Elbil eller inte?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
På ett annat fora skrevs det om att någon hade noterat att Testla Supercharger var begränsat till 25 kW istället för 150 kW i bl.a. Löddeköpinge. Är det förmånligare att exporta el till andra länder än att förse inhemsk verksamhet med el?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
På ett annat fora skrevs det om att någon hade noterat att Testla Supercharger var begränsat till 25 kW istället för 150 kW i bl.a. Löddeköpinge. Är det förmånligare att exporta el till andra länder än att förse inhemsk verksamhet med el?

Jag vet inte varifrån du fått detta, men de är inte begränsade på något sätt. Däremot kan du få låg laddeffekt om du kommer in med kallt batteri och/eller hög laddnivå i batteriet.

Många nybörjare laddar nästan fullt hemma, åker sedan 8km till närmaste SuC för att toppa upp och förvånas över att de får låg laddeffekt. Och så klagar de på forum istället för att läsa instruktionsboken…

Vips får Samnytt/Bränsleupproret/dingdingvärld etc något att skapa krigsrubriker om och cirkusen bland foliehattarna är igång…
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ett tips ifall ni vill se mera tester av elbilar är att kolla in Fifth Gear.
Ni vet det där brittiska motorprogrammet som aldrig blev lika stort som Top Gear.
De har kört igång en ny säsong med bara elbilar. Fifth Gear Recharged.
Finns på närmaste torrentsida eller mysko streamingsida
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Då vet jag att dessa två parametrar inverkar - och att du gärna använder epitet.

Sorry för det raljanta epitetet ”foliehattar”; men jag hade faktiskt svårt att hitta någon lämpligare eufemism som ingen skulle känna sig kränkt av - men du kanske har en bättre beskrivning av den avsedda målgruppen för dylika medier?

De första åren kunde man kanske tro att det bara handlar om okunskap, men det är uppenbart att det finns de som driver ”okunskapen” såsom dogm, ungefär som Trumps påhitt om valfusk. När folk framhärdar i sin alternativa sanning trots fakta i motsatt riktning tycker jag att ”foliehatt” faktiskt passar ganska bra.

On topic: Batterier laddar långsammare ju mer fulladdat det är. Tänk dig att elektronerna får liksom trängas in mer och mer på slutet. Det kan ta lika lång tid att ladda 80-100% som 10-80%.

Snabbast laddning får man typiskt sett mellan 7-10% och 65-80% beroende på typ och laddsystem. Temperatur är också viktigt eftersom för kalla (eller för varma) batterier inte kan ta emot eller lämna ström lika bra. Moderna elbilar har datorer som sköter om det där och ser till att laddströmmen eller effektuttaget aldrig blir större än vad som är bra för stunden utifrån temperatur och laddnivå.

När man då slår in resmålet i navigatorn så ser bilen till att planera in lämpliga laddstopp längs vägen, batteriet förvärms för att vara perfekt just när man stannar och laddar och snabbaste laddtiderna får man i nedre spannet av skalan så bilen försöker optimera din laddnivå mellan 20 och 65% ungefär. Då laddar man väldigt snabbt, ca 7-10 min var tredje timme (lite längre vintertid) och optimerar alltså restiden. Detta gäller Tesla, även andra har liknande möjligheter men saknar ofta möjligheten att förvärma och förstås ett täckande laddnätverk.

www.abetterrouteplanner.com är fortfarande den bästa ruttplaneraren för elbilar och kan kopplas till din egen bil för realtidssiffror. Prova att labbar med olika bilar, förhållanden, temperatur mm. Siffrorna baseras på faktiska data som samlats in från olika användare/bilar.
 
Last edited:

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Sorry för det raljanta epitetet ”foliehattar”; men jag hade faktiskt svårt att hitta någon lämpligare eufemism som ingen skulle känna sig kränkt av - men du kanske har en bättre beskrivning av den avsedda målgruppen för dylika medier?

De första åren kunde man kanske tro att det bara handlar om okunskap, men det är uppenbart att det finns de som driver ”okunskapen” såsom dogm, ungefär som Trumps påhitt om valfusk. När folk framhärdar i sin alternativa sanning trots fakta i motsatt riktning tycker jag att ”foliehatt” faktiskt passar ganska bra.

On topic: Batterier laddar långsammare ju mer fulladdat det är. Tänk dig att elektronerna får liksom trängas in mer och mer på slutet. Det kan ta lika lång tid att ladda 80-100% som 10-80%.

Snabbast laddning får man typiskt sett mellan 7-10% och 65-80% beroende på typ och laddsystem. Temperatur är också viktigt eftersom för kalla (eller för varma) batterier inte kan ta emot eller lämna ström lika bra. Moderna elbilar har datorer som sköter om det där och ser till att laddströmmen eller effektuttaget aldrig blir större än vad som är bra för stunden utifrån temperatur och laddnivå.

När man då slår in resmålet i navigatorn så ser bilen till att planera in lämpliga laddstopp längs vägen, batteriet förvärms för att vara perfekt just när man stannar och laddar och snabbaste laddtiderna får man i nedre spannet av skalan så bilen försöker optimera din laddnivå mellan 20 och 65% ungefär. Då laddar man väldigt snabbt, ca 7-10 min var tredje timme (lite längre vintertid) och optimerar alltså restiden. Detta gäller Tesla, även andra har liknande möjligheter men saknar ofta möjligheten att förvärma och förstås ett täckande laddnätverk.

www.abetterrouteplanner.com är fortfarande den bästa ruttplaneraren för elbilar och kan kopplas till din egen bil för realtidssiffror. Prova att labbar med olika bilar, förhållanden, temperatur mm. Siffrorna baseras på faktiska data som samlats in från olika användare/bilar.
Jo, detta är ju "grundläggande kunskaper" för den intresserade elbilspiloten. Bekymret är dock att det är en väldigt liten grupp entusiaster som bryr sig och ens vill fundera på appar och hur och var man vill ladda. Det är ytterst få människor jag känner som ens skriver in destinationen när dom åker iväg till valfritt mål. Dom hittar ju minsann utan gps ...
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jo, detta är ju "grundläggande kunskaper" för den intresserade elbilspiloten. Bekymret är dock att det är en väldigt liten grupp entusiaster som bryr sig och ens vill fundera på appar och hur och var man vill ladda. Det är ytterst få människor jag känner som ens skriver in destinationen när dom åker iväg till valfritt mål. Dom hittar ju minsann utan gps ...

Må så vara, men klarar man av att hitta till macken klarar man också av att hantera en långresa med en modern elbil.
Angående den påstått strypta effekten på Teslas laddare var jag av en händelse på resande fot just under de dagarna. Och nej, det handlade inte om strypt effekt pga elbrist utan att det helt enkelt var väldigt hög belastning. När stationen är fullt upptagen med t.ex. 15-20 bilar får man leva med en maxeffekt på ca 100kW, iaf på de lite äldre stationerna.
Att det inträffar någon enstaka helg på året är inget problem för min del.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu skrev du en novell till någon som varit i branchen i 41 år och byggde sin första radiosändare för 49 år sedan. Ska vi kanske kalla de ointresserade och mindre insatta TV4-tittarna för mediaoffer?

Du får ursäkta övertrampet :). Men jag tänkte att det kanske finns någon annan som läser tråden som kanske uppskattar en liten populärnovell for dummies. Jag uppskattar sådant själv.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar


Det rullar på kan man säga. Skotersläp, -30 och djupsnö 100 mil utan att stanna är alltså inom räckhåll... :lol
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tessla sålde iprincip 1 milion bilar 2021 o har funnits i 10 år Volvo säljer ca 600 tusen o har funnits i 100 år. Vad gör Volvo o BMW o andra bilfabrikat för fel?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Audi vann dagens sträcka på P to D med eTron.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ja, det var imponerande för en bil med en turbo-fyra, men så går den med konstant varvtal 4500-5000RPM från (strax efter) start till (strax innan) mål.
Jag tycker det är bra gjort att få ihop drivlinan och att få elmotorerna att hålla i den miljön. Kallt, varmt, vibrationer, höga effektuttag mm.
Nästa år kanske det bara är batterier i en liknande, 50kWh eller något sånt i år väl.
Kommer det en Tesla Dakar?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tycker det är bra gjort att få ihop drivlinan och att få elmotorerna att hålla i den miljön. Kallt, varmt, vibrationer, höga effektuttag mm.
Nästa år kanske det bara är batterier i en liknande, 50kWh eller något sånt i år väl.
Kommer det en Tesla Dakar?
Det är jävligt långt kvar till att klara Dakar på batterier, dom hade lätt kunnat klämma in 100-150kwh batterier till istället för turbofyran, generatorn och bränsletanken, men det räcker inte på långa vägar.

Flytande dinosaurer har fan så mycket mera energidensitet.

Men Audi har ljuddämpat motorn bra, och slår av den så fort dom är i närheten av en kamera så att folk ska tro att dom kör på elektricitet.

Att få elmotorerna att fungera är ett mindre bekymmer än att få en bensinmotor/växellådskonstruktion att fungera, det visste redan SJ när dom körde dieselelektriskt, kablarna ersatte all mekanisk kraftöverföring.

Till exempel så har ju Audi med sin bensinelektriska drivlina ingen koppling/växellåda, drivaxlar, mittdifferential.

Istället för mittdiffrential har man en potentiometer som steglöst justerar hur mycket effekt man vill ha till fram/bakhjul.

Så Audis elektriska kraftöverföring fungerar bra, och bensinmotorn som får gå vid ett optimalt varvtal hela tiden är betydligt mindre komplex än en motor som behöver ett fungerande varvtalsregister för att driva en mekanisk växellåda
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Framtidens Merca?

Ja, lyckas dom få ner förbrukningen till 1kw per mil som dom påstår så skulle man ju kunna ta sig 50 mil på ett 100kw batteri.
(jag räknar med saker som värme i kupen och kyla utanför, radio, fläkt, dubbdäck osv)
Men ingen har lyckats hittils med en riktig bil, glorifierade golfbilar på spinkiga däck kanske klarar det.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top