Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Märkligt att Tesla så ofta fuckar upp de formella vikterna;i min 3P 2019 (med dragkrok) får jag lasta drygt 380 kilo.

En slöare och betydligt trängre BMW M3 2019 får lasta 303 kilo. Och bara 3 passagerare. Ingen dragkrok.

Det är nog inte själva eldriften det sitter i.
Logiskt att en trängre bil lastar mindre, eller hur tänkte du nu? En Fiat 500 har inte mycket den heller. Men vad är poängen med rymd och inte vikt menar du? Har du vägt din M3 och tagit reda på vad den verkligen väger? Nu menar jag inte vad pappret säger..

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Om FSD och att ta sig till månen med en stege.

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Britterna är väl sällsynt glada i husvagnssemester tror jag.
Oklart varför dock, det var ju längesedan människan i vår del av världen övergav nomadlivet till förmån för ett fast boende och samhällsform.

Det var väldigt många som var ifrågasättande varför jag valde bort dragkrok när jag kvitterade ut ny bil för några år sen. Men facit i hand har jag sparat fruktansvärt mycket pengar på att bara hyra en bil med krok de 2 gånger jag verkligen behövt fara runt med ett släp..

Men folk gillar ju att vara på den säkra sidan. Man måste ha en stor 4wd-suvkombi som tar sig minst 100mil på en tankning, för 1 gång i året är det ju fjällsemester..

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det var väldigt många som var ifrågasättande varför jag valde bort dragkrok när jag kvitterade ut ny bil för några år sen. Men facit i hand har jag sparat fruktansvärt mycket pengar på att bara hyra en bil med krok de 2 gånger jag verkligen behövt fara runt med ett släp..

Men folk gillar ju att vara på den säkra sidan. Man måste ha en stor 4wd-suvkombi som tar sig minst 100mil på en tankning, för 1 gång i året är det ju fjällsemester..

Resonerade liknande nyligen och monterade krok på frugans bil istället. Den kommer förmodat vara kvar i hushållet längre än min tjänstebil. Den får inte dra något tungt men hanterar min obromsade kärra till och från tippen och hämtar brädor på Byggmax med bravur.
När båteländet skall flyttas hyr jag en bil över dagen eller helgen. Sist betalade jag 600:- plus soppa.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
All heder till OKQ8 som på bred front lanserar 150kW snabbladdning, med enkel kortbetalning! Riktigt bra.

Tyvärr är svenska elpriser inte en god resurs, så priset vid stationen är ca 6kr/kWh.

Sneglar på dieselbilen som drar 0,5lit/mil och tankas för 10kr/mil..

Miljörörelsen har blivit sin egen antagonist.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
All heder till OKQ8 som på bred front lanserar 150kW snabbladdning, med enkel kortbetalning! Riktigt bra.

Tyvärr är svenska elpriser inte en god resurs, så priset vid stationen är ca 6kr/kWh.

Ja, för dagen gäller laddning nattetid på hemmaplan.
Intressant taktik av Bolund & co. Eller är det möjligen så att analysen inte nådde hit?
Den här gången också...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Logiskt att en trängre bil lastar mindre, eller hur tänkte du nu? En Fiat 500 har inte mycket den heller. Men vad är poängen med rymd och inte vikt menar du? Har du vägt din M3 och tagit reda på vad den verkligen väger? Nu menar jag inte vad pappret säger..
Vad tänkte du angående vikten?

Det är väl ingen KTM heller...

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
För de jag sett som varit importerade och därmed vägda och inte registrerade på CoC-intyg har det diffat…

Prova! Brukar vara gratis längs motorvägen

Den hjälpsamme norrmannen på Youtube vägde en M3 LR till 1940 inkluderat packning och "one small asian"

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Britterna är väl sällsynt glada i husvagnssemester tror jag.
Oklart varför dock, det var ju längesedan människan i vår del av världen övergav nomadlivet till förmån för ett fast boende och samhällsform.
Anledning Till vikter på vad bilar får dra o lasta.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Tack vare miljöpartiet så kostar det 6kr/kWh hemma nattetid också.

