Raderad medlem 51742
Guest
Vem har inte drömt om en alldeles egen PopemobileFörstår att du suktar efter versionen med höjt tak ?
View attachment 466831
Fast även den vanliga har ju sitt designspråk
View attachment 466832
Vem har inte drömt om en alldeles egen PopemobileFörstår att du suktar efter versionen med höjt tak ?
View attachment 466831
View attachment 466832
Vore väl fett att glida runt på Stureplan en fredagskväll vinkandes åt alla andra?Vem har inte drömt om en alldeles egen Popemobile
Tycker den har klart mycket mer tilltalande utseende än många andra elbilar…Förstår att du suktar efter versionen med höjt tak ?
View attachment 466831
View attachment 466832
Finns det någon snygg elbil?Tycker den har klart mycket mer tilltalande utseende än många andra elbilar…
800,000-1,200000 pengarDen kanske är billigare än Ford F-150 elhybrid?
1,2 millar…
Förstår att du suktar efter versionen med höjt tak ?
Bra. Ska vara en klassfråga att tanka bilen. Något snart bara är möjligt för politiker. Alla vinner, vissa vinner mer bara.Blir svettigt om 2 dagar dieseln går upp minst 80 öre litern o bensin minst 30 öre litern. Pga reduktionsplikten.
Tja för mej innebär det 40;- extra i månaden så jag drabbas lite men det finns ju småbarns föräldrar som Var mååååste Köra sina tonårs telingar 4 km till träningen.Bra. Ska vara en klassfråga att tanka bilen. Något snart bara är möjligt för politiker. Alla vinner, vissa vinner mer bara.
Bra. Ska vara en klassfråga att tanka bilen. Något snart bara är möjligt för politiker. Alla vinner, vissa vinner mer bara.
Jag är mera inne på att politikerna borde få samma lön som en undersköterska, inga fria resor eller boende och alla sidouppdrag skulle vara förbjudna under tiden man har positionen.Sant. Tycker egentligen att politiker borde få tanka gratis så att de kan ta ännu fler beslut utan att behöva tänka på konsekvenserna för sina väljare.
Tanken är ju intressant, men frågan är om man inte behöver komplettera med ytterligare förändringar som gör att smarta och kompetenta människor då lockas att bli politiker, där drivkraften är den förändring man vill uppnå snarare än makt, status och pengar. Risken är ju annars att vi bara i ännu högre utsträckning får politiker som aldrig haft eller skulle klara av ett riktigt jobb. Jag tror det krävs justeringar i såväl valsystem som olika strukturer och incitament som skapar förutsättningar för dagens partiorganisationer.Jag är mera inne på att politikerna borde få samma lös som en undersköterska, inga fria resor eller boende och alla sidouppdrag skulle vara förbjudna under tiden man har positionen.
Det är väl det man får i större utsträckning om man tar bort pengaincitamentet?Tanken är ju intressant, men frågan är om man inte behöver komplettera med ytterligare förändringar som gör att smarta och kompetenta människor då lockas att bli politiker, där drivkraften är den förändring man vill uppnå snarare än makt, status och pengar.
Delvis, ja, men jag är tveksam till om detta enskilt är tillräckligt, jag tror man samtidigt behöver göra förändringar inom fler områden. Det finns mycket forskning kring motivation som berör detta, se exempelvis Self Determination Theory. Man bör sträva efter att skapa förutsättningar för de inre drivkrafterna, men det innebär inte samtidigt att de externa drivkrafterna blir oviktiga och det finns även andra externa drivkrafter än pengar som spelar roll här (exempelvis makt och status). Ett exempel: Man kan drivas av en inre motivation som får en att engagera sig ideellt eller spela i ett band utan att man får en ersättning för detta. Motsvarande inre motivation kan ha stor betydelse för ens arbete. Det skulle dock inte fungera att ta bort eller sänka människors lön rejält och enbart förlita sig till den inre motivationen, hur utvecklande och roligt arbete man än har. Det är mer komplicerat än så och det vi gör på vår fritid förutsätter ändå att vi har ett arbete som vi försörjer oss på. Kort sagt kan man väl säga att man behöver skapa förutsättningar för den inre motivationen, men ersättningsfrågan får samtidigt inte utgöra ett allt för stort hinder.Det är väl det man får i större utsträckning om man tar bort pengaincitamentet?
Köper allt mlm rakt av.Delvis, ja, men jag är tveksam till om detta enskilt är tillräckligt, jag tror man samtidigt behöver göra förändringar inom fler områden. Det finns mycket forskning kring motivation som berör detta, se exempelvis Self Determination Theory. Man bör sträva efter att skapa förutsättningar för de inre drivkrafterna, men det innebär inte samtidigt att de externa drivkrafterna blir oviktiga och det finns även andra externa drivkrafter än pengar som spelar roll här (exempelvis makt och status). Ett exempel: Man kan drivas av en inre motivation som får en att engagera sig ideellt eller spela i ett band utan att man får en ersättning för detta. Motsvarande inre motivation kan ha stor betydelse för ens arbete. Det skulle dock inte fungera att ta bort eller sänka människors lön rejält och enbart förlita sig till den inre motivationen, hur utvecklande och roligt arbete man än har. Det är mer komplicerat än så och det vi gör på vår fritid förutsätter ändå att vi har ett arbete som vi försörjer oss på. Kort sagt kan man väl säga att man behöver skapa förutsättningar för den inre motivationen, men ersättningsfrågan får samtidigt inte utgöra ett allt för stort hinder.
Ett annat sätt skulle ju vara att höja undersköterskors löner till 70 000 kr/mån. Men det enkla svaret är väl annars att en människas lön speglar hur marknaden värdesätter dennes kompetens/förmågor.Köper allt mlm rakt av.
Folk jobbar ju som undersköterskor helt frivilligt, inte lär det vara för lönens skull iaf. En politiker so brinner för politiken, som känner att det är ett kall att göra samhället bättre drivs rimligtvis av annat än pengar precis som de ideella krafter vi ser i samhället idag(som du är inne på).
Det kan väl tjäna som median/medelsvensken, alt på något sätt hamna i samma sits/ha samma förutsättningar som så många som de representerar som möjligt.
Ang. det fetade. Tror du det hade varit bättre om de aldrig haft "hög" lön sas så att denna diskussion om sänkning aldrig varit aktuell?
Alltså enligt ovan. Hade det varit bättre om de redan idag - utan sänkning - hade haft tex 30000 kr/mån istf att sänka från 70000 kr/mån till 30000 kr/mån?
Vi har gjort ett misstag att låta dem få denna höga lön från första början?
Glömde svara på denna fråga. Om det är ett misstag låter jag vara osagt, men ja. Om jag minns rätt är det bl.a. nobelpristagaren Daniel Kahneman som visat detta i sin forskning. Människor tenderar att uppleva det betydligt mer negativt när de förlorar något som de tidigare haft och detta har stor betydelse för hur människor agerar i en marknad.Ang. det fetade. Tror du det hade varit bättre om de aldrig haft "hög" lön sas så att denna diskussion om sänkning aldrig varit aktuell?
Alltså enligt ovan. Hade det varit bättre om de redan idag - utan sänkning - hade haft tex 30000 kr/mån istf att sänka från 70000 kr/mån till 30000 kr/mån?
Vi har gjort ett misstag att låta dem få denna höga lön från första början?
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|