil och släp för lastbil. Regenerativa bromsar på släpet. Hjälpdrift från släpet. 3,5t dragbil och 3,5t släp.

Är det explicit förbjudet med en typen av broms?
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Är det explicit förbjudet med en typen av broms?
Förbjudet är det nog inte men det ger inga fördelar viktmässigt + att man måste säkert ha påskjutsbroms iaf.
Svågern hade en båttrailer från USA med hydrauliska bromsar. Underbar att dra efter bilen men inte godkänd i Sverige så det var bara att kroka på LGF skylten…
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vilka elbilar är det som är mycket tyngre än motsvarande förbränningsvariant?

Tesla 3 LR väger ca 1850kg, vad väger en fyrhjulsdriven variant av den mindre och långsammare Volvo S60?
En S 60 årsmodell 2019 eller nyare väger 1677 – 1832 kg beroende på utrustning.
Det betyder att den tyngsta S60:n är nästan lika tung som en model3. Dock är det så att Tesla Model 3 har ersatt all ljudisolering med batteri.
Jämför du vägljud och komfort i dom så är det relativt stor skillnad då Model 3 har (enligt min åsikt) urusel isolering av vägljud. Att jämföra två så helt olika bilar är som att påstå att dieselbilar väger flera gånger mer än bensinbilar baserat på att en diseldriven SL buss är så mycket tyngre.

ser man till det stora flertalet så är elbilar relativt mycket tyngre än motsvarande med förbränningsmotor eftersom bara batteriet i en Tesla väger 500 kg och motor, växellåda och drivaxlar i en bensin eller diesel oftast inte väger mer än max 200 kg. Lägg till en bränsletank så har du fortfarande en skillnad på 200 kg i skillnad på vikt hos drivlina och energilager.

Det ligger liksom i sakens natur. Den dagen vi kan få ett batteri som ger 50-60 mils räckvidd som väger drygt 200 kg så kommer jämförbara elbilar att väga lika mycket som en eldriven dito.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har svårt att tro att "omställningen" kommer gå så fort som ni optimister tror. Får vi nu dessutom en global finanskris så kommer ju takten som folk byter fordon i bromsas in kraftigt?.
Jag tror mackarna kommer finnas kvar länge än.

Jag har en känsla av att snitt elbilisten har en markant bättre privatekonomi än dom flesta, vilket märks här i tonläget. Väldigt många hantverkare och service människor börjar sina dagar med att köpa frukost på just en mack.
Jag tror absolut inte att omställningen kommer att "gå över en natt" Jag tror att det kommer att ta ganska lång tid innan det inte längre finns möjligheter för mackarna att överleva på att sälja bensin och diesel (eller syntetiska alternativ till dessa som HVO eller liknande).
Men det kommer ju att ske förr eller senare.

Och även om det är så att det fortfarande är många som börjar sin dag med att köpa frukost på macken så lär det kunna bli lite kämpigt för dom när intäkterna från försäljning av bensin och diesel börjar sina. Det är ju inte riktigt så att dom bara kan fortsätta som vanligt och bara sluta sälja fordonsbränsle. Dom kommer att behöva ersätta den inkomsten med något annat för att ha råd att ha kvar personal och lokaler.

Jag tillhör nog inte optimisterna i det avseendet att jag tror att det kommer att ta åtskilliga år innan vi ställt om hela fordonsflottan och jag själv har inte någon elbil. Jag kör ännu så länge en bensindriven Subaru Outback. Till stor del för att det fram till ganska nyligen varit dåligt med vettiga alternativ om man vill kunna ta sig åtminstone 25-30 mil utan att stanna och ladda någon längre tid på vägen. Fram till för bara något år sedan så var nästan det enda alternativet då en Tesla Model S för en dryg miljon vilket nog kan anses som en ganska dyr bil. Nu börjar det komma en hel del alternativ som på papperet nog kan funka om dom bara får ordning på det där med möjlighet att dra släp också vilket många elbilar inte får.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
En S 60 årsmodell 2019 eller nyare väger 1677 – 1832 kg beroende på utrustning.
Det betyder att den tyngsta S60:n är nästan lika tung som en model3. Dock är det så att Tesla Model 3 har ersatt all ljudisolering med batteri.
Jämför du vägljud och komfort i dom så är det relativt stor skillnad då Model 3 har (enligt min åsikt) urusel isolering av vägljud. Att jämföra två så helt olika bilar är som att påstå att dieselbilar väger flera gånger mer än bensinbilar baserat på att en diseldriven SL buss är så mycket tyngre.

ser man till det stora flertalet så är elbilar relativt mycket tyngre än motsvarande med förbränningsmotor eftersom bara batteriet i en Tesla väger 500 kg och motor, växellåda och drivaxlar i en bensin eller diesel oftast inte väger mer än max 200 kg. Lägg till en bränsletank så har du fortfarande en skillnad på 200 kg i skillnad på vikt hos drivlina och energilager.

