Elbil eller inte?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R

Moto GP​

FB MOTO GP

Ducati MotoE testkörd på Misano


Ducati_MotoE_prototype__6__UC357782_High.jpeg


Ducatis MotoE-projekt har avancerat till nästa fas efter ett privat test som hölls på Misano tidigare denna månad.
Elmotorcykeln, med arbetsnamnet V21L, provkördes av Ducatis mångåriga testförare Michele Pirro. Ducati överraskade många i oktober när företaget avslöjade att de skulle bli den exklusiva motorcykelleverantören för MotoE World Cup 2023 - och ta över från Energica.
Ducati_MotoE_prototype__1__UC357781_High.jpeg

”V21L" är resultatet av det gemensamma arbetet av Ducati Corse-teamet och Ducatis RoD-ingenjörer, ett projekt som leds av Roberto Canè, Ducati eMobility Director, och togs ut på banan av Michele Pirro, professionell förare och Ducatis testförare sedan 2013, som utvärderade de tekniska egenskaperna och potentialen hos Ducatis första elmotorcykel.
Ducati_MotoE_prototype__2__UC357777_High.jpeg

Roberto Canè, Ducati eMobility Director: "Vi upplever ett alldeles extraordinärt ögonblick. Jag har svårt att tro att det är verklighet och fortfarande inte en dröm! Vi är långt från färdiga ännu; vägen till mål är fortfarande väldigt lång, men under tiden har vi lagt en första viktig "tegelsten".
Michele Pirro, Ducati testförare: "Att testa MotoE-prototypen på banan var mycket spännande, eftersom det markerar början på ett viktigt kapitel i Ducatis historia. Motorcykeln är lätt och har redan bra balans. Dessutom påminner gasregleringen i den första öppningsfasen och ergonomin mycket om den hos en MotoGP-hoj."
Ducati_MotoE_prototype__3__UC357778_High.jpeg

Den främsta utmaningen i utvecklingen av en elektrisk racemotorcykel är fortfarande relaterade till batteriernas storlek, vikt och räckvidd. Ducatis mål är att göra elmotorcyklar som är högpresterande och kännetecknade för sin lätthet tillgängliga för alla FIM Enel MotoE™ World Cup-deltagare. Projektets fokus är, förutom bättre prestanda, viktrelaterat och att se till att kraftleveransen håller sig konstant under hela racet, bland annat med hjälp av ett kylsystem lämpligt för ändamålet.
Ducati_MotoE_prototype__5__UC357780_High.jpeg

Ducatis erfarenhet av FIM Enel MotoE™ World Cup kommer att vara ett grundläggande stöd för företagets produktutveckling. Målet är att, så snart tekniken tillåter det, skapa eldrivna Ducatimotorcyklar för landsvägsbruk som är sportiga, lätta, spännande och som kan tillfredsställa alla motorcykelentusiaster.
Ducati_MotoE_prototype__4__UC357779_High.jpeg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Bra. Ska vara en klassfråga att tanka bilen. Något snart bara är möjligt för politiker. Alla vinner, vissa vinner mer bara.
Tja för mej innebär det 40;- extra i månaden så jag drabbas lite men det finns ju småbarns föräldrar som Var mååååste Köra sina tonårs telingar 4 km till träningen.

Men visst blir det spännande med elbil.
Kompisens skoda klarar sig på 14 spänn till o från jobbet ett antal mil då.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Bra. Ska vara en klassfråga att tanka bilen. Något snart bara är möjligt för politiker. Alla vinner, vissa vinner mer bara.