En Golf Diesel av tidig generation börjar vara ett bra alternativ nu

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tack vare miljöpartiet så kostar det 6kr/kWh hemma nattetid också.

En Golf Diesel av tidig generation börjar vara ett bra alternativ nu

Det kostar i skrivande stund 36 öre/kWh i natt om du bor i område 1 eller 2, i 3 och 4 får man hosta upp strax över kronan. I morgon blir det billigare.

Då skall vi komma ihåg att vi har nedåt -30 nu i de norra delarna av landet.

Raderad medlem 51742

Guest
Det kostar i skrivande stund 36 öre/kWh i natt om du bor i område 1 eller 2, i 3 och 4 får man hosta upp strax över kronan. I morgon blir det billigare.

Då skall vi komma ihåg att vi har nedåt -30 nu i de norra delarna av landet.
Nja, i elområde 3 har det kostat omkring 2,50-3 kr/ kWh nattetid senaste dygnen, inklusive elskatt och moms, men exklusive elnätsavgift. Börjar sjunka en aning först natten mot julafton.

IMG_1307.jpeg

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Snittpriset för december kommer vara episkt högt för majoriteten av befolkningen, som inte har bundet.

Men oaktat att det kostar 12kr/mil i snitt för en mellanklass elbil om man laddar på OKQ8, så är det bra att det nu kommer alternativ på mackarna. De måste överleva och när man ofta kan ladda hemma får det kosta på resan. Det är ok, i min mening. Bara DC laddaren och fasta nätavgifterna för en (1) 150kW laddare är inte som ens fjolligs 20A huvudsäkring i villan. Att beakta alltså. Det är inte planekonomi.

Med det sagt tror jag gott man kan investera (helt fel ord för en bil) i en vardags-kortsträcke-elhink) och en dieselbrännare för långresan, tippen-trips och bygghandelbonanza. Såklart kommer det finnas purister som gärna laddar sig fram uti ödemarken, men för tvåbils-familjen är två olika än två lika min fasta övertygelse den lämpliga modellen för överskådlig framtid.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Snittpriset för december kommer vara episkt högt för majoriteten av befolkningen, som inte har bundet.

Men oaktat att det kostar 12kr/mil i snitt för en mellanklass elbil om man laddar på OKQ8, så är det bra att det nu kommer alternativ på mackarna. De måste överleva och när man ofta kan ladda hemma får det kosta på resan. Det är ok, i min mening. Bara DC laddaren och fasta nätavgifterna för en (1) 150kW laddare är inte som ens fjolligs 20A huvudsäkring i villan. Att beakta alltså. Det är inte planekonomi.

Med det sagt tror jag gott man kan investera (helt fel ord för en bil) i en vardags-kortsträcke-elhink) och en dieselbrännare för långresan, tippen-trips och bygghandelbonanza. Såklart kommer det finnas purister som gärna laddar sig fram uti ödemarken, men för tvåbils-familjen är två olika än två lika min fasta övertygelse den lämpliga modellen för överskådlig framtid.

Jag håller helt med dig, mackarna måste ha laddare, och det får kosta mer att ladda på mack än att ladda hemma.

MEN man skulle ju kunna subventionera (ännu mera) på el-leveranssidan för att skynda på infrastrukturbygget och hålla nere mack-priset på laddning.

Att subventionera bilarna leder ju bara till att bilhandeln höjer priserna precis lika mycket som subventionen och gör absolut ingenting för utbyggnaden av infrastrukturen.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Alla publika laddare i Mellerud kostar 3 kr kwa och i alla laddare kan man betala med kort precis som på macken.

BMW ix4 får tydligen dra 2500 kg är dock ej billig..

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln