Sorry för det raljanta epitetet ”foliehattar”; men jag hade faktiskt svårt att hitta någon lämpligare eufemism som ingen skulle känna sig kränkt av - men du kanske har en bättre beskrivning av den avsedda målgruppen för dylika medier?
De första åren kunde man kanske tro att det bara handlar om okunskap, men det är uppenbart att det finns de som driver ”okunskapen” såsom dogm, ungefär som Trumps påhitt om valfusk. När folk framhärdar i sin alternativa sanning trots fakta i motsatt riktning tycker jag att ”foliehatt” faktiskt passar ganska bra.
On topic: Batterier laddar långsammare ju mer fulladdat det är. Tänk dig att elektronerna får liksom trängas in mer och mer på slutet. Det kan ta lika lång tid att ladda 80-100% som 10-80%.
Snabbast laddning får man typiskt sett mellan 7-10% och 65-80% beroende på typ och laddsystem. Temperatur är också viktigt eftersom för kalla (eller för varma) batterier inte kan ta emot eller lämna ström lika bra. Moderna elbilar har datorer som sköter om det där och ser till att laddströmmen eller effektuttaget aldrig blir större än vad som är bra för stunden utifrån temperatur och laddnivå.
När man då slår in resmålet i navigatorn så ser bilen till att planera in lämpliga laddstopp längs vägen, batteriet förvärms för att vara perfekt just när man stannar och laddar och snabbaste laddtiderna får man i nedre spannet av skalan så bilen försöker optimera din laddnivå mellan 20 och 65% ungefär. Då laddar man väldigt snabbt, ca 7-10 min var tredje timme (lite längre vintertid) och optimerar alltså restiden. Detta gäller Tesla, även andra har liknande möjligheter men saknar ofta möjligheten att förvärma och förstås ett täckande laddnätverk.
www.abetterrouteplanner.com är fortfarande den bästa ruttplaneraren för elbilar och kan kopplas till din egen bil för realtidssiffror. Prova att labbar med olika bilar, förhållanden, temperatur mm. Siffrorna baseras på faktiska data som samlats in från olika användare/bilar.