Sant. Tycker egentligen att politiker borde få tanka gratis så att de kan ta ännu fler beslut utan att behöva tänka på konsekvenserna för sina väljare.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Sant. Tycker egentligen att politiker borde få tanka gratis så att de kan ta ännu fler beslut utan att behöva tänka på konsekvenserna för sina väljare.
Jag är mera inne på att politikerna borde få samma lön som en undersköterska, inga fria resor eller boende och alla sidouppdrag skulle vara förbjudna under tiden man har positionen.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Jag är mera inne på att politikerna borde få samma lös som en undersköterska, inga fria resor eller boende och alla sidouppdrag skulle vara förbjudna under tiden man har positionen.
Tanken är ju intressant, men frågan är om man inte behöver komplettera med ytterligare förändringar som gör att smarta och kompetenta människor då lockas att bli politiker, där drivkraften är den förändring man vill uppnå snarare än makt, status och pengar. Risken är ju annars att vi bara i ännu högre utsträckning får politiker som aldrig haft eller skulle klara av ett riktigt jobb. Jag tror det krävs justeringar i såväl valsystem som olika strukturer och incitament som skapar förutsättningar för dagens partiorganisationer.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tanken är ju intressant, men frågan är om man inte behöver komplettera med ytterligare förändringar som gör att smarta och kompetenta människor då lockas att bli politiker, där drivkraften är den förändring man vill uppnå snarare än makt, status och pengar.
Det är väl det man får i större utsträckning om man tar bort pengaincitamentet?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det är väl det man får i större utsträckning om man tar bort pengaincitamentet?
Delvis, ja, men jag är tveksam till om detta enskilt är tillräckligt, jag tror man samtidigt behöver göra förändringar inom fler områden. Det finns mycket forskning kring motivation som berör detta, se exempelvis Self Determination Theory. Man bör sträva efter att skapa förutsättningar för de inre drivkrafterna, men det innebär inte samtidigt att de externa drivkrafterna blir oviktiga och det finns även andra externa drivkrafter än pengar som spelar roll här (exempelvis makt och status). Ett exempel: Man kan drivas av en inre motivation som får en att engagera sig ideellt eller spela i ett band utan att man får en ersättning för detta. Motsvarande inre motivation kan ha stor betydelse för ens arbete. Det skulle dock inte fungera att ta bort eller sänka människors lön rejält och enbart förlita sig till den inre motivationen, hur utvecklande och roligt arbete man än har. Det är mer komplicerat än så och det vi gör på vår fritid förutsätter ändå att vi har ett arbete som vi försörjer oss på. Kort sagt kan man väl säga att man behöver skapa förutsättningar för den inre motivationen, men ersättningsfrågan får samtidigt inte utgöra ett allt för stort hinder.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Delvis, ja, men jag är tveksam till om detta enskilt är tillräckligt, jag tror man samtidigt behöver göra förändringar inom fler områden. Det finns mycket forskning kring motivation som berör detta, se exempelvis Self Determination Theory. Man bör sträva efter att skapa förutsättningar för de inre drivkrafterna, men det innebär inte samtidigt att de externa drivkrafterna blir oviktiga och det finns även andra externa drivkrafter än pengar som spelar roll här (exempelvis makt och status). Ett exempel: Man kan drivas av en inre motivation som får en att engagera sig ideellt eller spela i ett band utan att man får en ersättning för detta. Motsvarande inre motivation kan ha stor betydelse för ens arbete. Det skulle dock inte fungera att ta bort eller sänka människors lön rejält och enbart förlita sig till den inre motivationen, hur utvecklande och roligt arbete man än har. Det är mer komplicerat än så och det vi gör på vår fritid förutsätter ändå att vi har ett arbete som vi försörjer oss på. Kort sagt kan man väl säga att man behöver skapa förutsättningar för den inre motivationen, men ersättningsfrågan får samtidigt inte utgöra ett allt för stort hinder.
Köper allt mlm rakt av.
Folk jobbar ju som undersköterskor helt frivilligt, inte lär det vara för lönens skull iaf. En politiker som brinner för politiken, som känner att det är ett kall att göra samhället bättre drivs rimligtvis av annat än pengar precis som de ideella krafter vi ser i samhället idag(som du är inne på).
Det kan väl tjäna som median/medelsvensken, alt på något sätt hamna i samma sits/ha samma förutsättningar som så många som de representerar som möjligt.

Ang. det fetade. Tror du det hade varit bättre om de aldrig haft "hög" lön sas så att denna diskussion om sänkning aldrig varit aktuell?
Alltså enligt ovan. Hade det varit bättre om de redan idag - utan sänkning - hade haft tex 30000 kr/mån istf att sänka från 70000 kr/mån till 30000 kr/mån?
Vi har gjort ett misstag att låta dem få denna höga lön från första början?

Edit. Alternativt såklart så får man själv bestämma vad man ska köpa för sina pengar. Vill någon betala för en framtidsminister så får de göra det. Jag slipper helst.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Köper allt mlm rakt av.
Folk jobbar ju som undersköterskor helt frivilligt, inte lär det vara för lönens skull iaf. En politiker so brinner för politiken, som känner att det är ett kall att göra samhället bättre drivs rimligtvis av annat än pengar precis som de ideella krafter vi ser i samhället idag(som du är inne på).
Det kan väl tjäna som median/medelsvensken, alt på något sätt hamna i samma sits/ha samma förutsättningar som så många som de representerar som möjligt.

Ang. det fetade. Tror du det hade varit bättre om de aldrig haft "hög" lön sas så att denna diskussion om sänkning aldrig varit aktuell?
Alltså enligt ovan. Hade det varit bättre om de redan idag - utan sänkning - hade haft tex 30000 kr/mån istf att sänka från 70000 kr/mån till 30000 kr/mån?
Vi har gjort ett misstag att låta dem få denna höga lön från första början?
Ett annat sätt skulle ju vara att höja undersköterskors löner till 70 000 kr/mån. Men det enkla svaret är väl annars att en människas lön speglar hur marknaden värdesätter dennes kompetens/förmågor.