Det ligger liksom i sakens natur. Den dagen vi kan få ett batteri som ger 50-60 mils räckvidd som väger drygt 200 kg så kommer jämförbara elbilar att väga lika mycket som en eldriven dito.

En S60 AWD väger 1832kg.
Då jag av en händelse nyligen bytt från just en V60 (hybrid med den blygsamma vikten omkring 2200kg) till en Tesla 3 -21 kan jag rapportera att ja, Teslan låter lite mer i kupén. Men i fallet -21 är det med betoning på lite.
Att Volvon skulle ha i storleksordningen 300kg mer isolering är helt enkelt inte sant.
Att en drivlina för en modern rimligt stor personbil med förbränningsmotor skulle väga 200kg är heller inte sant. Bara DSG-lådan är nära eller till och med över 100kg.

På vilket sätt är en S60 och en Tesla 3 helt olika bilar?
Bortsett från att Volvon är långsammare och har mindre utrymmen då.

Då finns det belagt ett exempel på elbil som väger ca 25kg mer än en motsvarande ICE-bil. Men min fråga var ställd med förhoppningen att få det här belagt i siffror: "stora flertalet så är elbilar relativt mycket tyngre än motsvarande med förbränningsmotor"
 
Last edited:

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
En S60 AWD 2007 väger 1620 och tar sig ca 800 km innan påfyllning av energi krävs. Den är DYR om någon vill köpa den av mig. Tyst är den också - om man stänger av stereon. :ROFLMAO:

Ja och en Volvo 240 väger ca 1300kg. Men den kan man i allmänhet inte heller köpa ny.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Att elbilar är tunga pga batteriet är helt klart, men även vanliga bilar är orimligt tunga numera. Min gamla BMW 535i vägde 1355 kg enligt papperen. Det är mindre än en modern 1-serie. 35 år av "utveckling"...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Problemen infinner sig när folk nyttjar de fördelaktiga utrymmet som en del elbilar har. Med tre normalfeta svenskar och några väskor som last så har man snabbt överlastat sin gnistbil. Vad är grejen? Är de så veka i karossen eller har de så usla bromsar så de inte klarar lite mer totalvikt?

Ta en Tesla Model 3 LRP -2021. Totalvikt 2232kg, tjänstevikt 1952kg. 280kg(!) i med två passagerare á 85kg. 110kg packning? Wow…. Väger föraren mer än 75kg läggs det på lastvikten med.
Knappt lönt med frunk om man inte fraktar poppade popcorn eller pingisbollar..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Märkligt att Tesla så ofta fuckar upp de formella vikterna;i min 3P 2019 (med dragkrok) får jag lasta drygt 380 kilo.

En slöare och betydligt trängre BMW M3 2019 får lasta 303 kilo. Och bara 3 passagerare. Ingen dragkrok.


Det är nog inte själva eldriften det sitter i.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Märkligt att Tesla så ofta fuckar upp de formella vikterna;i min 3P 2019 (med dragkrok) får jag lasta drygt 380 kilo.

En slöare och betydligt trängre BMW M3 2019 får lasta 303 kilo. Och bara 3 passagerare. Ingen dragkrok.


Det är nog inte själva eldriften det sitter i.

Förmodar att det är så att lastvikten inte är lika viktig på de flesta andra marknader som här. Därmed är det gynnsamt att speca en lägra vikt och ducka kommande problematik. Tror att det är precis det samma med motståndet till dragkrok hos många elbilstillverkare. Uppsidan är för liten i förhållande till eventuell problematik.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jo, det är ju egentligen bara i Sverige som "alla" har dragkrok...

Britterna är väl sällsynt glada i husvagnssemester tror jag.
Oklart varför dock, det var ju längesedan människan i vår del av världen övergav nomadlivet till förmån för ett fast boende och samhällsform.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top