Men det är en synnerligen svår fråga. Olika åtgärder kan få många fler oförutsedda konsekvenser än man först avsåg.

Ang just undersköterskor finns ju forskning som visar att inre motivation där har stor betydelse, vilket också har en koppling till personlighetsdrag. Människor som har hög s.k. agreeableness enligt psykologins femfaktorsmodell (även kallad OCEAN eller "Big five") tenderar exempelvis att söka sig till vårdande yrken, vilket även förklarar varför kvinnor är överrepresenterade i sådana yrken. Motsvarande koppling ses till exempel mellan faktorn Openness och kreativa yrken. Det finns även tydliga kopplingar till ideologisk ståndpunkt utifrån om man ligger högt på faktorn openness (liberal) respektive conscientiousness/orderliness (konservativ). Observera dock att femfaktorsmodellen inte handlar om att placera in människor i fack, det handlar om överlappande normalfördelningar där variationen mellan individer inom grupperna är betydligt större än skillnaderna mellan grupperna och där människors drivkrafter, förmågor och yrkesval påverkas av många andra faktorer än vad som går att förklara enligt modellen.

Eftersom människor är olika tänker jag nog iaf att även politiker bör spegla samhället i det avseendet. Kanske är det inte bra om vi enbart har politiker som är som undersköterskor eller något annat yrke där drivkraften att göra något för andra är det som är mest framträdande, utan vi behöver även människor där andra drivkrafter och egenskaper är mer framträdande.

Det går ju även att jämföra en undersköterska med en läkare. Sannolikt har läkaren en inre motivation liknande undersköterskans som gjort att denne valt det yrket framför att bli t ex läkemedelsforskare, men denne har ju också investerat i en lång utbildning och har kanske personliga egenskaper som gör att denne haft förutsättningar att klara av detta, t ex en hög grad av conscientiousness, kognitiv förmåga osv. Läkaren har också en betydligt högre lön, bl.a. kopplat till att denne av naturliga skäl befinner sig högre upp i en kompetenshierarki, vilket denne sannolikt inte skulle gjort om han/hon inte haft förmågor till detta. Hur skulle läkarens motivation att ta ett högre politikeruppdrag påverkas i jämförelse med undersköterskan om ersättningen för ett sådant uppdrag aldrig kunde bli högre än motsvarande undersköterskelön?

Frågan är som sagt svår och jag landar nog själv i att man behöver vara uppmärksam på många olika saker som gör att människor drivs till att bli politiker av "fel" orsaker eller att det blir en obalans där politikerna bara präglas av en viss sorts drivkrafter. När man ser sådana tendenser bör man göra justeringar för att försöka motverka dem.

Det korta och ärliga svaret på frågan om vi skulle få bättre politiker av att sänka deras ersättning är väl egentligen annars att jag inte vet. Men det är en intressant hypotes så varför inte testa detta i mindre skala för att se vad som händer. Funkar det kan vi skala upp det, funkar det inte får vi testa något annat.
 
Last edited by a moderator:

Raderad medlem 51742

Guest
Ang. det fetade. Tror du det hade varit bättre om de aldrig haft "hög" lön sas så att denna diskussion om sänkning aldrig varit aktuell?
Alltså enligt ovan. Hade det varit bättre om de redan idag - utan sänkning - hade haft tex 30000 kr/mån istf att sänka från 70000 kr/mån till 30000 kr/mån?
Vi har gjort ett misstag att låta dem få denna höga lön från första början?
Glömde svara på denna fråga. Om det är ett misstag låter jag vara osagt, men ja. Om jag minns rätt är det bl.a. nobelpristagaren Daniel Kahneman som visat detta i sin forskning. Människor tenderar att uppleva det betydligt mer negativt när de förlorar något som de tidigare haft och detta har stor betydelse för hur människor agerar i en marknad.

Troligen förklarar det även delvis varför vi blir negativt inställda till elbilar och elhojar när vi upplever det som att vi tvingas in i det - vi ser det som att vi förlorar något vi haft snarare än att av egen vilja attraheras till något nytt och bättre. Hade det varit tvärtom, dvs att vi skulle ersätta elfordon med bensinfordon hade vi kanske upplevt det på liknande sätt som nu, men tvärtom.
 
Last edited by a moderator:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag vet inte hur det det ser ut i Sverige. Men i Norge så verkar majoriteten av ledande politiker ha stora förmögenheter själva eller i när familj, vilket kan tyda på att hög lön inte är vad som får de att bli yrkespolitiker redan i ung ålder.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top